9 راهکار که کمک‌تان می‌کند یک رابطه تمام شده را فراموش کنید

توسطفاطمه عزیزی

اسفند ۱۲, ۱۴۰۱ به روز رسانی : اسفند ۱۲, ۱۴۰۱ ,
فراموش کردن یک رابطه تمام شده

گاهی اوقات نه تنها نمی‌توانید کسی را از ذهن خود دور کنید، بلکه آنقدر در افکارتان حضور دارد که او را در رویا و خواب‌تان هم می‌بیند. در حالی که یک رابطه تمام شده و فردی که رفته است باید در مرحله‌ای از زندگی‌تان به طور کلی از ذهن‌تان خارج شود. برای این کار حتی می‌توانید از راه‌هایی مثل مطالعه و مدیتیشن کمک بگیرید. شاید کمی زمان ببرد، اما به هر حال فراموش کردن یک رابطه تمام شده امکان پذیر است. در این نوشتار ۹ راهکار خواهید دید که کمک‌تان می‌کند از فکر گذشته و آدم های درون آن خلاص شوید.

سر و سامان دادن به افکارتان قبل از خواب

سعی کنید در طول روز خودتان را مشغول نگهدارید. هرچه در طول روز فعالیت بیشتری داشته باشید راح‌تر می‌توانید بخوابید. اگر در طول روز فعالیت جسمی ‌زیادی ندارید، پس یک ساعت ورزش را فراموش نکنید، هر کاری که تا کنون انجام آن‌ها را به تعویق انداخته اید را تمام کنید، سپس وقتی به خانه می‌رسید، شروع به مرتب کردن خانه و اتاقتان کنید.

دانشمندان معتقدند رویاها راهی برای پردازش کارهای انجام شده از طول روز هستند. هرچه در طول روز کارهای بیشتری انجام دهید، مواد خام بیشتری به ناخودآگاه تان برای ساختن رویا خواهید داد که شما را از فکر کردن یا خواب دیدن در مورد یک موضوع آزاردهنده نجات می‌دهد.

فعالیت روزانه می‌تواند به شما در ایجاد رویاهای جدید با تصاویر و موضوع جدید کمک کند و آدم‌های گذشته را تا حد زیادی از ذهن‌تان خارج کند.

فراموش کردن یک رابطه تمام شده

وقتی افکار نامطلوب به ذهن‌تان هجوم آوردند، کتاب بخوانید

یک کتاب جذاب انتخاب کنید و حداقل نیم ساعت آن را مطالعه کنید. مطالعه راه خوبی برای دور کردن ذهن شما از دغدغه‌های فکری در طول روز است و کیفیت خواب‌تان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی مطالعه می‌کنید، برای ذهن خود خوراک جدیدی مهیا می‌کنید که بتواند با آن رویا پردازی کند.

برای ایجاد آرامش درونی مدیتیشن کنید

بهترین روش برای آرامش درونی مدیتیشن است. روی زمین یا یک صندلی راحت بنشینید، چشمانتان را ببندید و بدن را تا حد امکان به حالت سکون قرار دهید. با تمرکز بر نفس کشیدن و نشستن تان،  آرام‌ و عمیق از طریق بینی نفس بگیرید و خیلی آهسته تر از طریق دهان نفس تان را بیرون بدهید.  نفس و احساس نشستن، به آرامی‌و عمیق از طریق بینی و از دهان نفس بکشید. هر چه بیشتر بنشینید و نفس بکشید، افکار مزاحم بیشتری از بین خواهند رفت.

اگر هنگام مدیتیشن متوجه شدید که هنوز دارید به شخص مورد نظرتان فکر می‌کنید، خیلی آرام سعی کنید دوباره تمام حواس خود را به جمع کرده و به نفس کشیدنتان توجه کنید.

مطالب مرتبط :

این سبک مدیتیشن اغلب “مراقبه ذهن آگاهی” نامیده می‌شود. اکثر مردم مدیتیشن تمرکز حواس را تمرینی مفید برای مهار افراط اندیشی می‌دانند که به راحتی می‌تواند به فراموش کردن رابطه تمام شده کمک کند.

از صدا برای هدایت رویاهای‌تان استفاده کنید

همانطور که در حال آماده شدن برای پس زدن افکار درون ذهنتان هستید، موسیقی ملایم و آرام بخشی در فضای اتاق پخش کنید تا موسیقی ذهن شما را از هر آشفتگی آرام کند. دستگاه‌های صدا یا نویز سفید یکی دیگر از گزینه‌های مناسبی هستند که اکثر افراد برای خواب آرام از آن استفاده می‌کنند. این نوع نشانه‌های صوتی نیز به شما در ایجاد حس خوب کمک می‌کند تا بتوانید خیلی راحت خواب فردی را که می‌خواهید فراموشش کنید، نبینید.

صدای موسیقی را به اندازه ای بلند کنید که به راحتی بتوانید بشنوید اما نه آنقدر که خوابیدن را سخت کند یا بعدا با همان صدا دوباره بیدار شوید.

سعی کنید از موسیقی‌های آرامش بخش، مثلا صدای باران، صدای سوختن چوب، یا هوهوی باد استفاده کنید. این صداها باعث کاهش استرس شده و خواب عمیق و آرامی‌را به ارمغان می‌آورند.

فراموش کردن یک رابطه تمام شده

با این حال از گوش دادن به موسیقی مورد علاقه فردی که می‌خواهید فراموشش کنید یا صدایی محیطی که شما را یاد او می‌اندازد، خودداری کنید.

به شخص دیگری فکر کنید  

بر اساس مطالعات انجام شده، یکی از بهترین راه‌ها برای فراموش کردن یک رابطه تمام شده این است که انرژی ذهنی تان را به سمت دیگری هدایت کنید. خاطرات دوست داشتنی دوست یا یکی از اعضای خانواده را به یاد بیاورید یا به ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها که بیشتر دوستشان دارید، فکر کنید. تمرکز بر خاطرات شیرین و دوست داشتنی می‌تواند رابطه گذشته و تمام شده را در ذهن شما از بین ببرد.

فکر کردن به عزیزانتان، در هر شرایط و موقعیت سختی می‌تواند به شما کمک کند تا به طور ناخواسته در مواقعی که ذهن ناآرامی‌ دارید، آرامش تان را بازیابید. این نوع تجسم همچنین به تقویت پیوندهایی که از قبل وجود داشته اند، کمک می‌کند. ارتباطات شما با آن‌ها را بهبود می‌بخشد و به اهمیت آن‌ها در زندگی شما اشاره می‌کند.

با احساسات‌تان کنار بیایید

با احساسات تان نسبت به آن فرد، کنار بیایید. اگر حتی خواب‌ها و رویاهای شما در مورد یک رابطه تمام شده و فردی است که شما را آزار داده یا رها کرده، این امکان وجود دارد که رفتار و اعمال او تاثیری پایدار بر روان شما گذاشته باشد. در این صورت، قبل از این که از رویاهای شما ناپدید شوند، لازم است با خاطره باقی مانده آن‌ها در ذهنتان، صلح کنید. تمام تلاش تان را بکنید تا خاطراتی را که با او داشته اید را به عنوان بخشی از یک دوره زمانی از زندگی تان بپذیرید و به خاطر هر غم و اندوهی که مسببش بوده، او را ببخشید.

مطالب مرتبط :

دیدن رویا در مورد یک عزیز از دست رفته غیر معمول نیست – این فقط بخشی از روند سوگواری است. بهبودی و کنار آمدن با این رویاها زمان می‌برد اما به مراتب با گذشتن روزها کمرنگ تر می‌شود.

مشکلات خود را رو در رو حل کنید

اگر فکر می‌کنید با رو در رو حرف زدن می‌توانید مشکلات تان را حل کنید، پس دست به کار شوید. اگر نسبت به این کار احساس خوبی دارید، پس امتحانش کنید. سعی کنید در زندگی واقعی با آن شخص در مورد کاری که انجام داده و تاثیر آن بر خودتان صحبت کنید. ببینید آیا آن‌ها حاضرند با شما بنشینند و به شما اجازه دهند آنچه در دل دارید را به زبان آورید. یک بحث رو در رو می‌تواند شما را از افکار آزاد دهنده نجات دهد، پس به این راه حل فکر کنید.

اگر در نشست رو در رو احساس خوبی ندارید، به او زنگ بزنید. یک تماس تلفنی نیز می‌تواند به شما این فرصت را بدهد که صحبت کنید و صحبت‌های طرف مقابلتان را بشنوید. داشتن آخرین فرصت برای گفت‌وگو در مورد مسائلی که شما را ناراحت می‌کنند، می‌تواند زمانی مفید باشد که در وضعیت بدی از هم جدا شده اید یا یک رابطه ناسالم داشته اید.

فراموش کردن یک رابطه تمام شده

اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید بیشتر با آن شخص ارتباط داشته باشید، گزینه دیگر نوشتن یک نامه است. همه آنچه را می‌خواهید به او بگویید، بنویسید. حتی اگر هرگز آن نامه به دستش نرسد، بیرون ریختن حرف‌هایی که روی دلتان سنگینی می‌کند، احساس آرامش بی نظیری برای شما به ارمغان خواهد آورد.

به رویاهای خود فکر کنید، تا دلیل آنها را پیدا کنید

رویاهای خود را تجزیه و تحلیل کنید تا بهتر بفهمید چه چیزی باعث می‌شود چنین خواب‌هایی ببینید. به جای این که یک شرکت کننده منفعل در خواب‌ها و رویاهایتان باشید، سعی کنید یک ناظر بی طرف شوید. وقتی به خودتان یادآوری کنید که دارید خواب می‌بینید، به خود زمان بدهید و بدون این که به خودتان اجازه دهید واکنش احساسی نشان دهید، ببینید چه اتفاقی در حال افتادن است. وقتی از خواب بیدار می‌شوید، به این فکر کنید که چه چیزی باعث دیدن این خواب‌ها می‌شود. به دنبال معنای خواب خود باشید و با آمادگی کامل از پاسخی از درونتان را بپذیرید.

برخی از رویاها مانند گره‌هایی در انتظار باز شدن هستند – وقتی نخ درست را بکشید، گره خیلی راحت باز می‌شود.

در صورت تداوم رویاها به روانشناس مراجعه کنید

اگر خواب‌ها و رویاهایتان به نقطه ای مخرب می‌رسند، به جایی که در مهار آن احساس ناتوانی می‌کنید، باید حتما با یک روانشناس صحبت کنید. یک روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تا با مسائل عاطفی تان مقابله کنید و تمرینات سازنده ای به شما بدهد تا طرز فکرتان را تغییر دهید. این روش درمانی باعث می‌شود، خواب و رویاهای آزاردهنده به سراغتان نیاید و از شر آن‌ها خلاص شوید.

به دنبال درمانگری باشید که در تجزیه و تحلیل خواب یا تفسیر الگوهای فکری ناخودآگاه تخصص دارد و می‌تواند برای مشکل شما راه حل مناسبی پیشنهاد کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *