جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
3.7
(3)

عوارض جانبی رژیم لاغری کتو؛ رژیم کتوژنیک – که به عنوان “رژیم کتو” شناخته می‌شود – برنامه غذایی محبوبی در لیست رژیم‌های غذایی کاهش وزن است که توسط افراد مشهوری مانند ‌هالی بری، کورتنی کارداشیان و جنا جیمسون نیز تبلیغ می‌شود. با این حال نمی توان عوارض جانبی رژیم لاغری کتو را نادیده گرفت.

این رژیم شامل کاهش میزان کربوهیدرات‌ها به 50 گرم در روز یا کمتر از آن است تا به بدن در رسیدن به حالت کتوز که در آن مجبور است چربی را (به جای قند) برای انرژی بسوزاند، کمک کند. پزشکان می‌گویند که رژیم کتو می‌تواند در درمان صرع مفید باشد، زیرا با پیروی از رژیم کتوژنیک میزان حملات تشنج کاهش پیدا می‌کند.

هرچند اکثر افراد که از این برنامه غذایی پیروی می‌کنند، علاوه بر کاهش وزن از مزایای آن بر کاهش دفعات تشنج در افراد مبتلا به صرع مقاوم به درمان یا دارو نیز تاکید دارند، اما به نظر می‌رسد، عوارض جانبی رژیم لاغری کتو نسبت به فواید آن بیشتر است.

عوارض جانبی رژیم لاغری کتو

پیروی از رژیم کتو، به عنوان یک برنامه غذایی برای کاهش وزن، بحث برانگیز است. برخی از کارشناسان سلامت در مورد استفاده از آن هشدار می‌دهند و به عوارض جانبی رژیم کتو و ماهیت ناپایدار این رژیم غذایی اشاره می‌کنند. حتی اکثر طرفداران رژیم کتو اعتراف می‌کنند که اگر از این رژیم روش صحیح انجام نشود، می‌تواند برعکس یک رژیم غذایی سالم عمل کند.

ما در این نوشتار به چند نکته که باید قبل از انتخاب رژیم کتوژنیک به عنوان برنامه ای برای کاهش وزن بدانید، پرداخته ایم. بله هرچند رژیم غذایی کتو وزنتان را کم می‌کند اما باید مراقبت عوارض جانبی آن نیز باشید.

آنفولانزای کتو

عوارض جانبی رژیم کتو: برخی افراد گزارش می‌دهند که وقتی وارد وضعیت کتوزیس می‌شوند، فقط احساس بیماری دارند. گاهی اوقات ممکن است استفراغ، ناراحتی گوارشی، خستگی زیاد و بی حالی نیز داشته باشند. این حالت که به نام آنفولانزای کتو یاد می‌شود، معمولا پس از چند روز از بین می‌رود.

با این حال بر اساس گفته‌های برخی متخصصان تغذیه بالینی، به طور تخمینی حدود 25 درصد از افرادی که از رژیم کتو پیروی می‌کنند، چنین علائم را تجربه کرده اند که خستگی شایع ترین آن‌هاست. شما این وضعیت را تجربه می‌کنید، زیرا قند بدن شما برای سوختن و تولید انرژی تمام می‌شود و باید برای افزایش انرژی از چربی‌ها استفاده کنید. این عملکرد بدن به تنهایی کافی است تا بدن شما برای چند روز احساس خستگی کند.

برای کاهش اثرات آنفولانزای کتو، آب زیاد بنوشید و خواب کافی داشته باشید. همچنین می‌توانید از منابع طبیعی برای مبارزه با خستگی استفاده کنید. نوشیدن چای سبز ماچا، قهوه ارگانیک و گیاهان دارویی همه به کاهش استرس و خستگی مفید هستند.

عوارض جانبی رژیم کتو؛ اسهال

اگر در حین استفاده از رژیم کتوژنیک اسهال می‌شوید، پس با کمی‌جستجو در انترنت می‌توانید تجارب مشابه دیگران در مورد اسهال کتو را نیز بخوانید. اسهال می‌تواند به دلیل کمبود فیبر در رژیم کتو نیز اتفاق بیفتد؛ وقتی شما مصرف کربوهیدرات‌ها (مانند نان سبوس‌دار و پاستا) را کاهش می‌دهید و با سایر غذاهای غنی از فیبر، مانند مکمل‌ها، خداحافظی می‌کنید، حتما اسهال می‌شوید. اسهال همچنین می‌تواند ناشی از عدم تحمل لبنیات یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی باشد.

کاهش عملکرد ورزشی

عوارض جانبی رژیم کتو: برخی از ورزشکاران به تاثیری که رژیم کتوژنیک بر بدن آن‌ها می‌گذارند، سوگند یاد می‌کنند، نه فقط برای کاهش وزن بلکه برای بهبود عملکرد در طول تمرین نیز تاثیر فوق العاده ای بر بدن ورزشکاران دارد. دوچرخه سواران همیشه می‌گویند که حالا با استفاده از رژیم کتو، سریع‌تر و بهتر عمل می‌کنند.

در یک مطالعه در سال 2018 در مجله پزشکی ورزشی و آمادگی جسمانی، پزشکان دریافتند که شرکت‌کنندگان پس از چهار روز استفاده از غذاهای رژیم غذایی پر کربوهیدرات در دوچرخه‌سواری و دویدن با شدت بالا عملکرد بدتری نسبت به افرادی داشتند که چهار روز را صرف یک رژیم غذایی کتوژنیک کرده بودند. بدن در وضعیت کتوزیس در حالت اسیدی تری قرار دارد، که می‌تواند توانایی آن را برای عملکرد محدود کند.

کتواسیدوز دیابت

اگر دیابت نوع 1 یا 2 دارید، نباید از رژیم کتو استفاده کنید، مگر این که با پزشکتان و نظارت دقیق او این رژیم غذایی را دنبال کنید. کتوز در واقع می‌تواند برای افرادی که مشکلات هیپرگلیسمی‌دارند مفید باشد، اما شما باید مراقب قند خون تان نیز باشید و سطح گلوکز بدنتان را چندین بار در روز چک کنید.

زیرا برای افراد مبتلا به دیابت، کتوز باعث ایجاد شرایط خطرناکی به نام کتواسیدوز می‌شود. کتواسیدوز یک حالت متابولیک ناشی از تولید کنترل نشده اجسام کتونی است که باعث اسیدوز متابولیک می‌شود. در حالی که کتوز به هر گونه افزایش کتون‌های خون اشاره دارد، کتواسیدوز یک وضعیت پاتولوژیک خاص است که منجر به تغییر در pH خون می‌شود و نیاز به مراقبت پزشکی دارد. بدن کتون‌های زیادی را در خود ذخیره می‌کند – اسیدهایی که به عنوان محصول جانبی چربی سوزی تولید می‌شوند – خون نیز خیلی اسیدی می‌شود که می‌تواند به کبد، کلیه‌ها و مغز آسیب برساند. اگر این وضعیت درمان نشود، می‌تواند کشنده باشد.

علائم کتواسیدوز شامل خشکی دهان، تکرر ادرار، حالت تهوع، بوی بد دهان و مشکلات تنفسی است. اگر در حین پیروی از رژیم کتو هر یک از این موارد را تجربه کردید، فورا با پزشک تماس بگیرید.

عوارض جانبی رژیم کتو؛ بازیابی وزن

از آن جایی که رژیم کتو رژیمی محدود با قواعد خاص است، نباید از آن به طور طولانی استفاده کنید. برای پیروی از رژیم غذایی کتوژنیک 30 تا 90 روز کافی است و به دنبال آن یک برنامه غذایی پایدارتر را انتخاب کنید. با این حال مشکل اصلی این است که اکثر افراد به محض ترک رژیم لاغری کتو دوباره افزایش وزن را تجربه می‌کنند.

هرچند این مشکل در استفاده از هر رژیم غذایی امروزه وجود دارد اما در کتوزیس بیشتر قابل رویت است. اگر به این دلیل که دوستانتان با رژیم کتوژنیک وزن قابل توجهی کم کرده اند، نباید فریب بخورید زیرا بیشتر آن‌ها پس چندین مدت دوباره وزن گرفته اند.

این نوع نوسانات وزن می‌تواند به اختلال در غذا خوردن یا رابطه ناسالم با غذا مربوط باشند. رژیم کتو برای افرادی که با کنترل وعده غذایی و پرخوری مشکل دارند جذاب است. در بسیاری از موارد، چیزی که آن‌ها واقعا به آن نیاز دارند، یک مربی و مشاور برای پیروی از یک سبک زندگی سالم است.

توده عضلانی کمتر، کاهش متابولیسم

یکی دیگر از پیامدهای تغییرات وزن مرتبط با رژیم کتو می‌تواند از دست دادن توده عضلانی باشد، به خصوص اگر چربی بیشتری نسبت به پروتئین بخورید. با رژیم لاغری کتو شما وزن کم خواهید کرد، اما در واقع اگر عضله زیادی داشته باشید، و از آن جایی که عضله کالری بیشتری نسبت به چربی می‌سوزاند، متابولیسم شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

وقتی فردی رژیم کتوژنیک را کنار می‌گذارد و بیشتر از وزن اولیه اش دوباره افزایش وزن را تجربه می‌کند، به جای بازیابی عضله بدون چربی، احتمالا چربی‌ها دوباره باز می‌گردند.

هرچند دوباره به وزن اولیه بر می‌گردید، اما دیگر توده عضلانی برای سوزاندن کالری‌هایی که قبلا داشتید، ندارید. این وضعیت می‌تواند تاثیرات پایداری بر میزان متابولیسم زمان استراحت و در درازمدت بر وزن شما داشته باشد.

افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت

وقتی از رژیم کتو به درستی پیروی کنید، باید مقدار زیادی سبزیجات و منابع کم چربی پروتئین حیوانی را مصرف کنید. به عبارت دیگر، این رژیم بهانه ای برای خوردن کره نیست – اگرچه برخی از افراد سعی کنند در این رژیم کره مصرف کنند.

به همین دلیل است که اکثر کارشناسان تغذیه نگران افرادی هستند که رژیم کتوژنیک استفاده می‌کنند، به خصوص کسانی که بدون راهنمایی پزشک یا متخصص تغذیه آن را دنبال می‌کنند. پزشکان می‌گویند که رژیم‌های پرچرب مانند این رژیم، سطح کلسترول را افزایش می‌دهد. این رژیم‌ها می‌توانند با افزایش چشمگیر LDL-C، شکل «بد» کلسترول، مرتبط باشند.

برخی رژیم کتوژنیک را “کلید مرگ قلب” نامیده اند

بروز مشکلات قلبی تنها نگرانی در مورد استفاده رژیم کتو نیست. این رژیم‌ها خطر ابتلا به دیابت را نیز افزایش می‌دهند.

مطالعه ای که در سال 2019 انجام شد، نشان داد در حالی که یک رژیم غذایی کوتاه مدت کم کربوهیدرات به کاهش و بهبود وزن بدن، فشار خون و سایر نشانگرهای سلامت کمک می‌کند، این رژیم در دراز مدت با خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، سکته مغزی مرتبط است.

همچنین بر اساس مطالعه ای دیگر، افرادی که رژیم‌های حاوی کربوهیدرات کم و پروتئین حیوانی بالا به خصوص ” رژیم لاغری کتو” را دنبال می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کربوهیدرات‌ها را در حد اعتدال مصرف می‌کنند، در خطر مرگ زودهنگام قرار دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان