کنترل تشنگی در ماه رمضان (معرفی 17 نوشیدنی‌ و ماده غذایی)

کنترل تشنگی در ماه رمضان

إحساس تشنگی زیاد در ماه رمضان طبیعی است. به هر حال ساعت‌ها آب نمی‌نوشید و بدن در طول ساعات طولانی روزه داری دچار کم آبی می‎‌شود. به همین دلیل افراد زیادی به دنبال کنترل تشنگی در ماه رمضان هستند تا بتوانند ماه روزه داری را راحت‌تر و در کمال سلامتی به سر ببرند. ما در این نوشتار برخی نوشیدنی‌ها و مواد غذایی را که تاثیر به سزایی در کنترل تشنگی دارند، به شما معرفی‌ خواهیم کرد. به علاوه، با عواملی که باعث تشنگی بیشتر شما در ماه رمضان می‌شوند نیز آشنا خواهید شد. با ما در این نوشتار همراه باشید.

نکات مهم برای رفع تشنگی در ماه رمضان

اگر می‌خواهید احساس تشنگی‌‌تان در طول ماه رمضان را کنترل و رفع کنید، نوشیدنی‌ها و مواد خوراکی زیر را به طور منظم مصرف کنید:

آب

تهیه آب معدنی در خانه کنترل تشنگی در ماه رمضان

بهترین نوشیدنی است که با هیچ نوشیدنی دیگری قابل مقایسه نیست. نوشیدن روزانه یک و نیم لیتر یا 8 لیوان آب برای جبران آب از دست رفته بدن که به روش‌های مختلف از جمله تعریق از بدن خارج شده است، بهترین راه برای هیدارسیون بدن است.

انواع مایعات

برای کنترل تشنگی در طول ماه رمضان از انواع مایعات و نوشیدنی‌های آبرسان، به ویژه آب میوه‌های طبیعی که حاوی مواد معدنی هستند، بنوشید. از نوشیدن آب میوه‌های حاوی مواد و رنگ‌های غیر طبیعی که حاوی مقادیر زیادی قند هستند، خودداری کنید.

رنگ‌ها و شیرین کننده های مصنوعی به سلامت آسیب رسانده و باعث ایجاد آلرژی می‌شوند.

شربت آبلیمو

کنترل تشنگی در ماه رمضان

شربت آبلیمو یکی از نوشیدنی‌های مناسب برای ماه رمضان است. این شربت با شیرینی ملایم باعث ترشح آب دهان یا بزاق دهان شده و باعث کاهش احساس تشنگی در طول روز می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید در طول روزه داری کمتر احساس تشنگی کنید، حتما از این شربت بعد از افطار بنوشید.

شربت تخم شربتی و خاکشیر

چه شربت خاکشیر بنوشید یا تخم شربتی، هر دوی این نوشیدنی‌ها برای ماه رمضان مناسب هستند. تخم شربتی و خاکشیر با نگهداشتن آب در درون دانه‌هایشان، بدن را به تدریج آبرسانی کرده و نه تنها از احساس تشنگی جلوگیری می‌کنند، بلکه بدن را خنک نگه می‌دارند.

اگر این تخم شربتی یا خاکشیر جزء نوشیدنی‌های موقع افطار یا سحری شما است، سعی کنید بدون شکر یا با شکر کمتری آن را تهیه کنید.

شربت سکنجبین

سکنجبین به تنهایی یا در ترکیب با خاکشیر نیز برای رفع عطش در طول ماه رمضان عالی است.

دمنوش نعناع

عوارض جانبی چای نعناع فلفلی بهترین نوشیدنی برای گلودرد کنترل تشنگی در ماه رمضان

برای کنترل تشنگی در ماه رمضان سعی کنید دمنوش نعناع بنوشید. چند برگ نعناع را روی آب جوش بریزید و بگذارید برای چند دقیقه دم بکشد، سپس با مقداری عسل مخلوط کنید و بین افطار تا سحری از آن بنوشید.

کاسنی

کاسنی خاصیت خنک کنندگی بدن را دارد، از این رو اگر به دنبال نوشیدنی خنک کننده برای رفع تشنگی‌تان در طول ساعات روزه داری هستید، می‌توانید مقداری عرق کاسنی را با مقداری گلاب و خاکشیر ترکیب کرده و بنوشید.

دمنوش گل گاو زبان با لیمو عمانی و نبات

حتما تا کنون برای داشتن خوابی آرام دمنوش گل گاو زبان نوشیده‌اید. همچنین این دمنوش با ترکیب لیمو عمانی و نبات تاثیر فوق العاده‌ای بر کنترل تشنگی در طول ماه رمضان نیز دارد.

میوه و سبزیجات تازه

میوه و سبزی سرشار از ویتامین C رفع تشنگی در ماه رمضان

مصرف سبزی‌ها و میوه‌های تازه چه هنگام افطار یا در وعده سحری بهترین منبع برای تامین آب بدن و رفع تشنگی در ماه رمضان است. زیرا میوه‌ها و سبزی‌های تازه حاوی مقادیر قابل توجهی آب و فیبر هستند که برای مدت طولانی در روده‌ها باقی می‌مانند. آن‌ها در واقع منجر به کاهش احساس گرسنگی و تشنگی می‌شوند.

خیار برای کنترل تشنگی در ماه رمضان

خیار یکی از محبوب‌ترین سبزیجاتی است که با تشنگی مقابله می‌کند، زیرا تشنگی را تسکین داده و بدن را خنک نگه می‌دارد.

همچنین به کاهش اختلالات عصبی کمک می‌کند و حاوی فیبرهای سلولز مغذی است که فرآیند هضم را تسهیل کرده، سموم را دفع و روده‌ها را پاکسازی می‌کند.

اسفناج

اسفناج از سبزیجات برگ سبز است که بیشتر از 90 درصد آب در برگ‌هایش جا داده است. این گیاه، سرشار از ویتامین‌ها و انتی اکسیدن‌ها است. بنابراین با خوردن آن نه تنها به آبرسانی بدنتان کمک می‌کنید، بلکه مواد مغذی زیادی نیز جذب خواهید کرد.

گوجه فرنگی

عوارض جانبی گوجه فرنگی کنترل تشنگی در ماه رمضان

گوجه فرنگی هم برای کنترل تشنگی در ماه رمضان بسیار مفید است زیرا جزء سبزیجات دارای آب فراوان است. در واقع بیشتر از 90 درصد گوجه فرنگی را آب تشکیل می‌دهد. اگر می‌خواهید در طول ماه رمضان بدنتان دچار کم آبی نشود، گوجه را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید.

کرفس

برای جلوگیری از تشنگی در طول روزه داری، کرفس بخورید. کرفس نه تنها آب زیادی دارد بلکه سرشار از ویتامین‌های C, K و A است. کرفس نه تنها می‌تواند منبع آبرسانی بدن برای ماه رمضان باشد بلکه می‌تواند مواد ضروری بدن را نیز تامین کند.

تربچه

برای کنترل عطش در ماه رمضان، موقع خرید سبزی خوردن، تربچه نیز بخرید، زیرا خوردن تربچه یکی خوراکی‌هایی است که به آبرسانی بدن کمک می‌کند.

توت فرنگی و مرکبات

خواص توت فرنگی کنترل تشنگی در ماه رمضان

خوردن میوه‌هایی مانند توت فرنگی در طول ماه رمضان باعث آبرسانی بدن و جذب مواد مغذی سرشار از کلسیم، فیبر، آهن، پتاسیم و ویتامین‌های C, B1 و B2 می‌شود.

از طرفی مصرف لیموترش در این روزهای بهاری که اکثر افراد به دلیل حساسیت فصلی و سرماخوردگی به مشکل می‌خورند، بهترین گزینه برای آبرسانی و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

هندوانه و خربزه

گنجاندن میوه‌هایی آبدار مانند خربزه و هندوانه به رژیم غذایی ماه رمضان، یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از عطش در طول روز است. سعی کنید این میوه‌ها را در سحری  بخورید.

عناب

عناب نه تنها میوه‌ای مناسب برای کاهش عطش در طول روزه داری است، بلکه دمنوش آن برای درمان سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و گلودرد که بیشتر در فصل بهار رایج است، تاثیر زیادی دارد. عناب همچنین آسم و تنگی نفس را برطرف می‌کند.

جلوگیری از عطش در ماه رمضان

برای این که در ماه رمضان کمتر دچار تشنگی و کم آبی بدن شوید، به این نکات توجه کنید:

نمک را کنترل شده مصرف کنید

طرز تهیه نمک حمام خانگی رفع تشنگی در ماه رمضان

غذاهای شور نیاز بدن به آب را افزایش می‌دهند. بنابراین سعی کنید در طول ماه رمضان از افزودن نمک زیاد به غذا خودداری کنید. همچنین مصرف غذاهای شور مانند ماهی شور و ترشیجات را در این ماه به حداقل برسانید.

به جای نمک روی سالادتان لیمو بریزید تا هم طعم بهتری داشته باشد و هم به آبرسانی بدنتان کمکی کرده باشید.

مصرف ادویه‌ها و چاشنی‌ها را کاهش دهید

وعده‌های غذایی و غذاهای حاوی مقدار زیادی ادویه و چاشنی‌ها به خصوص غذاهای تند، به نوشیدن مقادیر زیادی آب نیاز دارند. زیرا این غذاها هنگام مصرف، آب را از دهان و معده جذب می‌کنند و باعث خشکی بدن و در نتیجه احساس تشنگی در طول روزه داری می‌شوند.

بنابراین برای کنترل تشنگی‌ در ماه رمضان سعی کنید از غذاهای تند و پر ادویه در وعده سحری اجتناب کنید.

قهوه و چای کمتری بنوشید

کاهش خطر مرگ با قهوه کنترل تشنگی در ماه رمضان

اگر روزه می‌گیرید سعی کنید چای و قهوه‌تان را کاهش دهید، زیرا این دو نوشیدنی، حاوی کافئین هستند و باعث افزایش فعالیت کلیه‌ها شده که تعداد دفعات ادرار نیز افزایش می‌دهند. در نتیجه روند از دست دادن آب بدن نیز افزایش می‌یابد و بدن دچار کم آبی می‌شود.

نوشابه‌ ننوشید

نوشیدنی‌های حاوی کربن باعث نفخ و احساس سیری در افراد می‌شود و مانع مصرف مایعات می‌شوند. بنابراین هنگام افطار از نوشیدن نوشابه‌های گازدار خودداری کنید.

سعی کنید در برابر نور خورشید قرار نگیرید

روزه‌دار باید از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید برای مدت طولانی خودداری کند.

همچنین برای کاهش گرمای شدید خورشید و دوری از تشنگی می‌توانید از این روش‌ها نیز استفاده کنید:

  • دوش گرفتن مکرر با آب سرد یا ولرم برای خنک کردن بدن و استفاده از صابون برای از بین بردن چربی‌های بدن که باعث مسدود شدن منافذ می‌شود
  • جلوگیری از ورود نور خورشید به خانه در طول ساعات بعدازظهر با کشیدن پرده‌ها
  • پوشیدن لباس‌های رنگ روشن و گشاد، ترجیحا پنبه ای برای جذب عرق
  • استراحت به اندازه فعالیت بدنی انجام شده، به منظور تجدید انرژی دوباره بدن

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *