جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
5
(2)

هوا به بالاترین سطح آلودگی رسیده است. حتی این روزها افرادی که هیچ مشکل تنفسی ندارند نیز سر از اورژانس های بیمارستان ها در می آورند. هوای آلوده ای که ما استنشاق می کنیم، ترکیبی از دی اکسید نیتروژن، ذرات اگزوز گازوئیل و غیره را به ریه های ما منتقل می کند. اما می توانید از مواد غذایی برای مقابله با آلودگی هوا استفاده کنید. خوب اگر می‌پرسید برای مقابله با آلودگی هوا چه بخوریم؟! باید بگوییم که ما می خواهیم شما را با برخی مواد مغذی آنتی اکسیدانی طبیعی و مواد غذایی برای مقابله با آلودگی هوا آشنا کنیم که به حفظ سلامت شما در هوای آلوده کمک می کنند. هرچند آنتی اکسیدان های محافظ موجود در دیواره ریه ها در مبارزه با این آلودگی ها موثر است اما فقط تا زمانی عملکرد خوبی دارد که میزان آلودگی افزایش نیافته باشد.

اما اگر این ذرات افزایش یابد، پس از آن آلاینده ها شروع به حمله به سلول های ایمنی و بدن می کنند و رادیکال های آزاد تولید می کنند و باعث التهاب می شوند. همین موقع است که آنتی اکسیدان های موجود در غذاهایی که می خورید می توانند از بدن شما در برابر اثرات مضر ناشی از آلاینده های هوا محافظت کنند.

مواد غذایی برای مقابله با آلودگی هوا

آنتی اکسیدان های موجود در مواد غذایی بدن شما را از اثرات مضر ناشی از آلاینده های هوا محافظت می کنند. برای مبارزه با اثرات آلودگی هوا، از تاثیر این مواد مغذی قدرتمند غافل نوشید:

ویتامین C در لیست مواد غذایی برای مقابله با آلودگی هوا

ویتامین C در لیست مواد غذایی برای مقابله با آلودگی هوا

تنها قوی ترین آنتی اکسیدان برای بدن ویتامین سی است. این ویتامین از مناسب ترین مواد غذایی برای مقابله با آلودگی هوا به حساب می آید. این ویتامین محلول در آب در سراسر بدن ما وجود دارد و رادیکال های آزاد را از بین می برد. ویتامین C همچنین به بازسازی ویتامین E کمک می کند. مقدار کافی این ماده مغذی در رژیم غذایی برای حفظ سلامت ریه ها خیلی مهم است. بزرگسالان به 40 میلی گرم از این ویتامین در روز نیاز دارند. شما می توانید با این منابع غذایی بیشترین ویتامین سی را جذب کنید.

  • سبزیجاتی مانند برگ گشنیز، جعفری، کلم و سبزی شلغم منابع خوبی هستند که باید از آن ها استفاده کنید.
  • میوه هایی مانند آملا، پرتقال و گواوا سرشار از ویتامین C هستند.
  • ساده ترین راه برای دریافت میزان مورد نیاز این ویتامین، آب 2 عدد لیمو را در طول روز مصرف کنید.
  • مرکبات نیز به محتوای ویتامین C غذا می افزایند.

ویتامین E

این ویتامین محلول در چربی اولین خط دفاعی در برابر آسیب به بافت های انسانی است. برای جذب ویتامین E، در رژیم غذایی خود از روغن های پخت و پز گیاهی استفاده کنید.

  • بهترین منابع این ویتامین شامل روغن آفتابگردان، سبوس برنج و پس از آن روغن کانولا، بادام زمینی و زیتون می شود.
  • بادام و تخمه آفتابگردان نیز از منابع خوب این ویتامین هستند. دانه ها و آجیل ها نیز کالری بالایی دارند.
  • در بین ماهی ها – ماهی سالمون و قزل آلا به دلیل داشتن ویتامین E فوق العاده است.
  • ادویه ها و گیاهانی مانند پودر فلفل قرمز، پاپریکا، میخک، پونه کوهی، ریحان و جعفری حاوی مقدار مناسبی از ویتامین E هستند. با این حال، بیشتر آن ها در مقادیر بسیار کم مصرف می شوند. تبدیل آن ها به بخش مهمی از پخت و پز روزانه به شما در مقابله با آلودگی ها کمک می کنند.

بتا کاروتن

اسفناج خام و برگ چغندر

به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی آن، نقش بسیار مهمی در کنترل التهاب دارد. همچنین در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. منبع خوب این ماده مغذی عبارت اند از:

  • سبزیجات برگی سبز، گشنیز، (شنبلیله)، کاهو و اسفناج
  • برگ تربچه و هویج نیز منابع خوبی از این ماده هستند.
  • چربی های امگا 3
  • این چربی ها از بدن در برابر اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت قلب و پروفایل لیپیدی محافظت می کنند. در واقع یکی از بهترین مواد غذایی برای مقابله با آلودگی هوا است. منابع غنی این روغن مفید برای قلب عبارت اند از:
  • آجیل و دانه هایی مانند گردو، دانه چیا و دانه کتان. آن ها را به ماست اضافه کنید. اسموتی درست کنید یا همان طور که هستند میل کنید.
  • دانه های شنبلیله، دانه خردل، سبزیجات برگ سبز سرشار از چربی امگا-3 هستند.

مقابله با آلودگی با روش آیورودا

گیاهان و ادویه های خاصی در طب آیورودا برای درمان بیماری های تنفسی رایج پیشنهاد شده است.

  • زردچوبه یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از ریه ها در برابر اثرات سمی آلاینده ها کمک می کند.
  • برای تسکین سرفه و کمک به تسکین آسم، زردچوبه و قیسی را مخلوط کنید. در طول حمله آسم، ممکن است زردچوبه در ترکیب دمنوش های مختلف و کره مفید باشد.
  • آیورودا همچنین رژیم غذایی سرشار از غذاهای تلخ و قابض را به جای غذاهای ترش یا شیرین در هنگام آسم پیشنهاد می کند. اعتقاد بر این است که گندم و شیر گاو برای بیماران مبتلا به آسم مفید است.
  • زنجبیل، فلفل سیاه، ریحان مقدس، شیرین بیان، جوز هندی و نعناع نیز برای درمان بیماری های تنفسی مفید هستند.
  • برای غلبه بر هر عفونت و آلودگی، علاوه بر غذا، 15 تا 30 دقیقه ورزش کنید. فعالیت بدنی برای سلامت ریه ها و استراحت بدن شما مفید است.

برای مقابله با آلودگی هوا چه بخوریم؟

برای مقابله با آلودگی هوا این غذاها را بخورید:

روغن زیتون

روغن زیتون - مواد غذایی برای مقابله با آلودگی هوا

خوب برای مقابله با آلودگی هوا چه بخوریم؟ بله روغن زیتون. روغن زیتون حاوی چربی‌های غیراشباع و مواد مغذی گیاهی است که سلامت ریه‌های شما را تضمین می‌کند. همچنین این روغن با سایر خطرات سلامتی مرتبط با آلودگی هوا مثل فشار خون بالا و بسته شدن رگ‌های خونی، به دلیل کاهش اکسیژن‌ بدن مبارزه می‌کند.

آلفا توکوفرول (Alpha-tocopherol)، ویتامین E موجود در روغن زیتون، به بهبود عملکرد ریه کمک می‌کند و  اسیدهای چرب موجود در این روغن نیز بر کاهش التهاب موثر است.

کرفس

کرفس از بهترین مواد غذایی برای تقویت سلامت ریه ها شناخته می‌شود. مواد مغذی موجود در کرفس به بدن کمک می‌کنند تا جذب فلزات سنگین که باعث بروز بیماری ریوی می‌شوند کاهش پیدا کند. این نوع سبزیجات همچنین منبع غنی سدیم است که به دفع دی اکسید کربن از بدن منجر می‌شود.

چای سبز

همانطور که گفتیم، آنتی اکسیدان ها برای سلامت ریه های شما مفید است. به همین دلیل باید چای سبز مصرف کنید تا با آلودگی مبارزه کنید. چای سبز مملو از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای مبارزه با علائم آلرژی ناشی از آلودگی هوا بسیار موثر است. این نوع چای، تسکین دهنده التهاب گلو است. همچنین از ریه‌ها در برابر تحریکاتی که معمولا هنگام تنفس در هوای آلوده رخ می‌دهد، مراقبت می‎‌کند. از طرفی چای سبز به هیدراته نگهداشتن بدن کمک کرده، راه های تنفسی را تمیز نگه می‌دارد. اگر به دنبال یک نوشیدنی سم زدا هستید، حتما چای سبز بنوشید.

سبزیجات چلیپایی مثل انواع کلم

سبزیجات چلیپایی مثل کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم بروکسل و گل کلم همه به مبارزه با التهاب ناشی از آلودگی کمک می‌کنند. مصرف این سبزیجات خطر ابتلا به بیماری های ریوی مانند سرطان ریه را کاهش می‌دهد.

شیر و لبنیات کم چرب

ماست

برای این سوال که برای مقابله با آلودگی هوا چه بخوریم، ما شیر را پیشنهاد می‌کنیم. شیر یکی از مایعاتی است که به طور چشمگیر جذب سرب را کاهش می‌دهد. همچنین تاثیر مثبتی بر تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. شیر سرشار از ویتامین ها و سایر ترکیبات معدنی است، به همین دلیل باید حتما روزانه یک لیوان شیر بنوشید.

زنجبیل

برای تسکین تحریک ریه ها و مجاری تنفسی ملتهب حتما زنجبیل مصرف کنید. این گیاه پر خاصیت باعث کاهش سرفه و بهبود گردش خون در دستگاه تنفسی شما می‌شود.

سیر و پیاز

مصرف سیر، تره فرنگی و پیاز همه از مواد غذایی موثر هستند که به محافظت از مخاط دستگاه تنفسی کمک می‌کنند. این سبزیجات حاوی مقادیر زیادی گوگرد هستند و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است هستند.

نعنا فلفلی

یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای سلامت ریه ها نعناع فلفلی است. زیرا نعناع فلفلی حاوی منتول است که به آرام شدن دستگاه تنفسی را کمک کرده و باعث بهبود عملکرد ریه ها می‌شود. در طول روز حتما دمنوش نعناع فلفلی مصرف کنید.

پرتقال و لیموترش

پرتقال - برای مقابله با آلودگی هوا چه بخوریم؟

برای مقابله با آلودگی هوا پرتقال و لیموترش بخورید. این میوه سرشار از ویتامین سی است که تاثیر خوبی بر التهاب ناشی از آلودگی هوا دارد.

همچنین لیموترش سرشار از ویتامین C است. این ویتامین نقش یک آنتی‌اکسیدان مهم را در بدن بازی می‌کند. از طرفی لیموترش حاوی فلاونوئیدهایی است خواص ضد التهابی داشته به عنوان یک سم زدا شناخته می‌شود.

سیب و توت فرنگی

اگر به دنبال یک ماده غذایی مفید برای مقابله با آلودگی هستید، سیب و توت فرنگی مصرف کنید. سیب سرشار از اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدهایی است که التهاب مجاری تنفسی را کاهش می‌دهد. همچنین توت فرنگی هم حاوی پتکین است و به کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا بر بدن تاثیر می گذارد.

آناناس

خوب در نهایت در جواب سوال شما مبنی بر این که برای مقابله با آلودگی هوا چه بخوریم؟! می گویید آناناس بخورید. آناناس حاوی آنزیمی است که به ریه‌ها کمک می‌کند تا مواد زائد را از بین ببرند. به همین دلیل به سم زدایی طبیعی بدن کمک می‌کند. همچنین آناناس نه تنها التهاب را از بین می‌برد بلکه به تورم دستگاه تنفسی و درمان سرفه هم کمک می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان