جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

چوب خالص نسبت به سایر مواد معرفی‌شده دارای اصالت بیشتری است و به‌تنهایی می‌تواند آشپزخانه را به محیطی شیک تبدیل کند. در ادامه با بهترین چوب‌ها برای ساخت کابینت آشنا می‌شویم.

بهترین چوب‌ها برای ساخت کابینت آشپزخانه چیست؟

کابینت‌سازی یکی از صنایع پرکاربرد در سراسر جهان است؛ زیرا تمامی محل‌های مسکونی و اداری به کابینت‌ها نیاز دارند. برای ساخت کابینت از مواد اولیه متفاوتی استفاده می‌شود.

متریال مورداستفاده برای ساخت کابینت شامل فلزات، چوب، ام‌دی‌اف، ممبران، لمینت، فیبر، تخته سه لا و هایگلاس است. هر یک از موارد بالا دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و باتوجه‌به هزینه و کارایی موردنیاز می‌توانید ماده اولیه موردنیاز برای ساخت کابینت را انتخاب کنید.

در میان متریال‌های معرفی‌شده چوب دارای بالاترین کیفیت و زیبایی است. چوب خالص نسبت به سایر مواد معرفی‌شده دارای اصالت بیشتری است و به‌تنهایی می‌تواند آشپزخانه را به محیطی شیک تبدیل کند. در ادامه با بهترین چوب‌ها برای ساخت کابینت آشنا می‌شویم.

انواع چوب کابینت سازی

  • چوب گردو

چوب گردو را می‌توان جز زیباترین چوب‌های جهان دانست. این چوب سخت، دارای خطوط و نقش‌های زیبایی است که باعث زیبایی منحصربه‌فرد آن شده است. چوب گردو تیره است و دارای خط‌های سفید و قرمز است.

به‌جز زیبایی، کیفیت و مقاومت بالای این چوب باعث محبوبیت آن شده است. چوب گردوی آمریکایی، جز چوب‌های اصیل و باکیفیت است و از سایر چوب‌های گردو برتر است. چوب گردو را می‌توان جز گران‌ترین چوب‌های موجود برای کابینت‌سازی دانست.

چوب درخت گردو

چوب راش یکی از انواع چوب‌های روسی است. چوب راش مناسب برای کابینت‌سازی معمولاً از آذربایجان به ایران وارد می‌شود. برخی از چوب‌های استفاده‌شده برای کابینت‌سازی نیز ایرانی هستند.

چوب راش نسبتاً سخت و سنگین است. این چوب از تراکم بالایی برخوردار است و استحکام بالایی دارد. در ساخت کابینت، استحکام چوب یک مزیت به‌حساب می‌آید؛ زیرا قفسه‌ها باید بتوانند وزن ظروف داخل کابینت را تحمل کنند.

چوب راش دارای رگه‌های صاف و یکنواخت در بافت خود است. این نوع چوب در برابر رطوبت و آفت‌های قارچی نیز مقاوم است و برای استفاده در شهرهای شرجی مناسب است. چوب راش نسبت به گردو دارای قیمت کمتری است.

چوب راش

  • چوب گیلاس

درخت گیلاس علی‌رغم اینکه در جنگل رشد نمی‌کند دارای استحکام بالایی است. چوب گیلاس بسیار مرغوب و باکیفیت است. گیلاس درعین‌حال که در دسته چوب‌های نرم قرار می‌گیرد، دارای مقاومت بالایی است و برای ساخت کابینت مناسب است.

انعطاف‌پذیری این چوب بالا است و فرم‌دادن و انجام عملیات نجاری روی آن ساده است. رنگ چوب گیلاس قرمز مایل به قهوه‌ای است و برای ساخت کابینت‌های مدرن و کلاسیک مناسب است. گیلاس را می‌توان در دسته چوب‌های گران‌قیمت قرارداد.

چوب گیلاس

  • چوب افرا

چوب درخت افرا یکی دیگر از چوب‌های رایج برای ساخت کابینت در دنیا، به‌خصوص قاره آسیا است؛ زیرا درخت افرا در آسیا به تعداد زیادی وجود دارد. چوب افرا دارای مقاومت بالا است و کابینت ساخته‌شده از افرا بسیار بادوام است.

باوجوداینکه افرا دارای دوام بالا است، کنده‌کاری و ایجاد نقش‌های زیبا بر آن آسان است. رنگ چوب افرا معمولاً سفید مایل به کرم است و برای ساخت کابینت‌های کلاسیک بسیار مناسب است.

یکی از مزیت‌های چوب افرا، رنگ‌پذیری بالای آن است. همان‌طور که بالاتر ذکر شد، چوب افرا در آسیا به‌وفور وجود دارد؛ بنابراین دارای قیمت مناسبی است.

چوب افرا

  • چوب بلوط

چوب بلوط به دلیل سبک بودن و استحکام بالا به یکی از پرطرفدارترین چوب‌ها برای ساخت کابینت تبدیل‌شده است.

چوب بلوط به طور عمده شامل دودسته سفید و قرمز می‌شود. چوب بلوط سفید نسبت به قرمز محکم‌تر است و دارای خط و خطوط ظریف‌تری است. به‌طورکلی رنگ چوب بلوط قهوه‌ای روشن و قهوه‌ای تیره است.

چوب بلوط نسبت به رطوبت مقاومت بالایی دارد و برای استفاده در شهرهای ساحلی مناسب است.

قیمت چوب بلوط نسبت به سایر چوب‌ها، در دسته متوسط قرار می‌گیرد؛ اما بلوط سفید نسبت به بلوط قرمز گران‌تر است؛ زیرا کمیاب‌تر است.

  • چوب کاج

استفاده از چوب درخت کاج باعث می‌شود تا فضای آشپزخانه، حالت سنتی به خود بگیرد. همچنین استفاده از چوب کاج می‌تواند فضاهای جنگلی و روستایی را تداعی کند.

چوب درخت کاج بسیار بادوام است و گزینه مناسبی برای ساخت کابینت است. چوب کاج به رنگ کرم و زرد است.

معمولاً از چوب کاج به طور طبیعی و با رنگ طبیعی آن استفاده می‌شود؛ اما اگر مایل باشید می‌توانید آن را به‌راحتی رنگ کنید و به رنگ دلخواه خود دربیاورید.

برای استفاده از چوب کاج باید آن را با استفاده از روکش‌ها بپوشانید. استفاده از روکش باعث می‌شود تا از چوب در برابر خراشیدگی و آسیب براثر خط‌وخش جلوگیری شود.

چوب درخت کاج در دسته چوب‌های ارزان‌قیمت قرار می‌گیرد.

چوب کاجمزایا و معایب کابینت چوبی

همان‌طور که در ابتدای مقاله خواندید برای ساخت کابینت از مواد اولیه متفاوتی استفاده می‌شود که هر یک، دارای مزایا و معایبی هستند. در ادامه به مزایای کابینت‌های چوبی می‌پردازیم.

  • زیبایی: چوب یکی از زیباترین متریال موجود در طبیعت است. استفاده از چوب به‌عنوان یک ماده طبیعی، باعث ایجاد آرامش می‌شود. درگذشته فقط خاندان‌های اشرافی و در قصر از چوب استفاده می‌کردند؛ اما امروزه استفاده از چوب رایج‌تر شده است.
  • دوام بالا: چوب یکی از مواد طبیعی موجود در طبیعت است که از دوام بالایی برخوردار است. اکثر چوب‌ها دارای تراکم بالا هستند و در برابر ضربه مقاوم هستند. چوب خالص نسبت به سایر فراورده‌های چوبی مانند ام‌دی‌اف از استحکام بالاتری برخوردار است.
  • تمیزی راحت: کابینت اغلب در آشپزخانه به کار برده می‌شود که مرکز چربی و آلودگی‌هاست. تمیز کردن کابینت به دلیل ایجاد لکه‌های آب، چربی و مواد غذایی یکی از سخت‌ترین کارها است؛ اما کابینت‌های چوبی نسبت به سایر جنس‌ها راحت‌تر تمیز می‌شوند.

همان‌طور که چوب دارای مزایای زیادی است، معایبی را نیز به همراه دارد که عبارت‌اند از:

  • گرانی: چوب خالص و باکیفیت، یکی از گران‌ترین ماده‌های موجود برای ساخت کابینت است. چوب به دلیل طولانی‌بودن مدت رشد درخت و عملیات پی‌درپی و طولانی برای آماده‌شدن برای مصرف، گران است و متأسفانه فقط قشر ثروتمند جامعه قادر به داشتن کابینت‌های چوبی هستند.
  • آسیب در برابر رطوبت: همان‌طور که می‌دانید چوب اولیه دارای رطوبت است؛ اما چوبی که مورداستفاده قرار می‌گیرد، خشک ‌شده است؛ اما چوب یک ماده پویا است. زمانی که چوب در برابر رطوبت قرار بگیرد آن را جذب می‌کند و زمانی که در محیط خشک قرار بگیرد رطوبت خود را دفع می‌کند. تغییر رطوبت باعث می‌شود چوب دچار التهاب یا ترک خوردن شود.
  • آسیب در برابر حشرات: چوب یکی از مناسب‌ترین محل‌ها برای رشد حشرات و قارچ‌ها است. برای ساخت کابینت باید از چوب سالم استفاده شود گاهی ممکن است چوب اولیه دچار قارچ باشد و از آن استفاده شود. در گاهی مواقع هم چوب پس از پردازش و آماده شدن دچار بیماری‌ها می‌شود.

کلام آخر

برای خرید کابینت‌های چوبی حتماً به مکان‌های معتبر مراجعه کنید؛ زیرا به دلیل گرانی چوب ممکن است به‌جای ساخت کامل کابینت از چوب، فقط از روکش‌های چوبی استفاده شود.

همچنین توجه کنید که استفاده از کابینت‌های چوبی همان‌طور که لذت‌بخش است به مراقبت نیاز دارد تا دچار خط‌وخش نشود.

منبع: گروه شرکت‌های پرسال

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان