جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
3.3
(45)

چندین ماده غذایی وجود دارند که به طور طبیعی تعداد پلاکت‌ٔهای خون را افزایش می دهند. این سلول‌های صفحه‌ای شکل، چسبنده، بی‌رنگ و کوچک به لخته شدن خون کمک می‌کنند. اگر آسیب ببینید و قسمتی از بدن شما زخم شود، چه زخم کوچک و سطحی باشد چه عمیق و خطر ناک، این پلاکت ها به جلوگیری از خونریزی و حتی مرگ کمک می کند. اما گاهی اوقات، تعداد پلاکت های خون ممکن است به دلیل بیماری های ویروسی، سرطان یا اختلالات ژنتیکی کاهش یابد. اگر تعداد پلاکت‌ها در خون شما نیز پایین است، جدای از نیاز به مراقبت‌های پزشکی، غذاهایی وجود دارد که به طور طبیعی به افزایش پلاکت خون کمک می کند. در این مطلب به معرفی تعدادی مواد غذایی برای افزایش پلاکت خون پرداخته ایم که در سلامتی شما نقش دارند.

مطلب مرتبط: با این ۸ نوع مواد غذایی شگفت انگیز با کم خونی خداحافظی کنید!

1. پاپایا و برگ پاپایا

اگر سطح پلاکت خون شما پایین است، پاپایا مصرف کنید. در کنار خوردن میوه رسیده پاپایا، می توانید معجون تهیه شده از برگ های پاپایا را نیز بنوشید. زیرا به اندازه میوه آن در افزایش تعداد پلاکت خون مفید است.
برگ های پاپایا را با آب در یک کتری بجوشانید. صاف کرده و از این عصاره دو بار در روز بنوشید. برای افزایش سریع تعداد پلاکت خون، می توانید هم عصاره برگ و هم میوه را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

2. افزایش پلاکت خون: علف گندم

علف گندم در افزایش تعداد پلاکت ها در خون مفید است. محققان دریافتند که این ماده به افزایش گلبول های قرمز، هموگلوبین و تعداد گلبول های سفید افتراقی کمک می کند. زیرا علف گندم سرشار از کلروفیل است و ساختار مولکولی تقریبا مشابه هموگلوبین دارد.
نوشیدن روزانه نصف فنجان آب علف گندم مخلوط با چند قطره آب لیمو به بهبود تعداد پلاکت کمک می کند.

در این مطلب: با مصرف این مواد غذایی جریان خون را در بدن تان بهبود بدهید

3. انار

دانه های قرمز و الماس مانند انار سرشار از مواد مغذی هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. تحقیقات علمی تایید کرده که انار می تواند به افزایش تعداد پلاکت ها کمک کند و در نتیجه از خطر ابتلا به بیماری ها جلوگیری کند.
آب انار تازه را بگیرید و بنوشید. یا این میوه خوشمزه را به اسموتی یا سالاد خود اضافه کنید.

4. افزایش پلاکت خون با روغن ماهی

یک رژیم غذایی با پروتئین بالا برای افزایش تعداد پلاکت مفید است. گوشت و ماهی بدون چربی باعث افزایش تعداد پلاکت می شوند، اما شواهد علمی قابل توجهی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. محققان دریافته‌اند که روغن ماهی پتانسیل افزایش تعداد و فعالیت پلاکت‌ها و پیشگیری از بیماری‌های مختلف مربوط به کمبود پلاکت‌ها را دارد.
مصرف پروتئین بدون چربی خود را افزایش دهید. ماهی، سینه مرغ را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین مکمل روغن ماهی انتخاب کنید و از میزان مصرف آن آگاه شوید.

پیشنهاد می شود بخوانید: رژیم غذایی زنان شیرده: ۴ منبع غذایی مهم که مادر باید مصرف کند

5. کدو تنبل

کدو تنبل سرشار از ویتامین A است، به رشد پلاکت ها کمک می کند و پروتئین های تولید شده توسط سلول های بدن را تنظیم می کند. تنظیم سلول های پروتئینی برای افزایش تعداد پلاکت ها در خون بسیار مهم است.
نصف لیوان آب کدو تنبل تازه تهیه کنید و یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید. این نوشیدنی را دو یا سه بار در روز بنوشید. همچنین می توانید کدو تنبل را با انواع غذاها، اسموتی ها، خورش ها، سوپ ها و پوره ها ترکیب کنید.

6. غذاهای سرشار از ویتامین C

مصرف منظم غذاهای غنی از ویتامین C به بهبود تولید پلاکت در بدن کمک می کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است و دوزهای بالاتر این ویتامین از آسیب رادیکال های آزاد ناشی از پلاکت ها جلوگیری می کند.
میزان مصرف روزانه ویتامین C، 90-65 میلی گرم در روز است. شما باید میوه ها و سبزیجاتی مانند پرتقال، لیمو، کیوی، فلفل دلمه ای، اسفناج و کلم بروکلی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مطلب مرتبط: ۸ ماده غذایی فوق العاده برای افزایش رشد مو که باید در برنامه غذایی تان بگنجانید

7. سبزیجات برگ دار برای افزایش پلاکت خون

سبزیجات برگ‌دار سبز مانند اسفناج، کلم پیچ و برگ‌های شنبلیله سرشار از ویتامین K هستند. از این رو، زمانی که تعداد پلاکت‌ها کم می شود، باید از این نوع سبزیجات مصرف کنید.
هنگام آسیب رسیدن به شما، بدن پروتئین ها را فعال می کند تا تشکیل لخته های خون را تحریک کند و خونریزی متوقف شود. این پروتئین ها برای فعال شدن به ویتامین K وابسته هستند که بدون آن لخته شدن خون امکان پذیر نیست. به همین دلیل است که وقتی پلاکت خون پایین است، باید مصرف سبزیجات برگ‌دار، به ‌ویژه کلم پیچ را افزایش دهید. زیرا حاوی مقدار زیادی ویتامین K است (یک فنجان کلم پیچ خرد شده حاوی 547 میکروگرم ویتامین K است).
شما می توانید از انواع این سبزیجات در غذاها، سالادها یا اسموتی ها استفاده کنید.

8. انگور فرنگی هندی

انگور فرنگی هندی که به عنوان آملا نیز شناخته می شود، در افزایش تولید پلاکت های خون و تقویت سیستم ایمنی موثر است.
هر روز صبح 3 تا 4 عدد انگور فرنگی را با معده خالی مصرف کنید. همچنین می توانید ترکیب آب آملا با عسل مصرف کنید. نوشیدن 2 تا 3 بار از این مخلوط در روز به افزایش تولید پلاکت خون کمک می کند. اگر به دنبال خوراکی خوشمزه ای هستید، می توانید ترشی و مربای خانگی از انگور فرنگی تازه هندی تهیه کنید.

لینک مرتبط: ۱۱ ماده غذایی عالی برای بهبود سریع زخم که تاثیر معجزه آسا دارند

9. افزایش پلاکت خون با چغندر و هویج

چغندر اغلب برای بیماران کم خون توصیه می شود. طبق مطالعات، مصرف یک کاسه هویج و چغندر آن هم 2 بار در هفته باعث افزایش پلاکت خون می شود.
می توانید آب آن را بنوشید، یا به سلاد و سوپ خود اضافه کنید.

10. روغن نارگیل

روغن نارگیل سرشار از چربی های سالم و سایر مواد مغذی است. دقیقا به همین دلیل است که آن را بسیار سالم و مؤثر می دانند. دانشمندان به میمون های رزوس روغن نارگیل دادند و دریافتند که با خوردن آن تعداد پلاکت ها افزایش چشمگیری داشته است.
برای مصرف از روغن نارگیل خوراکی استفاده کنید. آن را به سالاد و اسموتی اضافه کنید. یا هم در پختن انواع غذاها استفاده کنید.

مطلب مرتبط: ۴ ماده غذایی که تاثیر شگفت انگیزی در کنترل فشار خون دارند!

11. شیر تازه

شیر منبع خوبی از کلسیم، ویتامین D، فولات و ویتامین K است. کمبود ویتامین K از لخته شدن خون شما جلوگیری می کند و ممکن است منجر به خونریزی شدید شود. از این رو، شیر را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید تا ایمنی بدن خود را تقویت کرده و تعداد پلاکت خون را افزایش بخشید.
صبح یا قبل از خواب یک لیوان شیر مصرف کنید. همچنین می توانید آن را به اسموتی یا دسر خود اضافه کنید. هرچند مصرف شیر خیلی ساده است و با روش های مختلف می توان از آن مصرف کرد.

12. افزایش پلاکت خون با کشمش

کشمش سرشار از آهن است که برای رشد گلبول های قرمز و پلاکت ها مهم است. ترومبوسیتوپنی یا تعداد کم پلاکت ها و کم خونی به دلیل کمبود آهن رخ می دهد. بنابراین، برای بالا بردن سطح آهن در بدن خود باید کشمش را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
قبل از مصرف کشمش را یک شب خیس کنید. صبح، آن ها را به اسموتی، کاسه صبحانه یا یک لیوان شیر اضافه کنید. می توانید از آن ها برای تهیه دسر نیز استفاده کنید. یا فقط 4 تا 5 کشمش را به عنوان میان وعده بین وعده های غذایی صبح، ظهر یا شب مصرف کنید.

پیشنهاد می شود بخوانید: برای مقابله با آلودگی هوا، این ۴ گروه مواد غذایی را در برنامه غذایی خود بگنجانید!

13. غذاهای سرشار از فولات

فولات به طور طبیعی در بسیاری از غذاها مانند لوبیا، پرتقال، بادام زمینی و نخود سیاه وجود دارد. در میان وعده های خود 20 تا 25 بادام زمینی میل کنید یا لوبیا چشم بلبلی و نخود سیاه را در سوپ بریزید.

14. غذاهای غنی از ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 نه تنها باعث ایجاد تاول در دهان شما می شود، بلکه منجر به ضعف ایمنی و کاهش تعداد پلاکت ها نهز می شود. نتایج تحقیقات نشان می دهد که گنجاندن غذاهای سرشار از ویتامین B12 در رژیم غذایی باعث افزایش پلاکت ها می شود.
برخی غذاها مانند شیرین کننده های مصنوعی (آسپارتام)، آب کرن بری و کینین ممکن است تعداد پلاکت ها را کاهش دهند.
تخم مرغ آب پز یا سرخ شده مصرف کنید. همانطور که قبلا ذکر شد، شیر برای افزایش تعداد پلاکت مفید است و می توانید آن را همراه با غلات در وعده صبحانه خود مصرف کنید. یا صبح یا قبل از خواب یک لیوان شیر بخورید. پنیر را به غذاهای خود اضافه کنید.

این مطلب: ۵ مواد غذایی در دسترس برای بهبود باکتری های روده ها

15. کلم بروکسل

بسیاری از ما طرفدار این ماده غذایی نیستیم، اما از آن جایی که آن ها سرشار از ویتامین K هستند، پتانسیل افزایش پلاکت خون را دارند. کمبود ویتامین K می تواند منجر به خونریزی مداوم شود و از این رو، برای جلوگیری از آن باید به طور منظم کلم بروکسل مصرف کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 45

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان