کاخ دولما باغچه از کاخ های دیدنی و معروف استانبول

توسطتحریریه خبرنامه

فروردین ۷, ۱۴۰۲ به روز رسانی : فروردین ۷, ۱۴۰۲
کاخ دولما باغچه

آیا با بزرگ‌ترین کاخ ترکیه آشنا هستید؟ این کاخ در کدام شهر قرار دارد و مساحت آن چقدر است؟ در سفر به ترکیه، شاهد کاخ‌ها و عمارت‌های بسیاری خواهید بود که اغلب آن‌ها یادگار دوره عثمانی هستند. کاخ دولماباغچه یا دلمه باغچه (Dolmabahçe Sarayı) یکی از تماشایی‌ترین آثار باستانی کشور ترکیه و بزرگ‌ترین کاخ موجود در این کشور است. این کاخ که در بخش اروپایی ترکیه قرار دارد، سالانه توجه گردشگران بسیاری از سراسر دنیا را به خود جلب می‌کند.

پیش از سفر به ترکیه با تور نوروز ۱۴۰۲، در ابتدا باید جاهای دیدنی این کشور را بشناسید تا برنامه‌ریزی بهتری انجام دهید. در این مقاله به معرفی کاخ دلماباغچه، واقع در کرانه شرقی تنگه سفر، خواهیم پرداخت. اگر از علاقه‌مندان به تاریخ و آثار باستانی هستید و همچنین قصد سفر به ترکیه را دارید، با مطالعه مطلب پیش‌رو اطلاعات بسیار مفیدی به دست خواهید آورد.

کاخ دولما باغچه استانبول در کنار تنگه بسفر
کاخ دولما باغچه استانبول در کنار تنگه بسفر

با تاریخچه کاخ دولما باغچه آشنا شوید

کاخ دولماباغچه به دستور سلطان عبدالمجید اول، سی‌ویکمین پادشاه عثمانی، ساخته شد. طبق اسناد موجود، ساخت این کاخ از سال‌های 1842 تا 1853، یعنی بیش از 10 سال به طول انجامیده است. دولماباغچه در بخش اروپایی تنگه سفر قرار دارد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی ترکیه به شمار می‌رود. اغلب گردشگران که برای بازدید از این کاخ مراجعه می‌کنند، مسحور عظمت و شکوه آن می‌شوند و تحت‌تاثیر معماری این کاخ شگفت‌انگیز قرار می‌گیرند.

تا پیش از ساخت کاخ دولماباغچه، پادشاهان عثمانی در کاخ توپکاپی سکونت داشتند؛ اما به دلیل علاقه سلطان عبدالمجید به معماری ارپوایی، دولماباغچه با سبکی جدید طراحی و ساخته شد. این کاخ با مساحت حدود 110هزار مترمربع، حدود 10 سال به عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی مورد استفاده قرار گرفته است. شش سلطان عثمانی در این کاخ زندگی کرده‌اند و آتاتورک نیز در همین مکان از دنیا رفته است. این کاخ شاهد وقایع تاریخی بسیاری بوده و به همین دلیل در حال حاضر به یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری استانبول و ترکیه تبدیل شده است.

کاخ دلمه باغچه در سال 1952 به موزه تبدیل شد. برای بازدید از این موزه عظیم و زیبا باید چند ساعت زمان بگذارید تا بتوانید از بخش‌های مختلف دیدن کنید. اگر عاشق تاریخ و معماری هستید، در سفر به استانبول، حتما از این جاذبه تاریخی دیدن کنید.

 

معماری کاخ دولما باغچه؛ ترکیبی از سبک‌های روکوکو و نئوکلاسیک

کاخ دولماباغچه از سه طبقه شامل 285 اتاق، 44 سالن، 6 حمام ترکی و 68 سرویس بهداشتی تشکیل شده است. معماران سبک‌های روکوکو، نئوکلاسیک و عثمانی باستانی را با یکدیگر ترکیب کرده و این شاهکار را طراحی کرده‌اند. در داخل بنا از آجر و در نما از سنگ مرمر استفاده شده است. در کف کاخ از چوب استفاده شده و در سقف ساختمان اصلی، طلا به کار رفته است. اگرچه دولما باغچه با الهام از قصرهای اروپایی ساخته شده است؛ اما عناصر معماری سنتی عثمانی نیز در آن به وضوح مشخص است.

کاخ دولما باغچه سه بخش اصلی دارد که شامل سرسرای تشریفات، حرم‌سرا و آپارتمان‌های اداری می‌شوند. این کاخ به دو ورودی مجهز است و فضای سبز بسیار زیبا و چشم‌نوازی دارد.

معماری کاخ دولما باغچه
معماری کاخ دولما باغچه

هزینه ورودی کاخ دولما باغچه چقدر است؟

کاخ دولما باغچه از مجموعه موزه‌ها و حرم‌سرا تشکیل شده است که هزینه ورود به هریک از این بخش‌ها به صورت جداگانه محاسبه می‌شود. برای بازدید از ساختمان اصلی، حرم‌سرا و موزه‌ها باید در مجموع 450لیر ترکیه بپردازید. البته این هزینه ورودی کاخ دولما باغچه در سال 2023 است و هر سال مبلغ آن بیشتر می‌شود.

این کاخ در کلیه روزهای هفته به غیر از دوشنبه باز است و از ساعت 9 صبح تا 16 عصر فعالیت می‌کند. برای بازدید از دولماباغچه باید یک نصف روز زمان صف کنید؛ اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد و به تجربه‌ای فراموش نشدنی تبدیل می‌شود.

آدرس کاخ دولمه باغچه استانبول؛ چگونه از میدان تکسیم به کاخ دولمه باغچه برویم؟

کاخ دلمه باغچه در منطقه بشیکتاش استانبول، کرانه شرقی تنگه بسفر و در مجاورت بندر کاتاباش قرار گرفته است. بشیکتاش یکی از مناطق توریستی استانبول است که گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند؛ ازاین‌رو رفت‌وآمد به این منطقه بسیار ساده است و وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس، مترو و تاکسی در بشیکتاش موجود هستند. اغلب گردشگران در هتل‌های اطراف میدان تکسیم اقامت می‌کنند؛ به همین علت این سوال برایشان ایجاد می‌شود که چگونه از میدان تکسیم به کاخ دلمه باغچه برویم؟ کافی است خط F1 مترو را به سمت کاباتاش سوار شده و در ایستگاه مترو دولما باغچه پیاده شوید. پس از طی 500 متر به کاخ خواهید رسید.

با استفاده از تراموای مسیری که به کاباتاش منتهی می‌شود نیز می‌توانید خودر را به کاخ برسانید. وقتی در آخرین ایستگاه پیاده شوید، پس از ده دقیقه پیاده‌روی به دولما باغچه خواهید رسید. به یاد داشته باشید که هزینه مترو و تراموا بسیار کمتر از تاکسی است.

کاخ دولما باغچه در نقشه
کاخ دولما باغچه در نقشه

بهترین تورهای گردشگری در سایت الفبای سفر

کاخ دولما باغچه یکی از دیدنی‌ترین اماکن توریستی استانبول است که همچون یک آهن‌ربا، گردشگران را به خود جذب می‌کند. این کاخ با بیش از 200 سال قدمت، گفتنی‌های بسیاری برای شما دارد. در این مقاله تلاش کردیم تا دانستنی‌های لازم درباره دولماباغچه را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا در سفر به استانبول، از این مکان تماشایی نیز دیدن کنید.

بلیط سفر به استانبول یا سایر شهرهای جهان را همین حالا از طریق سایت الفبای سفر خریداری کنید؛ بهترین هتل‌ها، تورها و قیمت تور استانبول را رزرو کنید و از مسافرت خود نهایت لذت را ببرید. شرکت مسافرتی الفبای سفر با سال‌ها سابقه درخشان در امور گردشگری، همواره در تلاش است تا بهترین خدمات را به مشتریان خود عرضه کند. برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با کارشناسان حاضر در مجموعه در تماس باشید. همچنین برای رزرو تور استانبول نوروز، تور های ترکیه و دیگر انواع تورهای خارجی به سایت آژانس هواپیمایی الفبای سفر  www.alefbatour.com مراجعه کنید. الفبای سفر عرضه کننده انواع تور داخلی و خارجی است. همچنین امکان رزرو بلیط هواپیما و هتل به صورت کاملا آنلاین از طریق سامانه الفبای سفر میسر است.

منبع: الفبای سفر|www.alefbatour.com

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *