عوارض حذف صبحانه: اثرات منفی نخوردن صبحانه را جدی بگیرید!

عوارض حذف صبحانه

شروع روز با یک صبحانه سالم و کامل تمام چیزی است که برای یک روز پر انرژی نیاز دارید. صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در طول روز است، زیرا بدن تمام شب بدون مواد مغذی بوده است. در وعده صبحانه شما باید تجدید قوا کنید تا بتوانید در جریان روز سرحال و پرانرژی باشید. با این حال برخی افراد همچنان به نخوردن صبحانه ادامه می‌دهند و هیچ توجهی به عوارض حذف صبحانه ندارند.

اگر از این عوارض آگاه شوید، مطمئنا یک ساعت زودتر از خواب بیدار می‌شوید تا بتوانید صبحانه بخورید. در این مطلب ما به تاثیرات منفی حذف صبحانه پرداخته ایم. با ما همراه باشید!

به خطر انداختن سلامت قلب

مطلب مهم برای مطالعه: 5 ماده غذایی مغذی که صبحانه رژیمی فوق العاده ای هستند!

افرادی که صبحانه نمی‌خورند، در مقایسه با افرادی که صبحانه می‌خورند، حدود 27 درصد بیشتر با خطر حمله قلبی رو به رو هستند. هرچند فکر می‌کنید درصد این خطر پایین است اما فراموش نکنید اگر صبحانه بخورید، می‌توانید این احتمال را به شدت کم کنید.

عوارض حذف صبحانه

همچنین افرادی که از خوردن صبحانه اجتناب می‌کنند بیشتر مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستند که منجر به گرفتگی عروق می‌شود. از طرف دیگر احتمال سکته مغزی و بیماری‌های مزمن قلبی عروقی نیز بیشتر است.

عوارض حذف صبحانه: افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

بر اساس مطالعات انجام شده، زنانی که خوردن صبحانه را پشت گوش می‌اندازند، نسبت به زنانی که به طور منظم صبحانه مصرف می‌کنند، در معرض خطر بالاتر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند. نخوردن صبحانه ممکن است بر ژن‌های دخیل در ساعت بیولوژیکی بدن و متابولیسم تاثیر بگذارد و منجر به افزایش قند پس از غذا شود. حتی بدتر از آن، زنان شاغلی که وعده غذایی صبحگاهی خود را حذف می‌‌کنند، 54 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

مطلب مرتبط: بهترین صبحانه‌ها برای رفلاکس اسید؛ معرفی ۷ صبحانه عالی که روزتان را پرانرژی آغاز کنید!

افزایش وزن

اگر رژیم کاهش وزن دارید و همچنان صبحانه خود را از لیست وعده‌های غذایی حذف می‌کنید، باید تجدید نظر کنید. با توجه به مطالعات انجام شده در مورد اثرات منفی نخوردن صبحانه، افرادی که وعده غذایی صبحگاهی را نادیده می‌گیرند، کاملا بر خلاف کاهش وزن، بیشتر مستعد افزایش وزن هستند. زیرا آن‌ها در طول نهار و شام، کالری، چربی اشباع شده و قند بیشتری مصرف می‌کنند و همین امر منجر به افزایش وزن بیشتر در آن‌ها می‌شود.

نخوردن صبحانه میل به غذاهای شیرین و چرب را افزایش می‌دهد. به علاوه، از آنجایی که گرسنگی خیلی شدید خواهد بود، در نهایت به غذاها و خوراکی‌های خود توجه نمی‌کنید. هر چه میزان گرسنگی بالاتر باشد، مصرف مقدار غذای ناسالم بیشتر خواهد بود. به همین دلیل میزان کالری دریافتی شما نیز بالا رفته و به جای لاغر شدن چاق می‌شوید.

اثرات منفی نخوردن صبحانه و عوارض حذف صبحانه

خطر ابتلا به سرطان

بله. افزایش ریسک ابتلا به سرطان از عوارض حذف صبحانه است. نخوردن صبحانه سبب زیاده روی در خوردن غذاهای ناسالم می‌شود. به میزانی که غذاهایی ناسالم مانند فست فود و حاضری میل کنید به همان اندازه چاق خواهید شد. بر اساس تحقیقات انجام شده، چاقی و افزایش وزن در افراد، خطر ابتلا به سرطان را نیز بیشتر می‌کند.

لینک مرتبط: بهترین صبحانه برای جوان ماندن که باید به برنامه غذایی خود اضافه کنید!

تاثیر منفی بر عملکرد شناختی

با گنجاندن صبحانه در رژیم غذایی روزانه خود می‌توانید به تقویت عملکرد شناختی خود کمک کنید. مطالعه ای روی گروهی از نوجوانان 12 تا 15 ساله در دو مرحله انجام شد. در یکی از آزمایش‌ها، به گروه اجازه خوردن صبحانه داده شده و در آزمایش دوم، از گروه خواسته شده تا از وعده غذایی صبح خودداری کنند.

نتایج آزمایش جالب بوده. پزشکان در نتیجه آزمایش گروهی که به طور منظم صبحانه خورده بودند، دریافتند که خوردن صبحانه منجر به تقویت عملکرد شناختی آن‌ها شده است. در حالی که در نتیجه آزمایش گروه دوم چنین چیزی وجود نداشته است. به همین دلیل خوردن صبحانه هم در کودکان و هم در بزرگسالان باعث تقویت عملکرد شناختی می‌شود.

حتما بخوانید: 5 صبحانه ناسالم که باید از برنامه غذایی تان حذف کنید!

اثرات منفی صبحانه نخوردن

بروز میگرن

هیپوگلیسمی‌ اصطلاح پزشکی است که برای نشان دادن سطح پایین قند خون استفاده می‌شود. حذف صبحانه که کاهش شدید سطح قند را در پی دارد، باعث ترشح هورمون‌هایی می‌شود که می‌توانند سطوح پایین گلوکز را جبران کنند. در عین حال سطح فشار خون را افزایش می‌دهند و سبب میگرن و سردرد می‌شوند.

این وضعیت با حذف صبحانه بدتر هم می‌شود، زیرا صبحانه اولین وعده غذایی پس از تقریبا 12 ساعت ناشتا بودن است. به همین دلیل است که اکثر اوقات هنگام گرسنگی سردرد به سراغتان می‌آید. بنابراین، اگر می‌خواهید این سردردها را از بین ببرید، حتما صبحانه بخورید.

پیشنهاد می شود بخوانید: رژیم غذایی بر اساس گروه خونی؛ بهترین صبحانه برای گروه خونی O کدام است؟!

ریزش موی بیش از حد

یکی از اثرات منفی صبحانه نخوردن ریزش مو است. بله، یک وعده غذایی با سطوح کم پروتئین می‌تواند بر سطوح کراتین تاثیر بگذارد، از رشد مو جلوگیری کند و سبب ریزش مو شود. صبحانه غذای اصلی شما در روز است و نقش مهمی ‌در رشد فولیکول‌های مو دارد. بنابراین، اگر می‌خواهید موهای بلند، پرپشت و محکم داشته باشید، باید حتما صبحانه سرشار از پروتئین مصرف کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید


نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد.
برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *