ادرار قرمز در بارداری؛ علت وجود خون در ادرار چیست؟

توسطفائزه کریمی

اردیبهشت ۱, ۱۴۰۲ به روز رسانی : اردیبهشت ۱, ۱۴۰۲ ,
افزایش شانس بارداری سریع ادرار قرمز در بارداری احساس ادرار کاذب در زنان و مردان

ادرار قرمز یا خون در ادرار در دوران بارداری می‌تواند نگران کننده باشد. اما دلیل ادرار قرمز در بارداری چیست و چرا این اتفاق می‌افتد؟ خوب، قرمزی ادرار معمولاً نشان‌دهنده عفونت‌های دستگاه ادراری یا عفونت‌های ادراری است، یک مشکل شایع در دوران بارداری که به دلیل فشار رو به رشد جنین بر مثانه و مجاری ادراری و آسان شدن ایجاد عفونت در اثر باکتری رخ می‌دهد.

در دوران بارداری، ماهیتی اسیدی ادرار به دلیل مقادیر بیشتری پروتئین، قند و هورمون نسبتاً کمتر است، روندی که ممکن است در ایجاد عفونت ادراری نقش داشته باشد.

علائم شایع  UTI عفونت مجاری ادراری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • إحساس درد هنگام دفع ادرار
  • تکرر ادرار
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • بوی غیر معمول ادرار
  • احساس درد و ناراحتی در ناحیه لگن
  • تب و کمردرد
  • علائم هماچوری یا خون در ادرار

دلایل عفونت مجاری ادراری یا  UTI

ادرار قرمز در بارداری

عفونت ادراری در دوران بارداری اتفاقی نسبتا شایع است. در زیر سه نوع مختلف عفونت ادراری در دوران بارداری به همراه ویژگی‌های متمایز ذکر شده است.

باکتریوری بدون علامت

این نوع عفونت ادراری معمولاً به دلیل باکتری هایی رخ می‌دهد که از قبل در بدن زن وجود داشته است. عفونت باکتریوری علائم قابل توجهی ندارد، اما اگر درمان نشود ممکن است منجر به عفونت کلیه یا عفونت حاد مثانه شود.

اورتریت یا سیستیت حاد

اورتریت حاد به التهاب مجرای ادرار اشاره دارد، در حالی که سیستیت به التهاب مثانه اشاره دارد. این عفونت‌ها به واسطه نوعی باکتری به نام اشریشیا کلی ایجاد می‌شوند.

پیلونفریت

این عفونت زمانی رخ می‌دهد که باکتری ها از جریان خون یا مجاری ادراری وارد کلیه ها می‌شوند و در نتیجه عفونت کلیه ایجاد می‌شود. پیلونفریت به عنوان نوعی عفونت بسیار وخیم با علائم شدیدی همراه است از جمله خون یا چرک در ادرار همراه با تب، درد هنگام ادرار کردن، کمردرد و درد در کشاله ران یا شکم.

علل دیگر نیز ممکن است شامل سنگ های مجاری ادراری باشد. ادرار قرمز در بارداری یا خون در ادرار در دوران بارداری همچنین ممکن است به دلیل سنگ های مجاری ادراری، سنگ مثانه، سنگ حالب و سنگ کلیه ایجاد شود. زنان بارداری که سنگ مجاری ادراری دارند، درد مداوم در شکم، کمردرد و درد در هنگام ادرار کردن را همراه با حالت تهوع و استفراغ تجربه می‌کنند.

بیماری دیگری به نام گلومرولونفریت می‌تواند باعث آسیب به گلومرول ها یا فیلترهای ریز داخل کلیه ها شود. گلومرولونفریت به دلیل عفونت در سیستم ایمنی ایجاد می‌شود و توانایی کلیه را در دفع مواد زائد و مایعات بدن به گونه منفی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آیا وجود خون در ادرار در دوران بارداری خطرناک است؟

ادرار قرمز در بارداری

خون در ادرار در دوران بارداری یک اتفاق شایع است و ممکن است چندان خطرناک نباشد. با این حال، اهمیت زیادی دارد که موضوع را جدی بگیرید و با مراجعه به یک پزشک متخصص علت آن را جویا شوید. اگر عفونت ادراری شدید باشد، ممکن است عوارضی مانند:

  • زایمان زودرس
  • عفونت شدید
  • سندرم زجر حاد تنفسی، بیماری که زمانی رخ می‌دهد که مایعات در کیسه‌های هوایی کوچک و الاستیک یا آلوئول‌های ریه‌ها تجمع می‌یابند. این روند مانع رسیدن اکسیژن کافی به جریان خون می‌شود.
  • کم خونی، وضعیتی است که در آن گلبول های قرمز سالم و کافی برای حمل اکسیژن کافی به بافت‌های بدن وجود ندارد.
  • عفونت طولانی مدت

نحوه درمان عفونت ادراری در دوران بارداری

ادرار قرمز در بارداری

توصیه می‌شود که در صورت مشاهده علائم UTI  یا عفونت مجاری ادراری  با متخصص مشورت کنید و از کمک پزشکی استفاده کنید. همراه با روش درمانی پیشنهاد شده از سوی پزشک‌تان، موارد زیر را نیز می‌توانید برای تسریع روند بهبود امتحان کنید:

  • نوشیدن آب زیاد اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا آب ادرار را رقیق و به دفع باکتری ها از دستگاه ادراری کمک می‌کند.
  • کرن بری برای درمان UTI به طور گسترده ای مورد حمایت قرار گرفته است. این میوه برای درمان عفونت مفید است به این دلیل که ترکیبات خاصی دارد که نقش مهمی در ممانعت از چسبیدن باکتری ها به پوشش مجرای ادرار ایفا می‌کند. برای جلوگیری از عفونت بیشتر توصیه می‌شود آب کرن بری بنوشید.
  • ادرار کردن بلافاصله در زمانی که حسش را دارید نیز کمک کننده است زیرا به باکتری ها کمک می‌کند تا به راحتی و با سرعت بیشتری از دستگاه ادراری خارج شوند.
  • باید به شدت از الکل و کافئین پرهیز کنید زیرا ممکن است مثانه را تحریک کنند.
  • حفظ بهداشت با شستن کامل ناحیه تناسلی نیز ممکن است به جلوگیری از جمع شدن باکتری‌هایی که ممکن است به دستگاه ادراری تحتانی و دستگاه تناسلی آسیب بزنند، کمک کند.

کلام پایانی

به طور کلی توصیه می‌شود در مورد هر نشانه‌ای که در دوران بارداری دارید با پزشک‌تان مشورت کنید تا مانع بروز اتفاقات ناخواسته شوید. به ویژه لازم است تغییرات ادرار خود را تحت نظر داشته باشید و آنها را به پزشک‌تان گزارش دهد تا سلامت خودتان و جنین در دوران بارداری حفظ شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد آرا: 11

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *