محققان می‌گویند مردان سریع‌تر از زنان عاشق می‌شوند

توسطنگار ستوده

اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۲ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۲ , , ,
چقدر طول می کشد تا عشق شوید

عشق احساسی پیچیده است. برخی از افراد در نگاه اول عاشق می‌شوند، در حالی که برخی دیگر برای تجربه این حس به زمان بیشتری نیاز دارند. با این حال، محققان مطالعاتی انجام داده‌اند مبنی بر این که چقدر طول می کشد تا عاشق شوید و به یافته های جالبی دست پیدا کرده‌اند.

عشق در مغز رشد می کند

چقدر طول می کشد تا عشق شوید

محققان ضمن این که می‌خواستند دریابند یک فرد به چه قدر زمان برای عاشق شدن نیاز دارند، به این فکر کردند که اصلا عشق در کدام قسمت بدن ایجاد شده و رشد می‌کند. نتیجه این بررسی خیلی جالب است، تا کنون اکثر ما همه فکر می‌کردیم، احساس شیرین عاشقی از قلب سر چشمه می‌گیرد، اما در واقع عشق در قلب نه، بلکه در مغز شما اتفاق میفتد.

آن‌ها توضیح دادند که “قلب نیز در این فرایند با مغز همراه است، زیرا مفهوم پیچیده عشق توسط فرآیندهای پایین به بالا و از بالا به پایین، از مغز به قلب و از قلب به مغز ایجاد می‌شود.”

هنگام عاشق شدن، بخشی از مغز شما فعال شده و تکانه هایی را به قلب می‌فرستد. سپس شما “علائم” عاشق شدن را احساس می‌کنید.

عشق بر 12 ناحیه مغز تأثیر می گذارد

چقدر طول می کشد تا عشق شوید

عاشق شدن تجربه‌ای جادویی است، اما آیا می‌دانستید که این احساس دلیل علمی نیز دارد؟ وقتی فردی عاشق می‌شود، 12 ناحیه مختلف مغز با هم شروع به کار می‌کنند و مواد شیمیایی محرک شادی و خوشحالی مانند دوپامین، اکسی توسین، آدرنالین و وازوپرسین با هم ترشح می‌کنند. این مواد شیمیایی باعث ایجاد حس لذت می‌شود و عاشق شدن را به یک تجربه فوق العاده و حسی مانند اعتیاد تبدیل می‌کند.

عشق علاوه بر تأثیر بر “مرکز لذت” یا نقاطی داغ در مغز، بر مرکز حافظه نیز تأثیر می‌گذارد. در واقع در این ناحیه از مغز شما می‌توانید دریابید که چرا روابط ناموفق می‌تواند باعث افسردگی و استرس عاطفی شدید شود. وقتی عشق شما سرانجام خوشی نداشته باشد، شما احساس شکست می‌کنید که در چنین شرایطی احساس می‌کنید، فردی بی ارزش هستید.

جالب اینجاست که محققان کشف کرده‌اند که فقط یک پنجم ثانیه طول می‌کشد تا مغز تشخیص دهد که آیا فرد مناسب زندگی‌اش را ملاقات کرده یا خیر. این لحظه‌ای است که احساس عشق در مغز شما ایجاد و شروع به رشد می‌کند، و همه این‌ها به لطف ترشح آن مواد شیمیایی ناشی از هورمون های احساس خوب است.

زنان به زمان بیشتری برای عاشق شدن نیاز دارند

چقدر طول می کشد تا عشق شوید

برای این که واقعاً درک کنید عاشق کسی شده اید، به یک دوره زمانی بین 2 هفته تا 4 ماه نیاز دارید که این دوره برای زنان ممکن است بیشتر هم طول بکشد.

یافته‌های مطالعه دیگری نشان می‌دهد که مردان معمولا تنها پس از 108 روز به زن مورد علاقه‌شان ابراز علاقه کنند و جمله “دوستت دارم” به زبان بیاورند. در حالی که زنان برای جمله “دوستت دارم” و ابراز علاقه به طور متوسط به 123 روز نیاز دارند. اما قبل از گفتن این جمله، چه زنان و چه مردان پس از اولین ملاقاتشان، برای این که به خود اعتراف کنند عاشق شده‌اند، به طور میانگین به 2 تا 2 و نیم ماه زمان نیاز دارند.

این اعتراف آنقدرها هم که فکر می‌کنید، آسان نیست بلکه شما باید از بودن در کنار هم لذت ببرید و در مورد ارزش‌ها، علایق و باورهایتان بیشتر آشنا شده و آن ها را بپذیرید. با این حال، برای این که عمیقاً کسی را دوست داشته باشید، باید او را با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش بپذیرید. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، آن وقت است که واقعا عاشق شده‌اید و نمی‌توانید بدون عشق‌تان زندگی کنید.

عشق بر سلامت جسمانی، عملکرد شناختی و حتی فرآیندهای تصمیم گیری افراد تأثیر می‌گذارد. خواه هجوم اندورفین‌هایی باشد که با عاشق شدن به وجود می‌آیند یا مزایای طولانی مدت یک رابطه متعهدانه، تاثیر عمیقی که عشق می‌تواند بر زندگی ما داشته باشد را نمی‌توان انکار کرد. اگر به دنبال داشتن زندگی شادتر، سالم‌تر و رضایت‌بخش‌تر هستید، احساس بی نظیر عشق چاره کار است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.9 / 5. تعداد آرا: 7

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *