جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
3.5
(2)

یکی از مهم‌ترین دردسرهایی که والدین کودکان چند ماهه دارند، آرام کردن کودکی است که در حال دندان درآوردن است و به شدت بی تابی می‌کند. در چنین شرایطی پدر و مادر دوست دارند هر کاری که از دست‌شان برمی‌آید برای کاهش درد دندان درآوردن نوزاد کوچک‌شان انجام دهند. با این حال به نظر می‌‌رسد گاهی هیچ اقدامی اثر گذار نیست. با ما در این نوشتار همراه باشید تا روش‌های درمان درد رویش دندان را ببنید و در صورت لزوم به کار ببندید.

دندان درآوردن نوزادان چه زمانی شروع می‌شود؟

کاهش درد دندان درآوردن نوزاد

اکثر نوزادان بین 4 تا 7 ماهگی شروع به دندان درآوردن می‌کنند، اما برخی دیرتر از این زمان دندان درمی‌آورند. اگر دندان‌های کودک‌تان دیرتر از زمان ذکر شده دربیاید، جای هیچ گونه نگرانی نیست چرا که زمان دندان درآوردن برای هر کودکی می‌تواند متفاوت باشد.

علائم و نشانه های دندان درآوردن

علائم درآوردن دندان برای هر نوزادی متفاوت است، اما این اتفاق به طور کلی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • متورم و حساس شدن لثه‌ها
  • ناآرامی و گریه زیاد
  • افزایش دمای بدن یا تب
  • جویدن یا میل به جویدن چیزهای سخت
  • زیاد شدن حجم آب دهان، که می‌تواند باعث ایجاد جوش در صورت آنها شود
  • سرفه کردن
  • مالیدن گونه یا کشیدن گوش
  • دست در دهان کردن مداوم
  • تغییر در الگوهای غذا خوردن یا خواب

دندان درآوردن می‌تواند دردناک باشد، اما به طور نرمال نوزادان را بیمار نمی کند. اگر کودک شما اسهال، استفراغ، بثورات پوستی، تب بالا یا سرفه و احتقان دارد، با پزشک او تماس بگیرید. این موارد علائم طبیعی دندان درآوردن نیستند.

همچنین اگر لثه های کودک‌تان خونریزی دارد یا در صورتی که شاهد هر گونه چرک یا تورم در صورت او بودید، باید با پزشک اطفال تماس بگیرید.

ترتیب رویش دندان‌ها

کاهش درد دندان درآوردن نوزاد

زمان و نحوه در آمدن دندان‌ها می‌تواند برای هر نوزاد متفاوت باشد و سابقه خانوادگی می‌تواند تاثیر زیادی روی آن بگذارد. اما بیشتر اوقات، دو دندان جلوی پایین بین 6 تا 10 ماهگی درمی‌آیند و به دنبال آن دو دندان جلوی بالایی و دو دندان در دو طرف این دو بین 8 تا 13 ماهگی بیرون می‌زنند. سپس دو دندان در دو طرف دندان‌های جلویی پایین بیرون می‌زنند، سپس دندان های آسیاب اول بین 10 تا 16 ماهگی ظاهر می‌شوند. دندان‌های جلوی دندان‌های آسیاب اول و دندان‌های آسیاب عقب آخرین دندان‌هایی هستند که وارد میدان می‌شوند.

در نهایت، معمولاً در سن 3 سالگی، 20 “دندان شیری” در جای خود قرار می‌گیرند.

کاهش درددندان درآوردن نوزاد

چیزی که برای آرام کردن کودک دوست‌تان اثرگذار است ممکن است برای فرزند شما تاثیری نداشته نباشد. شاید لازم باشد چیزهای مختلفی را امتحان کنید تا به کودک‌تان کمک کنید احساس بهتری داشته باشد. برخی از مواردی که می‌توانید برای تسکین درد فرزندتان امتحان کنید به قرار زیر است:

  • چیزی خنک یا سرد در دهان کود‌ک‌تان می‌تواند کمک کننده باشد مواردی چون پستانک سرد، قاشق، دستمال مرطوب تمیز یا یک اسباب بازی یا دندان گیری که در یخچال حسابی خنک شده است. برخی از کارشناسان می‌گویند اسباب بازی های منجمد مخصوص دندان درآوردن خیلی سرد هستند و ممکن است به دهان کودک‌تان آسیب برسانند. مطمئن شوید که تمام مواردی که خنک می‌کنید و به کودک می‌دهید تا روی لثه بکشد، تمیز باشد و هر بار بعد از استفاده آنها را شستشو دهید.
  • می‌توانید یک کراکر حسابی سفت و شیرین نشده برای کاهش درد دندان درآوردن کودک‌تان به او بدهید
  • اگر کودک‌تان بزرگتر از 6 تا 9 ماه است، می‌توانید آب خنک داخل بطری مخصوص کودک نیز به او بدهید
  • لثه‌ها را با انگشت تمیزتان به آرامی ماساژ دهید. اگر دندان ها هنوز در نیامده اند، می‌توانید اجازه دهید کودک انگشت‌تان را بجود. اگر به کودک‌تان شیر می‌دهید، سعی کنید قبل از هر بار شیر دادن، انگشتان‌تان را در آب خنک فرو برده و لثه های او را ماساژ دهید. این کار ممکن است از گاز گرفتن نوک پستان‌تان توسط کودک و در حین شیردهی جلوگیری کند.

برای کاهش درد دندان درآوردن نوزاد از این درمان‌ها پرهیز کنید

کاهش درد دندان درآوردن نوزاد

هرگز چیزی را که به طور خاص برای کمک به دندان درآوردن کودک تایید نشده است، در دهان کودک‌تان قرار ندهید. حتی برخی از محصولاتی که به عنوان محصولات کمکی برای دندان درآوردن توصیف می‌شوند، انتخاب‌های ایمنی نیستند، از جمله موارد زیر:

  • دندان‌گیر های پر از مایع که می‌توانند پاره شود و مایع داخل‌شان بیرون بریزد
  • موارد ساخته شده از مواد شکستنی، مانند پلاستیک خشک، که ممکن است منجر به خفگی شود
  • موارد منجد که ممکن است برای دهان کودک زیادی سفت باشند

دنبال دلیل دیگری برای رد برخی از دندان‌گیرهایی که در بازار به فروش می‌رسند هستید؟ برخی از دندان‌گیرها ممکن است از مواد مضر مانند سرب ساخته شده باشند. به دنبال آنهایی باشید که از لاستیک معطف ساخته شده‌اند.

گردنبندهای مخصوص دندان درآوردن

متخصصان سلامت کودکان گردنبند دندان گیر را توصیه نمی‌کنند. این محصولات خطرناک هستند چرا که ممکن است نوزاد را خفه کنند. آنها همچنین می‌توانند با پاره شدن گردنبند و قورت دادن مهره ها خفه شوند!

با این حال اگر می‌خواهید از گردنبند دندان گیر استفاده کنید، مطمئن شوید که:

  • آن را روی مچ دست یا مچ پای کودک قرار دهید، نه دور گردنش
  • همیشه هنگامی که کودک گردن بند را در اختیار دارد به دقت مراقبت او باشید
  • هنگامی که کودک‌تان جلو چشم‌تان نیست، حتی برای مدت بسیار کوتاهی، گردنبند را از او بگیرید

ممکن است شنیده باشید که گردنبندهای کهربایی هنگامی که گرم شوند نوعی تسکین دهنده درد آزاد می‌کنند. متاسفانه این موضوع ثابت نشده است و پزشکان می‌گویند استفاده از گردنبند کهربایی ایده خوبی نیست.

دارو برای کاهش درد دندان درآوردن نوزاد

کودک بهانه گیر کاهش درد دندان درآوردن نوزاد

دارویی که روی لثه های کودکتان بمالید تا درد دندان درآوردن را از بین ببرد می‌تواند کمک کننده نباشددلیل که دارو به سرعت در دهان شسته می‌شود و ممکن است پشت گلوی کودک‌تان بی حس شود و قورت دادن را برای او دشوار کند.

از ژل ها و مایعات کمک کننده برای پروسه  دندان درآوردن که بدون نسخه به فروش می‌رسند و دارای ماده بنزوکائین هستند دوری کنید. FDA  می‌گوید این ماده نباید به کودکان زیر 2 سال داده شود چرا که ممکن است عوارض جانبی نادر اما جدی ایجاد کند.

دوز کمی از مسکن اطفال مانند استامینوفن، ممکن است به تسکین درد کودک کمک کند. برای نوزاد زیر 6 ماه از ایبوپروفن استفاده نکنید و قبل از دادن هرگونه دارویی به کودک‌تان با پزشک او مشورت کنید. دارو را دقیقا همانطور که دکتر تجویز کرده استفاده کنید.

دندان درآوردن در ابتدا ممکن است برای شما و کودکتان سخت باشد. اما وقتی هر دو یاد می‌گیرید که چگونه هر دندان جدیدی را که بیرون می‌زند آرام کنید، پروسه با آسانی بیشتری سپری می‌شود.

چگونه از دندان های تازه کودک مراقبت کنیم

حتی قبل از اینکه کودک شما دندان در بیاورد، حفظ بهداشت دهان اهمیت دارد:

  • تا زمانی که دندان ها شروع به در آمدن کنند، حداقل یک بار در روز لثه های کودک را با یک پارچه یا تکه گاز مرطوب تمیز کنید.
  • هنگامی که کودک‌تان دندان درآورد، حداقل دو بار در روز دهانش را به همین روش تمیز کنید. بعد از تغذیه او زمان خوبی برای این کار است.
  • پس از اولین تولد کودک‌تان، می‌توانید از مسواک کودک دارای موهای نرم، آب و مقدار کمی خمیر دندان که فلوراید ندارد استفاده کنید. همچنین می‌توانید نخ دندان کشیدن بین دندان‌های آنها را شروع کنید.
  • کودک شما باید زمانی که اولین دندان ظاهر شد یا حداکثر تا اولین سالروز تولدش به دندانپزشک اطفال مراجعه کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان