جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

دلایل خروپف در کودکان؛ 4 راهکار رفع خروپف نوزادن در خواب!

دلایل خروپف در کودکان
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

خروپف در کودکان را نباید نادیده گرفت. بروز برخی از مشکلات بر سلامتی شما خواب تان را نیز مختل می کند. یکی از نگرانی های رایج در سلامت کودکان خروپف آن ها است. این اتفاق زمانی می افتد که کودک نمی تواند آزادانه نفس بکشد. هنگامی که کودک عمل دم و بازدم انجام می دهد، بافت اطراف راه هوایی می لرزد و صدایی ایجاد می کند که به نام خروپف یاد می شود. ما در این نوشتار به دلایل خروپف در کودکان و راهکارهای رفع آن پرداخته ایم.

دلایل خروپف در کودکان

خروپف در کودکان رایج است و اگر کودک شما «خروپف اولیه» دارد، والدین نباید نگران شوند. خروپف اولیه اولین مرحله از اختلال در تنفس است که ممکن است با علائم دیگری نیز همراه باشد. شاید هم هیچ علائمی نداشته باشد. زیرا بر اساس تحقیقات انجام شده از هر 100 کودک 1 کودک تحت تاثیر این خروپف قرار می گیرند. خروپف اولیه به عنوان، خروپف ساده نیز شناخته می‌ شود. در این نوع خروپف، کودک بیش از دو بار در هفته خروپف می کند، اما علائم ناشی از مشکلاتی در سلامتش ندارد.

دلایل خروپف در کودکان

با این حال اگر کودک شما خروپف شدیدی دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید. علائم این وضعیت از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. همچنین باید بدانید که آیا خروپف سبب اختلالات خواب یا بروز مشکلات دیگر می شود که بر خواب کودک تاثیر بگذارد یا خیر. این نکته خیلی مهم و باید به آن توجه کنید.

علل خروپف

هرچند یکی از دلایل خروپف در کودکان می تواند انسداد راه هوایی فوقانی کودک باشد، اما می تواند ناشی از دیگر مشکلات سلامتی نیز باشد که سبب ایجاد صدا در طول خواب او شود. لوزه‌ها و آدنوئیدهای بزرگ یا متورم می توانند تحت تاثیر آلرژی قرار بگیرند و منجر به تورم بینی و گلو شوند که نفس کشیدن را دشوار می کنند. اختلالات آناتومیک مانند هیپرتروفی انحراف سپتوم توربینات – در ناحیه میانی یا تحتانی توربینات بینی و افزایش باریک شدن استخوان بینی از دیگر دلایل و علل خروپف است.

آپنه انسدادی خواب (OSA)

یکی از بزرگترین و رایج ترین مشکلات خواب، آپنه انسدادی خواب (OSA) است. آپنه خواب نوعی از اختلال خواب است که در طول خواب، دیواره‌های گلو آرام، شل و باریک می‌شوند. این وضعیت باعث ایجاد توقف‌ تنفس می‌شود که ممکن است برای چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشند و در طول شب چندین بار رخ دهند.

آپنه انسدادی خواب نشان ‌دهنده وقفه مداوم در تنفس کودک شما در طول شب است. آپنه انسدادی خواب یا قطع تنفسی در خواب می تواند منجر به ناآرامی در خواب می شود و با ایجاد تاثیر منفی بر رشد کودک – سلامت جسمی، سلامت روان، یادگیری، رفتار و سلامت قلبی عروقی او را تحت تاثیر قرار می دهد. خروپف منظم می تواند سبب اختلال شناختی نیز شود و حتی ممکن است بر سیستم عصبی تاثیر بگذارد. بر اساس مطالعات انجام شده، حدود 5 درصد از کودکان، مبتلا به آپنه انسدادی خواب هستند.

دلایل خروپف در کودکان

علائم و نشانه های قطع تنفسی در خواب OSA

در حالی که خروپف می تواند مشکل جدی نباشد، اما ممکن است کودک شما را بدعنق و بی خواب کند، به همین دلیل والدین باید به نشانه های خروپف در کودک شان توجه کرده و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند. خروپف مشکل در نفس کشیدن در طول خواب، مشکل در تمرکز یا یادگیری، سردرد صبحگاهی، خواب آلودگی در طول روز، اختلال شناختی، اختلال نقص توجه یا اختلال بیش فعالی (ADHD) و افزایش وزن را در پی دارد.

راهکارهای رفع خروپف در کودکان

همانطور که گفتیم خروپف سبک و نادر معمولا به خودی خود به سرعت از بین می رود. حتی خروپف معمولی نیز می تواند برطرف شود. با این حال در اکثر موارد، انجام اقداماتی برای جلوگیری از خروپف یا اختلال تنفسی در خواب برای سلامت کودک مهم است. به همین دلیل می توانید از راهکارهای زیر برای کاهش خروپف استفاده کنید.

صحبت با یک دکتر

اولین قدم برای کاهش خروپف در کودکان در میان گذاشتن موضوع با پزشک است. اکثر متخصصان اطفال در معاینات کودک از والدین در مورد خروپف نوزاد می پرسند. اگر فکر می کنید، فرزند شما در خواب خیلی خروپف می کند، حتما با پزشک در میان بگذارید.

پزشک می‌تواند به دنبال علائم جدی‌ اختلال تنفسی در خواب یا عواملی مانند آسم یا آلرژی باشد خروپف کودک را درمان کند. تشخیص درست می تواند به پیدا کردن راهی مناسب برای درمان این اختلال مفید باشد.

عمل جراحی

جراحی برای برداشتن لوزه ها و آدنوئیدها که به نام آدنوتونسیلکتومی شناخته می شود، یکی از درمان های اصلی برای کودکان مبتلا به اختلال تنفس در خواب است. این گزینه درمانی اغلب برای کودکان مبتلا به آپنه خواب شدید در نظر گرفته می شود. برخی از افراد که از خروپف اولیه رنج می برند، با انجام جراحی و برداشتن بافتی که اغلب راه هوایی را مسدود می کند، به خروپف و توقف تنفس در شب پایان می دهند.

دلایل خروپف در کودکان

دستگاه های فشار مثبت راه هوایی

یک دستگاه فشار مثبت راه هوایی (PAP) هوای تحت فشار را از طریق یک ماسک به داخل دهان و راه هوایی هدایت می کند تا از انسداد تنفسی جلوگیری کند. اکثر دستگاه های PAP بر اساس نحوه کنترل جریان هوا مداوم (CPAP) یا دو سطحی (BiPAP) هستند.

در حالی که دستگاه‌های PAP برای درمان OSA در بزرگسالان رایج است، برای کودکان مبتلا به آپنه انسدادی خواب، پس از جراحی برای برداشتن لوزه‌ها و آدنوئیدها باقی می‌ماند نیز استفاده می‌شود.

بهداشت خواب

روش های کمک به خواب بهتر در کودکان، مانند بهبود بهداشت خواب می تواند به رفع خروپف در کودکان موثر باشد. فرزند شما برای بهداشت خواب به تنظیم یک برنامه خواب ثابت، کاهش نور محیط اتاق خواب، دوری نوزاد از صفحات الکترونیکی قبل از خواب و کاهش سر و صدا نیاز دارد، تا خواب با کیفیتی داشته باشد.

هرچند این راهکار بیشتر شبیه به درمان های خانگی درمان خروپف است تا درمان های پزشکی، اما تاثیر مثتبی بر آرامش فرزند شما در طول خواب دارد. برای کودکانی مبتلا به خروپف، بهداشت نامناسب خواب باعث بروز خطرات جدی تری برای سلامتش می شود. خواب ناآرام بر سلامت جسمی و روانی کودک تاثیر می گذارد.

کلام پایانی

والدین باید به فرزندانشان توجه کنند، به خصوص وقتی نوزاد و کودک خردسال شان خواب است. اولین گام برای کاهش خروپف در کودکان، مراجعه به پزشک است. وضعیت سلامت کودک تان را با پزشک در میان بگذارید تا او با تشخیص کامل شما را راهنمایی کند. تشخیص درست و به موقع می تواند به پیدا کردن راه حل مناسب برای از بین بردن خروپف یا کاهش آن کمک کند.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان