جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
21 بازدید

عوارض کراتینه مو؛ بهترین جایگزین کراتین برای صاف کردن موها چیست؟

عوارض کراتینه مو
خواندن 6 دقیقه
2.4
(5)

کراتینه در واقع نوعی روش درمانی است که طی آن موها صاف و نرم می‌شوند. مطابق با این روش درمانی از محصولات خاصی روی مو استفاده می‌شود، و در مرحله بعد سشوار کردن و تثبیت کردن مواد با یک اتوی مو صورت می‌گیرد.

کراتین نوعی پروتئین طبیعی است که در پوست، مو و ناخن وجود دارد. با کراتینه کردن مو کراتین بیشتری به موها می‌رسد و همین می‌تواند به کاهش موخوره، افزایش درخشندگی و تقویت مو کمک کند. اگر موهای مجعد یا موج دار دارید، با کراتینه می‌توانید آنها را به خوبی صاف کنید.

اما کراتینه کردن مو می‌توانند با برخی از عوارض جانبی ناخواسته همراه باشند و برخی از مشکلات سلامتی را نیز به همراه داشته باشد. در این نوشتار با عوارض کراتینه مو آشنا خواهید شد. اگر در فکر صاف کردن مو با این روش هستید، بد نیست تمام حقایق را در رابطه با آن بدانید.

عوارض جانبی کراتینه مو

عوارض کراتینه مو

هرچند کراتین یک پروتئین طبیعی است، محصولات مورد استفاده در درمان‌های زیبایی با چندین ماده اضافه شده دیگر از جمله یک ماده شیمیایی به نام فرمالدئید ساخته می‌شوند.

انجمن سرطان آمریکا هشدار می‌دهد که فرمالدئید یک ماده سرطان زای شناخته شده است. این بدان معناست که ممکن است باعث سرطان شود یا به رشد سرطان کمک کند. فرمالدئید همچنین ممکن است عوارض جانبی دیگری برای سلامتی داشته باشد.

اداره غذا و داروی آمریکا هشدار می‌دهد که فرمالدئید و ترکیبات مرتبط در روش‌های استفاده از کراتینه می‌توانند در موارد زیر نقش داشته باشند:

این عوارض کراتینه مو هم توسط مصرف‌کنندگانی که این روش صافی مو را تجربه کرده‌اند و هم توسط متخصصانی که آنها را ارائه داده‌اند، گزارش شده است.

این اثرات در طول انجام کراتینه یا مدت کوتاهی پس از آن و در صورت استفاده از محصولات حاوی فرمالدئید رخ می‌دهد. هنوز مشخص نیست که آیا درمان‌های کراتینه حاوی فرمالدئید اثرات طولانی‌ مدتی بر سلامتی دارند یا خیر.

فواید کراتین مو

عوارض کراتینه مو

فوایدی که کراتینه ایجاد خواهد کرد به نوع مو و محصولات استفاده شده در این روش بستگی دارد. به طور کلی، می‌توانید مزایای زیر را از کراتینه مو انتظار داشته باشید:

  • نرم و ابریشمی شدن موها. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، رنگ مو و سایر محصولات شیمیایی می‌تواند کراتین طبیعی موها را از بین ببرد. کراتینه برای احیاء کراتین از دست رفته فایده دارد. نتیجه اینکه ساقه مو صاف‌تر و موها ابریشمی و نرم می‌شوند.
  • صاف شدن موها. بسته به محصول مورد استفاده، کراتینه می‌تواند موهای مجعد یا موج دار را صاف کند.
  • تقویت موها. موها با احیاء کراتین از دست رفته در ساقه مو قوی‌تر و کمتر مستعد شکستگی خواهند شد.

اگر تصمیم دارید موهای‌تان را کراتینه کنید، حتماً به آرایشگرتان بگویید که از این روش درمان زیبایی دقیقا چه توقعی دارید. او می‌تواند محصولات و فرآیند کار را طوری انتخاب کند که به نتیجه مورد نظرتان برسید.

خطر فرمالدئید تا چه حد جدی است؟

عوارض جانبی کراتینه مو

واقعیت تلخ این است که برخی محصولات خیلی بیشتر از آنچه تبلیغ می‌شود فرمالدئید دارند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2014 روی برندهای کراتین عرضه شده در آفریقای جنوبی نشان داد که 6 محصول از 7 محصول حاوی 0.96 تا 1.4 درصد فرمالدئید هستند که پنج برابر بیشتر از سطح ایمنی توصیه شده ( 0.2 درصد) است.

یک مطالعه دیگر نیز در سال 2011 سطوح بالاتر فرمالدئید را در 4 برند مختلف کراتینه نشان داد. همین

مطالعه نشان داد که غلظت فرمالدئید در سالن در طول بخش سشوار انجام کراتینه از 0.08 تا 3.47 ppm بود. در طول بخش اتو کشی، از 0.08 تا 1.05 ppm متغیر بود. سطح فرمالدئید در هر دو مرحله بسیار بالاتر از آن چیزی است که اکثر مردم می‌توانند تحمل کنند.

اگر فقط یک بار کراتینه کنید، ممکن است عوارض زیادی را تجربه نکنید. اما اگر یک آرایشگر هستید که به طور مرتب در سالن کار می‌کنید، این نوع قرار گرفتن در معرض کراتینه و مواد مضر آن می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامتی شما داشته باشد.

آیا انواع بدون فرمالدئید کراتین هم دارای عوارض هستند؟

انواع کراتینه بدون فرمالدئید در سال‌های اخیر تولید و به بازار عرضه شده‌اند، اما ممکن است برچسب این محصولات حاوی اطلاعات غلط باشد. به عنوان مثال، پنج مورد از برندهایی که در مطالعه سال 2012 که در بالا مورد بررسی قرار گرفته بودند فرمالدئید داشتند، آن هم در شرایطی که به عنوان محصول بدون فرمالدئید عرضه شده بودند.

در برخی موارد، کارخانه تولید کننده ممکن است فرمالدئید را با نام دیگری روی برچسب محصول درج کند، نام‌هایی چون:

  • آلدهید
  • فرمالین
  • آلدهید فرمیک
  • متاندیول
  • متانال
  • متیل آلدهید
  • متیلن گلیکول
  • متیلن اکسید
  • اسید مربیسید

فرمالدئید در واقع قسمتی از چیزی است که تاثیر درمان کراتینه را افزایش می‌دهد. در نتیجه، یافتن محصولی که 100 درصد بدون فرمالدئید باشد و در عین حال تاثیر مورد نظرتان را روی موها بگذارید بسیار دشوار است. اگر به دنبال کراتینه کردن مو هستید، ابتدا در مورد برندهای مختلف تحقیق کنید و به ترکیبات هر کدام نگاهی بیندازید. همچنین می‌توانید از یک آرایشگر متخصص سوال کنید. او آگاهی بیشتری در مورد عوارض کراتینه مو و محصولات مورد استفاده برای این درمان دارد.

جایگزین‌های کراتین

روغن زیتون برای موهای خشک نرم کننده طبیعی مو
عوارض کراتینه مو

اگر در مورد خطرات فرمالدئید نگران هستید، راه‌های دیگری هم برای رسیدن به اثرات مشابه با کراتینه وجود دارد. به عنوان مثال حالت دادن موها با سشوار یا اتو می‌تواند به طور موقت موهای شما را صاف کند.

همچنین می‌توانید با هیدراته نگه داشتن بدن موها را قوی و سالم نگه دارید (مخصوصاً اگر از ابزارهای حرارتی برای آرایش موها استفاده می‌کنید).

سعی کنید موها را تا جایی که ممکن است کمتر بشویید، زیرا شامپو می‌تواند چربی طبیعی مو را از بین ببرد. همچنین می‌توانید از محصولات حاوی مرطوب کننده های طبیعی برای موها استفاده کنید، مواردی مثل:

کلام پایانی

کراتینه مو روشی مؤثر برای داشتن موهایی صاف و درخشان است، اما معمولاً محصولاتی که برای کراتینه کردن مو استفاده می‌شوند فرمالدئید دارند که می‌تواند باطیف وسیعی از عوارض جانبی همراه باشد.

در حالی که برخی از تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که محصولات‌شان فاقد فرمالدئید است، بسیاری از محصولات نوعی فرمالدئید دارند.

مشخص نیست که آیا هر از گاهی کراتینه کردن موها اثرات طولانی مدتی بر سلامتی دارد یا خیر، اما اگر حساس هستید یا آسم و  آلرژی دارید، شاید بهتر باشد برای دوری از عوارض کراتینه مو، این روش صافی را فراموش کنید.

همچنین اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی به سر می‌برید، بهتر است از کراتینه کردن موها پرهیز کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.4 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان