جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
1.5
(2)

در سال های اخیر دانه های قهوه سبز محبوبیت فوق العاده ای پیدا کرده اند. اعتقاد بر این است که قهوه سبز بر کاهش وزن تاثیر دارد. اسید کلروژنیک موجود در قهوه سبز ضد چاقی، ضد دیابت، ضد التهاب و ضد سرطان است. از فواید قهوه سبز می توان به تاثیر آن بر تقویت تمرکز، تقویت خلق و خو و کنترل سطح فشار خون اشاره کرد. در این مقاله به خواص قهوه سبز، نحوه استفاده  و عوارض جانبی آن پرداخته ایم.

قهوه سبز چیست و چه فوایدی دارد؟

قهوه سبز در واقع دانه های طبیعی (و بو داده نشده) قهوه هستند. مهمترین جزء قهوه اسید کلروژنیک است که معمولا هنگام برشته شدن دانه های قهوه از بین می روند.

قهوه سبز حاوی حداکثر محتوای کلروژنیک اسید است. بر اساس مطالعات انجام شده، این ماده خاصیت ضد چاقی، ضد دیابت، ضد التهاب و ضد سرطان زایی دارد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لاته کافی شاپی بدون نیاز به دستگاه قهوه‌ساز!

کمک به کاهش وزن

مطالعات نشان می دهند که عصاره قهوه سبز (GCBE) می تواند با کاهش تجمع چربی بدن به مبارزه با چاقی کمک کند. چندین مطالعه نشان داده اند که قهوه سبز تاثیر فوق العاده ای بر کاهش وزن دارد و با مصرف آن خیلی زود لاغر می شوید.

فواید دانه های قهوه سبز

درمان دیابت با قهوه سبز

اسید کلروژنیک موجود در دانه‌های قهوه سبز بر سطح گلوکز خون تاثیر می‌گذارد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، این نوع قهوه سطح گلوکز خون را کاهش می دهد. نوشیدن روزانه سه تا چهار فنجان قهوه بدون کافئین با محتوای اسید کلروژنیک بالا خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 30 درصد کاهش می دهد. اسید کلروژنیک همچنین ترشح انسولین را تحریک می کند و اغلب به عنوان یک عامل بالقوه ضد دیابت شناخته می شود.

از آن جایی که سطح قند خون پس از مصرف کربوهیدرات یا پروتئین افزایش می یابد، باید قهوه سبز را بعد از غذا بنوشید.

فواید قهوه سبز، تنظیم فشار خون

مصرف قهوه سبز می تواند سطح فشار خون را کاهش دهد. اسید کلروژنیک تشکیل کورتیزول فعال را مهار می کند، هورمونی که سبب افزایش سطح فشار خون می شود. همچنین مصرف قهوه سبز خاصیت ارتجاعی شریان را بهبود بخشیده و سطح فشار خون را کاهش می دهد.

مطلب مرتبط: 12 گروه از کسانی که نباید هرگز قهوه بنوشند!

خاصیت ضد پیری دانه های قهوه سبز

دانه های قهوه سبز مملو از آنتی اکسیدان هستند و اثرات ضد پیری فوق العاده ای دارند. اسید کلروژنیک موجود در دانه های این قهوه خواص پوست و عملکرد میکروسیرکولاتوری را در انسان بهبود می بخشد.

نوشیدن این قهوه باعث کاهش خشکی و از دست دادن آب از طریق پوست و بهبود سطح pH پوست می شود. اگر می خواهید پوست خود را آبرسانی کنید، به مدت هشت هفته قهوه سبز بنوشید.

تقویت تمرکز و کمک به بهبود خلق و خو

دانه های قهوه سبز حاوی مقدار کمی کافئین هستند. همان طور که می دانید کافئین می تواند به بهبود سلامت روان یعنی تقویت خلق و خو، تمرکز، حافظه و هوشیاری کمک کند. با این حال محتوای کافئین قهوه سبز در قهوه معمولی کمتر است.

فواید قهوه سبز

همچنین، افراد ممکن است واکنش متفاوتی به کافئین نشان دهند. اگر به مصرف کافئین حساسیت دارید، قبل از استفاده از دانه های قهوه سبز حتما با پزشک مشورت کنید.

فراموش نکنید که عصاره دانه قهوه سبز می تواند اثرات محافظت کننده عصبی روی بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چه زمانی بهترین زمان برای نوشیدن قهوه است؟

افزایش انرژی بدن

میزان افزایش انرژی بدن پس از مصرف قهوه نیز به کافئین موجود در دانه های قهوه سبز بر می‌گردد. همانطور که می دانید، کافئین باعث افزایش سطح انرژی می شود. با این حال هنوز معلوم نیست که قهوه سبز تا چه میزان می تواند در تولید انرژی موثر باشد.

طرز تهیه قهوه سبز

تهیه قهوه سبز خیلی ساده است. برای نوشیدن یک قهوه خوش عطر و طعم به جای پودر از دانه های قهوه سبز استفاده کنید.

  • 10 گرم (1 و نیم قاشق غذاخوری) دانه قهوه را در قابلمه ای بریزید (حتما آن ها را از قبل آبکشی کنید) و سپس روی اجاق گاز قرار دهید.
  • دو فنجان آب روی آن بریزید و بگذارید بجوشد.
  • سپس بگذارید حدود 10 دقیقه روی حرارت متوسط رو به بالا بجوشد.
  • حالا عصاره به دست آمده را در ظرفی صاف کنید. صافی دانه های قهوه را فیلتر می کند. سپس می توانید آن ها را در یک کیسه در بسته در یخچال نگهداری کنید. به یاد داشته باشید، فقط یک بار دیگر می توانید از این دانه های قهوه استفاده کنید. پس از استفاده دوم، آن ها را دور بریزید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه قهوه سبز خوش عطر و طعم در خانه!

از نوشیدن قهوه سبز خود لذت ببرید!

اگر می خواهید قهوه، طعم بهتری داشته باشد، بعد از صاف کردن عصاره، کمی پودر دارچین به آن اضافه کنید.

عوارض جانبی قهوه سبز

در نوشیدن قهوه سبز نیز باید حد تعادل را راعایت کنید. به هر حال این نوشیدنی هم مانند بسیاری دیگر از مواد غذایی روی کره زمین در صورت مصرف زیاد با عوارضی همراه خواهد بود. برخی از این عوارض عبارتند از:

طرز تهیه قهوه سبز

بروز مشکلات در دوران بارداری و شیردهی

هرچند اطلاعات دقیقی در مورد تاثیر قهوه سبز بر زنان باردار و شیرده وجود ندارد. اما همان طور که می دانید، مصرف قهوه و کافئین برای زنان باردار و شیرده مناسب نیست. پس از نوشیدن قهوه سبز که حاوی مقدار کمی کافئین است در این دوران خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: اگر هر روز 4 فنجان چای سبز بنوشید چه اتفاقی می افتد؟

افزایش سطوح غیر طبیعی هموسیستئین  

نتایج تحقیقات نشان داده که مصرف بیش از حد اسید کلروژنیک می تواند سطح هموسیستئین خون را افزایش دهد. سطوح بالای هموسیستئین نیز سبب افزایش خطر بیماری قلبی عروقی در افراد می شود.

مشکلات حاصل از مصرف بیش از حد کافئین

اگرچه قهوه سبز حاوی کافئین خیلی کمی است اما مصرف بیش از حد کافئین می تواند باعث بروز مشکلات فراوانی شود. باید بدانید که کافئین می تواند سبب ایجاد اضطراب، اختلالات خونریزی، اسهال، فشار خون بالا، سندرم روده تحریک پذیر و نازک شدن استخوان ها شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان