جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
3
(2)

هرچند ممکن است که باد معده خجالت آور به نظر برسد، اما بخشی از زندگی همه موجودات زنده است. نفخ شکم بخشی از عملکرد سیستم گوارش است که غذا و مواد مغذی را تجزیه و پردازش می‌کند.

خارج شدن باد معده در طول روز و شب تا حد زیادی برای سلامتی شما مفید است، در غیر این صورت تجمع گاز منجر به نفخ شدید می‌شود. به طور خلاصه، خارج شدن باد معده باعث ایجاد احساس بهتری در شما می‌شود. اما این بدان معنا نیست که شما باید باد معده را نادیده بگیرد. باید به تعداد دفعات و بو توجه کنید، زیرا گاهی نشان دهنده بیماری‌های جدی است. در این مطلب یاد می‌گیرید که باد معده شما چه اطلاعتی در مورد سلامتی‌تان به همراه دارد.

یبوست و باد معده

فیبر به حرکت مدفوع کمک کرده و از یبوست جلوگیری می‌کند. بر اساس یک مطالعه در سال 2019، مصرف 25 تا 29 گرم فیبر غذایی در روز برای سلامت روده شما مناسب است. هرچند بیشتر مردم سعی می‌کنند فیبر مورد نیاز بدن را از طریق رژیم غذایی خود تامین کنند، با این حال خارج شدن باد معده هنگام یبوست ممکن است نشانه‌ای از مصرف بیش از حد فیبر باشند.

باد معده

جذب فیبر بیش از حد، می‌تواند منجر به ایجاد گاز، نفخ، گرفتگی عضلات و یبوست شود. چرا؟ چون فیبر حجیم می‌شود و مدفوع شما را سفت می‌کند. اگر بیش از حد مصرف کنید، دفع مزاج دشوارتر می‌شود. برای رفع انسداد و توقف گاز، آب بیشتری بنوشید و مصرف فیبر خود را به آرامی‌افزایش یا کاهش دهید.

باد معده مکرر

نوشیدنی‌های گازدار می‌توانند در افزایش باد معده به طور مکرر نقش داشته باشند. این نوشیدنی‌ها هوای بیشتری را وارد دستگاه گوارش می‌کنند که در نهایت منجر به تولید باد معده بیشتر خواهد شد. برای رفع این مشکل، سعی کنید چنین نوشیدنی‌ها را جرعه جرعه بنوشید و حتی مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید. اگر پس از این اقدام نیز چنین مشکلی داشتید، باید به پزشک مراجعه کنید.

باد معده بدبو

طبیعتا، باد معده بوی خوبی ندارد، اما اگر باد معده شما خیلی بد بود است، از مصرف غذاهای دارای گوگرد بالا جلوگیری کنید. غذاهای سرشار از گوگرد مانند کلم بروکلی و کلم بروکسل وقتی در دستگاه گوارش تجزیه می‌شوند، بوی تخم مرغ فاسد تولید می‌کنند.

همین بوی بد می‌تواند پس از مصرف سایر سبزیجات چلیپایی (مانند گل کلم)، سیر، پیاز، پنیر، لوبیا، میوه‌های خشک نیز اتفاق بیفتد.

باد معده

در بیشتر موارد، چنین بوی بدی جای نگرانی ندارد، اما اگر این وضعیت ادامه داشت، حتما به پزشک مراجعه کنید. بر اساس مطالعه انجام شده در این مورد، این بو می‌تواند با بیماری التهابی روده یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مرتبط باشد.

باد معده در اثر ناراحتی معده و سیستم‌هاضمه

باد معده همراه با درد شکم یا ناراحتی پس از غذا خوردن را می‌توان به عدم تحمل غذا نسبت داد. مثلا اگر شیر بنوشید یا پنیر بخورید و سپس احساس گرفتگی و نفخ بیش از حد داشته باشید، پس باد معده شما بوی آزاردهنده ای خواهد داشت.

در این مورد، شما دچار عدم تحمل لاکتوز خواهید شد، به این معنی که بدن شما لاکتوز (قند موجود در لبنیات) را تا زمانی که به روده کوچک برسد، جذب نمی‌کند. روده کوچک جایی است که باکتری‌ها آن را تجزیه کرده و باد معده کاملا بدبو را آزاد می‌کند. اگر چنین مشکلی دارید، ابتدا لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنید و ببینید که آیا باد معده بدبو از بین می‌روند یا خیر. در غیر این صورت حتما با پزشک صحبت کنید.

باد معده بدبو در دوران قاعدگی

این نوع باد معده در دوران قاعدگی و پریود شما دیده می‌شود. معمولا درست زمانی که پریود شما شروع می‌شوئ، اتفاق می‌افتد. مانند هر چیز دیگری که مربوط به قاعدگی است، این واکنش نیز می‌تواند هورمونی باشد. یعنی با افزایش استروژن در این زمان از ماه، رحم شما مواد شیمیایی هورمون مانندی به نام پروستاگلاندین تولید می‌کند که به ریختن پوشش داخلی رحم کمک خواهد کرد.

باد معده بدبو

اگر این هورمون بیش از حد تولید شود، می‌تواند سایر اندام‌ها از جمله روده‌های شما را منقبض کند. تغییرات باکتریایی در این زمان نیز بر هضم غذا تاثیر می‌‌گذارد و می‌‌تواند شما را با باد معده بدبو مواجه کند. سعی کنید قبل از شروع دوره قاعدگی، غذاهای فرآوری نشده و با هضم آسان بخورید.

باد معده و مدفوع بیشتر (یا کمتر) از حد معمول

آیا استرس بیش از حد می‌تواند بر باد معده تاثیر بگذارد؟ وقتی تحت فشار هستید، ممکن است به غذاهایی روی بیاورید که در حالت عادی مصرف نمی‌کنید، (مانند تنقلات فرآوری شده و خوردن بستنی هنگام خواب)، که می‌‌تواند بر دستگاه گوارش شما تاثیر بگذارد.

استرس همچنین سبب بلعیدن هوای بیشتر و ناخواسته می‌شود. از طرفی تاثیر اضطراب بر سیستم گوارشی، فرکانس مدفوع شما را تغییر می‌دهد.

این روزها همه ما استرس داریم، اما اگر نمی‌‌خواهید سطح استرس شما بر دستگاه گوارش شما تاثیر بگذارد، سعی کنید تکنیک‌های کاهش استرس مانند مدیتیشن و تنفس عمیق را تمرین کنید. این تکنیک‌ها می‌‌توانند شما را از بلعیدن هوای اضافی باز دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان