با رعایت این 10 نکته رفتاری حرفه‌ای در محیط کار داشته باشید!

توسطفاطمه عزیزی

بهمن ۱۰, ۱۴۰۱ به روز رسانی : بهمن ۱۰, ۱۴۰۱ ,
حفظ رفتار حرفه ای در محیط کار مقابله با موقعیت های استرس زا در محل کار

نحوه رفتار شما در محل کار می‌تواند بر همه چیز تاثیر بگذارد، از روابط شما با همکاران گرفته تا یافتن فرصت های جدید برای پیشرفت در شغل مورد علاقه تان. رفتار شما تقویت کننده زندگی حرفه ای شما است. به همان اندازه که باید به مهارت ها و تجربه‌تان توجه کنید، باید به رفتاری که از خود در محل کار نشان می‌دهید نیز توجه کنید. در این نوشتار طریقه حفظ رفتار حرفه ای در محیط کار را فهرست کرده‌ایم. اگر این موضوع برای‌تان اهمیت دارد، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید!

سر وقت در محل کار خود حضور داشته باشید

اگر وقت شناس باشید، به طور غیر مستقیم به همکاران و مدیر خود نشان می‌دهید که فردی قابل اعتماد هستید. در واقع این رفتار یعنی کار برای شما اهمیت دارد و برای وقت خود و دیگران احترام قائل هستید. اگر احساس می‌کنید که امکان دیر رسیدنتان وجود دارد، حتما برای آن راه حلی جستجو کنید.

سعی کنید چند دقیقه زودتر از خانه حرکت کنید، ساعت زنگداری برای بیدار شدن تنظیم کنید، لباس ها و کیف اداری خود را از شب قبل آماده کنید، شب زودتر بخوابید، ساعت شروع ملاقات ها، جلسات و کنفرانس ها را یادداشت کنید تا فراموش نکنید و در نهایت سعی کنید ایمیل‌های فوری را در اولین ساعات کاری خود پاسخ دهید تا در جریان روز فراموش نکنید.

مطلب مرتبط: چالش های زنان شاغل؛ ۴ مشکلی که زنان در محیط کار تجربه می‌کنند!

حفظ رفتار حرفه ای در محیط کار

همچنین در ساعت استراحت بیشتر از زمان تعیین شده، وقت تلف نکنید، سر ساعت، پشت میز خود حضور داشته باشید.

به فرهنگ سازمانی و پوشش همکاران خود دقت کنید

صرف نظر از این که محل کار شما لباس فرم خودش را دارد یا در انتخاب لباس آزاد هستید، باید همیشه ظاهری مرتب و تمیز داشته باشید. حتما از تاثیرگذاری ظاهر و پوشش در تعاملات روزانه با افراد آگاه هستید.

اگر می‌خواهید مشتریان و همکاران خود را تحت تاثیر قرار دهید، به ظاهر خود توجه کنید. سعی کنید لباس های رسمی ‌بپوشید و از پوشیدن بعضی از لباس ها مانند پارچه های چروک یا شلوار جین پاره خودداری کنید.

در ارتباطات خود احترام گذاشتن را فراموش نکنید

وقتی سر کار هستید، حتی در هنگام مکالمات و ایمیل های معمولی مودبانه برخورد کنید. از شایعات، صحبت در مورد موضوعات حساس و به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیش از حد شخصی با همکاران خود خودداری کنید. اگر نیاز دارید با یکی از همکاران خود صحبت کنید، به تنهایی و به دور از دیگر مشتریان یا مدیران با او صحبت کنید.

لینک مرتبط: کارهای ممنوعه در محیط کار: 6 کاری که نباید در محل کار انجام دهید

در طول جلسات و گفتگوها، واضح و مودبانه صحبت کنید تا مردم بتوانند منظور شما را درک کنند. هنگام بیان نظرات، به صحبت‌های همکاران خود گوش کنید. حتی اگر مخالف آن‌ها هستید، نظرات آن ها را تایید کنید. لحن نوشتاری شما هنگام برقراری ارتباط از طریق ایمیل نیز به اندازه گفتگوی حضوری مهم است. در نوشتن ایمیل نیز حرفه ای عمل کنید، زیرا این مکالمات برای همیشه ثبت می‌شوند.

صادق باشید

رفتار حرفه ای

صداقت در محل کار منجر به روابط مثبت می‌شود. همکارانی که به یکدیگر اعتماد دارند اغلب تیم کاری فوق العاده ای را تشکیل می‌دهند و رفتارهای سازنده ای خواهند داشت. اگر به مرخصی نیاز دارید، یا انجام پروژه به مدت زمان بیشتری نیاز دارد، صادق باشید و آن را با مدیر خود در میان بگذارید. حتی می‌توانید از همکاران خود در انجام کارها کمک بگیرید. اطلاعات شرکت و مشتری را محرمانه نگه دارید. اگر رفتار نادرستی در محل کار مشاهده کردید، آن را به مدیر گزارش دهید.

نگرش مثبت داشته باشید

مردم از کار با همکارانی که خوش بین و مثبت هستند لذت می‌برند. اگر با انگیزه و با دید مثبت در محل کار حاضر شوید، به احتمال زیاد همکاران شما نیز چنین رفتاری از خود نشان خواهند داد. شما با مثبت اندیشی فضای محیط کار خود و روحیه همکاران خود را نیز تقویت خواهید کرد.

اگر در محل کار با چالشی مواجه می‌شوید، به جای شکایت، سعی کنید به دنبال راه حل باشید. بازخورد مثبتی از روند انجام کار و پروژه به همکاران خود بدهید. فراموش نکنید که از همکاران خود به خاطر موفقیت های شخصی و حرفه ای شان تعریف کنید.

برای پیشرفت در کار خود: 6 روش فوق العاده برای کنار آمدن با رییسی که مدیریت ذره بینی دارد!

مسئولیت کار خود را به عهده بگیرید

یکی از نشانه‌های حفظ رفتار حرفه ای در محل کار پذیرفتن مسئولیت کارهایی است که انجام می‌دهید. اگر اشتباهی مرتکب شدید، عواقب آن را بپذیرید و سپس برای اصلاح یا جلوگیری از تکرار آن راهی پیدا کنید.

حتی اگر کسی از همکاران شما در اشتباه به وجود آماده نقش داشته باشد، از سرزنش او بپرهیزید. مدیران از کارمندانی قدردانی می‌کنند که عواقب کار خود را می‌پذیرند و در راستای اصلاح آن تلاش می‌کنند. رفتار حرفه ای یعنی در مقابل اشتباه خود عذرخواهی کنید، و سعی کنید راه حلی برای آن پیدا کنید.

اگر متوجه شدید که برای تکمیل یک پروژه یا گرفتن یک تصمیم بزرگ به کمک نیاز دارید، حتما با همکاران خود یا مدیر بخش صحبت کنید.

حفظ رفتار حرفه ای در محیط کار

سرگرم رسانه های اجتماعی نشوید

حتی اگر شغل شما ارسال پست در سایت های رسانه های اجتماعی و نظارت بر پلت فرم های شرکت است، از بررسی حساب شخصی خود در ساعات کاری خودداری کنید. اگر یک همکار شما یا مدیر متوجه شود که شما در طول روز ساعات کاری خود در حال چرخیدن در صفحه شخصی خود هستید، تمام بهره وری و کارکرد خود را زیر سوال خواهید برد. برای دیدن صفحه شخصی خود تا زمان استراحت صبر کنید. موبایل خود را کناری بگذارید و روی کار خود تمرکز کنید.

حرفه ای رفتار کنید: 6 عبارت از زبان مدیران که انگیزه کارمندان را به نابودی می‌کشاند!

به دیگران کمک کنید

به همکاران خود در حل مسائل چالش برانگیز و کارهای باقی مانده کمک کنید. از آن ها بپرسید که آیا نیاز به همکاری و کمک شما دارند یا خیر، سپس به پاسخ مثبت یا منفی آن ها احترام بگذارید. وقتی برای کمک به همکاران خود پیش قدم می‌شوید و به عنوان یک تیم با هم کار می‌کنید، باعث ارتقا کل بخش می‌شوید. مدیران به عملکرد همه کارکنان توجه می‌کنند، اگر در بین کارکنان شما کسی هستید که به دیگران کمک می‌کنید و به فکر تعامل مثبت با آن ها هستید، ممکن است از سوی مدیر به عنوان رهبر تیم انتخاب شوید.

رفتار حرفه ای در محیط کار

اخلاقی عمل کنید

اخلاق محیط کار شامل انتخاب بین درست و غلط و حفظ اخلاق حرفه ای و کاری است. اخلاقی عمل کردن یعنی:

  • درک قوانین و سیاست های شرکت و پیروی از آنها
  • گزارش تخلفات، رفتار مشکوک، نگرانی های ایمنی یا اقدامات مشکوک
  • حذف تعصب و قضاوت شخصی از تصمیمات و تعاملات
  • پاسخگو بودن و مسئولیت پذیری در قبال کارها
  • درخواست کمک از دیگران در شرایط سخت

پیشنهاد می شود بخوانید: تکنیک های بازاریابی خرده فروشی؛ ۹ ترفند که احتمال فروش را افزایش می‌دهد!

در واقع وقتی اخلاقی عمل می‌کنید، تصمیمات خوبی می‌گیرید که به نفع کل تیم خواهد بود.

قابل اعتماد باشید

به همکاران و مدیر خود نشان دهید که می‌توانند برای انجام به موقع و با کیفیت کارها و حضور منظم در جلسات به شما تکیه کنند. وقتی کسی از شما می‌خواهد کاری انجام دهید، متعهد به انجام آن شوید، یعنی به بهترین وجه و در زمان معین آن، کار را به پایان برسانید.

با تهیه گزارش روزانه از فعالیت های انجام شده، یادداشت برداری از جلسه و دستور کارها برای جلسه آماده باشید. اگر مدیر یا رییس شما بداند که برای انجام به موقع و با کیفیت کارها می‌تواند به شما اعتماد کند، پس مسئولیت ها و استقلال بیشتری به شما خواهد داد.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 7

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *