رژیم غذایی زنان شیرده: 4 منبع غذایی مهم که مادر باید مصرف کند

رژیم غذایی زنان شیرده

مادران شیرده برای حفظ سلامت خود و تغذیه راحت نوزاد به رژیم غذایی سالم نیاز دارند. هر یک از مواد مغذی به سلامت مادر و کودک کمک می کند. حتما می دانید که شیر مادر بهترین تغذیه برای نوزادان تازه متولد شده است برای همین رژیم غذایی زنان شیرده یکی از مهم ترین مراحل در این دوره و رشد کودک است.

سازمان بهداشت جهانی و همه پزشکان توصیه می‌کنند که حداقل در شش ماه اول زندگی نوزاد، کودک باید از مادر تغذیه شود. شیر مادر اولین غذای کودک است که باعث رشد و نمو می شود. در اصل شیر به عنوان غذای کامل نوزاد، تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک برای رشد را فراهم می کند. شیر مادر برای ایجاد ایمنی، رشد مغز و رشد سالم بدن بسیار مهم است. از دیگر مزایای تغذیه نوزاد از شیر مادر، دسترسی آسان، نگران نبودن در مورد تمیزی یا دمای غذای کودک است.

مطلب مرتبط: ۵ اشتباه والدین که عامل پرورش فرزندانی خودخواه است

از طرفی مادران شیرده نیز برای حفظ سلامت خود و تغذیه راحت نوزاد خود به رژیم غذایی سالم نیاز دارند. به همین دلیل اگر شما هم جز مادران شیرده هستید، به بایدها و نبایدهای تغذیه خود دقت کنید.

  1. کالری در رژیم غذایی برای مادران شیرده

بدن انرژی زیادی را برای تولید شیر صرف می کند، بنابراین تقاضا برای کالری در این دوران حدود 300-350 کیلو کالری در روز است. غلات کامل را برای تامین سوخت بدن خود انتخاب کنید. آن ها غنی از مواد مغذی هستند و کالری سالمی را به رژیم شما اضافه می کنند. میوه‌ها، لبنیات، چربی‌های سالم از روغن‌های گیاهی، مغزها و دانه‌ها گزینه‌های خوب دیگری برای تامین انرژی مورد نیاز بدن مادران شیرده هستند. از مصرف بیش از حد قندهای ساده مثل آب میوه ها، نوشیدنی های شیرین و شیرینی ها خودداری کنید.

لینک مرتبط: به کمک این ۳ بازی مهارت شناختی را در کودک تان تقویت کنید

  1. پروتئین ها

پروتئین ها علاوه بر کمک به تولید شیر همچنین به بدن کمک می کنند تا از استرس پس از زایمان رها شوید. بهترین منابع پروتئینی شامل لبنیات، تخم مرغ، مرغ، گوشت، حبوبات و غذاهای دریایی کم جیوه است. غلات مانند کینوا و آمارانت نیز منابع پروتئینی خوبی هستند.

  1. چربی ها و روغن ها در رژیم غذایی زنان شیرده

روغن‌ها علاوه بر این که منبع انرژی هستند، به غذا طعم می‌بخشند. روغن های سالم علاوه بر تقویت رشد کودک، به رشد مغز و سیستم عصبی نیز کمک می کنند.

مطلب مرتبط: نشانه های سلامت نوزاد؛ با این ۸ نکته نسبت به سلامت فرزندتان اطمینان بیابید

  1. ویتامین ها و مواد معدنی

مادرانی که مقادیر کافی ریزمغذی ها را مصرف می کنند، می توانند نیاز بدن کودک را نیز تامین کنند. اگر مادر کمبود ویتامین یا مواد معدنی داشته باشد، رشد کودک او نیز مختل خواهد شد. ویتامین B12 برای رشد مغز و تولید سالم گلبول های قرمز خون نوزاد نیاز است. غذاهای غیر گیاهی منبع خوبی از B12 هستند. یک مادر گیاهخوار می تواند از مکمل ها تحت نظر پزشک مصرف کند. ید یک ماده معدنی حیاتی در دوران بارداری و شیردهی است. مادری که کمبود ید دارد نمی تواند مواد غذایی مناسبی برای رشد شناختی و روانی کودک فراهم کند. نمک یددار ساده ترین راه برای گنجاندن ید در غذاها است. کلسیم و اسید فولیک نیز در رژیم غذایی زنان شیرده همان قدر مهم است که ویتامین ها و پروتئین ها نقش دارند.

لینک مرتبط: افزایش تمرکز کودکان؛ با این ۵ ماده غذایی به تقویت تمرکز کودکان کمک کنید!

برخی از نگرانی های رایج مادران شیرده بعد از زایمان عبارتند از:

  1. افزایش وزن: شیردهی بهترین راه برای کاهش وزن است. تولید شیر مادر به کالری زیادی نیاز دارد، مصرف کالری کافی از منابع غنی از مواد مغذی به شما کمک می کند تا پرانرژی بمانید و وزن اضافی خود را کم کنید. اما به یادداشته باشید، محدودیت کالری می تواند منجر به کاهش تولید شیر شود. همچنین نتوانید مقدار کافی مواد مغذی را برای تغذیه فرزند خود تامین کنید. کمبود مواد معدنی تاثیر منفی بر سلامت شما و فرزندتان دارد.
  2. میزان مصرف مایعات در مادران شیرده: هیدراتاسیون برای عملکرد بدن از اهمیت بالایی برخوردار است. مادر شیرده باید آب کافی و مایعات بدون کالری بنوشد. مادر باید حدود ۳۵ تا ۴۵ میلی‌لیتر بر کیلوگرم وزن بدن آب بنوشد. رنگ ادرار خود را بررسی کنید، اگر تیره است، آب بیشتری بنوشید. مصرف آب یا مایعات قبل از تغذیه نوزاد به تولید شیر کمک می کند.
  3. آیا غذاهایی که مادر می خورد بر کودک تاثیر می گذارد: هر چیزی که مادر مصرف می کند به کودک منتقل می شود. برخی از غذاها ممکن است باعث ایجاد درد کولیکی در کودک شوند یا ممکن است کودک نیز دچار راش شود، اگر بتوانید این محرک‌ها را شناسایی کنید، باید از خوردن آن ها جلوگیری کنید.

مطلب مرتبط: ارتباط سطح ویتامین D بدن مادر در دوران بارداری با ضریب هوشی کودکان

غذاهایی که باید اجتناب کرد:

  • کافئین: مصرف بیش از حد کافئین به شکل 4-10 فنجان قهوه یا چای، نوشابه گاز دار یا نوشابه های انرژی زا و شکلات می تواند باعث تحریک پذیری و اختلال خواب در نوزاد شود. اما مصرف 1-2 فنجان چای یا قهوه در روز بی خطر است.
  • جیوه: امکان این که جیوه از ماهی وارد رژیم غذایی مادر شود وجود دارد. به یادداشته باشید که مصرف جیوه می تواند بسیار خطرناک باشد. سعی کنید در این دوران از مصرف ماهی جلوگیری کنید. یا حتما قبل از مصرف آن با پزشک خود صحبت کنید.
  • تولید شیر کافی: برخی از مادران نگران تولید شیر کافی هستند. برخی از غذاها منبع غنی از ترکیباتی هستند که به القا، حفظ و افزایش تولید شیر در انسان کمک می کنند. غذاهایی که حاوی گالاکتاگوگ هستند عبارتند از:
  • شنبلیله
  • رازیانه و بادیان
  • گیاهانی مانند شاتاوری
  • سیر

لینک مرتبط: تغذیه در رشد کودکان؛ ۱۱ بهترین غذا برای کمک به رشد قد کودکان

علاوه بر این، گیاهان و ادویه‌هایی که به‌ طور سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و توسط طب آیورودا نیز توصیه می‌شوند که به افزایش تولید شیر کمک می‌کنند عبارتند از: پودر زنجبیل و هل و زعفران.

انتخاب انواع غذاها به تغییر طعم شیر شما کمک می کند. یعنی شما می توانید کودک خود را راحت تر از شیر بگیرید. تنوع غذایی نه تنها بر طعم شیر تاثیر دارد، بلکه تضمین کننده جذب حداکثر مواد مغذی در وعده های غذایی است. از طرفی شیر دادن به کودک از نظر عاطفی یک لحظه شیرین برای مادر و کودک است. پس از این لحظات لذت ببرید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی نوشته شده است. لطفا در صورت ابتلا به بیماری، قبل از استفاده از درمان های خانگی با پزشکتان مشورت کنید.

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند.
با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *