مواد غذایی پیرکننده؛ معرفی 10ماده غذایی که روند پیری را تسریع می‌کنند

توسطفاطمه عزیزی

اسفند ۱, ۱۴۰۱ به روز رسانی : اسفند ۱, ۱۴۰۱ , ,
مواد غذایی پیرکننده

آیا تا کنون متوجه شده اید که بعد از تعطیلات و مهمانی‌های پی در پی پوست‌تان تیره و کدر می‌شود؟ باید بدانید که آنچه می‌خورید چه سالم و چه غیرسالم روی پوست‌تان تاثیر می‌گذارد. رژیم غذایی شما تاثیر زیادی بر روند پیری پوست و دندان‌های شما در طول زمان زندگی تان دارد. ما در این مطلب به شما 10 غذا و نوشیدنی را معرفی می‌کنیم که باعث پیری پوست می‌شود و باید در حد اعتدال مصرف کنید.

شیرینی جات

اگر بیش از آنچه سلول‌های‌تان قادر به پردازش است، شکر بخورید، مولکول‌های قند اضافی با پروتئین‌ها ترکیب می‌شوند و AGEs ایجاد می‌شود. در نهایت، AGEs  به کلاژن، پروتئینی که پوست را سالم و محکم نگه می‌دارد، آسیب می‌رساند.

پس جای تعجب ندارد که مصرف زیاد مواد شیرین دندان‌های زیبای شما را از بین می‌برد. شکر به دندان‌های شما می‌چسبد و باعث ایجاد باکتری‌ها، پوسیدگی و تغییر رنگ آن‌ها می‌شود. اگر مواد غذایی شیرین می‌خورید، حتما دهان‌تان را آبکشی کنید تا ذرات باقی مانده از بین بروند.

مواد غذایی پیرکننده

غذاهای شور

بدن شما به حدود 500 میلی گرم سدیم یا نمک در روز برای انجام وظایف مهمی‌ مانند انقباض و شل کردن عضلات، حفظ تعادل آب بدن و مواد معدنی نیاز دارد. بیشتر از آن سبب بروز فشار خون، بیماری قلبی و همچنین باعث احتباس آب می‌شود، حالتی که در آن بدن آب اضافی را نگه می‌دارد.

شاید فکر کنید شما در پخت و پز از نمک کمی‌ استفاده می‌کنید، اما اکثر غذاهای کنسرو شده دارای مقدار زیاد سدیم هستند، همین امر منجر به پف روی صورت و بدن می‌شود. اگر می‌خواهید احتباس مایعات را به حداقل برسانید می‌توانید از مرطوب کننده‌های حاوی کافئین استفاده کنید. این مرطوب کننده‌ها می‌توانند پف صورت را کاهش دهند.

غذای تند جزء مواد غذایی پیرکننده

غذاهای تند پوست مستعد ابتلا به روزاسه را تشدید می‌کنند، اما مصرف این نوع غذاها در دوران یائسگی نیز به پوست آسیب می‌رساند. بر اساس گفته‌های متخصصان باور بر این است که رگ‌های خونی زیر پوست واکنش‌پذیرتر هستند.

از آن جایی که غذاهای تند رگ‌های خونی شما را گشاد می‌کند، پوست افرادی که در دوران یائسگی قرار دارند بیشتر از هر وقتی دارای لکه است. این که گاهی غذاهای تند می‌خورید مهم نیست، اما اگر همیشه و به طور مداوم از غذاهای تند مصرف می‌کنید باید بدانید که مصرف مداوم منجر به ایجاد رگ‌های عنکبوتی، پف‌کردگی و/یا قرمزی دائمی‌پوست می‌شود. سعی کنید زیاد غذاهای تند مصرف نکنید.

گوشت قرمز

گوشت چرب رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که طی یک فرایند منجر به آسیب سلولی می‌شوند. این آسیب ممکن است در نهایت بر توانایی پوست شما برای محافظت از خود و تولید کلاژن تاثیر بگذارد. بهتر است تعداد دفعات مصرف گوشت قرمز را محدود کنید و از گوشت کم چرب استفاده کنید.

همچنین به یاد داشته باشید، باید مصرف آنتی اکسیدان‌ها را زیاد کنید. آنتی اکسیدان‌ها از انواع خاصی از آسیب سلولی جلوگیری کرده یا آن را به تاخیر می‌اندازند. سعی کنید از میوه‌ها، سبزیجات و ویتامین سی بیشتر استفاده کنید. غذاها و سرم‌های غنی از آنتی اکسیدان به مبارزه با رادیکال‌های آزاد که باعث پیری زودرس می‌شوند، کمک می‌کنند.

گوشت قرمز مواد غذایی پیرکننده

لیموناد

همه مرکبات مینای دندان را از بین می‌برند، اما لیموها آسیب بیشتری به دندان‌ها وارد می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، آب لیمو نسبت به آب پرتقال دندان‌ها را بیشتر خراب می‌کند. آب لیمو حتی نسبت به کوکاکولا و ردبول فرسایش بیشتری ایجاد می‌کنند.

شیر مواد غذایی پیرکننده

اگر پوست مستعد آکنه دارید باید میزان مصرف شیر گاو را محدود کنید. بر اساس تحقیقات انجام شده بین نوشیدن شیر و جوش‌های آکنه ارتباط وجود دارد. هرچند دلیل آن دقیق مشخص نیست، اما به باور متخصصان دلیل این ارتباط وجود برخی از هورمون‌های موجود در شیر است که باعث التهاب در بدن می‌شود و می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند.

به همین دلیل سعی کنید کمتر شیر گاو مصرف کنید و بیشتر ماست و پنیر بخورید. زیرا این دو ماده منجر به کاهش جوش و آکنه روی پوست می‌شوند.

چربی‌های ترانس

چربی‌های ترانس علاوه بر افزایش کلسترول LDL (بد) و خطر بیماری قلبی، برای پوست نیز مضر هستند. بیشتر چربی‌های ترانس در فرآیند تولیدی ساخته می‌شوند که هیدروژن را به روغن‌های گیاهی مایع اضافه می‌کند تا جامد شوند. به همین دلیل چربی‌های ترانس مصنوعی به طور کلی ایمن نیستند.

غذاهای سرخ شده

یکی دیگر از منابع رایج محصولات پیشرفته گلیساسیون (AGEs) و التهاب که می‌تواند به پوست آسیب برساند، غذاهای سرخ شده جزء مواد غذایی پیرکننده است. شرایط پخت و پز این نوع غذاها باعث تسریع روند پیری می‌شود.

مواد غذایی پیرکننده

قهوه، نوشابه و نوشابه‌های انرژی زا

قهوه، نوشابه و نوشابه‌های انرژی‌زا همگی نوشیدنی‌های اسیدی هستند که برای دندان‌ها مضر تلقی می‌شوند. نوشیدنی‌های اسیدی می‌توانند منافذ میکروسکوپی روی سطح مینا ایجاد کنند و در طول زمان باعث فرسایش آن‌ها شوند.

بر اساس مطالعه ای در سال 2021، پزشکان بلوک‌های مینای دندان انسان را که به مدت 30 دقیقه در نوشیدنی‌های انرژی زا یا در کوکاکولا گذاشته شده بود، بررسی کردند. در پایان هرچند تمام نوشیدنی‌ها باعث فرسایش مینای دندان‌ها شده بودند اما نوشیدنی‌های انرژی زا بیشترین آسیب را به آن‌ها وارد کرده بود. بنابراین در مصرف چنین نوشیدنی‌هایی محتاط عمل کنید.

شاید فکر کنید قهوه هم جزء این دسته نوشیدنی‌ها است یا خیر، باید بگوییم خوشبختانه قهوه فواید زیادی بر سلامت بدن دارد. قهوه حاوی کافئین خطر ابتلا به سرطان‌های پوست غیر ملانوما را کاهش می‌دهد. با این حال در نوشیدن قهوه هم زیاده روی نکنید.

هرچند قهوه ضرر زیادی برای سلامتی شما ندارد، اما سعی کنید بیشتر آب بنوشید. آب دارای PH خنثی است که اسید را از بین می‌برد.

چای سیاه

به لطف محتوای بالای تانن، افرادی علاقه مند به چای سیاه نیز نمی‌توانند از بروز لکه روی پوست در امان بمانند. تانن‌ها ترکیبات گیاهی هستند که رنگ و خاصیت قابض بودن  چای سیاه مربوط به آن می‌شود. چای سیاه یک عامل شایع در ایجاد لکه روی دندان‌ها می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *