با شناخت نشانه‌های گس لایتینگ، دست سوء استفاده گران را کوتاه کنید!

گس لایتینگ

با وجود اینکه اصطلاح گس لایتینگ یا پدیده چراغ گاز در چند سال اخیر بین افراد رواج یافته است. گس لایتینگ نوعی دستکاری روانشناختی است که طی آن یک شخص یا گروه، دچار شک و تردید می شود. در واقع جزء رفتارهای توهین آمیز کمتر شناخته شده است. نشانه های گس لایتینگ واضح و آشکار نیست. برعکس رفتاری است که قربانی نمی تواند آن را به آسانی تشخیص دهد. به طوری که جامعه نیز آن را ناخودآگاه پذیرفته است.
اما این بدان معنا نیست که شما فقط باید بپذیرید که مورد سوء استفاده قرار گرفته اید. در عوض، باید در مورد گس لایتینگ بیاموزید و بفهمید چیست و باید به چه علائی توجه کنید. مانند تمام تاکتیک‌های دستکاری روانشناختی، علائم گس لایتینگ هیچ وقت واضح نیست. سوء استفاده گر کاملا نامحسوس شروع به رفتارهای سمی می کند تا شما با او خو بگیرید و آن را بپذیرید.

پیشنهاد می شود بخوانید: ۷ نشانه خستگی روحی روانی که باید جدی بگیرید!

نشانه های گس لایتینگ یا دستکاری روانشناختی

با گذشت زمان، آن ها به رفتارهای خود شدت می بخشند، به طوری که باعث می شود سلامت عقل خود را زیر سوال ببرید. یکی از موثرترین تاکتیک‌های دستکاری روانشناختی است که می تواند بر افراد تاثیر مخربی داشته باشد. اگر خیلی بدشانس باشید و به این فرد نزدیک شوید، قدرت بیشتری بر شما خواهد داشت و دیدگاه شما را به طور کامل تغییر خواهد داد.
ناگفته نماند که اگر رفتار آن ها بر شما تاثیر بگذارد، خطرناک است. اگرچه فکر می کنید تنها مجموعه ای از کلمات هستند. اما می توانند تاثیرات عمیق تری برجا بگذارند به طوری که به ترومای شدیدی تبدیل شود.
بنابراین، حتی اگر تعداد زیادی از مردم از گس لایتینگ آگاه نباشند، این بدان معنا نیست که مشکل جدی وجود ندارد. همیشه باید مراقب علائمی آن باشید که نشان می دهد قربانی چنین آزاری قرار گرفته اید.

گس لایتینگ چیست؟

اکثر مردم در طول زندگی خود نوعی گس لایتینگ را تجربه می کنند. در بیشتر موارد، این کودکان هستند که از تاکتیک دستکاری روانشناختی رنج می برند، که توسط استفاده می شود. اما این نکته مهم را به خاطر بسپارید؛ اکثر والدین عمدا از گس لایتینگ استفاده نمی کنند. آن‌ها این کار را انجام می‌دهند زیرا بعضی رفتارهای کودکان برایشان غیرقابل قبول است.
به عنوان مثال، اگر کودکی در مدرسه عملکرد خوبی ندارد، والدین فکر می کنند که آن ها به خوبی درس نمی خوانند و ناآگاهانه به بچه هایشان ضربه می زنند. آن ها فرزند خود را فردی تنبل می دانند که قدر چیزهایی که دارند را نمی دانند. البته ممکن است اینطور باشد. اما، بیشتر اوقات، اینطور نیست که بچه ها نمی خواهند درس یاد بگیرند بلکه آن ها نیاز به توجه بیشتر دارند.

در این مطلب بخوانید: با سه راهکار دردهای ناشی از خشونت خانگی را درمان کنید

یا شاید در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و آن طور که باید نمی توانند خوب عمل کنند. اما، در این مورد، حتی اگر والدین کودک را با دستکاری روانشناختی تحت تاثیر قرار دهند، عمدی نیست. که باعث می شود تا حدودی با زمانی که از گس لایتینگ به شیوه ای توهین آمیز استفاده می شود، متفاوت باشد. مطمئنا، اگر والدین تان بدانند که رفتارهایشان موجب آسیب های روحی و روانی در وجود شما می شود، هرگز چنین رفتاری نخواهند داشت. اما گس لایتینگ واقعی کمی متفاوت است و معمولا خیلی مضرتر و خطرناک تر است.

دستگاری روانشناختی چگونه اتفاق می افتد؟

گس لایتینگ یک تاکتیک دستکاری روانشناختی است که اغلب توسط سوء استفاده گر برای کنترل قربانی استفاده می شود. روانشناسان آن را به عنوان نوعی سوء استفاده عاطفی پنهان طبقه بندی می کنند. با این حال اگر فرد می خواهد تصور قربانی را تغییر دهد باید از گس لایتینگ برای مدت طولانی استفاده کند در غیر آن هیچ تاثیری نخواهد داشت. هدف این تاکتیک این است که قربانی نسبت به خود یا دنیا چه دیدی دارد یا احساس عدم اطمینان کند. گاهی اوقات، حتی می تواند باعث شود فرد عقل و منطق خود را زیر سوال ببرد.
این تاکتیک بیشتر در روابط عاشقانه استفاده می شود. آزارگر از اعتماد قربانی استفاده می کند تا اعتماد به نفس او را تضعیف کند. شما هرگز تصور نمی کنید که کسی که ظاهرا شما را دوست دارد بتواند آشکارا به شما دروغ بگوید. پس این به نفع سوء استفاده گر است.
شریک عاطفی شما می‌داند که شما مراقب او هستید و رفتارش را زیر سوال نخواهید برد. بنابراین، او به آرامی شروع به کار گفتن دروغ های کوچکی می کند. تا شک و تردید را در ذهن شما جا دهد. اما گس لایتینگ مختص روابط عاشقانه نیست. حتی دوستان یا اعضای خانواده می توانند از این تاکتیک دستکاری روانشناختی برای به دست آوردن و تحت کنترل قرار دادن شما استفاده کنند. این امر مخصوصا زمانی رایج است که با افراد سمی وارد رابطه و معاشرت می شوید.

اگر می خواهید خود را بشناسید: کدام تیپ های شخصیتی موفق ترین روابط را دارند؟

دستکاری روانشناختی با یک دروغ شروع می شود

همانطور که قبلا ذکر شد، گس لایتنیک هرگز با دروغ های آشکار شروع نمی شود. بلکه همیشه از جزئیات کوچک یا شاید یک دروغ خیلی کوچک آغاز شود. با گذشت زمان، قربانی نسبت به خود و افکارش به تردید می افتد، یا حتی ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. آن ها حتی می توانند شروع به زیر سوال بردن اخلاق خود و نحوه نگرش خود نسبت به اطراف شان کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، سوء استفاده گر می تواند از تاکنیک های دستکاری روانشناختی پیچیده تری استفاده کند.
اگر چنین شود، قربانی را به نقطه‌ای می رساند که نمی‌تواند حقیقت را ببیند و عملا هر چیزی را که آزارگرش می‌گوید باور می‌کند. حتی ممکن است به شما این باور را بدهد که مقصر همه برخوردهای او در مقابل شما خودتان هستید.
آن وقت است که احساس می کنید دارید دیوانه می شوید. پس از مدتی، شما آن قدر آسیب پذیر خواهید شد که تقریبا هر کاری را که سوء استفاده گر از شما بخواهد انجام خواهید داد. بنابراین، اگر گس لایتینگ می تواند این قدر خطرناک شود، چگونه می توان علائم و نشانه های آن را تشخیص داد تا از این چنین رفتارهایی خلاص شوید؟ مهم‌ترین نشانه های گس لایتینگ را در ادامه ببینید:

برای شناخت بیشتر خود: تست روانشناسی؛ دوستان‌تان در مورد شما چه فکر می کنند!؟

1. از نشانه های گس لایتینگ، فرد سوء استفاده گر همیشه با شما بحث می کند

در هر رابطه ای، افراد مجبورند هر از گاهی با هم دعوا کنند. حتی طبیعی است که با افرادی که با آنها معاشرت می کنید نیز بحث کنید. زیرا هیچ وقت و هرگز دو نفر در جهان بینش مشابهی ندارند. اما اگر به نظر می رسد که شریک زندگی شما، یا حتی یکی از دوستان یا اعضای خانواده، همیشه با آنچه شما می گویید مخالفت است، این یعنی مشکل. چنین رفتاری معمولاً نشانه ای از گس لایتینگ است.
چنین فرد همه آنچه را که روزانه می گویید، اشتباه می خواند. او همه چیزهایی را که می دانید یا انجام می دهید را زیر سوال خواهید برد. بدترین چیز این است که آن ها حتی نیازی به بحث مستقیم با شما ندارند. کافی است از شما بپرسد که آیا از آن چه می گویید مطمئن هستید تا افکار و رفتار خود را زیر سوال ببرید. آن ها معمولا سوالاتی می پرسند که در نهایت شما را به باورتان به شک می اندازد و در نهایت فکر می کنید که اشتباه می کنید. این جا است که شما فریب خواهید خورد و خودتان نیز به این نتیجه می رسید که همیشه اشتباه می کنید.

2. فرد سو استفاده گر نسبت به همه چیز بی اهمیت است

در رفتارهای گس لایتینگ، بی اهمیت جلوه دادن یکی از موثرترین کارهایی است که سوء استفاده گر می تواند انجام دهد. در واقع آن ها با بی اهمیت نشان دادن خود نسبت به رفتارها و احساسات شما را حساس تر می کنند. چنین رفتاری از سوی آن ها به شما این حس را می دهد که بیش از حد به همه چیز واکنش نشان می دهید. طوری نشان می دهد که یعنی این شما هستید که می خواهید رابطه را خراب کنید.

پیشنهاد می شود بخوانید: ۵ مکمل غذایی برای مبارزه با افسردگی فصلی

اگر در یک رابطه خشونت آمیز هستید، ممکن است شریک عاطفی تان به شما بگویید که بیش از حد حساس هستید. یا همیشه بیش از حد واکنش نشان می دهید. به یاد داشته باشید اگر شریک عاطفی تان یک بار بگوید و واکنش تندی دارید مهم نیست. اما اگر همیشه و بارها از او چنین جملاتی می شنوید باید بدانید که این رفتار غیرمعمول است. آن موقع است که تبدیل به رفتار توهین آمیز می شود. هرگز نباید به کسی اعتماد کنید که به احساسات شما اهمیت نمی دهد.

3. فرد سوء استفاده گر فاقد مسئولیت پذیری است

یکی دیگر از نشانه های گس لایتینگ، امتناع از مسئولیت پذیری در قبال رفتار خود است. این کاری است که بسیاری از سوء استفاده گرها انجام می دهند. اما باید مراقب این علائم باشید، زیرا شما هرگز نمی‌توانید با کسی که مسئولیت اشتباهاتش را نمی گیرد، رابطه پایدار و سالمی داشته باشید.
دلیل اصلی عدم مسئولیت پذیری افراد در قبال اعمال شان این است که فکر می کنند نیازی به جبران یا فداکاری برای رابطه ندارند. در عوض، آن ها تمام مسئولیت رابطه را به دامان قربانی می اندازند و به او اجازه می دهند تمام کارهای سنگین را انجام دهند.

مطلب جذاب: تاثیر مطالعه بر مغز؛ با مطالعه هر روزه چه اتفاقی برای ذهن رخ می دهد؟

4. از نشانه های گس لایتنیگ، فرد به حرف شما گوش نمی دهد

فکر می کنم هیچ چیز ناامید کننده تر از این نیست که بخواهید با کسی صحبت کنید و او اصلا به حرف های شما گوش ندهد. اما این همان کاری است که فرد مقابل تان انجام می دهد تا شما را از هرگونه تلاش برای برقراری ارتباط منصرف کند. این رفتار باعث می شود احساس کنید نمی توانید منظور خود را به طرف مقابل تان برسانید.
اگر کسی مدام به شما می گوید که نمی تواند حرف های شما را درک کند و گیج می شود، شاید احساس کنید که مشکل از شما است. آن وقت است که فکر می کنید برای بحث کردن با او بیش از حد ناتوان هستید. در چنین شرایطی به مرور زمان کم حرف می شوید و حتی سعی نمی کنید از خود دفاع کنید. این واکنش به فرد سوءاستفاده‌گر اجازه می‌دهد تا تقریبا هر کاری را که می‌خواهد بدون توجه به اعتراضات شما انجام دهد. اگر احساس می‌کنید نمی توانید به همسر خود صحبت کنید، قطعا گرفتار گس لایتینگ شده اید.

پیشنهاد می شود بخوانید: قانون ۳۳۳ برای رفع اضطراب؛ چطور از این تکنیک ساده برای رفع اضطراب استفاده کنیم؟

5. از نشانه های گس لایتینگ دروغ های پی در پی است

دروغ گفتن رایج ترین تاکتیک دستکاری روانشناختی است. این رفتار بیشترین تاثیر را بر شما خواهد گذاشت. دروغ گفتن همیشه از چیزهای کوچک شروع می شود. حتی این دروغ ها واضح و آشکار هم نیستند بلکه دروغ های سفیدی هستند. که شما هرگز متوجه آن ها نمی شوید.
زمانی به شما دروغ می گویند حافظه، سلامت عقل و اعتبار شما زیر سوال می رود. هرچه این رفتارها بیشتر تداوم داشته باشند، بیشتر به این باور که دنیای جعلی سوء استفاده گر واقعی است، نزدیک تر می شوید. در نهایت، شما احساس خواهید کرد که تصور شما از جهان و خودتان اشتباه است. وقتی این اتفاق بیفتد، شما هیچ حرف از جانب مقابل خود را زیر سوال نخواهید برد. بلکه آن ها را به عنوان واقعیت می پذیرید و به سوء استفاده کننده اجازه می دهید شما را کنترل کند. بنابراین، بهتر است به همه این نشانه ها توجه کنید تا از چنین رفتارهای سمی نجات پیدا کنید.

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند.
با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *