۱۱ دلیل برای افزودن سرم ویتامین C به روتین مراقبت از پوست

توسطفاطمه عزیزی

اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۲ به روز رسانی : اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۲ ,
سرم ویتامین C

اگر به پوستتان اهمیت می‌دهید و به دنبال بهترین روتین مراقبت از پوست هستید، حتما سرم های ویتامین C را به روتین مراقبت از پوست تان اضافه کنید. ویتامین C به عنوان یکی از بهترین مواد موجود در بازار برای جلوگیری از پیری، حفظ پوستی صاف، یکدست و درخشان عمل می‌کند.

اگرچه احتمالاً ویتامین C را در رژیم غذایی‌تان نیز دریافت می‌کنید، هیچ راهی برای تضمین این که مستقیماً جذب پوست‌تان شود، وجود ندارد. استفاده از سرم ها و سایر محصولات موضعی بهترین راه برای بهره‌مندی از این فواید این محصولات است. برای این که بدانید چرا باید سرم ویتامین C را به روتین روزانه مراقبت از پوست‌تان اضافه کنید، حتما این مطلب را مطالعه نمایید.

فواید ویتامین C برای پوست

استفاده از ویتامین C و سرم ویتامین C برای پوست شما فواید زیادی دارد:

استفاده از ویتامین C برای انواع پوست‌ها بی خطر است

ویتامین C دارای خواص فوق العاده‌ای برای سلامت پوست شما است. اکثر افراد می‌توانند از محصولات موضعی ویتامین C، بدون مشاهده واکنش آلرژیک، روی پوست‌شان استفاده کنند. ویتامین C با غلظت‌های 20 درصد می‌تواند باعث تحریک جزئی پوست شود. به همین دلیل سعی کنید از سرم‌های ویتامین C با غلظت بین 10 تا 20 درصد در محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید.

باعث آبرسانی پوست می‌شود

آنچه از تحقیقات بر می‌آید، پوست و اندام‌های بدن حاوی غلظت بالایی از ویتامین C هستند. ویتامین C از طریق گردش خون در بدن تجمع می‌یابد. اگر به طور موضعی به شکل اسید اسکوربیک استفاده کنید، به بهترین وجه به پوست‌تان نفوذ می‌کند.

منیزیم آسکوربیل فسفات، یکی دیگر از مشتقات ویتامین C مورد استفاده در مراقبت از پوست است که اثر آبرسانی روی پوست دارد. این ماده از دست دادن آب از طریق اپیدرمی (TEWL) را کاهش داده و به پوست شما اجازه می‌دهد رطوبت را بهتر حفظ کند.

به پوست تان درخشندگی می‌بخشد

ویتامین C می‌تواند به محو شدن رنگدانه‌ها و خلاص شدن شما از شر تیرگی روی پوست‌تان کمک کند. این سرم بر جوان سازی دوباره پوست نیز تاثیر دارد.

از طرفی استفاده از ویتامین C تولید ملانین را مختل می‌کند. ملانین رنگدانه مسئول رنگ پوست است. با مهار تولید ملانین، ویتامین C می‌تواند باعث محو شدن لکه‌های تیره و هایپرپیگمانتاسیون شود که سبب روشن شدن پوست می‌شود.

کاهش قرمزی پوست با افزودن ویتامین C به روتین مراقبت از پوست

بر اساس تحقیقات انجام شده، ویتامین C با خاصیت آنتی اکسیدانی‌اش به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل می‌کند. یعنی پوست شما را تسکین داده و می‌تواند پف کردگی آن را کاهش دهد.

تاثیر عملکرد ضد التهابی ویتامین C روی پوست:

  • رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب اکسیداتیو می‌شوند را خنثی می‌کند
  • بهینه سازی سیستم ایمنی برای جلوگیری از پاسخ التهابی
  • خواص ضد التهابی ویتامین C همچنین می‌تواند به کاهش لکه‌های قرمزی روی پوست کمک کند
  • همچنین این ویتامین بر کاهش لکه‌های تیره، قرمزی و سوزش موثر بوده و رنگ پوست‌تان را شفاف و درخشان می‌کند.

کمک به محو شدن هایپرپیگمانتاسیون

از آن جایی که ویتامین C مانع تولید ملانین می‌شود، می‌تواند هایپرپیگمانتاسیون را از بین ببرد. هایپرپیگمانتاسیون – از جمله لکه‌های ناشی از تابش خورشید، لکه‌های پیری و ملاسما است. این لکه‌ها زمانی بروز می‌کنند که ملانین در نواحی خاصی از پوست بیش از حد تولید شود. همچنین می‌تواند در مناطقی که آکنه آن بهبود یافته به وجود بیایید.

ویتامین C با کاهش فعالیت آنزیمی به نام تیروزیناز، سنتز ملانین را مهار می کند که به طور گسترده‌ای در درماتولوژی برای کاهش رنگدانه لکه‌های پرپیگمانته روی پوست استفاده می‌شود. همچنین برای درمان هیپرپیگمانتاسیون ملانین لثه نیز استفاده می‌کنند. از طرفی علاوه بر سرم‌های ویتامین C، گزینه‌های دیگری نیز برای درمان آکنه هایپرپیگمانتاسیون وجود دارد.

کاهش سیاهی دور چشم

سرم‌های ویتامین C می‌توانند با آبرسانی به پوست ناحیه زیر چشم، به صاف کردن خطوط ریز کمک کنند. اگرچه ویتامین C در کاهش قرمزی کلی پوست موثر است، برخی افراد بر این باوراند که با استفاده از سرم ویتامین C می‌توان به کاهش سیاهی دور چشم نیز کمک کرد.

با سه روش درمانی می‌توانید سیاهی دور چشم‌تان را کاهش دهید:

  • مزوتراپی ویتامین C که منجر به بهبود قابل توجهی در رنگدانه حلقه‌های زیر چشم می‌شود.
  • استفاده از کمپرس سرد برای خلاص شدن از شر کیسه‌های زیر چشم
  • افزودن رتینول به روتین مراقبت از پوست

پوست زیر چشم نازک و حساس است، بنابراین بهتر است از محصولاتی که مخصوص ناحیه زیر چشم تولید شده‌اند استفاده کنید.

تولید کلاژن با افزودن ویتامین C به روتین مراقبت از پوست

کلاژن یک پروتئین طبیعی در بدن است که با گذشت زمان کاهش می‌یابد. سطوح پایین کلاژن می‌تواند منجر به خطوط ظریف و چین و چروک روی صورت‌تان شود.

ویتامین C به دلیل افزایش تولید کلاژن از طریق فرآیند سنتز کلاژن شناخته می‌شود. در واقع، سنتز کلاژن بدون ویتامین C امکان پذیر نیست.

زیرا ویتامین C کوفاکتور ضروری برای دو آنزیم مورد نیاز برای سنتز کلاژن است:

  • پرولیل هیدروکسیلاز، که مولکول کلاژن را تثبیت می‌کند
  • لیزیل هیدروکسیلاز، که استحکام ساختاری پوست را فراهم می‌کند
  • همچنین شما می‌توانید تولید کلاژن را از طریق رژیم غذایی تان نیز افزایش دهید.

جلوگیری از افتادگی پوست

تولید کلاژن با خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست مرتبط است. هنگامی که سطح کلاژن شما شروع به کاهش می‌کند، شما نیز شاهد افتادگی پوست خواهید بود.

استفاده از سرم ویتامین C تولید کلاژن را تقویت کرده و به سفت شدن دوباره پوست کمک می‌کند. در واقع ویتامین C از پیری زودرس، آسیب استرس اکسیداتیو یا کاهش وزن شدید کمک می‌کند.

این یعنی می‌تواند تاثیر خوبی در کاهش افتادگی پوست و شاداب‌تر شدن آن داشته باشد.

محافظت از پوست در برابر آفتاب

کاهش سطح ویتامین C در پوست، سلامت پوست‌تان را بیشتر از پیش در معرض استرس اکسیدان از طریق آلاینده‌ها یا تابش اشعه ماوراء بنفش قرار می‌دهد.

آسیب خورشید توسط مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود. این‌ها اتم‌هایی هستند که یک الکترون از دست رفته دارند. رادیکال‌های آزاد به دنبال اتم‌های دیگری می‌گردند که می‌توانند از آن‌ها یک الکترون بگیرند. همین امر نیز منجر به آسیب به پوست می‌شود.

ویتامین C سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها با دادن الکترون به این رادیکال‌های آزاد از سلول‌های سالم پوست محافظت می‌کنند و تاثیر آن‌ها بر پوست را خنثی می‌کنند.

استفاده از سرم ویتامین C برای تسکین آفتاب سوختگی

ویتامین C علاوه بر به حداقل رساندن قرمزی پوست، گردش سلولی پوست را تسریع می‌کند. زیرا سلول‌های آسیب دیده را با سلول‌های جدید سالم جایگزین می‌کند.

استفاده موضعی از ویتامین C، در ترکیب با ویتامین E و سایر ترکیبات دیگر، نشان می‌دهد که آسیب ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش (معروف به آفتاب سوختگی) را کاهش می‌دهد.

از طرفی محققان دریافتند که ویتامین C به تنهایی نیز می‌تواند بر کاهش آفتاب سوختگی موثر باشد.

کمک به بهبود زخم

با توجه به تاثیر این سرم بر بهبود آفتاب سوختگی، جای تعجب نیست که مصرف موضعی ویتامین C بتواند به بهبود زخم نیز کمک کند. این سرم خطر التهاب، عفونت و جای زخم را کاهش می‌دهد. در واقع، کمبود این ویتامین کلیدی می‌تواند باعث می‌شود زخم‌ها دیرتر بهبود یابند.

بر اساس یک تحقیق مصرف مکمل‌های ویتامین C با افزایش سطح آنتی اکسیدان در بدن و پوست تأثیر مثبتی بر بهبود و ترمیم پوست دارد. زیرا ویتامین C تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و بهبود زخم نیز با تشکیل کلاژن مرتبط است.

نحوه استفاده از سرم ویتامین C

اگرچه ویتامین C موضعی به طور کلی بی خطر است، اما فراموش نکنید که همه محصولات پوستی ممکن است دارای عوارض جانبی باشند.

برای ارزیابی خطر واکنش آلرژیک به سرم ویتامین C، همیشه باید یک تست پچ انجام دهید. نحوه انجام آن را این زیر بخوانید:

  • قسمتی از پوست ساعد دست‌تان را انتخاب کنید
  • مقدار کمی از محصول را روی پوست بمالید و 24 ساعت صبر کنید
  • در صورت عدم بروز واکنش آلرژیک، می‌توانید از آن روی پوست صورت تان نیز استفاده کنید. در صورت بروز بثورات، قرمزی یا کهیر مصرف را قطع کنید.
  • وقتی می‌خواهید از این محصول استفاده کنید، دستورالعمل‌های روی برچسب را مطالعه کنید
  • اگر به یک محصول واکنش نشان دادید، برای استفاده از محصول جدید دیگر، فاصله‌ای چند هفته‌ای را مراعات کنید.
  • سرم ویتامین C به طور معمول یک یا دو بار در روز استفاده می‌شود. بنابراین از یک روتین منظم پیروی کرده و از این سرم استفاده کنید. همچنین از مرطوب کننده نیز استفاده کنید. به یاد داشته باشید، قبل از استفاده از محصولات پوستی دست‌تان را تمیز بشویید.

عوارض جانبی و خطرات احتمالی

  • هرچند حساسیت با سرم ویتامین C بعید است، اما بهتر است قبل از استفاده از آن، یک تست پچ انجام دهید. این تنها راه برای تشخیص واکنش پوست شما به سرم است.
  • اگر پوست شما حساس است، از محصولات حاوی اسید ال اسکوربیک اجتناب کنید. محصولات دارای منیزیم آسکوربیل فسفات باعث تحریک کمتر پوست می‌شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *