جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
4
(4)

برخی از افراد در تلاش برای استفاده از چت جی پی تی یا ChatGPT در هر جنبه ای از زندگی خود، از این برنامه هوش مصنوعی (AI) درخواست کرده اند که برنامه غذایی و لیست مواد غذایی مورد نیازشان را برای‌شان تعیین کند.

از آنجایی که محققان دقت و وضوح ربات‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT را تقویت می‌کنند، این ابزارها هر روز بیش از پیش قادر به پاسخگویی و تامین درخواست‌های بسیار دقیق – از جمله تهیه برنامه‌های غذایی سفارشی برای آدم‌ها هستند. در هفته‌های اخیر، اینترنت با داستان‌های موفقیت‌آمیز افرادی که از چت‌جی‌پی‌تی برای تنظیم وعده‌های غذایی سفارشی برای همه نوع مشخصات بدنی استفاده می‌کنند، افزایش یافته است.

اگرچه در شرایط رسمی ربات قید شده است که «به قصد ارائه مشاوره طراحی نشده»،  به نظر می‌رسد که ChatGPT  طوری طراحی شده که انگار مایل به انجام این کار است. وقتی از چت جی پی تی پرسیده می‌شود که آیا می‌تواند یک برنامه غذایی سفارشی آماده کند، با خوشحالی پاسخ می‌دهد: “حتما!”

اما آیا هوش مصنوعی واقعاً می‌تواند برنامه‌های غذایی مناسب برای هر کسی و همه آدم‌ها ایجاد کند؟ و آیا در صورت ابتلا به اختلالات سلامتی که نیازمند اصلاح رژیم غذایی هستند، اتکا به هوش مصنوعی ایمن است و خطری به همراه ندارد؟

در این نوشتار نگاهی خواهیم انداخت به اینکه چه زمانی چت جی پی تی می‌تواند ابزار مفیدی برای آماده کردن برنامه غذایی شما باشد، و چه زمانی باید به توصیه‌های یک انسان واقعی و واجد شرایط – ترجیحاً یک متخصص تغذیه ثبت شده، پایبند باشید.

برنامه های غذایی  چت جی پی تی

چت بی پی تی

چت جی پی تی و سایر ربات‌های هوش مصنوعی می‌توانند برنامه‌های غذایی ایجاد کنند – حتی برنامه‌های سفارشی‌شده‌ای که اولویت‌های غذایی، نیاز کالری، قد، وزن، سن، جنسیت و اهداف سلامتی شما را در نظر می‌گیرند. در واقع، زمانی که از ربات بخواهید که یک برنامه غذایی تهیه کند، بلافاصله این اطلاعات را درخواست می‌کند.

البته سوال این است که آیا می‌تواند به این خوبی عمل کند؟ برای مثال، هنگامی که از این ربات خواسته می‌شود یک رژیم غذایی 1500 کالری مفید برای قلب برای یک زن 60 ساله ایجاد کند، یک برنامه هفت روزه برای سه وعده غذایی و دو میان وعده در روز ارائه می‌کند. این طرح با معیارهای سلامت قلب مطابقت دارد و مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و سایر غذاهای دارای سدیم، چربی و قند کم را در برنامه غذایی جا می‌دهد.

با این حال، مرور سریع وعده های غذایی و میان وعده های ارائه شده، برخی از اشکالات قابل توجه را نشان می‌دهد. رژیم غذایی قلبی هفت روزه – چت جی پی تی  و سایر رژیم های آزمایش شده – تنوع بسیار کمی دارند. از گروه تنقلات مفید برای قلب به جز بین یک سیب کوچک، یک پرتقال کوچک، یا یک ماست بدون چربی کوچک –چیز دیگری در طول هفته وجود ندارد.

به طور مشابه، هر شام از یک الگوی قابل پیش بینی حاوی پروتئین بدون چربی، سبزیجات تفت داده شده یا بخارپز و یک وعده نشاسته پیروی می‌کند. هیچ پیشنهادی برای خوش‌مزه کردن این غذاها با افزودن چاشنی‌ها یا طعم‌های دیگر ارائه نشده است. اما اگر طعم‌ها یا غذاهایی وجود دارند که از آن‌ها لذت می‌برید، می‌توانید ترجیحات خود را به ربات بگویید تا آن‌ها را در رژیم جای بدهد.

در عین حال، برنامه‌های هفت روزه ربات فاقد نوشیدنی یا خوراکی‌های شیرین است، حتی زمانی که از آنها خواسته شود تا وعده‌های غذایی برای افزایش وزن طراحی کنند! نوشیدنی ها بخش مهمی از هر برنامه غذایی هستند و بسیاری از متخصصان سلامت تاکید می‌کنند که خوردن یک دسر گاه به گاه برای پیروی از یک رژیم خوب (و حتی گاهی ضروری) است.

باز هم تاکید می‌:نیم اگر دوست دارید شیرینی، نوشیدنی یا هر غذای دیگری در برنامه غذایی شما وجود داشته باشد، باید به چت جی پی تی بگویید.

بیشترین استفاده را از برنامه ریزی غذایی چت جی پی تی ببرید!

چت بی پی تی

تا زمانی که رابط کاربری ChatGPT پیچیده‌تر نشده، برای کنترل غذای روزانه شما ایده‌آل نیست. اما می‌تواند جای خود را در مجموعه ابزارهایی که برای رژیم غذایی استفاده می‌کنید، داشته باشد.

درواقع چت جی پی تی می‌تواند یک ابزار فوق‌العاده مفید برای جمع‌آوری ایده‌های وعده‌های غذایی، ایجاد فهرست مواد غذایی، و افزودن غذاهای غنی از مواد مغذی به زندگی شما باشد.

این ربات برای افرادی که به طور کلی سالم و به دنبال تغذیه بهتر و تنوع بیشتری در رژیم غذایی خود هستند، عالی است. برای مثال اگر به دنبال یک طرح کلی رژیم گیاه‌خواری کم کربوهیدرات هستید، یا اینکه می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید با رژیم کتو به 2000 کالری برسید، می‌توانید از برنامه‌های غذایی ChatGPT به‌عنوان یک نقطه پرش استفاده کنید.

معایب استفاده از چت چی پی تی برای برنامه ریزی غذایی

چت بی پی تی

چت جی پی تی هم مانند اینترنت در روزهای اولیه خود، قبل از اینکه به یک منبع غذایی کاملاً قابل اعتماد تبدیل شود، باید بهینه شود و برخی مشکلات آن حذف شود. این ربات در جمع آوری و تجمیع اطلاعات عالی است، اما در بررسی منابع اطلاعات چندان عالی نیست.

لیزا اندروز، پزشک و صاحب  Sound Bites Nutrition، به Health گفت: علاوه بر این، دسترسی  ChatGPT  تنها تا سال 2021 است، بنابراین در مورد آخرین تحقیقات در مورد غذا و سلامتی اطلاعاتی ندارد.

اندروز همچنین خاطرنشان می کند که ChatGPT اطلاعی از عادات غذایی فعلی شما ندارد – چیزی که در برنامه ریزی وعده های غذایی شما اهمیت زیادی دارد. «این ربات نمی‌تواند سابقه رژیم غذایی را از شما دریافت کند تا تغییراتی در رژیم غذایی شما ارائه دهد. نمی‌تواند آنچه را که قبلاً می‌خورید ارزیابی کند.»

برخی اشاره کرده اند که این ابزار هوش مصنوعی به هر پرسشی پاسخ می‌دهد و اطلاعات رژیم غذایی را برای اختلالات سلامتی که هیچ ارتباط شناخته شده‌ای با رژیم غذایی ندارند ارائه می‌دهد.

از ربات بخواهید که یک برنامه غذایی برای هر هدفی به شما ارائه دهد . مثلا ما این سوال را امتحان کردیم: یک برنامه غذایی برای کوچک شدن گوش به من بده” – و برنامه را دریافت خواهید کرد! اگرچه ChatGPT سلب مسئولیت می‌کند و می‌گوید که هیچ غذایی به کوچک شدن گوش کمک نمی‌کند، اما همچنان یک برنامه غذایی «سالم» ایجاد می‌کند که می‌گوید «ممکن است به طور غیرمستقیم به افزایش اعتماد به نفس و مثبت بودن بدن کمک کند». به هر حال این نمونه ای از سردرگمی است که ChatGPT ممکن است در مورد رژیم غذایی و سلامتی داشته باشد.

به گفته متخصصین، این سردرگمی یکی از مشکلات اساسی است که در مشاوره رژیم غذایی برای هوش مصنوعی رخ می‌دهد. او گفت: «افراد معمولی برای تأیید اینکه آیا این برنامه غذایی واقعاً برای شرایط منحصر به فرد خودشان بی خطر و سالم است، مشکل خواهد داشت. “این بزرگترین خطر است.”

اندروز افزود که پتانسیل خطا نه تنها در خود ربات، بلکه در نحوه استفاده افراد از آن نهفته است. او گفت: “کاربران ممکن است برنامه های غذایی را درخواست کنند که برای آنها مناسب نیست.” به عنوان مثال، یک فرد مبتلا به دیابت ممکن است بیماری کلیوی (کلیه) زمینه‌ای نیز داشته باشد. یک ربات نمی تواند پیشنهاد خوبی برای این فرد داشته باشد.”

چه زمانی باید با یک متخصص تغذیه مشورت کرد

هرچند AI ممکن است در شرایط خاص مفید باشد، اما در حال حاضر نمی‌تواند جایگزین خوبی برای یک متخصص تغذیه آموزش دیده باشد. به ویژه اگر مبتلا به اختلال و بیماری خاصی باشید. در واقع هنوز هم  اهمیت ارتباط انسانی در ایجاد بهترین برنامه های غذایی برای سلامتی و تندرستی را نمی‌توان نادیده گرفت.

متخصصان تغذیه برای درک و تطبیق تاریخچه سلامت جسمانی، مشکلات سلامت روان، علاقه‌مندی‌ها، دوست نداشتن‌ها، سبک زندگی و اهداف شما وقت صرف می‌کنند. آنها فقط ایده های غذایی ارائه نمی‌کنند.

متخصصان تغذیه برای درک و راهنمایی شما آموزش دیده اند. آن‌ها به شما کمک می‌کنند یاد بگیرید که چگونه به تغییراتی که ایجاد می‌کنید پایبند باشید تا سلامتی خود را در درازمدت متحول کنید.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان