امن ترین صندلی هواپیما کدام صندلی است؟

توسطنگار ستوده

اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۲ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۲ ,
امن ترین صندلی هواپیما

هنگام رزرو پرواز، آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که کدام صندلی در مواقع اضطراری و خطر، ایمنی بیشتری برای شما دارد؟ احتمالا نه. اکثر مردم هنگام رزرو صندلی هواپیما بیشتر به دنبال راحتی هستند. شاید هم معیار انتخاب صندلی‌شان دسترسی آسان به توالت باشد. حتی اکثر مواقع افراد به دلیل این که بعد از رسیدن به مقصد زودتر از هواپیما پیاده شوند، ترجیح می‌دهند صندلی‌های جلو را انتخاب کنند. معدود افرادی هستند که ترجیح می‌دهند هنگام پرواز صندلی های ردیف آخر را رزرو کنند. خوب حالا شما حدس بزنید، امن ترین صندلی هواپیما کدام صندلی‌ها هستند؟

آیا سفر هوایی امن است؟

امن ترین صندلی هواپیما

قبل از این که به پاسخ سوال در مورد امن ترین صندلی هواپیما بپردازیم، باید به این سوال که ذهن شما را مشغول کرده پاسخ بدهیم. این که آیا سفر هوایی امن است یا خیر! باید بگوییم بله، سفر هوایی امن ترین روش حمل و نقل است. در سال 2019، کمتر از 70 میلیون پرواز در سراسر جهان انجام شد که تنها 287 مورد مرگ و میر داشتند.

بر اساس تجزیه و تحلیل شورای امنیت ملی ایالات متحده از داده های سرشماری، احتمال مرگ در هواپیما در حدود 1 در 205552 است، در حالی که در یک خودرو 1 در 102 است. با این حال، ما به تصادفات جاده‌ای مرگبار توجه چندانی نمی‌کنیم، اما وقتی خبر تعداد بی شمار تصادفات خودروها را بشنوید، مغزتان سوت خواهد کشید.

شاید همیشه به این فکر کنید که احتمال سقوط هواپیما چقدر است و در چه شرایطی ممکن است یک هواپیما سقوط کند؟! با این حال خبر خوب این است که احتمال سقوط هواپیما خیلی کم است. به همین دلیل آن را به ایمن ترین مسیر برای حمل و نقل و سفر تبدیل می‌کند.

صادقانه بگوییم، وقتی سوار یک پرواز تجاری می‌شوید، نیازی به نگرانی در مورد ایمنی‌تان وجود ندارد. اما اگر هنوز این سوال آزاردهنده مبنی بر سقوط هواپیما ذهن‌تان را درگیر کرده است، بهتر است به خواندن این مطلب ادامه دهید. در این مطلب شما خواهید فهمید که بهترین و امن ترین صندلی هواپیما آن هم وقتی که در شرایط اضطراری و خطرناک قرار می‌گیرد، کدام است.

صندلی‌های ردیف وسط و آخر هواپیما

امن ترین صندلی هواپیما

باید به این نکته اشاره کنیم که میزان مرگ و میر در حوادث اتفاق افتاده در جریان پرواز به دلیل ماهیتش با استانداردهای تعیین شده مطابقت ندارند. زیرا در سال 1989 در سقوط هواپیمای یونایتد پرواز 232 در سیوکس سیتی، آیووا، 184 نفر از 269 سرنشین هواپیما از این حادثه جان سالم به در بردند. اکثر بازماندگان نیز در ردیف بعد از فرست کلاس هواپیما نشسته بودند.

با این وجود، یک تحقیق TIME که به بررسی داده‌های 35 سال سوانح هواپیما پرداخته بود، نشان داد که صندلی‌های ردیف وسط از قسمت آخر هواپیما کمترین میزان مرگ و میر را دارند. در واقع نسبتی بین 28 درصد در مقایسه با 44 درصد برای صندلی‌های ردیف جلوی هواپیما.

هرچند نشستن در ردیف هایی که نزدیک ترین فاصله را با خروجی های اضطراری دارند، منطقی است اما این فکر تا زمانی عملی است که در وضعیت خطر و اضطرار، مسیر خروج آتش نگرفته باشد یا آسیب ندیده باشد. همچنین نباید صندلی های نزدیک بال‌های هواپیما را انتخاب کنید، زیرا سوخت در بال‌ها ذخیره می‌شود و امکان آتش سوزی وجود دارد. بنابراین امن ترین صندلی هواپیماها، صندلی های ردیف میانی یا وسطی هستند.

در عین حال، کسانی که روی صندلی های نزدیک به ردیف های جلویی نشسته اند، در مواقع خطر نسبت به کسانی که در دریف های آخر نشسته‌اند، بیشتر در معرض خطر و آسیب قرار دارید. در مورد این که چرا صندلی‌های وسط ایمن‌تر از صندلی‌های کنار پنجره یا راهرو هستند، بستگی به دو فردی دارد که در دو طرف شما نشسته اند، و هنگام خطر می‌توانند از آسیب زیاد به شما جلوگیری کنند. بنابراین اگر می‌خواهید، امن ترین صندلی را هنگام پرواز انتخاب کنید، از نشستن کنار پنجره یا صندلی نزدیک به راهرو صرف نظر کنید. همچنین سعی کنید صندلی‌های جلو را انتخاب نکنید و بیشتر به فکر صندلی های ردیف آخر اما میانی باشید تا سفری ایمن‌تر و بهتری داشته باشید.

میزان خطر هنگام پرواز

امن ترین صندلی هواپیما

وضعیت و شرایط اورژانس هنگام پرواز نیز ایمنی بدن شما را تعیین می‌کند.

خلبان ها برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی در طول پرواز به بهترین وجه آموزش دیده‌اند. اگر حین پرواز به مشکل بخورند، سعی می‌کنند از برخورد به کوه‌ها اجتناب کنند و به دنبال یک مکان هموار، مانند یک زمین بازی که روی آن فرود بیایند، باشند. تکنیک فرود در آب نیز مستلزم ارزیابی شرایط سطح آب و وضعیت آب و هوایی هنگام فرود بین امواج و زاویه فرود است.

هواپیماها طوری طراحی شده‌اند که در مواقع اضطراری مقاومت بالایی داشته باشند. در واقع، دلیل اصلی این که خدمه کابین به ما یادآوری می‌کنند که کمربند ایمنی‌مان را بسته نگه داریم، خطر تصادف نیست، بلکه به دلیل «تلاطم جریان هوا هنگام پرواز» است که می‌توان آن را در هر زمانی در ارتفاعات بالا تجربه کرد. این پدیده آب و هوایی است که می‌تواند بیشترین آسیب را به مسافران و هواپیماها وارد کند.

سازندگان هواپیما در حال طراحی هواپیماهای جدید با مواد کامپوزیتی بیشتری هستند تا هواپیماها بتوانند هنگام پرواز قدرت و استقامت بیشتری برای تحمل فشار داشته باشند.

آیا نوع هواپیما فرق می‌کنند؟

امن ترین صندلی هواپیما

مسلماً، متغیرهای خاصی مانند تأثیر سرعت هوا که می‌تواند بین انواع مختلف هواپیماها تفاوت‌های کمی، ایجاد کند، وجود دارد. با این حال، فیزیک و بدنه هواپیماها کم و بیش یکسان است.

به طور کلی، هواپیماهای بزرگتر مواد ساختاری بیشتری دارند و بنابراین از استحکام بیشتری برای مقاومت در برابر فشار، آن هم در ارتفاعات بلند برخوردارند. این بدان معناست که آن‌ها در مواقع اضطراری مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند – اما این شرایط نیز به وضعیت پیش آمده که چقدر می‌تواند اورژانسی باشد، بستگی دارد.

از این مطلب باید نتیجه بگیرید که در پروازهای بعدی‌تان سعی کنید تا با یک هواپیمای بزرگ پرواز کنید. همانطور که اشاره کردیم، سفر هوایی در هر حالتی ایمن است اما هواپیماهای بزرگتر ایمنی بالاترین نیز دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *