جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
3.2
(13)

اگر از درمان های خانگی و مواد طبیعی استفاده کنید می توانید پوستی صاف و بدون آکنه داشته باشید. جوش روی باسن آزار دهنده است و در نتیجه عفونت باکتریایی ایجاد می شود. جوش های خارش دار، دردناک و خشن روی باسن در لباس گشاد مورد علاقه تان می تواند ناراحت کننده باشد. با این حال اگر می خواهید همیشه از لباس های مورد علاقه تان استفاده کنید، راه حل های ساده و سریعی وجود دارد که می توانید در خانه امتحان کنید تا از شر جوش روی  باسن خلاص شوید. در این نوشتار، به معرفی چندین روش درمان جوش روی باسن پرداخته ایم که به شما در از بین بردن یا کنترل آکنه باسن کمک می کند.

آکنه باسن چیست؟

ساده بگوییم آکنه ای که گاهی روی صورت یا دیگر قسمت های بدن خود مشاهده می کنید، ممکن است روی باسن شما نیز ایجاد شود. آکنه باسن معمولا در نتیجه گرفتگی فولیکول های مو روی باسن شما ایجاد می شود.

مطلب مرتبط: درمان جوش هورمونی؛ چطور از بروز آکنه های هورمونی پیشگیری کنیم؟

چه چیزی باعث آکنه باسن می شود؟

آکنه باسن زمانی ایجاد می شود که فولیکول های مو توسط استافیلوکوکوس اورئوس (یا باکتری استاف) آلوده شوند. به این عفونت فولیکول های مو فولیکولیت نیز می گویند.

باکتری های استاف همیشه روی سطح پوست شما وجود دارند و هیچ آسیبی به شما نمی زنند. اما اگر پوست شما خشک شود، این باکتری ها می توانند داخل آن وارد شده و باعث عفونت شوند. جوش یا آکنه تقریبا همیشه نتیجه چنین عفونت هایی است.

برآمدگی های فولیکولیت یا آکنه باسن شبیه آکنه و جوش صورت یا دیگر نواحی بدن هستند. یعنی معمولا قرمز هستند و در مرکزشان یک برآمدگی سفید پر از چرک دارند. این برجستگی ها می توانند در دراز مدت کاملا خارش دار و ناراحت کننده باشند. در برخی موارد، آن ها حتی ممکن است زخم هایی نیز از خود به جای بگذارند. با این حال نگران نباشید، این جوش ها به راحتی قابل درمان هستند. در این جا لیستی از بهترین درمان های خانگی وجود دارد که می تواند به شما در درمان آکنه باسن کمک کند.

لینک مرتبط: ۵ شیوه استفاده از روغن میخک برای درمان آکنه که بسیار اثرگذار است

درمان های خانگی برای درمان جوش روی باسن

روش های درمانی خانگی که به شما در کاهش، کنترل و درمان جوش باسن کمک می کنند.

1. محلول آب نمک

مواد لازم:

1 قاشق چایخوری نمک

2 فنجان آب گرم

یک دستمال تمیز

یک قاشق چایخوری نمک را به دو فنجان آب گرم اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. سپس یک پارچه را در محلول نمک خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید. حوله را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. می توانید این کار را سه بار در روز انجام دهید.

نمک از کلرید سدیم تشکیل شده است که به دلیل خواص ضد باکتریایی خود معروف است. این محلول می تواند به درمان جوش روی باسن کمک کند.

2. روغن درخت چای برای درمان جوش روی باسن

مواد لازم:

3-4 قطره روغن درخت چای

لینک مرتبط: ۵ بهترین درمان خانگی برای آکنه کیستیک + علل و پیشگیری

1 قاشق غذاخوری از هر روغن حامل (روغن زیتون یا نارگیل)

چند قطره روغن درخت چای را به یک قاشق غذاخوری روغن حامل اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. این مخلوط را مستقیما روی آکنه باسن روی خود بمالید و اجازه دهید جذب شود. از این روش ۲ تا ۳ بار در روز استفاده کنید.

روغن درخت چای به دلیل خواص استثنایی ضد میکروبی و ضد التهابی برای آکنه خیلی مفید است. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که روغن درخت چای تقریبا به اندازه بنزوئیل پراکسید برای درمان آکنه مؤثر است

3. کمپرس گرم یا سرد

مواد لازم:

یک کمپرس سرد یا گرم

یک بطری آب گرم یا یک کیسه یخ بردارید و آن را روی باسن خود بمالید. به مدت 10 تا 15 دقیقه این کار را تکرار کنید. این کار را باید ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

کمپرس گرم می تواند با باکتری های مسئول آکنه باسن مبارزه کند. همچنین می تواند التهاب و تورم را کاهش دهد و حتی چرک را خارج کند. کیسه یخ التهاب را کاهش می دهد و به کوچک شدن منافذ بزرگ کمک می کند و در نتیجه از ایجاد آکنه جدید جلوگیری می کند.

مطلب مرتبط: فواید زرشک؛ ۷ مزیت فوق العاده زرشک از کنترل دیابت تا درمان آکنه

4. استفاده از آب لیمو برای درمان جوش روی باسن

مواد لازم:

2/1 لیمو

تکه های پنبه

نصف لیمو را بردارید و آب آن را بگیرید. یک تکه پنبه را در آب لیمو آغشته کنید و آن را مستقیما روی نواحی آسیب دیده بمالید. بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند، سپس با آب ولرم پوست خود را بشویید. می توانید این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

آب لیمو دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است تورم و التهاب مرتبط با آکنه باسن را کاهش دهد. همچنین خاصیت قابض آن می تواند منافذ بزرگ را کوچک کرده و از بروز جوش در آینده جلوگیری کند. علاوه بر این، آب لیمو همچنین دارای خواص باکتری کشی است که ممکن است با باکتری های مولد آکنه مبارزه کند.

5. روغن نارگیل

مواد لازم:

روغن نارگیل (به میزان لازم)

مقداری روغن نارگیل را روی انگشتان خود بریزید و مستقیما روی آکنه باسن بمالید. اجازه دهید پوستتان روغن را جذب کند. این کار را هر 3 ساعت 2 تا 3 بار تکرار کنید. همچنین می توانید از این روش ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۶ درمان خانگی موثر برای از بین بردن آکنه و جوش های روی بینی

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط مفید مانند اسید لوریک و اسید کاپریک است. این اسیدهای چرب دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی عالی هستند که می توانند باکتری ها را از بین ببرند. همچنین آکنه را کاهش دهند.

6. بلغور جو دوسر

مواد لازم:

1 قاشق غذاخوری پودر جو دوسر

با 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه

1 قاشق غذاخوری ماست

یک قاشق غذاخوری پودر جو دوسر و ماست را در یک کاسه بریزید و یک قاشق چایخوری زردچوبه به آن اضافه کنید. خوب هم بزنید تا خمیر غلیظی به دست آید. خمیر را روی نواحی آسیب دیده بمالید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه خشک شود. خمیر را با آب ولرم از روی پوست خود بشویید. این کار را باید هفته ای یکبار انجام دهید.

بلغور جو دوسر به عنوان یک اسکراب طبیعی عمل می کند و سلول های مرده پوست را از بین می برد. همچنین منافذ را باز می کند و از ایجاد جوش در آینده جلوگیری می کند. خواص ضد التهابی بلغور جو دوسر به کاهش التهاب کمک می کند.

7. سیر

مواد لازم:

حبه های سیر پوست کنده

چند حبه سیر پوست کنده بردارید و به نصف برش دهید. یک حبه سیر خرد شده را به آرامی روی ناحیه آسیب دیده بمالید. قبل از این که آن را با آب ولرم بشویید، بگذارید 30 تا 50 دقیقه بماند. این کار را باید 4 تا 5 بار در هفته انجام دهید.

سیر حاوی آلیسین است که خواص ضد میکروبی از خود نشان می دهد. همچنین دارای خواص ضد التهابی است. همه این ها نه تنها باکتری های مولد آکنه روی پوست شما را از بین می برند، بلکه التهاب را نیز کاهش می دهند.

نکات برای جلوگیری از جوش روی باسن

  • به طور منظم با استفاده از یک صابون آنتی باکتریال حمام کنید.
  • لباس های گشاد بپوشید.
  • از نرم کننده های پارچه استفاده نکنید زیرا تعدادی از افراد به آن ها حساسیت دارند.
  • بعد از تمرین و ورزش دوش بگیرید
  • برای از بین بردن سلول های مرده پوست لایه برداری کنید.
  • از استفاده از صابون با رایحه قوی خودداری کنید.
  • از استفاده از کرم ها یا لوسیون هایی که ممکن است منافذ شما را مسدود کنند خودداری کنید.
  • رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید که شامل میوه ها و سبزیجات تازه باشد.
  • مقدار زیادی آب بنوشید تا سموم بدنتان دفع شود.

مطلب مرتبط: ۸ روش خانگی موثر برای پوست های چرب و جلوگیری از آکنه

درمان ‌های خانگی می‌توانند به طور موثر به خلاص شدن از شر آکنه باسن کمک کنند. مسدود شدن فولیکول های مو در باسن می تواند باعث آکنه باسن شوند. استفاده از روغن درخت چای، آب لیمو، روغن نارگیل، محلول آب نمک ممکن است به طور موثر آکنه باسن را درمان و کنترل کند. کمپرس سرد یا گرم نیز می تواند به درمان این بیماری کمک کند. علاوه بر این، شما همچنین می توانید از صابون ضد باکتری استفاده کنید، بعد از تمرین خود استحمام کنید، از عطرها و لوسیون های با بوی تند اجتناب کنید، لباس های گشاد بپوشید، به طور منظم لایه برداری کنید. یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنید و خود را هیدراته کنید. تا خطر آکنه باسن را کاهش دهید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد آرا: 13

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان