مضرات ویپ؛ آیا خطر سیگارهای الکترونیکی کمتر از سیگارهای معمولی است؟

توسطفاطمه عزیزی

اسفند ۲۹, ۱۴۰۱ به روز رسانی : اسفند ۲۹, ۱۴۰۱ , , ,
مضرات ویپ

احتمالا شنیده‌اید که می‌گویند مضرات ویپ بسیار کمتر از سیگار است. شاید این حرف درست باشد اما ابدا به این معنا نیست که ویپ عاری از هر گونه ضرر است. در صورتی که می‌خواهید سلامت بدن‌تان را تقویت کنید باید از کشیدن سیگار و هر ماده مخدر دیگر خودداری کنید.

در این مطلب می‌خواهیم در مورد مضرات ویپ صحبت کنیم، سیگارهای الکترونیکی که نه تنها به سلامت شما کمکی نمی‌کند و باعث نمی‌شود که عادت بد سیگار کشیدن را ترک کنید، بلکه خطرات بدتری را به جان می‌خرید.

تاثیر ویپ بر سلامت قلب

ویپ

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که استفاده از ویپ خطرات زیادی برای سلامت قلب دارد. آئروسل‌های مایع الکترونیکی حاوی ذرات عوامل اکسید کننده، آلدئیدها و نیکوتین هستند. هنگام استنشاق، این ذرات معلق در هوا بر قلب و سیستم گردش خون تان تاثیر می‌گذارد. مصرف یک پک از سیگار الکترونیکی نیکوتین دار باعث افزایش ضربان قلب می‌شود.

همچنین مصرف یک پک آن فشار خون را نیز افزایش می‌دهد. خواه سیگار معمولی بکشید و خواه الکترونیکی، هر دو در دراز مدت بر سلامت قلب تاثیر می‌گذارند. به یاد داشته باشید افرادی که هم سیگارهای معمولی و هم سیگارهای الکترونیکی می‌کشند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند. استفاده از سیگار الکترونیکی با افزایش خطر سکته مغزی، حمله قلبی، آنژین صدری و بیماری قلبی مرتبط است.

اگر می‌خواهید احتمال حمله قلبی را کاهش دهید، سعی کنید از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید و دست از سیگار کشیدن بردارید. سیگارهای الکترونیکی خطرات خاصی را برای قلب و سیستم گردش خون ایجاد می‌کنند، به ویژه برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی هستند. با همه این دلایل محققان به این نتیجه رسیدند که به طور کلی کشیدن ویپ نسبت به سیگار معمولی برای قلب ضرر کمتری دارد.

تاثیر ویپ بر سلامت ریه‌ها

بر اساس مطالعات انجام شده، سیگارهای الکترونیکی اثرات منفی زیادی بر ریه‌ها دارند. محققان دریافت اند که کشیدن سیگار هم با نیکوتین و هم بدون آن، عملکرد طبیعی ریه را در افراد سالم مختل می‌کند. قرار گرفتن در معرض دود سیگار الکترونیکی اثرات نامطلوبی بر سیستم تنفسی دارد. با این حال تاثیر کشیدن سیگار الکترونیکی بر سلامت ریه‌ها پس از 20 الی 30 سال قابل مشاهده و تشخیص است. به همان اندازه که طول می‌کشد تا از اثرات منفی سیگار با خبر شوید، اثرات مضر سیگار الکترونیکی نیز پس از 3 دهه خودش را نشان خواهد داد.

آیا ویپ برای دندان‌ها و لثه‌ها را ضرر دارد؟

سیگار الکترونیکی

کشیدن ویپ اثرات منفی زیادی بر سلامت دهان و دندان دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، قرار گرفتن در معرض آئروسل ویپ سطوح دندان‌ها را مستعد رشد باکتری‌ها می‌کنید.

کشیدن سیگار الکترونیکی خطر پوسیدگی دندان‌ها را افزایش می‌دهد و باعث التهاب لثه می‌شود. التهاب لثه، یک عامل شناخته شده در ایجاد بیماری‌های پریودنتال است. این نوع سیگار ممکن است باعث تحریک لثه، دهان و گلو شود. در نهایت، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هم سیگارهای الکترونیکی نیکوتین دار و هم بدون نیکوتین می‌توانند به سلول‌ها و بافت‌های دهان در افرادی که سیگار نمی‌کشند آسیب بزنند.

دیگر اثرات فیزیکی ویپ بر سلامت بدن

از مضرات ویپ می‌توان به این اشاره کرد که می‌تواند باعث اختلال در عملکرد سلولی، استرس اکسیداتیو و آسیب به DNA می‌شود. برخی از این تغییرات سلولی با ایجاد سرطان در دراز مدت مرتبط است. کشیدن سیگار الکترونیکی همچنین اثرات نامطلوب خاصی بر گروه‌های خاص، به ویژه جوانان داشته باشد. مصرف نیکوتین می‌تواند به طور دائم بر رشد مغز در افراد زیر 25 سال تاثیر بگذارد. هرچند ممکن است تاثیرات نامطلوب و وخیم تری بر سلامت کلی بدن داشته باشد.

تفاوت سیگار و ویپ

تفاوت سیگار و ویپ

اثرات طولانی مدت کشیدن سیگار به خوبی مشخص شده است و شامل افزایش خطر سکته مغزی، بیماری قلبی و سرطان ریه می‌شود.

بر اساس گفته پزشکان و دانشمندان نیز کشیدن ویپ برای افرادی که سعی در ترک سیگار دارند انتخاب کم خطرتری است. با این حال، این بدان معنا نیست که کشیدن آن هیچ خطری در پی نخواهد داشت، حتی اگر مایع ویپ بدون نیکوتین باشد باز هم شما در معرض بیماری‌های خطرناک از بیماری‌های قلبی گرفته تا سرطان، قرار دارید. تا به امروز شواهد محدودی در مورد اثرات طولانی مدت ویپ وجود دارد، زیرا می‌دانیم که اثرات ریوی کشیدن ویپ ده‌ها سال طول می‌کشد تا خود را نشان دهد.

اما بر اساس تجربه، کشیدن سیگار الکترونیکی درست مانند سیگار معمولی تاثیرات منفی زیادی بر سلامت قلب و بروز سرطان دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *