جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
0
(0)

کینوا بومی آمریکای جنوبی است. امروزه این ماده غذایی به عنوان یک غذای سالم در ایالات متحده و سایر کشورهای غربی محبوبیت زیادی به دست آورده است. در واقع، صدها سال پیش، مردم اینکا این ماده خوراکی گیاهی که جز غلات باستانی حساب می شود را یک غذای مقدس می دانستند. در چند دهه گذشته، محبوبیت کینوا به طور تصاعدی افزایش یافته است، زیرا تقاضا برای جایگزین های غلات که به سادگی پخته می شود، مغذی است و گلوتن ندارد، افزایش یافته است. کینوا نه تنها از نظر مواد مغذی عالی است، بلکه فواید بی شماری برای سلامتی دارد. در این نوشتار با خواص کینوا آشنا می‌شوید تا بدون تردید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

1. از خواص کینوا که مملو از مواد مغذی است

کینوا جزء غلات است که برای دانه های خوراکی آن کشت می شود. این دانه ها همان چیزی است که ما آن را کینوا می نامیم.

مطلب مرتبط: طرز پخت کینوا (خاویار گیاهی)

این ماده خوراکی دارای انواع مختلف از جمله قرمز، سیاه و سفید است. از خواص کینوا می توان به منبع خوب آن برای فولات، منیزیم، روی و آهن اشاره کرد. همچنین سرشار از فیبر و پروتئین است، مواد مغذی که نقش مهمی در کاهش اشتها و سیری طولانی مدت دارد.

2. ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد

غذاهای مغزی فراتر از ویتامین ها و مواد معدنی در خود دارد. به عنوان مثال، کینوا حاوی چندین ترکیب گیاهی است که ممکن است به طرق مختلف برای سلامتی مفید باشد. در واقع دارای دو ترکیب گیاهی فلاونوئیدی، کوئرستین و کامفرول است. این ها فلاونوئیدهای اصلی موجود در کینوا هستند.
کوئرستین و کامفرول دارای خواص ضد التهابی هستند و به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند. به این معنی که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد کمک می کنند.
مصرف بیشتر غذاهای غنی از فلاونوئید مانند کینوا می تواند به تقویت سلامت کلی بدن و محافظت در برابر برخی بیماری های خطرناک کمک کند. با گنجاندن غذاهای مغذی مانند کینوا در رژیم غذایی خود، جذب کل این ترکیبات و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی را به میزان قابل توجهی افزایش خواهید داد.

لینک مرتبط: ۸ ماده غذایی فوق العاده برای افزایش رشد مو که باید در برنامه غذایی تان بگنجانید

3. فیبر بیشتری نسبت به سایر غلات دارد

یکی دیگر از مزایای مهم کینوا فیبر بالای آن است. یک پیمانه (185 گرم) کینوآ پخته شده حاوی 5.18 گرم فیبر است. که تقریبا 18 درصد از 28درصد مصرف روزانه بدن را تامین می کند. کینوا نسبت به چندین غلات محبوب دیگر مانند برنج قهوه ای فیبر بیشتری دارد.
افزودن غذاهای غنی از فیبر مانند کینوا به رژیم غذایی می تواند با تحریک حرکات منظم روده و تامین باکتری های مفید در روده به سلامت دستگاه گوارش کمک کند.
به علاوه، خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند به حفظ وزن سالم بدن موثر باشد. فیبر سبب ایجاد حس سیری طولانی مدت می شود. ترکیب غذاهای پرفیبر مانند کینوا با غذاهای با پروتئین بالا می تواند به شما کمک کند احساس سیری طولانی مدت داشته باشید. به همین دلیل می توانید وزن خود را کنترل کنید.

4. برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، مناسب است

برخی از افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن، از جمله مبتلایان به بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن غیر سلیاک، باید از غذاهای حاوی گلوتن اجتناب کنند. افرادی که از رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی می کنند باید جایگزین های بدون گلوتن را برای غلات مانند گندم، جو و چاودار انتخاب کنند. کینوا به طور طبیعی بدون گلوتن است. یک انتخاب مغذی برای افرادی که می خواهند گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کنند.
برخلاف محصولات بدون گلوتن ساخته شده با مواد تصفیه شده، کینوا منبع خوبی از مواد مغذی است که رژیم های بدون گلوتن اغلب فاقد آن هستند، مانند:

  • فیبر
  • فولات
  • روی
  • منیزیم

مطلب مرتبط: عوارض جانبی سیر؛ ۱۴ دلیل که باید از مصرف بیش از حد سیر پرهیز کنید!

5. یکی از خواص کینوا منبع غنی پروتئین آن است

این ماده غذایی منبع خوبی از پروتئین است. کینوا که به خاویار گیاهی نیز معروف است اغلب به عنوان یک پروتئین کامل شناخته می شود. یعنی حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری است که بدن شما به تنهایی قادر به ساخت آن ها نیست.
با این حال، کارشناسان استدلال می کنند که کینوا نباید یک پروتئین کامل در نظر گرفته شود زیرا حاوی مقادیر کمی از اسیدهای آمینه خاص مانند لیزین است. به همین دلیل، کارشناسان پیشنهاد کرده‌اند که کینوا را یک پروتئین «تقریبا کامل» در نظر بگیرید نه پروتئین کامل.
در هر صورت، کینوا منبع خوبی از پروتئین است. گنجاندن آن در رژیم غذایی می تواند به شما کمک کند. تا نیاز روزانه بدن خود به پروتئین را تامین کنید.
این امر به ویژه برای کسانی که از رژیم‌ های غذایی گیاهی پیروی می‌کنند، مانند وگان‌ها صادق است. شما می توانید با ترکیب کینوا با لوبیا، توفو و سبزیجات مخلوط، یک وعده غذایی گیاهی و غنی از پروتئین در کمترین زمان ممکن درست کنید.

مطلب مرتبط: از تقویت سلامت قلب تا کاهش خطر سرطان، ۷ فائده بی نظیر عصاره برگ زیتون!

6. سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مهم است

اکثر از مردم برخی از مواد مغذی مهم را به اندازه کافی دریافت نمی کنند. به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهد که بسیاری از کودکان و بزرگسالان ویتامین ها و مواد معدنی کافی از جمله فولات، پتاسیم، آهن و منیزیم را مصرف نمی کنند. از طرفی دریافت نکردن فیبر کافی می تواند از طرق مختلف بر سلامت شما تاثیر بگذارد.
یکی از خواص کینوا منبع فیبر بالای آن است. به علاوه سرشار از چندین ویتامین و مواد معدنی است که میزان مصرف آن در رژیم غذایی خیلی از افراد کم است.
خوردن منظم کینوا می تواند به شما در تامین نیازهای بدن تان به منیزیم، پتاسیم، آهن، فیبر و فولات کمک کند. ویتامینی که به دلیل نقش آن در رشد و تکامل جنین در دوران بارداری خیلی مهم است.

به این نکته توجه زیرا کینوا حاوی مواد ضد مغذی نیز هست، از جمله:

  • ساپونین ها
  • تانن ها
  • اسید فیتیک

این ها می توانند با مواد مغذی خاصی مانند آهن و منیزیم تعامل کنند و جذب آن ها را کاهش دهند. با این حال، با شستشو، خیساندن کینوا قبل از پختن، می توانید محتوای ضد مغذی آن را کاهش دهید.
کینوا همچنین دارای اگزالات بسیار بالایی است. به همین دلیل باعث نگرانی افرادی می شود که سنگ کلیه دارند، زیرا اگزالات می تواند در ایجاد و تشدید آن نقش داشته باشد.

لینک مرتبط: با این نوشیدنی معجزه آسا بدن خود را پاکسازی کنید!

7. تاثير مثبت بر سلامت متابولیک از خواص کینوا است

برخی از مطالعات نشان می دهد که خوردن کینوا می تواند تاثیر خاصی بر سلامت داشته باشد.
کینوا می تواند به طور قابل‌ توجهی سطح کلسترول LDL (بد)، کلسترول تام و وزن بدن را کاهش دهد. همچنین بر تنظیم قند خون، ایجاد حس سیری طولانی مدت، کنترل وزن بدن و کنترل کردن سطح تری گلیسیرید تاثیر بگذارد.
اگرچه کینوا می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت متابولیک داشته باشد. اما این رژیم غذایی و سبک زندگی شما به عنوان یک کل بیشترین اهمیت را در کاهش خطر ابتلا به بیماری دارد.
پیروی از یک الگوی غذایی سرشار از غذاهای مغذی مانند کینوا، سبزیجات، میوه‌ها، ماهی و لوبیا یک راه هوشمندانه برای محافظت از سلامت بدن و کاهش عوامل خطر آفرین بیماری ها مانند سطح بالای چربی خون و سطح بالای قند خون است.

لینک مرتبط: پروتئین گیاهی را در این ۶ ماده غذایی بیابید!

8. به راحتی در رژیم غذایی گنجانده می شود

شما می توانید کینوا را به راحتی وارد برنامه غذایی خود کنید. کینوا خوشمزه است و با بسیاری از غذاها ترکیب می شود.
بسته به نوع کینوا، شستن و خیساندن آن برای از بین بردن ساپونین ها مهم است. این مواد به طور طبیعی در لایه بیرونی خاویار گیاهی یافت می شوند و می توانند طعم تلخی داشته باشند.
با این حال، برخی از برندها کینوا را شسته و در دسترس خریداران قرار می دهند. به علاوه، می توانید کینوا جوانه زده را خریداری کنید که دارای محتوای ضد مغذی آن کاهش یافته و می تواند به بهبود جذب مواد مغذی کمک کند.
شما می توانید کینوا را از اکثر فروشگاه های مواد غذایی گیاهی و بسیاری از سوپرمارکت ها خریداری کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان