سطح کلسترول نرمال بر اساس سن چند است؟

توسطفاطمه عزیزی

دی ۲۹, ۱۴۰۱ به روز رسانی : دی ۲۹, ۱۴۰۱ , , ,
درمان کلسترول بالا

آیا تا به حال فکر کرده اید که سطح کلسترول نرمال چند است؟ شاید به عددی اشاره کنید که از پزشک شنیده اید. اما آیا می دانید که سطح کلسترول نرمال بر اساس سن افراد متفاوت است؟ بله سطح کلسترول نرمال بر اساس سن فرق می کند. واقعیت این است که سطح کلسترول با افزایش سن افراد، به ویژه پس از یائسگی، افزایش می یابد.

هرچند بدن انسان برای ساختن سلول های سالم به کلسترول نیاز دارند. اما تجمع کلسترول نوع بد می تواند برای سلامت مشکل ساز شود. یکی از عوارض آن، افزایش خطر تصلب شرایین (انسداد شریان‌ها) است.

مطلب مرتبط: ۱۰ فایده بی نظیر آرد ذرت برای سلامتی، از سلامت استخوان تا کاهش کلسترول!

کلسترول چیست؟

کلسترول یک ماده مومی شکل و چربی مانند است که وظایف زیادی مانند سنتز هورمون ها و ویتامین D در بدن دارد. همچنین به انتقال چربی ها کمک می کند. هرچند کلسترول در غذاهایی که می خورید وجود دارد، اما توسط کبد نیز ساخته می شود.

کلسترول در گردش خون توسط ذرات خاصی به نام لیپوپروتئین ها منتقل می شود. دو لیپوپروتئین اصلی حامل کلسترول عبارتند از: لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا “بد” و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)یا “خوب”.

لینک مرتبط: چه غذاهایی برای کاهش کلسترول مفید است؟

سطح کلسترول سالم بر اساس سن

سطح کلسترول نرمال بر اساس سن و جنسیت متفاوت است. با افزایش سن افراد، سطح کلسترول نیز به طور طبیعی افزایش می یابد. به عنوان مثال، زنانی که دوران یائسگی را پشت سر گذاشته اند ممکن است سطح LDL بالاتر و کلسترول HDL کمتری داشته باشند.

هر بزرگسال باید سطح کلسترول خود را هر 4 تا 6 سال یک بار آزمایش کنند. از طرفی گاهی با وجود بیماری های جانبی باید زمان آزمایش خود را تعیین کنید. اگر به کلسترول بالا، بیماری قلبی، دیابت یا چاقی مبتلا هستید، در فاصل زمانی نزدیک به هم آزمایش انجام دهید.

شاید برایتان جالب باشد اما کودکان نیز باید حداقل یک بار در سنین 9 تا 11 سالگی و دوباره بین 17 تا 20 سالگی کلسترول خود را آزمایش کنند. گاهی حتی باید زودتر، این آزمایش را انجام دهند.

مطلب خواندنی: کنترل سطح کلسترول: ۴ بهترین راه برای حفظ سلامت عروق

چه چیزی بر سطح کلسترول تاثیر می گذارد؟

عوامل مختلفی بر سطح کلسترول در بدن تاثیر می گذارد. هرچند برخی از عوامل خطر تحت کنترل شما است. اما برخی دیگر از کنترل خارج است که باید به آن ها دقت کنید.

  • ژنتیک: این عوامل شامل هیپرکلسترولمی خانوادگی و سابقه خانوادگی در بیماری قلبی است.
  • جنسیت: هرچند نمی توان دقیق تشخیص داد که سطح کلسترول نرمال چند است اما به لحاظ جنسیت مردان اغلب سطوح بالاتری از LDL دارند. در حالی که زنان پس از یائسگی، سطح LDL شان افزایش می یابد.
  • وزن: افراد با اضافه وزن یا چاق بیشتر از سایر افراد در معرض افزایش خطر ابتلا به کلسترول بالا هستند.
  • سبک زندگی کم تحرک: عدم فعالیت بدنی می تواند خطر اضافه وزن و چاقی را افزایش دهد. از همین رو سطح کلسترول نیز افزایش خواهد یافت.
  • رژیم غذایی: کیفیت کلی رژیم غذایی مثل مصرف بیش از حد چربی های اشباع شده، ترانس یا فیبر می تواند بر کلسترول تاثیر منفی بگذارد.
  • سن: با افزایش سن توانایی بدن برای پاکسازی کلسترول نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.
  • نژاد و قومیت: جالب این که میزان کلسترول بالا بر اساس نژاد/قومیت و جنسیت نیز متفاوت است.
  • سیگار کشیدن: سیگار باعث افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب در بدن می شود.
  • وضعیت سلامت بدن: داشتن سابقه قبلی کلسترول بالا، بیماری قلبی یا دیابت خود از عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به کلسترول بالا به حساب می آیند.

پیشنهاد می شود بخوانید: کنترل سطح کلسترول: ۴ بهترین راه برای حفظ سلامت عروق

اما چگونه می توانیم کلسترول را کاهش دهیم؟

اگر به دنبال نرمال نگه داشتن سطح کلسترول خود هستید، در هر سنی که باشید، باید به حفظ وزن بدن خود توجه کنید. ورزش را به روتین روزانه خود تبدیل کنید و رژیم غذایی سرشار از فیبر داشته باشید. موارد زیر نیز کمک کننده خواهند بود:

سطح کلسترول نرمال بر اساس سن، داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم  

مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی غنی از گیاهان مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها، غلات کامل و حبوبات می تواند خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و مرگ را کاهش دهد.

میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر، نوعی کربوهیدارت غیرقابل هضم هستند. فیبر مانند یک اسفنج عمل می کند، به کلسترول وصل می شود و به بدن در دفع آن کمک می کند. به طور کلی، کودکان 9 ساله و بالاتر باید روزانه 1.5 تا 2 فنجان میوه و 2.5 تا 3 فنجان سبزیجات میل کنند.

کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده و ترانس

چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس چربی‌های جامدی هستند که می‌توانند کلسترول را افزایش دهند. مصرف بیش از حد آنها سبب ایجاد پلاک در رگ‌ها خواهد شد . افراد در سنین بالا برای جلوگیری از این اختلال باید 6 درصد از کل کالری دریافتی خود از چربی اشباع شده را کاهش دهند.

بخوانید: خار مریم: راه حل طبیعی مشکلات سلامت از کلسترول تا مشکلات کبدی

غذاهای غنی از چربی های اشباع و ترانس عبارتند از: گوشت های پرچرب، گوشت های پخته شده مانند سوسیس، غذاهای سرخ شده، لبنیات پرچرب، کره، خامه و فست فود. این بدان معنا نیست که دیگر هرگز نمی توانید چنین غذاهایی میل کنید. در واقع، حتی کاهش مصرف آنها می تواند تاثیر زیادی بر سطح کلسترول داشته باشد.

سطح کلسترول نرمال بر اساس سن، چربی های سالم مصرف کنید

چربی های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3 (که در دانه هایی مانند کتان و چیا وجود دارد) و ماهی های چرب مانند سالمون، نیز به افزایش کلسترول خوب کمک می کند.

کاهش میزان مصرف روغن در آشپزی

آشپزی با روغن کم نیز به کاهش کلسترول کمک می کند. می توانید از روغن های جایگزین مانند روغن زیتون یا آووکادو به جای کره استفاده کنید. سعی کنید بیشتر اوقات غذاها را آب پز، بخارپز یا کبابی کنید. میزان مصرف سرخ کردنی ها را کاهش دهید.

در این مطلب: ۱۰ ماده غذایی که کلسترول خوب را در بدن افزایش می دهند

فعالیت بدنی داشته باشید

فعالیت بدنی برای سلامت کل بدن به خصوص سلامت قلب مفید است. ورزش و فعالیت با وزن مناسب بدن و بهبود سطح کلسترول همراه است. کودکان در سنین مدرسه باید روزانه حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند.

بهترین راه برای شروع یک برنامه ورزشی، یافتن فعالیتی است که از انجام آن لذت می برید. مثلا دوچرخه سواری کنید، پیاده روی کنید یا با دوستان و خانواده خود در بازی هایی مانند بسکتبال یا کیک بال شرکت کنید.

سطح کلسترول نرمال بر اساس سن، سیگار را ترک کنید

ترک سیگار و اجتناب از تنفس دود سیگار به بهبود سطح کلسترول شما در هر سنی که باشید، کمک می کند.

تناسب اندام خود را حفظ کنید

چربی بیش از حد شکم سبب افزایش خطر بیماری قلبی می شود. همچنین با افزایش LDL مرتبط است. اضافه وزن نیز با HDL پایین مرتبط است. پس به تناسب اندام خود توجه کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 11

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *