جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
1.8
(4)

باز کردن روزه با غذاهای خوش طعم و رنگارنگ لذت زیادی دارد. با این حال، چنانچه می‌دانید معده در طول ماه رمضان حساس‌تر از هر وقت دیگری است و باید به آنچه می‌خورید و می‌نوشید دقت کنید. در واقع برخی بایدها و نبایدهای غذایی در ماه رمضان وجود دارد که توصیه می‌شود برای بهبود سلامتی‌تان و در عین حال خوب سپری کردن ماه روزه، آنها را رعایت کنید. در این نوشتار فهرستی از غذاهای مضر در ماه رمضان خواهید دید و می‌توانید برنامه غذایی‌تان را بر اساس این فهرست تنظیم کنید.

تاثیر غذاهای ناسالم بر سلامت شما

غذاهای خوشمزه با چغندر

غذاهای مضر در ماه رمضان

غذاهای ناسالم معمولا همیشه خوشمزه‌تر و خوش طعم‌تر از دیگر غذاها هستند. همه عاشق خوردن غذاهای ناسالم مثل غذاهای سرخ شده، غذاهای پر ادویه و شیرینی‌ها و دسرهای خوش رنگ و لعاب هستند. اما اگر به سلامت بدن‌تان توجه دارید، باید در ماه رمضان دور این غذاها را خط بکشید. زیرا تغذیه ناسالم می‌تواند منجر به مشکلات جدی در سلامت شما در این ماه شود.

معده‌ای که یک روز کامل خالی است، باید با غذای سالمی که به راحتی قابل هضم است پر شود. غذاهای چرب و تند باعث می‌شود شما بیش از حد فعالیت کند و اسیدیته بیشتری ترشح کند. در این صورت کل سیستم گوارشی شما مختل خواهد شد. برخی از دیگر پیامدهای خوردن غذاهای مضر به قرار زیر است:

  • غذاهای ناسالم باعث یبوست و نفخ در طول ماه رمضان می‌شوند.
  • غذاهای پرچرب همراه با ادویه فراوان فشار خون را افزایش داده و برای سیستم قلبی عروقی مضر هستند.

فهرست غذاهای مضر در ماه رمضان

در این ماه می‌توانید خیلی راحت دور غذاهای مضر و ناسالم را خط بکشید. فقط کافی است دو وعده غذایی‌تان را با گزینه‌های مناسب پر کنید و به این نکات توجه کنید.

غذاهای تند و نمکی

اگر می‌خواهید ماه رمضان را بدون هیچ ناراحتی و درد معده سپری کنید، پس از خوردن غذاهای تند و نمکی خودداری کنید. غذاهای تند در وعده افطار باعث حساس‌تر شدن معده‌تان می‌شوند و خوردن نمک بیش از حد یا غذاهای شور نیز باعث کم آبی بدن و تشنگی‌تان در طول روز می‌شوند. پس سعی کنید از خوردن غذاهای پرادویه و نمکی اجتناب کنید.

غذاهای حاوی قند

غذاهای مضر در ماه رمضان

هرچند شله زرد یا انواع شیرینی‌ها به خصوص زولبیا و بامیه پایه ثابت سفره‌های افطار است اما شما به تنها چیزی که نیاز دارید، یک خوراکی با شیرینی ملایم است تا بتواند خواب خوبی برای‌تان به ارمغان بیاورد.

در حالی که یک تکه کیک بزرگ شکلاتی نه تنها برای قند خون شما را افزایش می‌دهد بلکه باعث اختلال در خواب شما نیز می شود. از خوردن کیک، کوکی و دیگر میان وعده های پر کربوهیدرات هم پرهیز کنید. از طرفی اگر می‌خواهید در وعده سحری خوراکی شیرین میل کنید، سعی کنید خرما مصرف کنید، زیرا خرما منجر به رفع تشنگی در طول روز بعد کمک می‌کند.

همچنین اگر می‌خواهید در این ماه کاهش وزن نیز داشته باشید، شیرینی‌ها نه تنها کمکی به لاغر شدن‌تان نمی‌کنند بلکه باعث چاقی‌تان نیز می‌شوند.

غذاهای پرچرب

سعی کنید هنگام سحری غذاهای کم چرب میل کنید، غذاهای پرچرب باعث تشنگی در طول روز می‌شود. بهتر است یک منوی ساده برای افطارتان داشته باشید تا اشتهایتان را کنترل کنید. انواع غذاهای شور و شیرین را کنار هم روی سفره نچینید زیرا در نهایت باعث پرخوری می‌شود. با این حال اگر در وعده افطار غذای سنگین و پرچرب میل می‎‌کنید برای کمک به هضم بهتر، دم کرده رازیانه با نبات بنوشید.

فست فود

فست فود کیسه صفرا
غذاهای مضر در ماه رمضان

ممکن است بعد از یک روز روزه‌داری هوس یک پیتزای لذیذ یا همبرگر مورد علاقه‌تان دست شما را به سمت تلفن ببرد تا یکی از این دو را برای افطار سفارش بدهید.

اما یکی از غذاهای مضر در ماه رمضان همین فست فود است، غذاهایی پر کالری که سلامت شما را به خطر می‌اندازند. با خوردن چنین غذاهایی دستگاه گوارش شما نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد، پس مراقبت باشید.

گوشت قرمز

اگر غذای اصلی را دیرتر از افطار می‌خورید و به ساعت خواب‌تان نزدیک است، از خوردن گوشت قرمز صرف نظر کنید. زیرا گوشت قرمز دیرتر هضم می‌شود و خواب‌تان را مختل می‌کند. با این حال پروتئین به عنوان منبع سوخت دراز مدت بدن، جزء مواد غذایی ضروری در رژیم غذایی‌ است.

پیشنهاد می‌کنیم سراغ دیگر مواد غذایی حاوی پروتئین بروید که هم سالم‌تر هستند و هم هضم آن‌ها آسان‌تر است. مثلا می توانید ماست میل کنید، ماست حاوی پروتئین کم چرب است که به کاهش وزن شما در این ماه نیز کمک می‌کند.

سوسیس یا بیکن

سعی کنید در وعده سحری سوسیس و بیکن نخورید. این نوع خوراکی‌ها ادویه و نمک زیادی دارند، از طرفی تحت عملیات حرارتی تولید شده‌اند، اگر هنگام سحری از این نوع غذاها بخورید، در طول روز احساس درد و ناراحتی معده خواهید داشت. هر نوع سوسیس و کالباس نه تنها در ماه رمضان و در وعده افطار و سحری نباید مصرف شوند، بلکه باید به طور کامل از برنامه غذایی تان حذف شوند. اگر نمی‌توانید از خوردن آن‌ها دست بکشید، سعی کنید مصرف‌شان را به حداقل برسانید.

نوشیدنی‌های حاوی کافئین

خوراکی های افزودنی به قهوه
غذاهای مضر در ماه رمضان

کافئین به عنوان یک ادرار آور عمل می‌کند و باعث تکرر ادرار می‌شود. در طول یک روز روزه داری، نوشیدنی‌های کافئین‌دار باعث کم آبی بدن می‌شوند. بنابراین سعی کنید در ماه رمضان کمتر قهوه و چای بنوشید.

نوشیدنی‌های شور

اگر عاشق دوغ هستید، بهتر است تا پایان ماه رمضان از نوشیدن آن خودداری کنید. نوشیدنی‌های شور مانند دوغ منجر به ایجاد تشنگی در طول روز می‌شود و عطش شما را شدت می‌بخشد. در این ماه بیشتر آب بنوشید، اما نه آب سرد، آب ولرم برای روزه داران مناسب است.

نوشیدنی‌های سرد

از آنجایی که روزه داران ساعات طولانی را بدون خوردن و نوشیدن سپری می‌کنند، در وعده افطار برای رفع تشنگی شان آب و نوشیدنی‌های سرد می‌نوشند. در حالی که نوشیدن آب سرد عملکرد سیستم گوارشی را مختل می‌کند.

سعی کنید در وعده افطار آب ولرم یا شیر بنوشید. از نوشیدن چای پررنگ خودداری کنید. برای هیدارته نگهداشتن بدن نیز بعد از افطار به طور آهسته و مداوم تا زمان خواب‌تان آب ولرم بنوشید. اینگونه به هضم غذا نیز کمک خواهید کرد. سعی کنید در سحری نیز آب کمتری بنوشید، زیرا نوشیدن آب بیش از حد منجر به افزایش حجم معده شده و احتمال رفلاکس معده را افزایش می‌دهد.

آب زیاد

عوارض جانبی نوشیدن آب سرد
غذاهای مضر در ماه رمضان

مصرف بیش از حد آب در زمان سحری نیز ممکن است برای سلامت شما مشکل ساز شود. اکثر مردم برای این که از تشنگی در طول روز جلوگیری کنند، در وعده سحری بیش از حد آب می‌نوشند، در حالی که نوشیدن این مقدار آب منجر به عدم تعادل در سوء‌هاضمه می‌شود.

از طرف دیگر، معده شما با آب پر شده و نمی‌توانید درست غذا بخورید. بنابراین در نوشیدن آب افراط نکنید.

رعایت نکات مهم در طول ماه رمضان

به جزء عادات غذایی، برخی از عادات در سبک زندگی شما نیز می‌تواند به سلامت شما در ماه رمضان صدمه بزنید. اگر می‎‌خواهید در پایان ماه رمضان همچنان سالم و سرحال باشید باید به این نکات را رعایت کنید:

  • کمتر سیگار بکشید یا آن را ترک کنید

در طول ماه رمضان، بدن شما سعی می‌کند تا حد امکان سموم را دفع کند. اما وقتی بعد از افطار شروع به کشیدن سیگار می‌کنید، همان سموم دوباره در بدن شما جمع می‌شوند. پس سعی کنید این عادت را ترک کنید.

  • خواب منظم

علاوه بر این، برنامه خواب منظم و داشتن بهداشت خواب نیز می‌تواند بر سلامت و سبک غذایی‌تان در این ماه تاثیر بگذارد. شب‌ها باید به اندازه کافی بخوابید تا به سلامت کلی بدن‌تان کمک کنید.

و در نهایت پرخوری نکنید

غذاهای مضر در ماه رمضان

پرخوری هم در سحری و هم در افطار برای سلامتی شما مناسب نیست. خوردن کاری تند یا فلفل قرمز تند یا هر غذای تند دیگر در سحری ممنوع است. به همین ترتیب، پرخوری در سفره افطار با غذاهای سرخ شده مانند رول سمبوسه و غیره نیز جزء غذاهای مضر در ماه رمضان است. سعی کنید بیشتر از غذاهای خانگی برای وعده‌های غذایی‌تان استفاده کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.8 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان