جوش قفسه سینه؛ علل، درمان‌ها و راه‌های پیشگیری

جوش قفسه سینه

آکنه یک بیماری شایع پوستی است و زمانی رخ می‌دهد که منافذ پوست با سلول‌های مرده پوست، چربی و باکتری‌ها مسدود می‌شوند. یکی از قسمت‌های بدن که به طوری شایعی دچار جوش می‌شود قفسه سینه است. موارد خفیف تا متوسط جوش قفسه سینه با داروهای بدون نسخه (OTC) و تغییرات سبک زندگی قابل درمان هستند، در حالی که برای درمان جوش سینه آن هم وقتی که تعداد آن زیاد است، داروی تجویزی پزشک ضرورت دارد.

جوش قفسه سینه چه شکل و شمایلی دارد؟

این جوش‌ها در اشکال خفیف‌تر، ممکن است ملتهب باشند و به صورت جوش‌های سرسفید و سر سیاه ظاهر شوند. اشکال شدیدتر جوش سینه معمولا هم ملتهب و هم دردناک هستند. آن ها به صورت چرکدانه و کیست ظاهر می‌شوند.

یکی از بیماری‌های پوستی، فولیکولیت، می‌تواند با آکنه روی قفسه سینه اشتباه گرفته شود. فولیکولیت التهاب فولیکول‌های مو است و به صورت برجستگی‌های قرمز کوچک ظاهر می‌شود. اگر جوش سینه شما به درمان پاسخ نمی‌دهد، در واقع ممکن است فولیکولیت باشد.

اسکار آکنه قفسه سینه

آکنه‌های شدید می‌توانند در هر قسمتی از بدن، از جمله روی قفسه سینه، جای لک و زخم باقی بگذارند. برای این که خطر آسیب پوست را کاهش دهید، نباید به جوش‌ها و آکنه روی بدن یا صورتتان دست بزنید. اگر پوست روی جوش‌ها را بردارید، باعث می‌شوید، باکتری‌ها به عمق پوست نفوذ کرده و التهاب افزایش پیدا کند.

درمان اسکار آکنه شامل لایه برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن و لیزر درمانی است. این روش‌ها با لایه‌برداری از سطح پوست برای از بین بردن جای زخم یا با شکستن بافت اسکار برای ترویج رشد پوست جدید و سالم، جای زخم را برطرف می‌کند. هیدروکینون، یک عامل سفید کننده است که می‌تواند هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب ناشی از آکنه را درمان کند.

چه چیزی باعث جوش قفسه سینه می شود؟

جوش قفسه سینه

جوش به همان دلایلی که روی صورت، گردن یا پشت ایجاد می‌شود، روی قفسه سینه نیز ظاهر می‌شود. در حالی که برخی از این جوش‌ها به دلیل عادات ناسالم در سبک زندگی و محصولات مراقبت از پوست مسدودکننده منافذ به وجود می‌آیند، برخی دیگر به دلیل نوسانات هورمونی ظاهر می‌شوند. رژیم غذایی، استرس و ژنتیک نیز احتمال بروز جوش سینه را افزایش می‌دهند.

اختلالات هورمون ها

نوسانات هورمونی می‌تواند باعث جوش قفسه سینه در نوجوانان شوند. در دوران بلوغ، بدن مقادیر زیادی آندروژن تولید می‌کند، هورمون‌های مردانه که تولید سبوم را در پوست افزایش می‌دهند. در زنان بالغ، افزایش مشابه آندروژن درست قبل از قاعدگی صورت می‌گیرد و می‌تواند باعث بروز جوش و آکنه شود.

مواد شوینده‌ لباسشویی

رایحه‌ها و سولفات‌های مورد استفاده در برخی از مواد شوینده‌ لباسشویی می‌توانند فولیکول‌های مو را در افرادی با پوست حساس مسدود کرده و با تحریک آن‌ها، منجر به ایجاد جوش شوند. اگر مشکوک به حساسیت پوستی هستید، لباس‌های تان را با استفاده از یک محصول ضد حساسیت بدون سولفات و عطر بشویید.

لوسیون‌های بدن

لوسیون‌های بدن حاوی مواد مسدودکننده منافذ می‌توانند باعث ایجاد آکنه روی قفسه سینه شوند. برای جلوگیری از این وضعیت، لوسیون های بدون عطر و روغن با برچسب غیرکومدوژنیک (به این معنی که منافذ را مسدود نمی‌کنند) را انتخاب کنید.

عادات ناسالم در طول ورزش

چگونه برای ورزش با انگیزه بمانیم 16 راهکار برای تنبل هایی که می خواهند سالم بمانند! روتین مراقبت از پوست چرب
جوش قفسه سینه

پوشیدن لباس‌های تنگ در طول ورزش که باعث می‌شود جلوی رسیدن هوا به پوست گرفته شود، می‌تواند با به دام انداختن عرق، روغن و باکتری‌ها روی پوست باعث جوش سینه شود. همچنین جوش ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت، یا عدم دوش گرفتن بلافاصله بعد از ورزش، ایجاد شود، زیرا عرق منافذ را مسدود می‌کند.

جوش سینه در زنان و مردان

  • برای زنان بالغ، جوش اغلب در روزهای منتهی به قاعدگی ظاهر می‌شود. در این مدت، بدن دارای سطوح بالاتری از آندروژن است، هورمونی که تولید سبوم را افزایش می‌دهد و احتمال مسدود شدن منافذ و بروز جوش و آکنه نیز بالا می‌رود.
  • جوش‌های هورمونی شدیدتر همراه با افزایش وزن، نازک شدن موها و عقب افتادن قاعدگی می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال هورمونی به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد.
  • جوش روی قفسه سینه (و همچنین سایر قسمت‌های بدن) نیز می‌تواند نشانه اولیه بارداری باشد، اما به خودی خود نباید به عنوان مدرکی برای بارداری تلقی شود.

جوش قفسه سینه در مردان بزرگسال معمولاً ناشی از عادات ناسالم در سبک زندگی آن‌ها است نه اختلالات هورمونی. با این حال، می‌تواند ناشی از بیماری‌های پوستی نادر مانند آکنه کنگلوباتا و آکنه فولمینانس باشد. این اختلالات ممکن است ارثی یا ناشی از مصرف استروئید آنابولیک نیز باشند.

تغییر سبک زندگی برای خلاص شدن از شر آکنه سینه

برای آکنه قفسه سینه ناشی از تعریق و لباس‌های تنگ، می‌توانید با اعمال چند تغییر در برنامه ورزشی و دوش گرفتن پس از ورزش، احتمال بروز جوش را به حداقل برسانید و از ظاهر شدن آن‌ها در آینده جلوگیری کنید. این مراحل برای جوش‌های خفیف تا متوسط موثرترین راهکار هستند اما آکنه شدیدتر نیاز به درمان تخصصی دارد.

لباس‌های گشاد بپوشید

در حین ورزش لباس‌های گشاد انتخاب کنید تا پوست بتواند تنفس کند. هنگام پوشیدن لباس‌های تنگ، لباسی انتخاب کنید که به پوست اجازه تنفس بدهد و عرق را جذب کند. همچنین بلافاصله بعد از ورزش لباس‌تان را عوض کنید.

مرتب دوش بگیرید

فواید دوش آب سرد مراقبت از پوست در تابستان
جوش قفسه سینه

برای جلوگیری از تجمع سلول‌های مرده پوست و آلودگی که می‌تواند منافذ پوست روی سینه شما را مسدود کند، به طور مرتب دوش بگیرید. از شوینده بدون روغن استفاده کنید و بدن‌تان را به جای آب گرم با آب ولرم یا سرد بشویید تا از خشک شدن پوست‌تان جلوگیری کنید. خشک کردن بیش از حد پوست می‌تواند باعث تولید بیشتر سبوم شده و به ایجاد جوش کمک کند.

از شوینده بدن برای مبارزه با آکنه استفاده کنید

جوش ها را هنگام دوش گرفتن با استفاده از شوینده بدن حاوی مواد ضد لک مانند اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید بشویید. این محصولات با ارائه مواد فعال و لایه برداری پوست به درمان جوش سینه کمک می‌کنند.

لایه برداری پوست

اگر جوش‌های خفیف به شکل جوش‌های سرسفید و سرسیاه دارید، می‌توانید با استفاده از یک دستمال، برس اسکراب یا لوفا، پوست قفسه سینه تان را لایه برداری کنید. با این حال، اگر جوش ملتهب و دردناک دارید، تا زمانی که التهاب آن فروکش نکرده است، از انجام این کار خودداری کنید.

تغییر رژیم غذایی

برای اکثر مردم بروز جوش روی بدن‌شان با خوردن غذاهای چرب، محصولات لبنی و مصرف قند مرتبط است. برای این که از شر جوش‌ها خلاص شوید، مصرف این غذاها را کاهش دهید، سبزیجات تازه بیشتری بخورید و در طول روز آب زیادی بنوشید. با انجام این کارها شاهد بهبودی پوست‌تان خواهید بود.

سایر روش‌های درمانی جوش قفسه سینه

جوش قفسه سینه

راهکارهای زیادی برای درمان جوش سینه وجود دارد. برای آکنه‌های خفیف و متوسط، می‌توان روزانه از شوینده‌ها و پاک کننده‌های بدن استفاده کرد، تا هم جوش‌های فعلی درمان شود و هم از بروز جوش‌های جدید جلوگیری شود.

برای اشکال شدیدتر جوش، این گزینه‌های درمانی را امتحان کنید:

شوینده‌ها و پاک کننده‌های بدن

اکثر شوینده‌های بدن ضد آکنه حاوی مواد فعالی هستند که به خشک شدن سبوم اضافی پوست و کاهش التهاب باکتریایی کمک می‌کنند. رایج‌ترین ماده فعال موجود در شوینده‌های بدن برای درمان جوش، اسید سالیسیلیک است. این بتا هیدروکسی اسید ضمن نفوذ به منافذ مسدود شده، التهاب و تولید سبوم را کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از موادی که باید برای درمان جوش استفاده کنید، بنزوئیل پراکسید است. بنزوئیل پراکسید باکتری‌های مولد جوش را از بین می‌برد. بنابراین روی جوش و آکنه ملتهب و همراه با محصولات کاهش دهنده چربی، بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

یک درمان خانگی طبیعی نیز روغن درخت چای است. عصاره این گیاه خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد که با التهاب مبارزه می‌کند. به عنوان یک قابض، باعث سفت شدن پوست و کاهش چربی می‌شود. روغن درخت چای، همراه با سایر عصاره‌های گیاهی مانند شیرین بیان و فندق افسونگر، در شوینده‌های بدن که برای درمان آکنه فرموله شده‌اند، یافت می‌شود.

علاوه بر پاک‌کننده‌های دارویی، پاک کننده‌های لایه بردار نیز می‌توانند به طور موثر جوش سینه را درمان کنند. لایه بردارهای شیمیایی حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی مانند اسید گلیکولیک هستند تا سلول‌های مرده پوست را از بین ببرند و احتمال مسدود شدن منافذ را کاهش دهند. همچنین می‌توانید از اسکراب‌های بدن استفاده کنید که همان عملکرد لایه برداری را روی پوست انجام می‌دهند. این مواد حاوی ساینده ملایم مانند شکر یا نمک دریا هستند.

از پاک کننده‌ها و اسکراب‌های لایه بردار می‌توان چند بار در هفته هنگام دوش گرفتن، استفاده کرد تا پوست را صاف، مرطوب و بدون جوش نگه دارد.

درمان‌های بدون نسخه

جوش قفسه سینه

استفاده از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید یا روغن درخت چای با غلظت‌های بالاتر، مثل اسید سالیسیلیک با غلظت تا 5 درصد و بنزوئیل پراکسید با غلظت 10 می‎توانند به درمان جوش‌ها کمک کنند.

روش موضعی می‌تواند التهاب را در ضایعات جوش کاهش دهد، اما برای اشکال غیر التهابی جوش‌ها مانند جوش‌های سرسیاه تاثیر آن کمتر خواهد بود.

گزینه‌های دیگر عبارتند از پانسمان‌های هیدروکلوئیدی، که گاهی به آن‌ها برچسب جوش نیز گفته می‌شود. این پانسمان‌ها مایع را از لکه‌ها جذب می‌کنند و در عین حال از آن‌ها در برابر باکتری‌های بیرونی نیز محافظت می‌کنند.

پانسمان‌های هیدروکلوئیدی در تکه‌های بزرگ‌تر برای جوش روی پوست بدن در دسترس هستند که شما می‌توانید به اندازه‌ نیازتان برش داده و روی جوش‌ها قرار دهید.

به عنوان یک درمان کاملاً طبیعی جوش‌ها، می‌توانید عصاره روغن خالص درخت چای را رقیق کنید و با یک پد مستقیم روی جوش‌ها بمالید.

داروهای تجویزی

جوش‌های مزمنی که به محصولات OTC پاسخ نمی‌دهند را باید با داروهای تجویزی پزشک درمان کنید.

رایج‌ترین انواع داروهای تجویزی برای آکنه، رتینوئیدها هستند. برخی از رتینوئیدها مانند آداپالن و رتینوئیک اسید موضعی هستند. در حالی که داروهای قوی‌تر مانند ایزوترتینوئین باید به صورت خوراکی مصرف شوند.

داروی دیگر برای جوش قفسه سینه اسید آزلائیک است که یک ضد میکروب و کراتولیتیک به حساب می‌آید، به این معنی که به نرم شدن و ریزش لایه بیرونی سلول‌های پوست کمک کرده و به عنوان یک لایه بردار عمل می‌کند.

زنانی که جوش‌های هورمونی روی قفسه سینه دارند، می‌توانند از داروهای ضد بارداری خوراکی برای متعادل کردن سطح آندروژن و جلوگیری از جوش‌ها مصرف کنند. با این حال باید حتما با پزشک مشورت کنند.

چه زمانی باید به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

اگر جوش‌های دردناک مانند ندول یا کیست روی قفسه سینه دارید، به متخصص پوست مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند برای درمان جوش‌ها، کاهش التهاب و کاهش خطر اسکار داروی مناسبی تجویز کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد آرا: 28

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *