جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 17 دقیقه
1.5
(2)

ماه مبارک رمضان از راه رسید و قرار است حالا تنها دو وعده غذا بخورید، یکی افطار و دیگری سحری، در این دو وعده نیز باید از غذاهای سالم و مقوی استفاده کنید تا بتوانید در طول ساعات روزه داری انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه تان داشته باشید.

همانطور که می‌دانید معده در این ماه حساس‌تر از هر وقت دیگری است و باید حتما به خوردن و نوشیدن‌تان توجه کنید. سعی کنید از غذاهایی که در طول روز باعث ناراحتی معده‌تان می‌شود، دوری کنید. در عین حال به فکر غذاهایی باشید که هم مفید باشند و هم مغذی و در عین حال انرژی کافی را برای بدن‌تان فراهم کنند. از دیگر نکاتی که باید به آن‌ها دقت کنید، آب بدن است. بدن‌تان را هیدراته نگهدارید، برای این کار نیز میوه و سبزیجات بیشتری در طول این ماه مصرف کنید.

وعده‌های غذایی توصیه شده در ماه رمضان

برای وعده‌‌های غذایی در طول ماه مبارک رمضان سعی کنید از خوراکی‌های حاوی مواد مغذی ضروری مانند پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، کربوهیدرات‌ها و مواد معدنی مصرف کنید. از طرفی بزرگسالان باید از زمان افطار تا سحری هر ساعت دو تا سه لیوان آب بنوشند.

برخی از این غذاها نیز تنها در ماه رمضان سرو می‌شوند که اکثرشان مملو از کربوهیدرات‌های پیچیده هستند و قند و چربی کمی ‌دارند. غذاهایی که به آبرسانی بدن کمک می‌کنند. در حالی که باید از خوردن غذاهای تند اجتناب کنید.

چگونه برای وعده‌های غذایی افطار و سحری برنامه ریزی کنیم؟

غذاهای مفید در سحر و افطار پیشنهاد غذایی برای إفطار و سحری

به این نکات توجه کنید:

سحری

اگرچه انتخاب غذا برای وعده سحری ساده است، اما باید منتاسب به نیازهای بدن‌تان باشد. در وعده سحری، نوشیدن مایعات فراوان و مواد غذایی غنی از مایعات را انتخاب کنید تا در طول روز هیدراته بمانید.

همچنین، برای افزایش سطح انرژی به سراغ غذاهایی بروید که نشاسته بالایی دارند. غلات کامل یا مواد غذایی با فیبر بالا را انتخاب کنید تا در طول روز احساس سیری بیشتری داشته باشید و به هضم غذای تان نیز کمک کرده باشید.

افطار

برای وعده افطار، به اولین چیزی که باید توجه کنید، نوشیدن مایعات فراوان است. مواد غذایی حاوی قندهای طبیعی و غذاهای کم‌چرب و سرشار از مایعات انتخاب مناسبی است. معمولا افطار شامل اقلامی ‌از همه گروه‌های غذایی مانند میوه‌ها و سبزیجات، آجیل، حبوبات‌، گوشت، غلات و لبنیات می‌شود.

در حالت ایده‌آل، غذاهای ماه رمضان برای افطار باید ترکیبی از مواد غنی از پروتئین مانند گوشت، تخم مرغ، ماهی، لوبیا و انواع نشاسته‌ها مانند غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و محصولات لبنی باشد. همچنین میزان مصرف غذاهای چرب، شیرین و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید.

16 غذای برتر برای ماه رمضان

غذاهای خوشمزه و مغذی زیادی در ماه مبارک رمضان سرو می‌شوند. اکثر این غذاها افزودنی‌های عالی برای وعده‌های سحری هستند که می‌توانید برای وعده افطار نیز سرو کنید.

سحری چه بخوریم؟

برای سحری یکی از این غذاها را انتخاب کنید:

فول مدمس

پیشنهاد غذایی برای إفطار و سحری

این خورش سنتی لوبیا که با باقالی، آبلیمو، روغن زیتون و سیر تهیه می‌شود، نوعی غذای ملی مصر است.

مواد لازم:

عدس 1 لیوان

باقلا 3 لیوان

روغن زیتون 4 قاشق غذا‌خوری

آب لیموترش 2 عدد

زیره سبز 2 قاشق چای‌خوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

نحوه آماده سازی فول مدمس:

  • برای پختن مدمس ابتدا عدس و باقلا را بپزید. سپس آن‌ها را در‌هاون بکوبید یا داخل مخلوط کن ریخته و پوره کنید.
  • بعد به آن‌ها نمک، فلفل و زیره سبز اضافه کنید.
  • حالا نوبت آبلیمو است تا به مدمس طعم تازه بدهد.
  • روغن زیتون را آخر از همه به مخلوط اضافه کنید.
  • نوبت سرو فول مدمس است، این غذای مصری را با نان برای سحری سرو کنید.

بولانی افغانی

پیشنهاد غذایی برای إفطار و سحری

این غذا نوعی نان مسطح است که درون آن با سیب زمینی پخته، سبزی و پیاز پر شده و سرخ می‌شود.

مواد لازم:

آرد 3 لیوان

نمک 2 قاشق چای‌خوری

آب 1 لیوان

فلفل سیاه 1 قاشق چای‌خوری

پودر فلفل قرمز 1 قاشق چای‌خوری

زردچوبه 1 قاشق چای‌خوری

پودر تخم گشنیز 1‌ قاشق چای‌خوری

سیر 2 حبه

فلفل قرمز تند 1 عدد

روغن 4 قاشق غذاخوری

پیازچه 100 گرم

اسفناج 100 گرم

گشنیز 100 گرم

تره 100 گرم

نحوه تهیه بولانی افغانی:

  • برای پخت بولانی افغانی ابتدا باید آرد خمیر کنید. برای خمیر آرد، آرد و نمک را با هم مخلوط کنید و کم کم به آن آب را اضافه کنید تا کامل با هم مخلوط شوند. سپس خمیر را ورز دهید تا یکدست شوند. حالا خمیر را کنار بگذارید تا برای 20 دقیقه استراحت کند. سبزی‌ها را بشویید و ریز خرد کنید. سیر را رنده کنید یا پودر آن را همراه با فلفل قرمز و دیگر ادویه‌ها با سبزی‌ها مخلوط کنید تا با هم ترکیب شوند.
  • در این مرحله خمیر را به توپ‌های کوچک تقسیم کنید و بگذارید چند دقیقه دیگر استراحت کنند. حالا یکی یکی خمیرها را با وردنه باز و پهن کنید. مقداری از مخلوط سبزی را روی آن بریزید و یک طرف لب خمیر را روی دیگری قرار دهید.
  • حالا در یک تابه بزرگ روغن ریخته و بگذارید داغ شود، سپس بولانی‌های آماده شده را دانه دانه در روغن سرخ کنید تا کامل پخته شوند.

سالاد میوه تازه

وقتی نوبت به خوردن یک سحری لذیذ، مغذی و سرشار از آب برسد، هیچ چیز نمی‌تواند بهتر از سالاد میوه تازه باشد، به خصوص در ماه رمضان که یک روز کامل روزه داری در پیش دارید و باید هم سیر بمانید و هم بدن‌تان را هیدارته نگهدارید. برای تهیه سالاد میوه تازه از میوه‌های فصل استفاده کنید. با توجه به ذایقه‌تان میوه‌ها را انتخاب کنید، خرد کنید و با ترکیب آن‌ها میل کنید.

فرنی

فرنی گزینه‌ای مناسب برای سحری است، این خوردنی خوشمزه نه تنها برای سحری عالی است بلکه می‌توانید برای افطار نیز آن را سرو کنید زیرا برای کسانی که احساس ضعف می‌کنند، شیرینی خواستنی فرنی فوق العاده لذیذ و خوشایند است. برای تهیه فرنی به مقداری شیر، نشایسه ذرت، شکر و مقداری آب نیاز دارید. نشایسته ذرت را با کمی ‌آب مخلوط کنید تا بعد از این که روی شیر می‌ریزید، گوله گوله نشود. سپس مخلوط آب و نشایسته را به شیر اضافه کنید و شکر نیز بریزید و روی حرارت قرار دهید، همزمان هم بزنید، تا کامل پخته و غلیظ شود.

این غذای خوشمزه برای سحری سبک، مغذی و لذت بخش است.

خاگینه

پیشنهاد غذایی برای إفطار و سحری

مواد لازم:

تخم مرغ: سه عدد

آرد سفید: سه قاشق غذاخوری

ماست: سه قاشق غذاخوری

بکینگ پودر: یک قاشق چای خوری

زعفران دم کرده: دو قاشق غذاخوری

نحوه آماده سازی خاگینه:

برای تهیه خاگینه برای افطار، همه مواد را با هم مخلوط کنید. داخل تابه یک قاشق روغن جامد یا یک کره 25 گرمی ‌بریزید. وقتی روغن داغ شد، مواد را داخل تابه بریزید و حرارت را کم کنید. در تابه را بگدارید تا یک طرف خاگینه سرخ شود.

سپس برگردانید تا طرف دیگر خاگینه هم پخته شود. سپس از مقداری شیره انگور رقیق شده یا شکرآب استفاده کنید و آن را روی خاگینه بریزید تا کمی‌بجوشد. خاگینه شما برای سرو در سفره افطار آماده است.

کاچی خرما

مواد لازم:

آرد: 200 گرم

خرما: 150 گرم

گلاب: 50 گرم

دارچین: نصف قاشق چای خوری

شکر: 10 گرم

آب: به میزان لازم

کره: 150 گرم

زعفران: به میزان دلخواه

ادویه کاچی :1 قاشق چای خوری

شیره خرما: 30 گرم

طرز تهیه کاچی خرما

  • آماده کردن خرما: دانه ی خرما‌ها را جدا کرده و پوست می‌کنیم. در بشقابی میریزیم و با چنگال له میکنیم
  • تفت دادن آرد: ابتدا تابه ای روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم. آرد را می‌ریزیم و تفت می‌دهیم و خامی‌آن را از بین میبریم تا طلایی شود. برای فرنی خرما، خامی‌آرد باید گرفته شود.
  • اضافه کردن کره: کره را به آرد اضافه کرده و کاملا مخلوط می‌کنیم. کمی ‌تفت می‌دهیم.
  • اضافه کردن خرما: در این مرحله از کاچی خرما خوشمزه، نوبت اضافه کردن خرما می‌باشد. آنقدر هم می‌زنیم تا خرما کاملا له شده و با مواد ترکیب شود.
  • آماده کردن کاچی خرما: دارچین و ادویه کاری را به مواد می‌زنیم. هم میزنیم. آب میریزیم و کاملا مواد کاچی را داخل آب باز می‌کنیم. کمی‌که گذشت زعفران را با شکر اضافه می‌کنیم. در آخر شیره خرما را می‌ریزیم. نوش جان.

خوراک مرغ با کلم بروکلی

پیشنهاد غذایی برای إفطار و سحری

مواد لازم:

سینه مرغ: یک کیلو

کلم بروکلی: 200 گرم

قارچ: 300 گرم

سس سویا: یک قاشق غذاخوری

فلفل سبز تازه: 3 عدد

نمک به مقدار لازم

طرز تهیه خوراک مرغ با کلم بروکلی

  • در مرحله اول، سیر را له کنید سپس زنجبیل را رنده کنید.
  • در گام بعدی قارچ و فلفل سبز را خرد و به قطعات متوسط تقسیم کنید.
  • در یک ظرف نچسب یکی از روغن‌های مورد نظر خود را بریزید و بعد از داغ شدن روغن، مرغ خردشده را به همراه سیر و نمک و فلفل در تابه بریزید و تا زمانی که رنگش تغییر کند سرخ کنید.
  • دقت کنید که اگر تکه‌های مرغ باریک و نازک باشند مرغ به سرعت مغز پخت می‌شود،
  • وقتی که مرحله‌ سرخ کردن مرغ به پایان رسید، آن را از ظرف خارج کنید و قارچ‌هایی را که از قبل حلقه‌ای برش داده‌اید همراه با کمی ‌نمک داخل همان ظرف نچسب بریزید تا سرخ شوند. وقتی که قارچ آب انداخت فلفل سبز خردشده را اضافه کنید و صبر کنید تا فلفل سبزها نرم شوند.
  • وقتی آب قارچ کشیده شد و فلفل هم تقریبا نرم شد زنجبیل خرد شده رو هم اضافه می کنیم و بلافاصله سس سویارو هم میریزیم.
  • حالا مرغ پخته و کلم بروکلی خورد شده رو هم اضافه میکنیم و تفت میدیم تا هم مزه مواد به هم بره و هم بروکلی نرم بشه
  • هر وقت بروکلی به نرمی‌ دلخواهتون رسید خوراک حاضر است.

برای إفطار چه بخوریم؟

برخی از غذاهایی که برای إفطار می توانید بخورید به قرار زیر هستند:

خرما

فواید خوردن خرما برای سلامتی پیشنهاد غذایی برای إفطار و سحری

افطار به طور سنتی با خوردن خرما شروع می‌شود. اعتقاد بر این است که حضرت محمد (ص) در ماه رمضان روزه‌اش را با خرما و شیر شتر افطار می‌کرد. خرما منبعی غنی از فیبر، قند، کربوهیدرات، پتاسیم، منیزیم و ویتامین B6 است. پس حتما یک یا دو عدد خرما هنگام افطار بخورید.

سوپ سبزیجات

مواد لازم:

پیاز 1 عدد

هویچ 1 عدد

سیب زمینی 1 عدد

کدو سبز 1 عدد

روغن زیتون یک قاشق سوپ‌خوری

آب 5 لیوان

آرد یک قاشق غذاخوری

شیر 1 لیوان

نمک 1 قاشق دسرخوری

لیمو 4/1 عدد

نحوه آماده سازی سوپ

  • همه سبزیجات را خوب بشویید و پوست بگیرید. پیاز، کدو سبز، سیب زمینی و هویج را به قطعات ریز خرد کنید. مطمئن شوید که اندازه آنها برابر است.
  • 1 قاشق غذاخوری کره و روغن زیتون را در قابلمه بریزید تا سبزیجات کمی‌ سرخ شوند. ابتدا پیازها را کمی ‌تفت دهید سپس سیب زمینی و هویج را اضافه کنید و ۲ تا ۳ دقیقه دیگر تفت دادن را ادامه دهید.
  • کدو سبز را اضافه کرده، کمی‌ دیگر مخلوط کرده و آب را اضافه کنید.
  • درب آن را ببندید و بگذارید روی حرارت ملایم بپزد تا سبزیجات نرم شوند.
  • 1 قاشق غذاخوری کره باقیمانده را به طور جداگانه در یک تابه یا قابلمه عمیق ذوب کنید. آرد را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی آرد از بین برود. کافی است 3-4 دقیقه روی حرارت کم سرخ کنید.
  • سپس در حین هم زدن شیر را به آرامی‌اضافه کنید.
  • 3-4 دقیقه روی حرارت ملایم بپزید تا کمی ‌قوام بیاید و با لیسک هم بزنید تا باقیمانده ای نماند و یکدست شود.
  • مخلوط شیری را به آرامی ‌به سبزیجات داخل قابلمه اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا کاملا یکدست شود.
  • اجازه بدهید 2 تا 3 دقیقه دیگر روی حرارت ملایم بپزد، نمک را اضافه کرده و مخلوط کنید. سوپ آماده است.
  • در حین سرو با کمی‌ لیمو سرو کنید. نوش جان!

سوپ عدس

عدس سوپ ناهار سرکار پیشنهاد غذایی برای إفطار و سحری

این سوپ خوشمزه عدس که در منطقه خاورمیانه بسیار محبوب است، ترکیبی مغذی از سبزیجات مفید و سرشار از پروتئین است. سوپ عدس عربی نیز نامیده می‌شود و به عنوان یک پیش غذای عالی برای افطار است.

مواد لازم برای طرز تهیه سوپ عدس

آب یک لیوان

عدس سبز 2/1 لیوان

رشته فرنگی

پیاز متوسط یک عدد

سیر سه حبه

کره یک قاشق سوپ‌خوری

رب گوجه فرنگی یک قاشق سوپ‌خوری

فلفل یک قاشق چای‌خوری

آرد گندم 2  قاشق سوپ‌خوری

آب مرغ داغ 5 لیوان

نمک یک قاشق چای‌خوری

فلفل سیاه به اندازه دلخواه

برای تزئین:

کره یک قاشق سوپ‌خوری

یک قاشق چای‌خوری نعناع

فلفل تند 2/1 قاشق‌ چای‌خوری

نحوه آماده سازی سوپ عدس

  • عدس‌های سبز را با اضافه کردن آب به اندازه کافی بجوشانید. پیاز و سیر را ریز خرد کنید.
  • کره را در یک قابلمه جداگانه گرم کنید. پیاز و سیر خرد شده را روی حرارت متوسط ​​تفت دهید تا طلایی شوند.
  • رب گوجه فرنگی و رب فلفل را اضافه کنید و مخلوط کنید. آرد را اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا بوی آن گرفته شود و رنگ بگیرد.
  • نمک و فلفل را اضافه کنید. آب مرغ داغ را کم کم اضافه کنید. برای اینکه آرد گلوله نشود؛ با کمک لیسک سریع هم بزنید.
  • بعد از اضافه کردن رشته‌ها، سوپ را به جوش بیاورید. عدس سبز پخته شده را پس از گرفتن آبش به قابلمه سوپ‌خوری منتقل کنید.
  • سوپ را همراه با رشته و عدس سبز آب پز شده 8 تا 10 دقیقه دیگر بجوشانید.
  • برای سرو سوپ؛ کره را در یک قابلمه کوچک گرم کنید. بعد از اضافه کردن نعناع و فلفل، آن را از روی حرارت بردارید.
  • این مواد را به سوپ اضافه کنید و بعد از مخلوط کردن به صورت گرم سرو کنید.

حلیم

حلیم برای افطاری فوق العاده است و حاوی گوشت گوسفند تازه آرام پخته شده  و گندم ترک خورده است.

گوشت کوفته و سیب زمینی

طرز تهیه  کوفته گوشت و سیب زمینی پیشنهاد غذایی برای إفطار و سحری

مواد لازم برای کوفته‌ها:

گوشت چرخ کرده گاو با چربی متوسط 500 گرم

پیاز رنده شده یک عدد

تخم مرغ 1 عدد

یک فنجان پودر سوخاری یا آرد نخوچی

جعفری (ریز خرد شده) 4/1 دسته

فلفل سیاه یک قاشق چایخوری

زیره 1 قاشق چای‌خوری

نمک ‍1 قاشق چای‌خوری

برای سیب زمینی:

سیب زمینی 4 عدد متوسط

پیاز 2 عدد

رب گوجه فرنگی یک قاشق سوپ‌خوری

روغن مایع 2 قاشق سوپ‌خوری

نحوه آماده سازی گوشت کوفته و سیب زمینی

  • تمام مواد کوفته را با هم مخلوط کنید.
  • چاشنی‌ها را به آن اضافه کنید.
  • خوب ورز دهید. 10 دقیقه استراحت کنید.
  • در عین حال سیب زمینی و گوجه فرنگی را به صورت گرد خرد کنید.
  • کوفته‌های خود را به اندازه سبزیجات گرد کنید و پشت به پشت در ظرف فر بچینید.
  • روغن و رب گوجه فرنگی را در ماهیتابه خود سرخ کنید. وقتی بو خام رب از بین رفت، یک لیوان آب اضافه کنید و مخلوط کنید. سپس سس را روی کوفته‌ها بریزید.
  • در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه حدود 40 دقیقه بپزید.
  • سپس آن را بیرون آورده و داغ سرو کنید.

ساندویچ مرغ و قارچ

پیشنهاد غذایی برای إفطار و سحری

ساندویچ مرغ و قارچ نیز یکی از گزینه‌های مناسب افطاری بدون برنج می‌باشد زیرا شما این ساندویچ سالم و خوشمزه را می‌توانید به هر شکلی که دوست دارید تزیین و در اختیار مهمانان خود قرار دهید.

کتلت هویج

اگر در بین مهمانان تان و یا حتی خودتان وگن هستید می‌توانید برای مهمونی افطار از کتلت هویج استفاده کنید البته در این کتلت شما از گوشت و مرغ هم می‌توانید استفاده کنید. برای دیدن آموزش کتلت هویج کافیست کتلت هویج را در گوگل سرچ کنید دستور درست و اصلی آن را مشاهده نمایید.

کوفته سبزیجات

مواد لازم:

برای سبزیجات:

سیب زمینی 1 عدد

هویچ 1 عدد

فلفل کاپیا 1 عدد

نخود یک لیوان

برای کوفته‌ها:

گوشت چرخ کرده 400 گرم

پیاز یک عدد

تخم مرغ 1 عدد

نمک یک قاشق‌ چای‌خوری

زیره 1 قاشق چای‌خوری

پودر سوخاری 6 قاشق سوپ‌خوری

برای سس:

رب گوجه فرنگی 1 قاشق سوپ‌خوری

نمک یک قاشق‌ چای‌خوری

فلفل سیاه ‌یک قاشق چای‌خوری

فلفل تند 1 قاشق چای‌خوری

آب گرم یک و نیم لیوان

نحوه آماده سازی کوفته سبزیجات:

  • مواد لازم برای کوفته‌ها را در ظرف مناسبی بریزید و ورز دهید.
  • سپس قطعاتی به اندازه گردو از ملات بردارید و آنها را رول کنید.
  • سیب زمینی، هویج، فلفل را مکعبی خرد کنید. ابتدا سیب زمینی و هویج را در تابه سرخ کنید.
  • در آخر فلفل‌ها را سرخ کرده و در قابلمه بریزید.
  • در آخر کوفته‌ها را کمی‌سرخ کنید. کوفته‌ها را در قابلمه بریزید. نخود را به آن اضافه کنید.
  • تمام مواد را در ظرفی مناسب برای سس مخلوط کنید.
  • سس آماده شده را روی ظرف بریزید.
  • سپس به مدت 20-15 دقیقه روی اجاق گاز بپزید. گرم سرو کنید.

کوفته به شکل شیرینی

طرز تهیه کوفته به شکل کیک پیشنهاد غذایی برای إفطار و سحری

مواد لازم برای ملات داخلی:

روغن زیتون 2/1 فنجان

گوشت چرخ کرده 400 گرم

پیاز یک عدد

سیر 3 حبه

نمک یک قاشق چای‌خوری

زیره 2/1 چای‌خوری

فلفل سیاه یک قاشق چای‌خوری سرخالی

فلفل قرمز آسیاب شده 1 قاشق چای‌خوری

مغز گردو یک لیوان

جعفری 4/1 دسته

برای لایه بیرونی:

بلغور 1 و نیم لیوان

آرد سمولینا 2/1 لیوان

آب گرم 1 لیوان

پیاز 1 عدد

گوشت چرخ کرده 100 گرم

آب پز 1 عدد سیب زمینی

رب گوجه فرنگی یک قاشق سوپخوری

فلفل سیاه 1 قاشق چای خوری سرخالی

نمک یک قاشق چایخوری

فلفل قرمز آسیاب شده 1 قاشق چای‌خوری

آب سرد یک لیوان

برای تزئین:

روغن زیتون 2/1 فنجان

مغز گردو 9 عدد

نحوه آماده سازی کوفته به شکل شیرینی:

  • گوشت چرخ کرده را در تابه بزرگی با روغن زیتون تفت دهید تا آب آن گرفته شود. پیاز خرد شده و سیر له شده را به همراه نمک به گوشت چرخ کرده تفت داده شده اضافه کنید و با حرارت متوسط ​​تفت دهید تا نرم شود.
  • در آخر ادویه‌ها و گردوی خرد شده را به قابلمه که در حال تفت دادن هستید، اضافه کنید و 1-2 دقیقه دیگر تفت دهید و از روی اجاق بردارید.
  • جعفری خرد شده را به قابلمه  اضافه کنید و بگذارید در دمای اتاق خنک شود.
  • برای لایه بیرونی بلغور ریز را با آب گرم خیس کنید و اجازه دهید 10 دقیقه بماند. پیاز رنده شده، سیب زمینی خرد شده، گوشت چرخ کرده و رب گوجه فرنگی را روی بلغور  در حال بالا آمدن قرار دهید.
  • در آخر ادویه‌ها را گذاشته و با نوک پدال در همزن ایستاده ورز دهید تا یکدست شود و در حین ورز دادن آب سرد را کم کم به کاسه اضافه کنید و هر از چند گاهی غلظت ملات را چک کنید.
  • یک سینی فر مربعی شکل را با روغن زیتون چرب کنید و نیمی ‌از بلغور را در این سینی بریزید.
  • مواد را روی سینی قرار دهید و کمی‌فشار دهید.
  • برای اینکه لایه رویی به راحتی قرار گیرد ملات را بین دو کاغذ روغنی در عرض سینی پهن کرده و روی ملات داخلی قرار دهید و با قاشق یا چاقو لبه‌های آن را به سمت داخل فشار دهید.
  • کوفته‌های شکم پر را قبل از رفتن به فر در سینی برش دهید و روی آن روغن زیتون بپاشید و روی هر برش یک تکه گردو قرار دهید. کیبه را در فر از قبل گرم شده با دمای 200 درجه بدون فن حدود 30 دقیقه بپزید تا قهوه ای طلایی شود. اجازه دهید غذایتان از فر بیرون بیاید و 10 دقیقه استراحت کند و با لیمو سرو کنید. نوش جان.

پیشنهاد غذایی برای إفطار و سحری

اشتباهات غذایی در ماه رمضان

  • به دلیل گرسنگی ناشی از روزه داری یک روز کامل، مردم معمولا هنگام افطار هر چه دلشان بخواهد را به یکباره و با هم می‌خورند. به همین دلیل بدن نمی‌تواند از انرژی دریافتی به طور کلی استفاده کند و منجر به مشکلات گوارشی و در نهایت افزایش وزن می‌شود، زیرا متابولیسم بدن با الگوهای غذایی جدید سازگار می‌شود.
  • اشتباه رایج دیگری که مردم مرتکب می‌شوند این است که بعد از افطار تا قبل از خواب، تنقلات زیادی می‌خورند. اغلب افراد نیز سحری را حذف می‌کنند و تا افطار بعدی گرسنه می‌مانند. غذا نخوردن در وعده سحری یا زیاد غذا خوردن قبل از خواب می‌تواند باعث کم آبی شدید و مشکلات افت قند خون در طول روز بعد شود. همین امر نیز باعث می‌شود افراد در طول روز احساس سرگیجه و کسالت داشته باشند.
  • اگر می‌خواهید از چنین شرایطی جلوگیری کنید، سعی کنید حتما سحری میل کنید. همچنین غذا را کامل بجویید و بلافاصله بعد از غذا، نخوابید. خوابیدن بلافاصله بعد از صرف غذا در هنگام افطار یا سحری می‌تواند باعث بروز مشکلات قلبی عروقی و گوارشی شود. بعد از افطار غذا را کاملا بجوید و حتی اگر می‌توانید کمی‌هم پیاده روی کنید.
  • علاوه بر این، از فعالیت‌های بدنی شدید مانند دویدن یا ورزش در ماه رمضان خودداری کنید، به خصوص اگر در روزهای گرم تابستان روزه می‌گیرید. انجام این کار بدن شما را با کم آبی رو به رو می‌کند. اگر نمی‌توان از فعالیت‌های بدنی اجتناب کرد، پس از مکمل‌های غذایی برای دریافت انرژی کامل مصرف کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان