با این 15 ماده غذایی به طور طبیعی بینایی خود را تقویت کنید!

توسطفاطمه عزیزی

دی ۱۴, ۱۴۰۱ به روز رسانی : دی ۱۴, ۱۴۰۱ , ,
مواد غذایی برای تقویت بینایی

دیدن جهان آن هم بدون هیچ مانعی یک موهبت است. چشم ها مهم ترین اندام های حسی برای حس و درک کردن جهان هستند. بنابراین، برای تقویت بینایی چشم، خوردن برخی غذاها مهم تلقی می شوند. بینایی اغلب تحت تاثیر وراثت، سن و استفاده از وسایل الکترونیکی قرار می گیرد. اما غذاهایی که مصرف می کنید می توانند آسیب به آن را کاهش دهند. علاوه بر این، برخی از مواد غذایی به سالم نگه داشتن شبکیه و قرنیه چشم ها کمک می کنند. ما در این نوشتار فهرستی از مواد غذایی برای تقویت بینایی را معرفی می کنیم که با گنجاندن آن ها به رژیم غذایی خود می توانید سلامت چشمان خود را تضمین کنید.

1. هویج جزء مواد غذایی برای تقویت بینایی

هویج جزء سبزیجات عالی و مفید به حساب می آید. آن ها بسیار متنوع و رنگ های شگفت انگیزی دارند. هویج ها سرشار از بتاکاروتن، آنتی اکسیدان و پیش ساز ویتامین A هستند. این ماده خوراکی همچنین به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو و التهاب – دو عامل اصلی در بروز مشکلات بینایی – کمک می کند.
شما می توانید هر زمان که بخواهید هویج بخورید. اما یادتان باشد نوشیدن مقدار زیاد آب هویج تاثیر فوق العاده ای بر بدن و به خصوص سلامت چشم ها دارد. با این حال در خوردن آن زیاده روی نکنید زیرا جذب بیش از حد ویتامین A می تواند سمی باشد.

مطلب مرتبط: خواص درمانی گوجی بری خشک: گوجی بری، محافظ بینایی چشم در برابر تباهی لکه زرد

2. ماهی چرب برای تقویت بینایی

ماهی های چرب منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. امگا 3 با متعادل کردن نسبت اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 به کاهش التهاب کمک می کند. هنگامی که سطح التهاب کم باشد، عملکرد بدن و مغز شما نیز بهبود می یابد و در نتیجه ایمنی بدن تقویت می شود. به علاوه، ناحیه نزدیک شبکیه مملو از DHA، نوعی اسید چرب امگا 3 است. بنابراین، مصرف ماهی هایی مانند سالمون، تن برای سلامت چشم شما مفید هستند.
اگر ماهی دوست ندارید، می توانید پس از صحبت با پزشک خود، مکمل های روغن ماهی مصرف کنید. بهترین راه برای مصرف ماهی چرب، کباب کردن آن است. سرخ کردن ممکن است ارزش غذایی آن را کاهش دهد.

3. اسفناج

اسفناج سرشار از ویتامین های E، A، B و C، مواد معدنی مانند آهن و روی و مواد مغذی گیاهی مانند لوتئین و زآگزانتین است. کاروتنوئیدها، لوتئین و زآگزانتین، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند. از این رو، مصرف روزانه مقدار کافی اسفناج می تواند به پیشگیری از دژنراسیون ماکولا و آب مروارید کمک کند. از آن جایی که اسفناج حاوی روی است، می تواند قرنیه را نیز سالم نگه دارد.
یک دسته اسفناج سبز رنگ را به اسموتی های خود اضافه کنید. همچنین می توانید میوه ها را با اسموتی اسفناج ترکیب کنید تا طعم تلخ آن را از بین ببرید. دال یا سوپ اسفناج نیز طعم فوق العاده ای دارد!

این مطلب: تست بینایی تاج گمشده؛ فقط افراد چشم عقابی می توانند تاج گمشده را پیدا کنند!

4. تخم مرغ

این ماده خوراکی سرشار از اسیدهای آمینه ضروری و ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی است. زرده تخم مرغ، اگرچه مقدار کمی کلسترول دارد، اما منبع خوبی از لوتئین و زآگزانتین است که رنگ زرد را به آن می بخشد. برای حفظ سلامت چشمان خود در روز یک یا دو تخم مرغ کامل مصرف کنید. تخم مرغ آب پز بهترین شیوه مصرف آن است. همچنین می توان آن را به سایر غذاها نیز اضافه کرد.

5. لبنیات برای تقویت بینایی

شیر و ماست برای بهبود سلامت چشم عالی هستند. به غیر از کلسیم و فسفر، آن ها سرشار از روی و ویتامین A هستند. ویتامین A به محافظت از قرنیه کمک می کند و روی به انتقال ویتامین A به چشم از کبد تاثیر می گذارد. روی همچنین به دید در شب کمک می کند و از بروز آب مروارید جلوگیری می کند. می توانید صبح یا شب قبل از رفتن به رختخواب یک لیوان شیر بنوشید. یا ماست را بعد از ناهار یا به عنوان میان وعده میل کنید.

لینک مرتبط: حفظ قوه بینایی: ۱۵ ماده غذایی برای حفظ سلامت چشم ها و قدرت بینایی

6. آجیل

آجیل منبع خوبی از چربی های سالم و ویتامین E است که به کاهش التهاب کمک می کند. تحقیقات همچنین تایید کرده است که مصرف آجیل های غنی از ویتامین E می تواند به جلوگیری از تشکیل آب مروارید مرتبط با افزایش سن کمک کند. برای کمک به بهبود و محافظت از چشمان خود باید هر روز یک مشت آجیل مخلوط بخورید. با این حال، در خوردن آن ها زیاده روی نکنید.

7. کلم پیچ

مانند اسفناج، کلم پیچ نیز سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر غذایی و لوتئین است. لوتئین به جلوگیری از آسیب های نوری و اکسیداتیو کمک می کند و از چشم ها در برابر دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مرتبط با سن محافظت می کند. حدود 100 گرم کلم پیچ می تواند 11 میلی گرم لوتئین برای شما فراهم کند. شما می توانید کلم پیچ را در ترکیب سالاد، سوپ، اسموتی های خود میل کنید.

8. غلات کامل

غلات کامل منبع خوبی از فیبر غذایی، فیتونوترینت ها، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. روی و ویتامین E دو ماده مغذی اصلی تقویت کننده سلامت چشم هستند که در غلات کامل یافت می شوند. غلات به محافظت از چشم در برابر آسیب اکسیداتیو و التهاب کمک می کنند. برای تقویت سلامت چشم، کینوا، عدس کامل، جو دوسر و برنج قهوه ای مصرف کنید.

پیشنهاد می شود بخوانید: ۶ بهترین مواد غذایی  برای تقویت بینایی و سلامت چشم

9. با مصرف صدف بینایی چشم خود را تقویت کنید

صدف ها سرشار از روی هستند که به بهبود سلامت چشم کمک می کند. علاوه بر این، ماهی و صدف دارای سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که در محافظت در برابر دژنراسیون ماکولای پیشرفته مرتبط با سن تاثیر دارد.

10. فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه ای قرمز منبع خوبی از ویتامین های A، E و C و زآگزانتین و لوتئین است. این ویتامین‌ها و فیتونوترینت‌ها برای محافظت از چشم در برابر دژنراسیون ماکولا بهترین هستند. همچنین با جلوگیری از آسیب اکسیداتیو می تواند به حفظ سلامت شبکیه چشم کمک کند.

11. کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از انواع مختلف سبزیجات است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. ویتامین های A، E، C و لوتئین موجود در بروکلی، آن را به یک غذای عالی برای تقویت بینایی چشم شما تبدیل می کند. با جلوگیری از آسیب ناشی از نور وسایل الکترونیکی و آسیب اکسیداتیو در محافظت از سلامت بینایی شما نقش دارد.

12. تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان برای سلامت کلی بدن مفید است. این نوع تخمه مملو از ویتامین E، پروتئین و چربی های سالم هستند. مواد مغذی که سبب کاهش التهاب و حذف ضایعات متابولیک در چشم می شوند.

لینک مرتبط: ۸ شیوه که چشم ها و قدرت بینایی مان را تقویت کنیم

13. مرکبات برای تقویت بینایی

چشم ها سرعت متابولیسم بالایی دارند و دائما به آنتی اکسیدان ها نیاز دارند تا سموم تولید شده در نتیجه واکنش های متابولیک را دفع کنند. مرکباتی مانند پرتقال، انواع توت ها و کیوی سرشار از ویتامین C هستند – یک تقویت کننده شگفت انگیز برای ایمنی بدن. ویتامین سی آنتی اکسیدانی است که به از بین بردن رادیکال های مضر اکسیژن کمک می کند. در نتیجه عضلات چشم شما از آسیب های احتمالی محافظت می کند. ویتامین C همچنین تاثیر خوبی بر بهبود سلامت رگ های خونی موجود در چشم دارند.

14. لوبیا و حبوبات شامل مواد غذایی برای تقویت بینایی

لوبیا و حبوبات منابع عالی روی و بیوفلاونوئیدها هستند. این مواد غذایی در محافظت از شبکیه و جلوگیری از خطر ابتلا به آب مروارید تاثیر دارند. عدس، لوبیا چشم بلبلی، نخود، نخود سبز را به میزان کافی مصرف کنید تا سلامت چشم خود را بهبود ببخشید.

15. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین و سیب زمینی شیرین بنفش سبب بهبود بینایی می شوند. همانطور که در بالا ذکر شد، رنگدانه زرد موجود در غذاها توسط زآگزانتین و لوتئین ایجاد می شود. سیب زمینی شیرین حاوی این آنتی اکسیدان ها است که به کاهش التهاب و دفع سموم کمک می کند.
بنابراین اگر می خواهید به سلامت چشم خود توجه کنید و بینایی خود را تقویت کنید. این 15 ماده غذایی را به رژیم غذایی خود بگنجانید و از فواید آن بهره مند شوید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *