درمان سوزش سر دل با 11دمنوش و نوشیدنی فوق العاده موثر!

درمان سوزش سر دل

سوزش سر دل که به عنوان رفلاکس اسید نیز شناخته می شود، باعث درد یا احساس سوزش در قفسه سینه می شود. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به مری بر‌گردد. درمان سوزش سر دل اغلب شامل مصرف داروها و ایجاد تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی می شود. برخی نوشیدنی‌ها و دمنوش‌ها نیز برای سوزش سر دل خوب هستند. در این نوشتار به معرفی نوشیدنی‌هایی پرداخته ایم که برای درمان سوزش معده موثر هستند.

نوشیدنی و دمنوش برای سوزش سر دل

اگر چه برای درمان سوزش سر دل می‌توانید دارو مصرف کنید اما اغلب تغییرات رژیم غذایی نیز به کنترل و تسکین این بیماری کمک می کند.

مطلب مرتبط: بهترین صبحانه‌ها برای رفلاکس اسید؛ معرفی ۷ صبحانه عالی که روزتان را پرانرژی آغاز کنید!

نوشابه و سایر نوشیدنی‌هایی گاز دار باعث برگشت اسید معده به مری می شوند. به همین دلیل باید از نوشیدن آن ها جلوگیری کنید.

نوشیدنی و دمنوش برای سوزش سر دل

چه بنوشیم؟

چندین گزینه نوشیدنی و دمنوش برای درمان سوزش معده وجود دارد که حتما باید مصرف کنید تا کمتر دچار این ناراحتی شوید.

آب

آب برای سلامتی و تندرستی بدن حیاتی است و به حرکت دستگاه گوارش کمک می کند. بر اساس مطالعات انجام شده، نوشیدن آب می تواند به پاکسازی اسید از مری کمک کند. همین امر به جلوگیری از آسیب دیدن مری کمک کرده و در درمان سوزش معده موثر است.

مطالعات نشان داده که نوشیدن آب قلیایی الکترولیز شده با pH اصلاح شده می‌تواند به خنثی کردن اسید معده، تسکین سوزش سر دل و سایر علائم گوارشی کمک کند.

لینک مرتبط: درمان اسیدیته معده: با ۵ ماده غذایی موثر مشکلات معده را دور نگه دارید

شیر بدون چربی

در حالی که محتوای چربی موجود در شیر کامل می تواند سوزش سر دل را تشدید کند، برعکس نوشیدن شیر بدون چربی برای درمان سوزش معده مفید است. شیر بدون چربی باعث تسکین سریع سوزش سر دل می شود زیرا می تواند به عنوان یک دیوار موقت بین پوشش معده و اسید معده عمل کند. ماست کم چرب نیز گزینه خوبی برای درمان سوزش سر دل است، زیرا خواص تسکین دهنده ای مشابه شیر دارد. ماست همچنین حاوی پروبیوتیک است که می تواند به هضم غذا کمک کند.

نوشیدنی و دمنوش برای سوزش معده

آب میوه و سبزیجات غیر اسیدی

آب‌ میوه‌های اسیدی، از جمله آب آناناس، گوجه‌فرنگی و پرتقال، می‌توانند مری را تحریک کرده و سوزش سر دل را شدیدتر کنند. آب میوه‌ها و سبزیجات کم اسید کمتر باعث این مشکل می‌شوند. حتی برخی افراد پس از نوشیدن آبمیوه های کم اسید، احساس می کنند که سوزش سر دلشان تسکین یافته است. نمونه هایی از آب میوه های کم اسید عبارتند از:

  • آب کلم
  • هویج
  • کرفس
  • خربزه
  • گلابی
  • آلوئه ورا

می‌توانید میوه‌های کم‌اسید را با شیر بدون چربی یا گیاهی و سبزی‌های برگ‌دار به یک اسموتی خوشمزه و مملو از ویتامین و مواد معدنی تبدیل کنید.

پیشنهاد می شود بخوانید: علائم اولیه سرطان معده؛ ۸ نشانه هشدار دهنده احتمالی سرطان معده که باید بدانید!

چای گیاهی

برخی دمنوش‌ها نیز برای درمان سوزش معده مفید هستند. دمنوش های گیاهی دارای محتوای آب بالایی هستند که به رقیق شدن و تضعیف اسید معده کمک می کنند. با توجه به این خاصیت برای کاهش رفلاکس اسید از این چای‌ ها استفاده کنید:

  • چای زنجبیل:

زنجبیل به دلیل توانایی که در کاهش حالت تهوع، گاز و نفخ دارد،‌ استفاده می شود. به همین دلیل می‌توان برای کاهش سوزش سر دل نیز از آن استفاده کرد.

دمنوش برای درمان سوزش معده

  • دمنوش ریشه شیرین بیان

شیرین بیان برای تسکین سوزش معده مفید است زیرا پوشش مخاطی مری را افزایش می دهد. همچنین به محافظت از آن در برابر تحریک ناشی از اسید معده کمک می کند.

این مطلب را بخوانید: علل درد معده بعد از غذا: اگر بعد از غذا معده درد می شوید، این مطلب را بخوانید!

  • چای بابونه

بابونه دارای خواص ضد التهابی است که آن را به گزینه خوبی برای کمک به کاهش علائم سوزش سر دل تبدیل می کند. بر اساس مطالعات انجام گرفت بابونه رومی و زنجبیل برای پیشگیری و درمان سوزش سر دل مفید است.

علاوه بر این، می توانید به دمنوش بابونه یک قاشق عسل نیز اضافه کنید. عسل دارای خواص ضد التهابی است و باعث کاهش التهاب در مری می شود.

از چه نوشیدنی هایی باید اجتناب کرد؟

همان طور که گفتیم برخی از نوشیدنی ها سوزش سر دل را تشدید می کند. اگر اکثر اوقات با سوزش معده رو به رو هستید، برای جلوگیری از آن، این نوشیدنی‌ها را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

مطلب مرتبط: ۲۰ درمان خانگی سوزش معده که بسیار موثر هستند

نوشیدنی های کافئین دار

قهوه و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین به عنوان محرک های بالقوه برای سوزش سر دل شناخته می شوند. اعتقاد بر این است که کافئین سبب رفلاکس اسید می شود. با این حال، توجه به این نکته مهم است که تحقیقات کنونی مختلط باقی مانده است. در هر صورتی باید از نوشیدن نوشابه و قهوه چه کافئین دار و بدون کافئین جلوگیری کنید.

درمان سوزش معده

برخی آب میوه ها

مرکبات محرک سوزش سر دل هستند زیرا تخلیه معده را به تاخیر می اندازند. این آب میوه‌ها باعث می شوند غذا برای مدت طولانی تری در معده بماند. غذاهای اسیدی مانند مرکبات و گوجه فرنگی نیز حاوی اسید سیتریک هستند که می تواند پوشش مری آسیب دیده را تحریک کند. آبمیوه هایی که باید برای تسکین سوزش سر دل از آن ها دوری کنید عبارتند از:

  • آب پرتقال
  • لیمو
  • گریپ فروت
  • نارنگی
  • گوجه
  • لیمو
  • آناناس

این مطلب را بخوانید: چای زردچوبه برای کاهش وزن: با این دمنوش مغذی کالری بیشتری بسوزانید!

نوشیدنی های گازدار

نوشابه و سایر نوشیدنی های گازدار اغلب محرک هایی برای سوزش سر دل و رفلاکس اسید هستند. طبق تحقیقات انجام شده، ارتباط قابل توجهی بین نوشیدنی های گازدار و خطر بالای بیماری ریفلاکس وجود دارد.

نوشیدنی های دارای کربناته می توانند باعث ایجاد گاز و نفخ در داخل معده و افزایش فشار بر روی LES شوند. همین امر می تواند به جریان یافتن اسید معده به مری کمک کرده و باعث سوزش سر دل شود. بنابراین سعی کنید از نوشیدن نوشابه های گازدار خودداری کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.8 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *