جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات

چگونه بر کمرویی غلبه کنیم (معرفی 6 راهکار عملی و موثر)

غلبه بر کمرویی
خواندن 12 دقیقه
4.1
(7)

اگر فرد کمرویی هستید، احتمالا در جمع‌ها و گروه‌های اجتماعی همیشه به مشکل بر می‌خورید. احساس می‌کنید نمی‌توانید در مقابل افراد صحبت کنید و نظر بدهید. برای غلبه بر کمرویی، ابتدا باید از شر اضطراب اجتماعی خلاص شوید. سپس می‌توانید روی مهارت‌های اجتماعی‌تان کار کنید و یاد بگیرید چطور باید با دیگران ارتباط برقرار کنید. در این نوشتار راهکارهایی را برای غلبه بر کمرویی خواهید شناخت. با ما همراه باشید!

غلبه بر کمرویی و اضطراب

شاید فکر کنید کار سختی است اما کمی‌تمرین کنید حتما می‌توانید بر ناهنجاری شخصیتی‌تان غلبه کنید.

تفاوت بین خجالتی بودن، اضطراب اجتماعی و کمرویی را بدانید

مردم اغلب این سه اصطلاح را به جای هم استفاده می‌کنند، در حالی که هر کدام معنا و مفهوم متفاوتی دارند. احساس خجالت و اضطراب اجتماعی هر دو می‌توانند باعث ایجاد احساس ناخوشایندی در شما شوند، اما در حالی که می‌توانید فرد کمرویی باشید، ممکن است نه خجالت بکشید و نه اضطراب اجتماعی داشته باشید.

کمرویی صرفا یک حس ناراحت کننده است که وقتی کنار دیگران هستید، احساس می‌کنید. با این حال افراد خجالتی تنها در موقعیت‌های اجتماعی خاصی با این حس رو به رو می‌شوند که معمولا هیچ خللی در فعالیت‌های روزمره شان ایجاد نمی‌کند. اگر خجالتی هستید، می‌توانید با به چالش کشیدن خودتان با این وضعیت کنار بیایید و این احساس را از خودتان دور کنید.

  • اضطراب اجتماعی شبیه احساس شدید خجالت است

افراد درگیر اضطراب اجتماعی معمولا ترس بی دلیلی از حس خجالت در موقعیت‌های اجتماعی دارند فعالیت‌های روزانه آن‌ها را مختل می‌کند. اگر از اضطراب اجتماعی رنج می‌برید، یک متخصص سلامت روان می‌تواند به شما در غلبه بر این وضعیت کمک کند.

غلبه بر کمرویی

  • کمرویی یا دستپاچگی

با این احساس همیشه فکر می‌کنید دیگران در حال تماشای شما هستند که همین حس نیز باعث حس خجالت در شما می‌شود. هرچند ممکن است این حس را در هر سن و سالی تجربه کنید، اما در دوران نوجوانی به اوج خود می‌رسد.

برای تقویت اعتماد به نفس‌تان، پذیرش خود را تمرین کنید

وقتی از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشید، حس خجالت و کمرویی در پس زمینه ذهن‌تان محو می‌شود. آن وقت به جای نگرانی در مورد آنچه دیگران راجع به شما فکر می‌کنند، می‌توانید تنها از اعتماد به نفس‌تان لذت ببرید. هرچند یک شبه نمی‌توانید به اعتماد به نفس دست یابید، اما می‌توانید به تدریج و با یادگیری نحوه پذیرش خود به آن دست یابید.

  • به افکار منفی‌تان طور دیگری نگاه کنید

به عنوان مثال، فرض کنید در یک موقعیت خاصی حس خجالت به سراغتان آمده است، به جای سرزنش سعی کنید این احساس را قبول کنید و به خودتان بگویید که هیچ ایرادی ندارد اگر گاهی احساس آرامش ندارید. به خودتان بقبولانید که هستند افرادی که سکوت و گوشه دنج و آرام را بیشتر از حضور در مکان‌های شلوغ و پرجنب و جوش ترجیح می‌دهند. این گونه احساس بهتری خواهید داشت.

  • قبول کنید که شما همین طور که هستید هم عالی به نظر می‌رسید

شما نیز ارزش یک زندگی عالی را دارید. خودتان را همان گونه که هستید، حتی با نقص‌هایی که در درون شما وجود دارند نیز قبول داشته باشید. این را بپذیرید که هیچ کس روی زمین کامل نیست. هرچند ممکن است گاهی اتفاقات ناخوشایندی رخ دهید، اما لزوما پایان دنیا نیست و همچنان می‌توانید روزهای خوبی داشته باشید.

غلبه بر کمرویی

در برنامه‌های اجتماعی و گروهی شرکت کنید

برای این که در موقعیت‌های اجتماعی راحت تر حضور پیدا کنید، به سراغ سرگرمی‌های گروهی بروید. اگر می‌خواهید بر کمرویی یا اضطراب اجتماعی غلبه کنید، بیشتر با دیگران تعامل داشته باشید و با هر بهانه ای در جمع‌های دوستانه دوستان و نزدیکانتان حضور پیدا کنید.

  • حتی می‌توانید در کلاس‌های نقاشی یا ورزشی شرکت کنید. می‌توانید به یک تیم ورزشی یا یک گروه اجتماعی بپیوندید که برای انجام فعالیت‌های اجتماعی دور هم جمع می‌شوند. این کارها به شما برای نجات از حس آزار دهنده کمرویی کمک زیادی می‌کنند.

از منطقه امن‌تان بیرون بیایید

اکثر افراد خجالتی یا درگیر اضطراب اجتماعی، رفتارهای خاصی دارند که آن‌ها برای محافظت از خودشان در برابر ناهنجاری‌های تعامل اجتماعی استفاده می‌کنند. مثلا در چنین مواقعی آن‌ها مدام به تلفنشان نگاه می‌کنند یا از تماس چشمی‌خودداری می‌کنند. گاهی حتی سعی می‌کنند با مصرف مواد مخدر، از این حس ناراحت کننده نجات پیدا کنند. اگر واقعا می‌خواهید از چنین ناهنجاری‌ها نجات پیدا کنید، باید این نوع رفتارها را شناسایی کرده و از انجام آن دست بردارید. هر چه بیشتر از منطه امن‌تان دور شوید، تعاملات اجتماعی بهتری خواهید داشت.

قبول کنید که احساس نگرانی شما درست نیست

اگر همیشه تنها جنبه منفی هر چیزی را می‌بینید و همیشه نگران هستید که اتفاق بدی در شرف افتادن است، پس ذهنتان را به چالش بکشید. از خود بپرسید، چقدر احتمال وقوع چنین اتفاقی وجود دارد. اگر جوابتان خیلی کم است پس بی جهت نگران هستید و استرس دارید. آن وقت بهتر می‌توانید با شرایط کنار بیایید.

  • به عنوان مثال، اگر فکر می‌کنید، ممکن است در ملاقات با فرد مورد علاقه‌تان رفتار نادرستی داشته باشید، از خود بپرسید چرا باید چنین اتفاقی بی افتد وقتی دلیلی برای آن وجود ندارد. سعی کنید چند موضوع خاص انتخاب کنید تا در دیدارتان در مورد آن‌ها حرف بزنید.
  • بدانید حتی اگر شما احساس خوبی ندارید یا نگران هستید، طرف مقابلتان چنین حسی ندارد، بلکه برعکس او از معاشرت با شما لذت می‌برند. اینگونه بهتر عمل خواهید کرد.

غلبه بر کمرویی

بهبود و تقویت مهارت‌های اجتماعی

به این نکات توجه کنید:

مهارت‌های گفتگو و مکالمه‌تان را تقویت کنید

افراد با اضطراب اجتماعی اغلب در طول مکالمه احساس می‌کنند که نمی‌توانند به گفتگو و مکالمه ادامه دهند. اگر شما نیز چنین حسی دارید، بهترین کار تمرین گفتگو و مکالمه است. هرچه تجربه بیشتری در صحبت کردن با افراد مختلف در مورد موضوعات مختلف و در محیط‌های مختلف داشته باشید، بهتر می‌توانید در گروه‌های اجتماعی حضور پیدا کنید.

  • برای این که واقعا بر ترس‌هایتان غلبه کنید، باید به جای اینکه در یک مهمانی تنها با دوستانتان سرگرم باشید، باید به سراغ آدم‌های جدید بروید و سر صحبت را باز کنید.
  • اگر می‌دانید قرار است چه کسانی را در مهمانی ببینید، می‌توانید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. به خصوص در تجارت، قبل از حضور در مهمانی تا جایی که ممکن است در مورد افراد دعوت شده در آن جمع اطلاعات جمع کنید. آن وقت می‌دانید که چگونه و چطور صحبت کنید.

داستان‌های تخیلی بخوانید

افرادی که داستان می‌خوانند مهارت‌های اجتماعی قوی تری نسبت به افرادی که کتاب‌های غیر داستانی می‌خوانند دارند. زیرا آن‌ها طیف گسترده ای از موقعیت‌های اجتماعی را از دید شخصیت‌های داستانی با هم ذات پنداری تجربه کرده اند. اگر احساس می‌کنید که بیشتر نیاز به قرار گرفتن در معرض تعاملات اجتماعی دارید، پس رمان بخوانید.

شرکت در کلاس‌های مهارت‌های ارتباطی

اگر می‌خواهید اعتماد به‌ نفس‌تان را تقویت کنید و مهارت‌های اجتماعی‌تان را بهبود ببخشید، در کلاس‌های مهارت‌های ارتباطی شرکت کنید. چنین کلاس‌هایی می‌توانند به شما کمک کنند تا از منطقه امن‌تان به راحتی خارج شوید. کلاس‌های مهارت‌های ارتباطی به شما یاد می‌دهند تا واکنش مناسبی از خود در موقعیت‌های غیرمنتظره نشان دهید. همه این‌ها می‌توانند به شما در کنار آمدن با چنین هنجارهایی کمک کنند.

از حس کمرویی‌تان ناراحت نباشید

حتی اگر فکر می‌کنید کمرویی شما را از دیگران دور کرده و منزوی شده اید، باز هم باید به مزایای آن فکر کنید. مردم افراد کمرو را افرادی صادق و مطمئن می‌بینند. افراد خجالتی و کمرو نیز می‌توانند در نوع خود جذاب باشند. به همه این دلایل، اکثر افراد با چنین ناهنجاری شخصیتی نیز دوست داشتنی و جذاب هستند.

  • هر چه کمتر در مورد کمرویی‌تان نگران باشید، احتمال این کمتر از تاثیرات منفی آن متاثر شوید، وجود دارد.

غلبه بر کمرویی

داشتن مکالمات غیر ناخوشایند

  • لبخند: همانطور که می‌دانید لبخند افراد را به هم نزدیک تر و صمیمی‌تر می‌کند. هنگام مکالمه، پیاده روی یا نگاه کردن به صورت یک فرد در مترو یا در جمع افراد لبخند بزنید. با این کار فرد مقابل‌تان به سمت شما جذب شده و تمایل بیشتری به صحبت با شما پیدا می‌کند.
  • حفظ تماس چشمی: افراد کمرو و خجالتی سعی می‌کنند از تماس چشمی‌خودداری کنند. چنین رفتاری برای افراد اطرافتان نوعی بی ادبی تلقی می‌شود. آن‌ها فکر می‌کنند که شما علاقه ای به صحبت ندارید به همین دلیل نمی‌خواهید به آن‌ها نگاه کنید. بنابراین هنگام صحبت، به چشم طرف مقابلتان نگاه کنید و این تماس چشمی‌را حفظ کنید. نشان دهید به آنچه دیگران می‌گویند، علاقه مند هستید.

برای صحبت از قبل برنامه ریزی کنید

  • اگر هرگز نمی‌دانید در مورد چه چیزی صحبت کنید، پس چند موضوع را از قبل یادداشت کنید. فهرستی از چند موضوع تهیه کنید تا در طول مکالمه با دیگران در یک جمع در مورد آن‌ها صحبت کنید.
  • در مورد علایق‌تان صحبت کنید: چه ماشین یا مسافرت، این موضوع می‌تواند سرنخی برای شروع یک صحبت طولانی و جذاب باشد. وقتی موضوع صحبت موضوعی باشد که واقعا به آن علاقه دارید، همیشه می‌توانید راحت تر و بهتر در مورد آن صحبت کنید.
  • شروع صحبت با رویدادهای روزمره و اتفاقات جاری می‌توانید بهترین نقطه شروع برای یک مکالمه باشد.

سوالات باز بپرسید

یک راه عالی برای ادامه مکالمه، پرسیدن سوالات باز است. سعی کنید به سوالاتی فکر کنید که پاسخ طولانی تری داشته باشد و بتوانید در ادامه سوالات دیگری نیز بپرسید. به جای این که بپرسید “آیا مدرسه را دوست داری؟” بپرسید، “درس مورد علاقه‌تان چیست؟” سپس می‌توانید بپرسید، “چرا این کلاس و درس را دوست دارید؟” یا “چه چیزهایی را یاد می‌گیرید؟” و خیلی سوال‌های دیگر که در این سبک می‌توانید بپرسید.

  • پرسیدن چنین سوالاتی شما را از صحبت بیش از حد در مورد خودتان باز می‌دارد، دقیقا چیزی که اکثر مردم دوست ندارند. این که زیاد از خودتان حرف بزنید، خوشایند دیگران نیست. تا زمانی که سوالی از شما پرسیده نشده، سعی کنید از خودتان حرف نزنید.

غلبه بر کمرویی

از سکوت طولانی بپرهیزید

سکوت طولانی در مکالمه باعث می‌شود افراد اطرافتان معذب شوند. به خصوص اگر شما هم فرد خجالتی باشید و اضطراب اجتماعی داشته باشید، این مکث‌ها و سکوت‌ها طولانی تر از آنچه فکر می‌کنید، طولانی می‌شوند. بنابراین هرگز اجازه ندهید بین شما و فرد مقابل‌تان سکوت طولانی حکم فرما شوید.

  • خیلی به جزئیات توجه نکنید، به صحبت کردن ادامه بدهید. حتی اگر مجبور به تغییر موضوع گفتگو نیز می‌شوید، باز هم به حرف زدن و صحبت کردن ادامه دهید.
  • اگر بعد از صحبت‌های فراوان دیگر موضوعی برای حرف زدن به ذهنتان نمی‌رسد، در مورد غذا، آب و هوا یا مهمانی که در آن قرار دارید صحبت کنید. با یک جمله ساده شروع کنید: “نظرت در مورد آب هوا چیست؟”
  • بدانید که سکوت چندان هم بد نیست: اگر پس از دقایقی صحبت برای چند دقیقه سکوت می‌کنید یا سکوت‌تان طولانی تر می‌شود، می‌توانید دوباره سر صحبت را باز کنید. به عنوان مثال، اگر شخصی که با او صحبت می‌کردید درباره تعطیلات و سفر به شهر زادگاهش به شما می‌گفت، لحظه‌ای بعد با گفتن جمله‌ای مانند “پس شما به زادگاه‌تان رفته بودید، چند سال می‌شود که آن جا را ندیده بودید؟” این سوال راهی برای شروع یک مکالمه دیگر است.

به خود سخت نگیرید

اگر مکالمه‌تان خوب پیش نرفت، از خودتان ناراحت و عصبانی نشوید. باز هم ادامه بدهید، این بار فرد دیگری را برای صحبت انتخاب کنید.

شما می توانید از طریق شبکه های اجتماعی ما در اینستاگرام و فیسبوک نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید


نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد.
برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد آرا: 7

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان