جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
3.5
(12)

بیش از حد فکر کردن مشکلی است که باعث استرس و اضطراب غیر ضروری دمی شود. افرادی که بیش از حد فکر می کنند، در واقع در حال نشخوار فکری هستند، به ذهن خود اجازه جولان و پر و بال بیشتری می دهند. به همین دلیل هم اضطراب و نگرانی بیشتری را تجربه می‌کنند. آنها به قدری فکر کردن را ادامه می‌دهند که حتی اغلب احساس می کنند که نمی توانند از فکر کردن دست بردارند. این افراد حتی خودشان هم دلایل نشخوار فکری را نمی دانند به همین دلیل بیشتر اوقات باعث آزار و اذیت خود می‌شوند.

اما دلایل نشخوار فکری در افراد چیست؟ چرا برخی افراد بیش از حد به اتفاقات فکر می کنند؟ ما در این نوشتار به شما در مورد این موضوع می گوییم این که چطور بتوانید افکار خود را کنترل کنید و از آن در جهت مثبت کار بگیرید.

مطلب مرتبط: تاثیر مطالعه بر مغز؛ با مطالعه هر روزه چه اتفاقی برای ذهن رخ می دهد؟

نشخوار فکری یا افراط اندیشی چیست؟

فرد افراط اندیش معمولا به طور مکرر در مورد یک اتفاق فکر می کنند و تمام سناریوهای فکری خود را به طور مداوم مرور می کنند. این امر منجر به تحلیل بیش از حد موقعیت ها و تعاملات ساده می شود و آنها را به چیزی فراتر از آنچه که هستند، تبدیل می‌کند.

بیش از حد فکر کردن می تواند تاثیر منفی بر زندگی افراد داشته باشد و منجر به ایجاد استرس و اضطراب شود. این تاثیر می تواند آن قدر عمیق باشد که فرد را از انجام فعالیت های روزانه باز دارد. چنین افکاری اغلب منفی و غیر واقعی هستند و می توانند در روابط شما با خود و دیگران نیز تداخل ایجاد کنند.

لینک مرتبط: ذهنیت خرچنگی چیست و چطور برای رسیدن به موفقیت از شر آن خلاص شویم؟

نشانه های نشخوار فکری

اگر می خواهید بدانید آیا شما هم به یک موضوع بیش از حد فکر می کنید یا خیر این نشانه ها را دنبال کنید:

  • نگرانی و اضطراب مداوم دارید
  • بیش از حد حدس می زنید
  • به طور مدوام در حال یادآوری اشتباهات یا لحظات شرم آور خود هستید
  • احساس بلاتکلیفی می کنید
  • فرسودگی ذهنی
  • نمی توانید آرامش خود را حفظ کنید
  • برخی مواقع در تلاش خوابیدن هستید اما افکار رهایتان نمی کنند
  • مدام در حال مرور افکار منفی هستید
  • به بدترین سناریوها برای اتفاقی که نیفتاده فکر می‌کنید
  • به اشتباهات خود در مکالمات گذشته فکر می‌کنید
  • دایما در حال تکرار موقعیت های مختلف در ذهن‌تان هستید
  • تمرکزتان بیشتر بر چیزهایی است که نمی‌توانید کنترل کنید

پیشنهاد می شود بخوانید: دانشمندان توضیح می دهند: ۵ عادت آدم هایی که مغز و ذهنی سالم دارند

دلایل نشخوار فکری

در حالی که بیش از حد فکر کردن باعث مختل کردن زندگی شما می شود. اما دلایل اساسی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید تا از شر افکار خود خلاص شوید. فکر کردن بیش از حد، اغلب یک الگوی رفتاری بر اساس تجربیات زندگی شما است.

بله درست فهمیدید، تجربیات خاص نیز باعث ایجاد افکار نگران کننده و مضطرب در شما می شود. برخی از دلایلی که ممکن است به بیش از حد فکر کردن یا نشخوار فکری بی انجامد، شامل موارد زیر می شود:

داشتن عزت نفس پایین یا تردید به خود

عزت نفس پایین و شک به خود باعث می شود احساس کنید که ارزش چیزهای خوب را ندارید. در چنین زمان هایی آن قدر فکر می کنید تا به خود بفهمانید که نمی توانید زندگی خود را تغییر دهید. ممکن است هنوز هم نگران اتفاقات گذشته باشید، خودتان را سرزنش کنید و احساس پشیمانی کنید.

چنین وضعیتی گاهی اوقات باعث نگرانی برای زمان حال هم می شود. در واقع شما نمی توانید دست از فکر کردن بردارید و خودتان را کنترل کنید.

لینک مرتبط: ۷ نشانه خستگی روحی روانی که باید جدی بگیرید!

از آن به عنوان بهانه استفاده می کنید

گاهی شما اصلا متوجه نمی شوید که دارید به نشخوار فکری به عنوان یک مزیت نگاه می کنید. به عنوان مثال گاهی پیش می آید که می گویید نمی توانم تصمیم بگیریم چون درست به آن فکر نکرده ام. در واقع شما از تصمیمات اشتباه می‌ترسید. شما از این که کاری را اشتباه انجام دهید و خودتان مقصر آن باشید هراس دارید. در چنین شرایطی بدون این که بدانید مدام فکر می‌کنید و تصورتان این است که کار درستی انجام می‌دهید.

افزایش استرس و اضطراب

هنگامی که بیش از حد فکر می کنید ممکن است دچار استرس و اضطراب شوید. در واقع اضطراب پاسخ به ترسی است که می تواند منجر به تفکر بیش از حد در مورد چیزهایی شود که هرگز رخ نداده‌اند. شما با فکر کردن به بدترین سناریوها در مورد اتفاقات آینده خودتان را بیشتر اذیت می کنید. افزایش استرس می تواند درک اتفاقات را دشوار کند. در چنین مواقعی نمی توانید درست فکر کنید و تصمیم گیری برایتان سخت می شود.

بیشتر بخوانید: ۱۲ فایده بی نظیر ماساژ سر هندی برای داشتن ذهن و روح آرام + شیوه انجام

جستجوی راه حل، حتی اگر راه حلی وجود نداشته باشد

فکر کردن بیش از حد شما را به این باور می رساند که علی‌رغم شواهدی که علیه یک اتفاق وجود دارد می توانید دست به حل مشکل بزنید. نه گفتن و اقرار به این که راه حلی برای یک مشکل وجود ندارد باعث ایجاد یک مکانیسم دفاعی می شود.

در این مواقع ممکن است راه حلی وجود نداشته باشد، یا راه حلی پیدا کنید که نتوانید با قاطعیت از آن دفاع کنید. با این حال، شما با در نظر گرفتن احتمالات همچنان به تلاش برای یافتن پاسخ ادامه می دهید.

به دنبال فرار هستید از دلایل نشخوار فکری

زندگی همیشه آن طور که انتظار دارید پیش نمی‌رود و گاهی احساس می کنید که باید فرار کنید. گاهی زندگی روزمره آن قدر استرس زاست که ناخودآگاه به فکر کردن بیش از حد و نشخوار فکری رو می آورید. در اصل شما برای فرار از مشکلات روزمره و دوری از دنیای بیرون به افکار خود روی می آورید. بیش از حد فکر کردن می تواند یک روش مقابله ای برای جلوگیری از برخورد با موقعیت هایی باشد که نمی خواهید با آن ها رو به رو شوید.

در این مطلب بخوانید: ۱۰ نکته که از یک ذهن ثروتمند برخوردار باشید

نشخوار فکری باعث می شود احساس کنید که موقعیت را تحت کنترل دارید

احساس درماندگی سخت است، به خصوص زمانی که می خواهید به کسانی که دوستشان دارید کمک کنید. گاهی افراد با فکر بیش از حد، احساس می کنند که می توانند کمک‌ بیشتری انجام دهند و چنین فکری به آن ها این حس را می دهد که موقعیت و وضعیت را تحت کنترل دارند.

در این شرایط فرد احساس بیشتری دارد و فکر می کند می تواند بیشتر از آنچه توقع می رود و واقع بینانه است به آدم های مهم زندگی خود کمک کند.

فکر به مسائل روزمره زندگی

اغلب اوقات، بیش از حد فکر کردن به دلیل مسائل روزمره در زندگی رخ می دهد. مثلا ممکن است به امور مالی، شغل، سلامت و روابط خود یا هر چیز دیگری بیشتر از حد معمول فکر کنید. اتفاق بدی که در حال رخ دادن است شما را به فکر کردن زیاد وادار می کند.

حتی ممکن است هنوز آن اتفاق بدی که احتمال وقوع اش را می دهید، رخ نداده باشد ولی شما نمی توانید از فکر کردن دست بردارید. شما آنقدر فکر می کنید تا راهی برای رفع مشکل پیدا کنید. با این حال، اکثر اوقات، تفکر بیش از حد بی فایده است و هیچ کمکی به شما نمی کند.

لینک مرتبط: ۱۴ ترفند روانشناسی که به راحتی ذهن آدم ها را بخوانید

کمال گرا بودن از دلایل نشخوار فکری

تلاش برای رسیدن به کمال و بهترین بودن می‌تواند منجر به تفکر بیش از حد شود. در چنین مواقعی شما احساس می کنید که تلاش هایتان به اندازه توانایی های شما نیست. می دانید که هیچ کس کامل نیست. اما شما برای کمال گرایی همه انرژی خود را به کار می گیرید.

این که کاری انجام می دهید و بعد فکر می کنید که می توانستید بهتر عمل کنید، شما را به فکر بیش از حد وادار می کند. شما اغلب در حال مرور اتفاقات و تجربیات گذشته هستید تا بتوانید فرد کاملی باشید که همه تحسینش می کند.

تمایل به کمال گرایی شامل تعیین استانداردهای دست نیافتنی برای شما است که در صورت نرسیدن به آن، احساس منفی خواهید داشت. این افکار حرکت رو به جلو را سخت می کند. زیرا دائما به کارهایی که می‌توانید بهتر انجام دهید یا چیزهایی که به هم ریخته‌اید فکر می‌کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا: 12

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان