رژیم پرولون یا فستینگ ۵ روزه چیست و چطور باعث کاهش وزن می‌شود؟

توسطفاطمه عزیزی

اسفند ۱۷, ۱۴۰۱ به روز رسانی : اسفند ۱۷, ۱۴۰۱ , ,
رژیم پرولون

از رژیم کتو گرفته تا رژیم مدیترانه ای و ده‌ها رژیم دیگر مانند رژیم پرولون، به نظر می‌رسد لیست رژیم‌ها برای کاهش وزن هرگز پایانی ندارد. فستینگ هم می‌تواند به عنوان یک روش کاهش وزن جذاب باشد، اما معمولا به معنای نخوردن غذا در طول روز است. اگر “رژیم به سبک فستینگ” را ترجیح می‌دهید، رژیم لاغری پرولون، یک برنامه غذایی پنج روزه، شما را قانع می‌کند تا یک بار امتحانش کنید.

برنامه غذایی پرولون یک رژیم مشابه با فستینگ است. به عبارت دیگر، این برنامه بدن شما را ناشتا نگه می‌دارد و مقدار محدودی از غذا را مجاز می‌داند. زمان فستینگ، مسیرهای متابولیکی در بدن شما تغییر می‌کنند تا از منابعی غیر از غذا انرژی تولید کند. در 24 ساعت اول فستینگ، بدن گلیکوژن ذخیره شده در کبد را تجزیه می‌کند. هنگامی‌ که تمام شد، انرژی از چربی و پروتئین ذخیره شده تامین خواهد شد.

ما در این نوشتار به رژیم غذایی پرولون، مزایا، هزینه، معایب احتمالی و موارد دیگر پرداخته ایم.

برنامه غذایی پرولون  ProLon چیست؟

رژیم غذایی پرولون یک رژیم غذایی مشابه فستینگ است. در این رژیم فرد به مدت 5 روز فقط مجاز به خوردن برخی غذاها و از پیش بسته بندی شده است.

چیزی که در مورد پرولون جالب است این است که بر اساس سال‌ها تحقیق یکی از مشهورترین عامل طول عمر در جهان است. همچنین با برخی از فلسفه‌های غذایی مانند این که رژیم پرولون صد درصد گیاهی است، بدون گلوتن است، غیر GMO است و عاری از افزودنی مصنوعی است، همخوانی دارد.

رژیم پرولون توسط دکتر والتر لونگو، مدیر موسسه Longevity در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس ساخته شد.

رژیم پرولون

با گذشت بیش از یک دهه مطالعه روی حیوانات و انسان‌ها، لونگو یک برنامه غذایی جدید خلق کرد که هرچند بدن را به سمت روزه داری (فستینگ) می‌برد اما غذای کافی برای تغذیه سلول‌ها و همزمان حفظ تعادل متابولیک فراهم می‌کند.

این شرکت می‌گوید رژیم غذایی پرولون برای تنظیم مسیرهای حسگر مواد مغذی بدن طراحی شده است که سلول‌ها را در حالت ناشتا نگه می‌دارد.

پرولون در مقابل انواع دیگر رژیم‌ها بر پایه روزه داری

پرولون یک نوع روزه داری متناوب (فستینگ) در نظر گرفته می‌شود که  برخلاف تغذیه با محدودیت زمانی (به عنوان مثال، محدود کردن زمان غذا خوردن به 4 تا 8 ساعت در روز)، بیشتر شبیه روزه متناوب (مانند خوردن فقط 500-600 کالری در دو روز غیر متوالی در طول هفته) است.

یک مطالعه در سال 2019 دو گروه از افراد را مورد مطالعه قرار داد. گروه اول با داشتن برنامه غذایی معمولی و گروه دوم با پیروی از رژیم پرولون، 5 روز رژیم در هر ماه و برای 3 ماه متوالی. در مقایسه این مطالعه گروهی که رژیم پرولون را دنبال می‌کردند با حفظ توده عضلانی بدون چربی، وزن بدن و چربی شکم شان را از دست دادند. آن‌ها همچنین کاهش فشار خون، کلسترول و CRP (یک نشانگر التهابی) را تجربه کردند. این مطالعه همچنین شاهد افزایش تولید سلول‌های بنیادی و کاهش سطح فاکتور رشد شبه انسولین (IGF-1)، هورمونی که با افزایش خطر سرطان مرتبط است، بود.

علاوه بر این، بیشتر تاثیر رژیم پرولون بر بدن افراد، سه ماه پس از تکمیل مطالعه حفظ شد. آن‌ها کاهش وزن خوبی داشته و توانسته بودند سایز کمرشان را نیز کوچک کنند.

چه چیزهایی در برنامه پرولون گنجانده شده است؟

روی بسته بندی غذاهای رژیمی ‌پرولون علامت روز 1، روز دو و تا روز پنجم نوشته شده است. هر جعبه حاوی مواد غذایی مجاز برای آن روز خاص است که شامل 73 ماده گیاهی با دقت انتخاب شده است.

این پروتکل به شما اجازه نمی‌دهد ترتیب روزها را تغییر دهید یا غذاها را از سهمیه یک روز به روز دیگر تغییر دهید. با این حال، می‌توانید تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید وعده‌های غذایی روزانه تان را ترتیب دهید، هرچند در بسته غذایی تان یک کارت منوی پیشنهادی نیز وجود دارد.

رژیم لاغری پرولون

غذاهای انتخاب شده برای رژیم پرولون عبارتند از مخلوط سوپ خشک (که نیاز به اضافه کردن آب داغ دارد)، آجیل و کاکائو، بسته‌های زیتون و کراکر، و چند مکمل، از جمله روغن جلبک برای اسیدهای چرب امگا 3 گیاهی و یک مولتی ویتامین.

این بسته غذایی همچنین حاوی دمنوش‌های گیاهی و یک بطری آب بزرگ است که برای نوشیدن یک نوشیدنی طعم‌دار مبتنی بر گلیسرول استفاده می‌شود. نوشیدن این آب در روزهای دوم تا پنجم برای کمک به احساس سیری استفاده می‌شود.

یک برگه دستورالعمل بسیار ساده نیز درون جعبه وجود دارد که نحوه پیروی از برنامه را نشان می‌دهد. همچنین پرسش‌های متداول در وب‌سایت این برند به سوالات احتمالی پاسخ داده است، مانند:

  • نوشیدن قهوه (یک فنجان سیاه در روز مجاز است)
  • اضافه کردن لیمو به آب (یک قاچ در روز خوب است)
  • ریختن گیاهان معطر در سوپ (یک قاشق چای‌خوری در روز مجاز است)
  • نوشیدن آب گازدار (خیلی خوب است، البته تا زمانی که همه چیز طبیعی و بدون شیرین کننده‌های مصنوعی باشد)

چطور باید از رژیم غذایی پرولون پیروی کنیم؟

برخی افراد ممکن است نسبت به دیگران خیلی راحت 5 روز روزه داری را پشت سر بگذراند، زیرا تعداد کالری مورد نیاز یک فرد بسته به عواملی مانند سن، جنس، وزن، قد و سطح فعالیت بدنی متفاوت است.

بنابراین، برای یک فرد قد بلندتر که از نظر بدنی نیز سخت کار می‌کند، ممکن است پیروی از این رژیم غذایی با کالری محدود چالش برانگیز باشد، زیرا آن فرد نسبت به یک فرد کوتاه قد که سبک زندگی کم تحرک تری دارد، به کالری بیشتری نیاز دارد.

بسته به این که معمولا به چه مقدار کالری نیاز دارید، ممکن است با یک رژیم غذایی محدودکننده کالری احساس گرسنگی کنید. با این حال بر اساس شواهد، فستینگ یا روزه داری دارای اثرات ضد افسردگی است.

یکی از مزایای پیروی از این رژیم این است که شما به مدت پنج روز از دغدغه فکری برای انتخاب وعده‌های غذایی تان رهایی خواهید داشت زیرا تمام غذاهای شما از قبل برنامه ریزی شده است. با این حال، ممکن است از خوردن غذاهای بسته بندی شده نیز خسته شوید، به خصوص اگر به خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه عادت دارید.

رژیم پرولون

هرچند ممکن است در روز پنجم، برای پایان پرولون آماده باشید اما همزمان برای به پایان رساندن موفقیت آمیز این دوره احساس خوبی داشته باشید. هنگامی ‌که روز پنجم را پشت سر گذاشتید، می‌توانید خیلی آهسته شروع به خوردن غذاهای معمولی کنید.

تاثیر رژیم پرولون بر کاهش وزن

تاثیر دوره 5 روزه رژیم پرولون بر افراد متفاوت است. برخی افراد با همین رژیم توانسته اند به وزن ایده آل شان برسند درحالی که عده ای موفق به کاهش وزن نشده اند. بر اساس تحقیقات افرادی که BMI بالاتری داشتند، بیشترین کاهش وزن را تجربه کردند.

همچنین برای عده ای کاهش وزن و کوچک تر شدن سایز کمر می‌تواند ناشی از وزن آب و نفخ کمتر نیز باشد. پس از شروع یک رژیم غذایی معمولی، ممکن است تفاوتی در اندازه دوره کمر و کاهش وزن دیده شود.

با توجه به این که غذاهای موجود در رژیم، در روز اول 1100 کالری و در روزهای بعد 750 کالری برای بدن فراهم می‌کند ممکن است برای برخی پیروی از آن دشوار باشد. به خصوص اگر فرد عضلانی هستید و سبک زندگی سنگینی داشته باشید، این رژیم چالش برانگیز خواهد بود.

با این که ممکن است بهترین نتیجه عمرتان را با این رژیم بگیرید اما نباید هرگز یک دوره دیگر را تمدید کنید یا بیش از یک دوره در ماه رژیم پرولون بگیرید.

آنچه باید قبل از شروع رژیم پرولون بدانید!

رژیم غذایی پرولون ارزان نیست. اما اگر پول خرید آن را دارید، نکات زیر را قبل از شروع رژیم در نظر داشته باشید:

  • نباید حین رژیم پرولون ورزش‌های شدید انجام شود. با این حال، ورزش‌های سبک مانند پیاده روی، یوگا و حرکات کشش مناسب این رژیم هستند.
  • از فعالیت‌هایی مانند رانندگی در مسافت‌های طولانی، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، یا قرار گرفتن در جکوزی یا سونا اجتناب کنید.
  • شاید در طول دوره رژیم احساس سبکی سر داشته باشید.
  • سه روز پس از شروع پریودتان رژیم شروع کنید (اگر پریود شده اید). زیرا روزه داری بر هورمون‌های زنانه تاثیر می‌گذارد.

رژیم پرولون

همچنین بعضی چیزها ممکن است مانع دنبال کردن رژیم غذایی پرولون شود:

  • اگر تب، سرفه یا اسهال دارید، این رژیم را شروع نکنید.
  • داشتن علائم عفونت فعال یا در معرض خطر عفونت مکرر نیز دلایلی برای دوری از رژیم غذایی پرولون است.
  • اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید نباید روزه نگیرید.
  • داشتن سابقه اختلال خوردن یعنی این رژیم مناسب شما نیست.
  • اگر هر برنامه غذایی سختگیرانه ای وسواس شما به خوردن را تحریک می‌کند، نباید به سراغ رژیم پرولون بروید. به عبارت دیگر، اگر پس از یک روز پیروی از رژیم پرولون، روز دوم پیتزا خوردید، پس نباید این رژیم را برای کاهش وزن انتخاب کنید.
  • همچنین این رژیم برای افراد زیر 18 سال یا بیشتر از 70 سال مناسب نیست.

اگر هر یک از شرایط زیر را دارید، نباید پرولون را بدون مشورت با پزشک انتخاب کنید:

  • دیابت نوع 1 یا نوع 2
  • سرطان
  • نارسایی احتقانی قلب
  • سابقه بی هوشی
  • سایر شرایط پزشکی مزمن

آلرژی در رژیم غذایی پرولون

در مورد آلرژی، تمام مواد تشکیل دهنده غذای پرولون را می‌توانید به صورت آنلاین جستجو کنید، بنابراین اگر آلرژی یا عدم تحمل غذایی دارید، باید بررسی کنید که آیا می‌توانید برنامه این رژیم را دنبال کنید یا خیر. رژیم غذایی پرولون برای کسانی که به آجیل یا کنجد حساسیت دارند نامناسب است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *