برای افزایش نظم و انضباط شخصی از این 3 راهکار استفاده کنید!

افزایش نظم و انضباط شخصی

از آن جایی که انسان هستیم، به طور ناخودآگاه به دنبال آزادی هستیم و چندان نظم و انضباط را دوست نداریم.  به همین دلیل است که افراد با قوانین سختگیرانه جامعه به مشکل می خورند و ترجیح می دهد از روش های خود پیروی کنند. اما ما دلیل ایجاد قوانین و مقررات رفتاری را به خوبی می دانیم و نمی توانیم آن ها را نادیده بگیریم. زیرا چنین قوانینی به شکل گیری جامعه ای متحد کمک می کنند. جامعه ای که می تواند شکوفا شود و به افراد کمک کند تا به اهداف خود برسند. برای همین باید به افزایش نظم و انضباط شخصی چه در زندگی و جامعه توجه کرد.

افزایش نظم و انضباط شخصی

با این حال حتی این قوانین و دلیل آن نیز نمی تواند جلوی رفتارهای خاص افراد را بگیرد. مردم گاهی کارهایی انجام می دهد که دلشان می خواهند و به پیامدهای آن هیچ اهمیتی دارد. گاهی اوقات شما فقط می خواهید از قید قوانین آزاد شوید و کاری را انجام دهید که همان لحظه از ذهن تان می گذرد. شاید ابتدا فکر کنید چندان مهم نیست، اما به سرعت تبدیل به یک مشکل خواهد شد. بدون خود انضباطی و نظم، تفاوت زیادی بین انسان و حیوان وجود ندارد. بدون این مهارت، نمی توانید احساسات و بسیاری از رفتارهای خود را مدیریت کنید.

فقدان انضباط شخصی یکی از دلایلی است که باعث می شود افراد دست به رفتارهای غیرقانونی بزنند. مطمئنا برای اکثر مردم این طور نیست و فقط اقلیت کوچکی به آن درگیر هستند. اما اگر به خود اجازه دهید همیشه بر اساس احساس و بدون فکر عمل کنید، همچنان خطر آسیب رساندن به مردم و به خطر انداختن رفاه خود شما وجود دارد. بنابراین باید از خود بپرسید چرا افزایش نظم و انضباط شخصی اهمیت دارد؟

انضباط شخصی چیست و چرا مهم است؟

بسیاری از شما احتمالا با خود انضباطی با نام دیگری آشنا هستید: مثل خودکنترلی. واقعا مهم نیست که این اصطلاح را چه می نامید. اصل مفهوم آن است که اهمیت دارد. در واقع توضیح کوتاه خود انضباطی به معنی توانایی فرد برای مدیریت و کنترل احساسات، رفتارها است. این توانایی ریشه در قشر جلویی مغز یا قشر پیش پیشانی، ناحیه ای از مغز که مسئول برنامه ریزی، تصمیم گیری و حل مسئله است، دارد.

خود انضباطی

زمانی که فرد فاقد این توانایی باشد، عملکرد قشر جلوی مغز تحت تاثیر قرار می گیرد. این مهارت گاهی اوقات به عنوان مقاومت در برابر انجام کاری برای رسیدن به یک هدف بلند مدت تعریف می شود. نمونه ای از این موضوع می تواند امتناع شخصی از سیگار کشیدن در یک مهمانی باشد. این امتناع ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که آن ها بیشتر به سلامت درازمدت خود اهمیت می دهند تا کاری که دیگران انجام می دهند.

آیا می توانید خود انضباطی را یاد بگیرید؟

برخی از کارشناسان بر این باورند که خود انضباطی یک رفتار فطری است. این که آیا این بحث درست است یا خیر نیاز به تحقیق بیشتری دارد. اما از یک چیز مطمئن باشید، شما می توانید مهارت خود انضباطی را بیاموزید. حتی اگر برخی از افراد تمایل ژنتیکی نسبت به نظم و انضباط بیشتر داشته باشند، این بدان معنا نیست که افراد دیگر نمی توانند این مهارت را بیاموزند. کارشناسان بر این باورند که هر فردی می تواند با پرورش عادات مناسب، انضباط خود را افزایش دهد.

3 راه برای افزایش انضباط شخصی

با این روش ها انضباط شخصی خود را افزایش دهید:

1. تعلل را متوقف کنید

به تعویق انداختن کار یکی از بزرگترین موانع برای افرادی است که در تلاش برای رسیدن به اهداف خود هستند. همچنین یکی از دلایل اصلی این است که شما فکر می کنید نمی توانید نظم و انضباط را یاد بگیرید. ناگفته نماند که مردم در وهله اول به دلیل عدم نظم و انضباط این کار را به تعویق می اندازند، بنابراین این یک چرخه معیوب است. متاسفانه اکثر افراد در یک مقطعی از زندگی تعلل را تجربه می کنند. تحقیقات نشان می دهد که 95 درصد از مردم کارهایشان را به تعویق می اندازند.

این موضوع چندان هم مهم نیست. مثلا وقتی کار کوچکی را به تعویق بی اندازید، مثل مرتب کردن تخت، اهداف بلندمدت شما به خطر نمی افتد. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه انجام کار خود را به تعویق می اندازند، حتما در آخرین لحظه مضطرب خواهید شد. همین لحظه است که به مشکل می خورید. برای افزایش نظم و انضباط خود، باید گام هایی را در جهت حل مسئله و انجام کار بردارید. اولین قدم این است که تشخیص دهید در حال انجام چه کاری هستید.

به تعویق انداختن کارها

یکی از نشانه های واضح به تعویق انداختن کارها وقتی است که از انجام کارها برای مدت طولانی دست می کشید. خیلی از مردم سعی می کنند با پرکردن روز خود با کارهای کم اولویت، خود را فریب دهند و فکر کنند کارهای مفیدی انجام داده اند. مثلا مطمئنا، تمیز کردن خانه شما ضروری است. اما اگر شروع به تا کردن لباس‌هایی که از قبل کنار گذاشته‌اید، می‌کنید، زیرا می‌خواهید تمیز کردن خانه را به تعویق بی اندازید، یعنی یک نشانه از به تعویق انداختن کارها. هنگامی که متوجه به تعویق انداختن کار خود شدید باید دلیل آن را نیز درک کنید.

برخی از افراد این کار را انجام می دهند زیرا در انجام کاری مضطرب هستند. بعضی هم کاری را انجام نمی دهند زیرا آن را خسته کننده یا ناخوشایند می دانند. اما رفتار آن ها معمولا به دلیل مهارت های سازمانی ضعیف است. در حالی که وقتی دلیل آن را درک کردید می توانید این عادت را ترک کنید.

برای ترک چنین رفتاری به استراتیژی های مختلفی نیاز دارید. مثلا برخی افراد اگر پس از اتمام کار پاداشی دریافت کنند، خوب عمل می کنند. برخی نیاز به یک ناظر برای انجام کارها دارند. عده ای نیز باید عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانند تا کارهایشان را به انجام برسانند. همه این عادات به شما کمک می کنند، تمرکز بیشتری داشته باشید و نظم و انضباط خود را افزایش دهید.

2. انتخاب یک روتین مناسب

نظم و انضباط به شدت با توانایی فرد برای ایجاد و حفظ یک روتین گره خورده است. افرادی که به طور طبیعی منظم عمل می کنند، دست به ایجاد یک روتین می زنند. حتی اغلب بدون این که متوجه شوند این کار را انجام می دهند. آن ها مجبور نیستند کارهای روزانه خود را بنویسند تا مطمئن شوند که همه چیز طبق برنامه پیش خواهد رفت. اما افرادی که در تلاش نظم و انضباط در کارهای خود هستند، باید این کار را انجام دهند.

این افراد باید با برنامه ریزی و ایجاد عادات سالم شروع کنند. یکی از ویژگی های خوب این نکته این است که وقتی شروع به اجرای روتین می کنید، اراده خود تقویت می کنید. پس از مدتی، متوجه خواهید شد که نه فقط در مورد کارهای روزمره، بلکه بر همه جنبه های زندگی خود کنترل بیشتری خواهید داشت.

پایبندی به روتین روزانه در افزایش نظم و انضباط شخصی

اما چگونه می توانید یک روتین خوب را انتخاب، شروع و حفظ کنید؟ شما همیشه می توانید با اولویت بندی کارهای خود شروع کنید. یکی از نکات مثبت، اجرای دقیق روتین است. سعی کنید هر شب در یک ساعت معین بخوابید و هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. حتما باید هفت تا هشت ساعت بخوابید.

روز خود را با پیاده روی یا یک تمرین ورزشی کوتاه شروع کنید. همچنین خوردن صبحانه قبل از خوردن قهوه گزینه بهتری است. کارهای دیگری نیز وجود دارد که می توانید بسته به علایق و سبک زندگی شخصی خود انجام دهید. به عنوان مثال، برخی افراد دوست دارند به باشگاه بروند. هر کاری که انجام می دهید، اما باید به روتین خود پایبند باشید.

3. با افراد منظم و با انضباط دوست شوید

این ماجرا را تصور کنید. شب جمعه است و دوستان شما همگی در حال رفتن به مهمانی و تفریح هستند. اما شما باید کار کنید، برعکس آن ها از ارسال عکس و درخواست بیرون رفتن برای شما، دست بر نمی دارند. بنابراین، مطمئنا تسلیم می شوید و کار خود را به فردا موکول می کنید، که البته فردا حس پشیمانی رهایتان نخواهد کرد. این سناریویی است که همه با آن آشنا هستند. متاسفانه، گاهی اوقات، افراد اطراف تان، به جای کمک به شما در دستیابی به اهداف، فقط حواس شما را پرت می کنند.

برای بهبود انضباط خود، باید با افراد منظم دوست شوید. چنین دوستانی شما را تشویق می کنند که کار خود را انجام دهید تا تمام شوند. سپس مطابق به ساعات آزاد شما برنامه ریزی می کنند. این یعنی بعضی از افراد را از زندگی خود حذف کنید. هرچند حذف دوست می تواند خیلی سخت باشد، اما این فداکاری را برای بهبود سبک زندگی و رسیدن به اهداف خود انجام دهید.

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند.
با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *