5 راهکار برای مقابله با دروغگویی نوجوانان که بسیار موثر هستند

توسطفاطمه عزیزی

بهمن ۱۷, ۱۴۰۱ به روز رسانی : بهمن ۱۷, ۱۴۰۱
دروغگویی نوجوانان

دروغگویی نوجوانان از جمله معضل‌هایی است که بسیاری از خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. طبیعی هم به نظر می‌رسد! نوجوانان در طول زندگی خود با اتفاقات زیادی رو به رو می‌شوند؛ از تغییرات بدنی گرفته تا تلاش برای کشف آنچه جهان برای آن‌ها در نظر گرفته است. آن‌ها همیشه درگیر یادگیری و آشنایی با محیط اطرافشان هستند. در واقع نوجوانان دائما درگیر احساسات مختلف، قضاوت‌ها و کلیشه‌های اجتماعی هستند و سعی می‌کنند با آن‌ها مبارزه کنند.

در چنین زمان آشفته ای، بچه‌های نوجوان نیاز به حمایت و راهنمایی دارند. آن‌ها می‌خواهند والدینشان در کنارشان باشند، از تلاش‌های‌شان حمایت کنند و حتی وقتی مقصر هستند به آن‌ها کمک کنند. اما زمانی که شما این نیازها را نادیده می‌گیرید، ممکن است فرزندتان به دروغ متوسل می‌شود. در این مواقع آن‌ها شروع به پنهان کاری می‌کنند و حتی مشکلات بزرگ تر و خطرناک تری ایجاد می‌کنند.

مطلب مرتبط: پدران آینده بخوانند: 8 نکته که با آمادگی کامل پدر شوید!

بنابراین، چیزی که می‌تواند در عملکرد آن‌ها تفاوت ایجاد کند، واکنش و رفتاری است که شما  به عنوان یک پدر یا مادر از خود نشان می‌دهید. شما باید بدانید که چگونه می‌توانید به او کمک کنید تا دست از دروغگویی بردارد و به شما اعتماد کند. در این مطلب ما به شما نکات رفتاری را معرفی می‌کنیم که باید در مقابل فرزند دروغگوی خود نشان دهید.

دروغگویی نوجوانان؛ صدای خود را بلند نکنید

وقتی فرزندتان را در حال دروغ گفتن می‌بینید، آرامش خود را حفظ کنید و بر سر او فریاد نزنید. از جیغ و فریاد زدن، ابراز ناامیدی و ایجاد احساس ناامیدی در کودکان نیز خودداری کنید. در عوض، عاقلانه به قضیه نگاه کنید و به فرزند خود بفهمانید که اگر راست بگویند نیز مشکلی نیست و شما درک می‌کنید که چرا آن‌ها چنین تصمیمی‌گرفته اند. با این حال، کمک کنید تا کار درست را انجام دهند. فراموش نکنید باید به آن‌ها اجازه بدهید تا مستقل رفتار کنند، ما در عین حال به آن‌ها کمک کنید تا انتخاب و تصمیم درستی بگیرند.

بیشتر بخوانید: 10 رفتار که حاصل زندگی در یک خانواده سمی است!

راهکار مقابله با دروغگویی نوجوانان

دروغگویی نوجوانان؛ سعی نکنید مسئله را شخصی کنید

به عنوان پدر و مادر فرزند نوجوانتان وقتی او را در حال دروغگویی می‌بینید، نباید احساس کنید او سعی دارد به شما صدمه بزند. بلکه باید بدانید، آن‌ها سعی می‌کنند از درگیری و بحث‌های غیر ضروری اجتناب کنند. سعی کنید همه جوانب را بررسی کنید و حرف‌های فرزند خود را کامل گوش کنید، سپس او را راهنمایی کنید.

مطلب مرتبط: 5 اشتباه والدین که عامل پرورش فرزندانی خودخواه است

سعی کنید محیطی سرشار از اعتماد بسازید

محیطی که فرزند شما در آن بزرگ می‌شود شخصیت او و بیشتر از همه افکار و تصمیمات او شکل می‌دهد. اگر فرزند شما در محیطی مقتدرانه و نه مستبد، بزرگ شود، احتمالا در مکالمات خود راحت تر و صادقانه تر خواهد بود. با این حال، اگر از روش‌های خشن برای تنبیه آن‌ها استفاده کنید، احتمال دروغ گویی بیشتر می‌شود. چنین فرزندانی از گفتن حقیقت می‌ترسند، احساس ناراحتی می‌کنند و سعی می‌کنند تا جای ممکن از ارتباط با شما دوری کنند. در واقع ترس یکی از دلایل دروغگویی نوجوانان است.

سعی کنید فضایی مبتنی بر منطق بسازید و به آن‌ها بگویید که همیشه کمک شان خواهید کرد. به یاد داشته باشید، تنها زمانی فرزند شما احساس بهتری خواهد داشت که حمایت شما را احساس کنند. آن وقت در هر حالت و شرایطی از او حقیقت را می‌شنوید.

بیشتر بخوانید: چگونه با کودک لجباز رفتار کنیم؟

دروغگویی نوجوانان

هیچ وقت از این عبارات استفاده نکنید

  • “چطور جرات کردی به من دروغ بگی؟”
  • “فکر می‌کنی می‌توانی از دروغ گفتن فرار کنی؟”
  • “ناامیدم کردی.”
  • “خیلی دروغگو هستی.”
  • “تو باید تنبیه شوی.”

مطلب مرتبط: 11 دلیل و نحوه برخورد با کودک بهانه گیر

با فرزند خود صادق باشید و به او صداقت را بیاموزید

صداقت را باید از سنین پایین به کودکان آموزش داد. این چیزی نیست که ساخته شود، بلکه باید برای کودک خود یک الگو باشید. همچنین به این چند نکته برای ایجاد یک فضای مملو از صداقت توجه کنید:

  • بر اهمیت صداقت تاکید کنید
  • در مورد راستگویی و اثرات منفی دروغ گفتن با او صحبت کنید
  • وقتی بچه‌هایتان حقیقت را می‌گویند، آن‌ها را تحسین کنید
  • مهارت‌های حل مسئله را به بچه‌ها آموزش دهید تا هیچ وقت مجبور به دروغگویی نشوند
  • خودتان هم نمونه خوبی از یک انسان صادق باشید

همچنین شما می توانید از طریق شبکه های اجتماعی ما در اینستاگرام و فیسبوک نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند.
با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.9 / 5. تعداد آرا: 23

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *