جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
1.5
(2)

همه افراد در برهه‌ای از زندگی‌شان با موقعیت‌های سختی مواجه می‌شوند. در چنین شرایطی باید بیاموزید که چگونه به ایجاد انعطاف پذیری برای غلبه بر سختی‌ها دست پیدا کنید.

همانطور که گفتیم هرکسی در مقطعی از زندگی با شرایط سختی مواجه  شده که ممکن است فکر کند، هرگز توانایی عبور از آن را ندارد. مثلا برای برخی، شاید مشکلات مالی شرایط را سخت کرده باشد و شماری هم، چالش های یک رابطه عاطفی. عده‌ای نیز با مشکلات سلامتی دست و پنجه نرم می‌کنند. خلاصه این که ناملایمات زندگی از آنچه فکر می‌کنید بیشتر است که باعث می‌شود احساس شکست و درماندگی کنید. اما دانستن چگونگی داشتن انعطاف‌پذیری در باره این مشکلات، می‌تواند به ما کمک کند تا بر مشکلات غلبه کرده و قوی‌تر از قبل ظاهر شوید.

چگونه باید میزان تاب آوری‌مان را بالا ببریم؟

انعطاف پذیری

این که یاد بگیرید چگونه در مقابل شکست‌ها مقاومت کنید و با تغییرات پیش آمده سازگار شوید، نیاز به مهارتی دارد که آن را در طول زمان یاد خواهید گرفت نه هنگامی که به دنیا می‌آید.

یکی از ویژگی‌هایی که می‌تواند به ما در موفقیت در زندگی– چه از لحاظ شخصی یا حرفه‌ای – کمک کند، انعطاف‌پذیری است.

چالش‌هایی که در زندگی با آن‌ها روبرو هستیم، می‌توانند فرصت‌هایی برای رشد شخصیتی باشند. انعطاف پذیری کلید استفاده از این پتانسیل است. با تقویت انعطاف‌پذیری در خود، می‌توانیم سازگارتر، با اعتماد به ‌نفس‌ بیشتر و توانمندتر عمل کنیم تا بتوانیم چالش‌های زندگی‌مان را مدیریت کنیم. در این مطلب به 6 نکته‌ای توجه کنید که باعث ایجاد انعطاف پذیری شما در برابر سختی‌ها می‌شوند.

احساسات درونی‌تان را بپذیرید

یکی از اولین گام‌ها برای ایجاد انعطاف پذیری این است که احساسات‌تان را بپذیرید. هیچ اشکالی ندارد که در هنگام مواجهه با مشکلات احساس ناراحتی، اضطراب یا استرس می کنید. به جای تلاش برای سرکوب یا نادیده گرفتن این احساسات، به خودتان اجازه دهید که آن‌ها را به طور کامل بدون هیچ قضاوتی احساس کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند احساسات‌تان را پردازش کرده و به جلو گام بردارید.

نحوه انجام این کار به این صورت است:

دقایقی به احساسات‌تان فکر کنید و آن‌ها را روی کاغذ بنوسید. نوشتن احساسات به شما کمک می‌کند بدون هیچ قضاوتی منشا و علت اصلی احساسات تان را شناسایی کنید. از خود بپرسید چرا چنین احساسی دارید تا به ریشه آن دست پیدا کنید و برای از ایجاد حس بهتر، تصمیم بهتری بگیرید.

مراقبت از خود را تمرین کنید

انعطاف پذیری

در مواقع سختی، مهم است که از نظر جسمی و روحی از خودتان مراقبت کنید. این مراقبت می‌تواند شامل کارهای ساده‌ای مانند استراحت و خواب کافی باشد یا پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم روزانه. علاوه بر این، خودمراقبتی می‌تواند شامل انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌تان باشد که باعث شادی شما می‌شود، مانند مطالعه، نقاشی یا قدم زدن در دل طبیعت.

این کار را برای خودمراقبتی تان انجام دهید:

فهرستی از فعالیت‌های مورد علاقه‌تان را تهیه کنید و متعهد شوید که حداقل یکی از آن‌ها را هر روز انجام دهید.

حفظ روابط با دوستان و خانواده

حضور دوستان و خانواده در لحظات سخت زندگی می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر از پس چالش‌ها بر بیایید. حتی آن‌ها می‌توانند باری از دوش‌تان برداشته و در غلبه بر سختی‌ها برای تان، کمک کنند. اگر نمی‌خواهید مشکلات‌تان را با اطرافیان نزدیک خود در میان بگذارید، بهتر است از یک روانپزشک کمک بگیرید. حضور کسی که در مواقع سخت بتوانید با او صحبت کنید و به او تکیه کنید، می‌تواند تفاوت قابل توجهی در توانایی شما برای عبور از مشکلات ایجاد کند.

این طور عمل کنید:

هنگامی که احساس ناتوانی و درماندگی می‌کنید، به یکی از عزیزانتان تماس بگیرید و سعی کنید یک قرار ملاقات برنامه ریزی کنید. سپس برای حل مشکل تان با او صحبت کنید و با مشورت یک تصمیم درست بگیرید. اگر نمی‌توانید حضوری او را ببینید، تماس تلفنی یا ویدیوی نیز گزینه خوبی است.

شکرگزاری را تمرین کنید

قدردانی و شکرگزاری از آنچه در زندگی دارید، به شما احساس بهتری می‌دهد. در واقع شکرگزاری آن هم درست زمانی که مملو از احساس منفی هستید، می‌تواند ذهن شما را به سوی افکار مثبت هدایت کند. وقتی تصور می‌کنید به آخر خط رسیده‌اید، به داشته‌ها و فرصت هایی که هنوز برای جبران دارید، فکر کنید. آن وقت احساس خوش‌بینی بیشتری خواهید داشت که به شما در گرفتن تصمیم درست کمک می‌کند.

به این روش عمل کنید:

برای شکرگزاری هر روز سه مورد از آنچه احساس می‌کنید باعث پیشرفت شما در زندگی شده است یا حتی باعث ایجاد احساس بهتر در وجودتان می‌شود را یادداشت کنید. فرقی نمی‌کند این داشته‌ها بزرگ باشند یا کوچک، نوشیدن یک فنجان قهوه داغ در یک غروب زیبا جای شکرگزاری دارد، یا داشتن یک همسر ایده‌آل شاید هم شغل مورد نظرتان، بابت این موارد شکرگزار باشید.

اهداف واقع بینانه‌تری داشته باشید

راهکارها برای ایجاد انگیزه در کارکنان
انعطاف پذیری

تعیین اهداف می‌تواند به شما کمک کند در لحظات چالش برانگیز همچنان با انگیزه و متمرکز کار کنید. اما به یادداشته باشید این اهداف باید واقعی و قابل دستیابی باشند. با داشتن اهداف معین، هنگام مواجهه با ناملایمات، به جای دست کشیدن و غصه خوردن، مطمئنا همچنان انگیزه ادامه دادن خواهید داشت، زیرا فکر می‌کنید هنوز هم فرصت دارید تا به روزهای بهتری برسید. در حالی که تعیین اهداف غیرواقعی می‌تواند منجر به ناامیدی بیشتر شما شوند.

سعی کنید: یک هدف واقع بینانه و قابل دستیابی را برای یک هفته آینده، تعیین کنید و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید. حتما از نتیجه کار شگفت زده خواهید شد.

ذهن آگاهی را تمرین کنید

ذهن آگاهی یعنی تمرین در لحظه زندگی کردن. در زمان‌های سخت و چالش برانگیز زندگی، می‌توان به راحتی گرفتار نگرانی‌های آینده یا احساس پشیمانی از گذشته شد. با این حال، ذهن آگاهی یا تمرین در لحظه زندگی کردن می‌تواند به ما کمک کند روی آنچه می‌توانیم کنترل کنیم، متمرکز بمانیم.

به این روش عمل کنید:

هر روز چند دقیقه را به تمرین ذهن آگاهی اختصاص دهید. این می‌تواند شامل تمرین تنفس عمیق، مدیتیشن یا تماشای مناظر طبیعت باشد. سعی کنید در این لحظات به هیچ چیز فکر نکنید و فقط از همان لحظه لذت ببرید.

کلام پایانی

ایجاد انعطاف‌پذیری فرآیندی است که به زمان و تلاش نیاز دارد. با شناخت احساسات‌تان، تمرین مراقبت از خود، حفظ ارتباط ‌تان با دیگران، تمرین شکرگزاری، تعیین اهداف واقع بینانه و تمرین ذهن آگاهی، می‌توانید با صبر و انعطاف پذیری بیشتر با سختی‌ها مقابله کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان