!رژیم غذایی پانکراتیت: بایدها و نبایدهایی که باید برای تسکین علائم دنبال کنید

رژیم غذایی پانکراتیت

بیماری پانکراتیت تجزیه چربی ها را برای بدن سخت تر می کند و دردسرهایی به همراه دارد. صرف نظر از درمان‌های شیمیایی که برای این بیماری می‌توان به کار برد، برخی پرهیزهای غذایی نیز وجود دارند که می‌توانند علائم آن را بهبود دهند. در واقع رژیم غذایی پانکراتیت به شما کمک می‌کند تا علائم بیماری پانکراتیت را کنترل کنید.

در این رژیم مصرف غذاهای پرچرب مانند غذاهای سرخ شده محدود می شود. در عوض، افراد سعی می کنند وعده های غذایی غنی از مواد مغذی از جمله لوبیا، مرغ و غذاهای پر پروتئین را انتخاب کنند.

مطلب مرتب: بهترین رژیم های لاغری ۲۰۲۳: موثرترین رژیم ها که به سرعت وزن کم کنید

تغییر برنامه غذایی، چه به طور موقت یا طولانی مدت، در حالی که از غذاهای مغذی لذت می برید، می تواند به شما در جلوگیری از التهاب الوزالمعده یا درد ناشی از آن کمک کند. در این نوشتار در مورد رژیم غذایی پانکراتیت و بایدها و نبایدهای غذایی این برنامه خواهید دانست.

رژیم پانکراتیت

رژیم پانکراتیت چگونه تاثیر خود را می‌گذارد؟

رژیم غذایی پانکراتیت به نیازها و ترجیحات غذایی شما بستگی دارد. اما برخی از دستورالعمل های کلی به عنوان شروع این رژیم مهم است. به عنوان مثال باید از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها مانند موارد زیر دوری کنید:

  • مواد غذایی دارای چربی بالا
  • مواد غذیی مملو از شکر
  • نوشیدنی هایی مانند قهوه
  • غذاهای فرآوری شده

افراد مبتلا به پانکراتیت مزمن باید مصرف چربی خود را به 50 گرم در روز محدود کنند. حتی برخی دیگر بسته به قد، وزن و تحمل بدن خود باید بین 30 تا 50 گرم چربی در روز مصرف کنند.

در این مطلب: ۵ تمرین هوازی برای افزایش استقامت بدن که می‌توانید در خانه انجام دهید!

مدت زمان مصرف رژیم پانکراتیت

ممکن است بتوانید بعد از پایان دوره این رژیم و کاهش علائم التهاب پانکراس دوباره از غذاهای پرچرب استفاده کنید. اما متوجه بازگشت بیماری باشید. اگر نمی خواهید دوباره گرفتار این بیماری شوید، رژیم غذایی خود را برای مدت طولانی تری دنبال کنید. در ضمن باید به هیدراته ماندن بدن توجه کنید.

کدام مواد غذایی در این رژیم توصیه می‌شوند؟

هر فردی واکنش متفاوتی در مقابل مواد غذایی نشان می دهند. به همین دلیل باید مطابق به خصوصیت و ویژگی های بدن خود برنامه غذایی‌تان را تنظیم کنید. با این حال دستورالعمل‌های کلی نیز وجود دارد که هر فرد به دور از ویژگی های منحصر به فرد خود می تواند به آن ها توجه کند. این فهرست‌ حاوی نکاتی است که در رژیم پانکراتیت باید رعایت کنید.

  • نوشیدنی ها در رژیم پانکراتیت

اگر چای، قهوه و نوشابه های کافئین دار باعث تشدید علائم بیماری شما می شود باید مصرف آن ها را محدود کنید. به طور کلی، اجتناب از نوشابه به شما کمک می کند تا مصرف قند را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. با این حال اگر به نوشیدن قهوه ادامه می دهید، از نوشیدنی های حاوی شیر و شیرین کننده ها خودداری کنید.

پیشنهاد می شود بخوانید: ۵ صبحانه ناسالم که باید از برنامه غذایی تان حذف کنید!

رژیم غذایی پانکراتیت

  • هیدراته نگهداشتن بدن

هیدراته نگه داشتن بدن مهم است. مثل همیشه آب بهترین انتخاب در میان نوشیدنی ها برای بدن محسوب می شود. چای گیاهی، آبِ میوه‌ها و سبزیجات از نوشیدنی هایی هستند که می‌توانید در این رژیم غذایی بنوشید.

  • خودداری از مواد غذایی پرچرب

به یاد داشته باشید که از پختن غذا با کره و روغن خودداری کنید.

بخوانید: سیر و عسل برای کاهش وزن: این ترکیب را با معده خالی بخورید و وزن کم کنید

  • لبنیات

در این رژیم از شیر و ماست کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید. همچنین می توانید جایگزین های غیرلبنی مانند شیر بادام، سویا و شیر برنج را انتخاب کنید. بیشتر انواع پنیر، چربی بالایی دارند، اگرچه می توانید از گزینه های کم چرب آن استفاده کنید زیرا منبع خوبی از پروتئین است.

  • دسرها

شیرینی های تهیه شده از شیر (مانند بستنی و کاستارد) معمولا برای افراد مبتلا به پانکراتیت مناسب نیست. از دسرهای با قند بالا مانند کیک، کلوچه، شیرینی و آب نبات اجتناب کنید.

  • شکلات تلخ بخورید

بسته به این که بدن چقدر می تواند قند خون شما را تنظیم کند، می توانید مقداری عسل یا کمی شکر را به چای یا قهوه سیاه خود اضافه کنید. همچنین می توانید یک تکه کوچک شکلات تلخ بخورید.

  • میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی پانکراتیت

میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر فراوان را انتخاب کنید. یکی از انتخاب های شما می تواند میوه ها و سبزیجات کنسرو شده باشد. با این حال، برای کاهش محتوای شکر/نمک، باید آنها را قبل از خوردن بشویید. در صورت ابتلا به پانکراتیت، هضم مواد غذایی پرچرب مانند آووکادو دشوار است، پس از خوردن آنها پرهیز کنید.

مطلب مرتبط: کاهش روند پیری با تمرینات ورزشی ممکن است (معرفی ۵ تمرین موثر)

رژیم پانکراتیت

مطلب مهم: بهترین سبزیجات برای آب کردن شکم؛ از این ۶ گیاه فوق العاده غافل نشوید!

  • غلات

شاید بخواهید رژیم پانکراتیت خود را بر اساس غلات کامل غنی از فیبر تنظیم کنید. در چنین مواقعی از پزشک خود کمک بگیرید شاید نیاز باشد تا غذاهایی را انتخاب کنید که هضم آن آسان تر است. غذاهایی مانند برنج سفید، رشته فرنگی ساده و نان تست راحت تر هضم می شود.

  • پروتئین در رژیم غذایی پانکراتیت

به دنبال منابع پروتئین کم‌چرب در رژیم پانکراتیت باشید. مثلا می توانید از ماهی سفید و مرغ بدون پوست استفاده کنید. همچنین حبوباتی مانند لوبیا و عدس و غلاتی مانند کینوا را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

بادام زمینی و کره بادام زمینی منبع غنی پروتئین گیاهی است، اما محتوای چربی بالا دارد که می‌تواند باعث تحریک علائم پانکراتیت شود. اگر به دنبال تسکین بیماری خود هستید، حتما به بایدها و نبایدهای غذایی رژیم پانکراتیت توجه کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید


نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد.
برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *