جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 4 دقیقه
5
(1)

شاه توت یا توت سیاه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است. از فواید شاه توت می‌توان به تاثیر آن بر درمان بیماری‌های لثه، گلودرد و بهبود انواع زخم‌های دهان اشاره کرد.

این میوه همچنین سرشار از فلاونوئیدها، آنتوسیانین‌ها و اسیدهای فنولیک است که می‌تواند به درمان و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت، حملات قلبی، تصلب شرایین و فشار خون بالا کمک کند.

شاه توت را می‌توان به شکل میوه، دسر یا آب میوه مصرف کرد. از برگ، ریشه و ساقه توت سیاه نیز می‌توانید چای تهیه کنید. بهبود زخم نیز از خواص توت سیاه است.

فواید شاه توت برای بدن

فواید شاه توت

مزایای شاه توت برای سلامت شما شگفت انگیز است، اگر تا کنون میل زیادی به خوردن این نوع توت نداشتید، با خواندن فواید آن حتما تمایل زیادی به مصرف این میوه خواهید داشت.

کمک به کاهش وزن

شاه توت به دلیل داشتن مقادیر بالای فیبر دارای شاخص گلیسمی پایینی است. این نوع توت به سیر نگه داشتن شما و کاهش گرسنگی بین وعده‌های غذایی کمک می‌کند، روندی که بر کاهش وزن تاثیر فوق العاده‌ای دارد. حتما می‌دانید که انواع توت‌ها، گزینه‌های کم کالری برای رژیم کاهش وزن هستند.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی

میوه‌ و برگ‌های شاه توت سرشار از اسیدهای فنولیک، کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها، آنتوسیانین‌ها و ترکیبات زیست فعال با خواص ضد التهابی هستند. همه این ترکیبات می‌توانند به سلامت رگ‌های خونی کمک کنند و از بیماری‌هایی مانند حملات قلبی و فشار خون بالا جلوگیری کنند.

توت سیاه همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که از اکسیداسیون سلول‌های چربی جلوگیری می‌کند. همچنین بر تنظیم سطح کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید تاثیر دارند. برای جلوگیری از تصلب شرایین و سکته مغزی حتما شاه توت بخورید.

پیشگیری از دیابت

فواید شاه توت

از آن‌جایی که شاه توت دارای فیبر بالایی است، شاخص گلیسمی پایینی دارد. همین خاصیت نیز به تنظیم سطح قند خون کمک کرده و می‌تواند از مقاومت به انسولین و دیابت جلوگیری کند. از سایر میوه‌های پر فیبر که می‌توانید در رژیم غذایی روزانه تان بگنجانید، همین توت سیاه است.

جلوگیری از پیری زودرس

شاه توت حاوی آنتوسیانین‌ها، فلاونوئیدها، اسیدهای فنولیک و همچنین ترکیبات زیست فعال است. این مواد با رادیکال‌های آزاد که منجر به آسیب پوستی، افتادگی پوست و چین و چروک می‌شوند، مبارزه می‌کند.

کمک به بهبود اسهال

شاه توت، به ویژه برگ‌های آن، حاوی فلاونوئیدها، تانن‌ها، ساپونین‌ها، گلیکوزیدها و ترکیبات زیست فعال با خواص ضد التهابی و قابض است. این ترکیبات می‌توانند التهاب روده را تسکین دهند، که به تسریع بهبودی اسهال کمک می‌کند.

مبارزه با یبوست

از فواید شاه توت می‌توان به مقادیر زیاد فیبر محلول و نامحلول آن اشاره کرد که باعث حجیم شدن مدفوع و بهبود حرکات طبیعی روده می‌شود. این خاصیت توت می‌تواند به پیشگیری و درمان یبوست کمک کند.

پیشگیری از سرطان

فواید شاه توت

میوه و برگ‌های شاه توت می‌توانند به پیشگیری از سرطان کمک کنند زیرا حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که با رادیکال‌های آزاد که به سلول‌های سالم آسیب می‌رسانند، مبارزه می‌کنند. از طرفی شاه توت بر جلوگیری از رشد و گسترش سلول‌های سرطانی موثر هستند.

علاوه بر این، شاه توت می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان (مانند سرطان مری، رحم و سینه) را کاهش دهد.

کمک به درمان عفونت‌ها

توت سیاه حاوی سطوح بالایی از ترکیبات با خواص ضد میکروبی و ضد التهابی مانند آنتوسیانین‌ها، تانن‌ها و کاروتنوئیدها است. این ترکیبات مهم به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و تاثیر شگفت انگیزی بر پیشگیری و درمان عفونت‌هایی مانند گلودرد، آفت دهان و التهاب لثه دارند.

حفظ سلامت چشم

توت سیاه به حفظ سلامت چشم کمک می‌کند زیرا منبع طبیعی لوتئین و زآگزانتین است. این دو ماده کاروتنوئیدهایی هستند که به محافظت از چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش و نور آبی ساطع شده از تلفن‌های همراه و کامپیوتر کمک می‌کنند. این نوع نور مخرب می‌تواند منجر به دژنراسیون ماکولا شود، یک بیماری چشمی که باعث از دست دادن نزدیک بینی می‌شود.

پیشگیری از پوکی استخوان

فواید شاه توت

شاه توت به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین K به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. این ویتامین برای جذب کلسیم در استخوان‌ها ضروری است و بزرگسالان نیز برای تقویت سلامت استخوان‌هایشان به این ویتامین نیاز دارند. پس حتما از توت سیاه در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید.

عوارض جانبی مصرف شاه توت

هرچند فواید شاه توت زیاد است و باید در سبک زندگی سالم‌تان حتما مصرف کنید اما هرگز حد اعتدال را فراموش نکنید، زیرا مصرف این توت به مقدار زیاد می‌تواند منجر به اسهال شود.

برگ، ریشه یا ساقه شاه توت نباید توسط کودکان خورده شود. زنان باردار و شیرده نیز باید از مصرف آن اجتناب کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان