10 ماده غذایی موثر که سلامت قلب شما را تضمین می کنند!

توسطپناه امینی

دی ۲۷, ۱۴۰۱ به روز رسانی : دی ۲۸, ۱۴۰۱ , ,
مواد غذایی مفید برای قلب

خوردن یک رژیم غذایی سالم بخش مهمی از برنامه مراقبتی برای قلب است. اما کدام مواد غذایی در چنین رژیمی قرار می‌گیرند؟ یا به عبارت دیگر، مواد غذایی مفید برای قلب کدام‌ها هستند؟ در این نوشتار خواهیم دید.

سیب از مواد غذایی مفید برای قلب

سیب در کاهش احتمال بیماری های قلبی موثر است زیرا ترکیبات مختلفی دارد که باعث تقویت سلامت قلب می شوند. به عنوان مثال، این میوه حاوی یک ماده شیمیایی گیاهی به نام کوئرستین است که به عنوان یک عامل ضد التهابی طبیعی عمل می کند. کوئرستین همچنین می تواند به جلوگیری از لخته شدن خون کمک کند.

سیب حاوی فیبر محلول است که سبب کاهش انواع مضر کلسترول در بدن می شود. این میونه مغذی همچنین حاوی پلی فنول هایی است که به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی خود شناخته شده هستند.

لینک مرتبط: از تقویت سلامت قلب تا کاهش خطر سرطان، ۷ فائده بی نظیر عصاره برگ زیتون!

فرقی نمی کند سیب سرخ بخورید یا سبز یا زرد همه خوشمزه هستند. می‌توانید یک سیب را با یک مشت گردو یا بادام به عنوان یک میان وعده سالم میل کنید یا سیب ورقه شده را به سالاد خود اضافه کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون با کاهش کلسترول LDL و افزایش سطح کلسترول HDL، با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی مرتبط است. این روغن جز اجزای ضروری رژیم غذایی مدیترانه ای است. رژیم‌های غذایی سرشار از زیتون آسیب و اختلال عملکرد اندوتلیال را کاهش می‌دهد. اندوتلیوم لایه‌ای از سلول‌ها در دیواره‌های شریان‌ها است که به جریان خون کمک می‌کند.

آووکادو

آووکادو سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع است. به علاوه ویتامین و مواد شیمیایی گیاهی زیادی دارد که به عنوان آنتی اکسیدان برای محافظت از قلب و سایر قسمت‌های بدن شما مفید هستند. اسید اولئیک، اسید چرب تک اشباع موجود در آووکادو، برای کاهش التهاب در سراسر بدن، به خصوص قلب موثر است.

مطلب مرتبط: از درمان دیابت تا تقویت سلامت قلب، ۱۰ خاصیت بی نظیر کاکوتی!

سبزیجات برگ سبز

سبزی های برگ دار مملو از ترکیباتی هستند که برای قلب و سیستم عروقی شما مفید تلقی می شوند. آنها همچنین سرشار از فیبر هستند که می تواند انواع مضر کلسترول را کاهش داده و بیماری قلبی را بهبود ببخشد.

سبزیجات برگدار طعم عالی و کالری کمتری دارند. از برگ اسفناج تازه به عنوان سبزی سالاد استفاده کنید یا چغندر و کلم پیچ را برای کنار غذای اصلی سرو کنید. به عنوان میان‌وعده، کلم بروکلی تازه را با کمی سبزیجات میل کنید.

ماهی سالمون

ماهی سالمون یکی از بهترین منابع دو اسید چرب امگا 3 با زنجیره بلند EPA و DHA است. EPA و DHA از دیرباز برای کاهش التهاب در سراسر بدن، کاهش فشار خون و بهبود عملکرد سلول‌های اندوتلیال معروف هستند.

بیشتر بخوانید: فواید چای سفید؛ از سلامت قلب تا استفاده در محصولات آرایشی و زیبایی

مواد غذایی مفید برای قلب: غلات کامل

غلات کامل ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر را فراهم می کنند که به حفظ سلامت قلب و کاهش کلسترول LDL و تری گلیسیرید کمک می کند. به عنوان مثال، جوی دوسر حاوی فیبر محلولی به نام بتا گلوکان است که به کاهش کلسترول تام و کلسترول LDL کمک می کند. برای صبحانه ترکیب بلغور جو دوسر را با مقدار کمی شکر قهوه ای، توت فرنگی و گردو میل کنید.

سویا و غذاهای سویا

سویا یک پروتئین گیاهی و جایگزینی عالی برای گوشت است. این ماده خوراکی بر سلامت قلب اثر فوق العاده ای دارد. این ماده غذایی همچنین می تواند سبب کاهش فشار خون و کلسترول بد شود.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی مملو از ویتامین و لیکوپن است. افزودن لیکوپن به رژیم غذایی به محافظت از قلب کمک می کند، به خصوص اگر رژیم فعلی شما نتواند تمام آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را فراهم کند.

در این مطلب: خواص روغن خولان: از تقویت سلامت قلب تا بهبود بافت مو

گردو

اکثر آجیل ها حاوی چربی های تک غیراشباع، ویتامین E و سایر مواد طبیعی هستند که سطح کلسترول و فشار خون را کنترل می کنند. گردوها در این میان یکی از بهترین‌ها هستند زیرا منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 گیاهی را تشکیل می دهند. گردو همراه میوه یک میان وعده عالی است. برای صبحانه، مقداری گردوی خرد شده را روی یک کاسه بلغور جوی دوسر گرم همراه با کمی عسل بریزید و میل کنید.

لوبیا از مواد غذایی مفید برای قلب

لوبیا سرشار از پروتئین و فیبر است. همین دلیل کافی است که بدانید بر سلامت قلب شما تاثیر فوق العاده ای دارد. هرچند لوبیا داری کالری است اما سبب افزایش وزن نمی‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.6 / 5. تعداد آرا: 8

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *