بهبود سن بیولوژیکی بدن: برای داشتن پیری سالم به این 5 نکته توجه کنید!

توسطفاطمه عزیزی

اسفند ۲۳, ۱۴۰۱ به روز رسانی : اسفند ۲۳, ۱۴۰۱ , ,
بهبود سن بیولوژیکی بدن

وقتی کسی از شما در مورد سن‌تان می‌پرسد، احتمالا اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد، سن تقویمی تان است. اما آیا تا به حال شنیده اید که دکتری بدون توجه به سن تقویمی شما بگوید: “بدن شما عملکرد متابولیسمی یک جوان 21 ساله را دارد؟” این عدد در واقع به سلامت شما اشاره دارد. ما در این مطلب به شما در مورد بهبود سن بیولوژیکی بدن و عوامل موثر بر سن بیولوژیک می گوییم. با ما همراه باشید!

سن بیولوژیکی شما چند است؟

سن بیولوژیکی تنها نشان دهنده این است که بدن شما از نظر سلامتی در مقایسه با سن تقویمی تان پیر شده یا خیر؟! این عدد فقط به تعداد تولدهایی که جشن گرفته اید، بستگی ندارد. بلکه برای دانستن سن بیولوژیکی بدن باید به سبک زندگی، تغذیه و بیماری هایی که به با آن ها دست و پنجه نرم می کنید، توجه داشته باشید.

بهبود سن بیولوژیکی بدن

چه عواملی بر سن بیولوژیکی شما تاثیر می گذارد؟

دانستن سن بیولوژیکی می‌تواند به شما کمک کند تا درک دقیق تری از وضعیت سلامتی تان داشته باشید. در ادامه به چند عامل که تاثیر نامطلوبی بر سن بیولوژیکی شما دارد اشاره کرده ایم:

  • نداشتن فعالیت بدنی و ورزش
  • رژیم غذایی ناسالم که سرشار از قند است و منجر به افزایش وزن می شود.
  • بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون بالا

چگونه از سن بیولوژیکی بدن تان آگاه شوید؟

شما می توانید سن بیولوژیکی تان را با استفاده از یک پرسشنامه آنلاین محاسبه کنید. این پرسشنامه ساده است و می تواند با استفاده از سن واقعی تان، سپس عواملی مانند سطح قند خون، سطح کلسترول، عادات غذایی و سبک زندگی سن بیولوژیکی شما محاسبه کند. عددی که مشاهده خواهید کرد، تنها نشان دهنده سلامت بدن شما است و می توانید برای بهبود وضعیت سلامتی تان به پزشک مراجعه کنید.

بهبود سن بیولوژیکی بدن

عوامل موثر بر سن بیولوژیک و نکاتی برای داشتن پیری سالم

این پرسشنامه نه تنها به شما سن بدن تان را نشان می دهد، بلکه وضعیت سلامتی شما را در سطح نرمال، متوسط یا خطرناک نیز اعلام می کند. به میزانی که سن بیولوژیکی تان بالاتر از سن تقویمی تان باشد، احتمالا خطر برای سلامتی تان بالاتر است. با این حال نباید ناامید شوید، این عدد در حال نوسان است و با تغییرات کوچک در روتین روزانه تان می‌توانید آن را کاهش دهید. به این 5 نکته مهم کمک کنید تا پیری سالم تری داشته باشید.

به طور منظم ورزش کنید

برای این کار می توانید از ورزش های سبک، حتی یک پیاده روی یک ساعته که 10 هزار قدم در روز است، شروع کنید. با این پیاده روی حدود 300 کالری می سوزانید و به تناسب اندامتان کمک خواهید کرد.

عادات غذایی سالم را دنبال کنید

سعی کنید غذاها و خوراکی های سالم مانند میوه ها و سبزیجات، لوبیا، لبنیات کم چرب، غلات با فیبر بالا را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. همچنین با برنامه ریزی دقیق و رعایت آن، وعده های غذایی تان را در زمان مناسب میل کنید.

سیگار کشیدن را ترک کنید

سیگار کشیدن می تواند سن بیولوژیکی تان را افزایش دهد. بنابراین از سیگار کشیدن به طور کامل اجتناب کنید یا سعی کنید هر روز کمتر از دیروز سیگار بکشید تا در نهایت آن را ترک کنید.

بهبود سن بیولوژیکی بدن

خواب و استراحت کافی داشته باشید

کمبود خواب می تواند منجر به احساس خستگی دائمی شما شود و شما را با خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا یا حتی بیماری های روانی مانند افسردگی رو به رو کند. پس به اندازه کافی بخوابید.

اگر پس از دیدن عدد سن تان ترغیب به دنبال کردن سبک زندگی سالم تری شده اید، می توانید با همین 5 نکته کوچک اما مهم شروع کنید و به بهبود سن بیولوژیکی بدن تان کمک کنید. فراموش نکنید که روتین سالم روزانه چه با ورزش و تغذیه منجر به سلامتی شما می شود.

شما می توانید از طریق شبکه های اجتماعی ما در اینستاگرام و فیسبوک نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید


نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد.
برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *