جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
2.7
(7)

اگر به دنبال بهبود زخم هستید، باید غذاها و نوشیدنی هایی مصرف کنید که می توانند به بهبود زخم شما کمک کنند. بسیاری از غذاها، از جمله میوه‌ها، سبزیجات، چربی‌های سالم و منابع پروتئینی، همه به کاهش التهاب کمک می کنند. عملکرد ایمنی بدن را بهبود می‌بخشند، حتی باعث درمان زخم باز می‌شوند. در این مطلب به معرفی 11 غذا و بهترین مواد غذایی برای بهبود زخم می پردازیم که به بهبودی هر چه سریعتر آن کمک می کنند.

  1. سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، اسفناج، سبزی خردل و چغندر مملو از مواد مغذی هستند که سبب کاهش التهاب می شوند. عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کنند و به بهبود زخم کمک می کنند. به همی دلیل است که به گزینه ای عالی برای درمان زخم باز تبدیل شده اند. سبزیجات برگ دار سرشار از ویتامین C، منگنز، منیزیم، فولات و پروویتامین A هستند که برای عملکرد سیستم ایمنی و سلامت کلی بدن ضروری هستند. آن ها همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنل هستند که سبب تقویت سیستم ایمنی قوی می شود. از طرفی دارای خاصیت ضد التهابی هستند.

در واقع، تحقیقات نشان می‌دهند که برخی از پلی فنول‌ها، از جمله آنتی‌اکسیدان کورستین، که در سبزیجات برگ سبز وجود دارند، ممکن است به سرکوب تولید پروتئین‌های التهابی مانند TNF-alpha کمک کنند. علاوه بر این، ویتامین C برای بهبود زخم ضروری است. سبزیجات برگدار انتخاب خوبی برای بهبود هرچه سریع تر زخم های ناشی از جراحی هستند.

  1. تخم مرغ بهترین مواد غذایی برای بهبود سريع زخم

پس از جراحی، بدن شما به میزان قابل توجهی بیشتر از مقدار همیشگی به پروتئین نیاز دارد. مصرف 1.5 تا 2 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بعد از جراحی مهم است. تخم مرغ نه تنها یک منبع عالی از پروتئین قابل جذب است، بلکه دارای مواد مغذی دیگر نیز می باشد که سبب تقویت سلامت سیستم ایمنی و بهبود زخم می شود. یک تخم‌مرغ کامل حاوی ویتامین‌های A و B12 و همچنین روی، آهن و سلنیوم است که نقش‌ حیاتی در سیستم ایمنی دارند.

  1. ماهی قزل آلا و سالمون

ماهی سالمون سرشار از پروتئین، ویتامین های گروه B، سلنیوم، آهن، روی و چربی های امگا 3 است. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که چربی‌های امگا 3 آن ممکن است باعث درمان زخم باز، تقویت پاسخ ایمنی و کاهش التهاب شوند. تنها (85 گرم) ماهی سالمون، بیش از 70 درصد از نیاز روزانه شما به سلنیوم، ماده معدنی که از التهاب جلوگیری می کند را تامین می کند.

هرچند خوردن ماهی قزل آلا بی خطر است، اما باید قبل از مصرف مکمل های روغن ماهی قبل یا بعد از عمل با پزشک خود صحبت کنید. بر اساس تحقیقات اخیر این مکمل‌ها خطر خونریزی را به همراه ندارد، اما برخی از جراحان توصیه می‌کنند که از مصرف روغن ماهی جلوگیری کنید.

  1. توت ها

توت ها جزء بهترین میوه ها برای بهبود زخم هستند چرا که مواد مغذی و ترکیبات گیاهی فراوانی دارند که می توانند به درمان زخم کمک کنند. به عنوان مثال، توت ها ویتامین C فراوانی دارند که با تحریک تولید کلاژن – فراوان ترین پروتئین در بدن – به بهبود زخم ها کمک می کنند. آنها همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین ها، رنگدانه های گیاهی هستند که سبب رنگ توت ها می شوند. علاوه بر این که اثرات ضد التهابی و ضد ویروسی دارند، به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می کنند.

  1. آجیل و دانه ها بهرتین مواد غذایی برای بهبود زخم

آجیل و دانه هایی مانند بادام، گردو، تخمه آفتابگردان در لیست میوه هایی قرار دارد که به بهبود زخم کمک می کنند. در واقع آن ها گزینه ای عالی برای تامین سوخت بدن در طول فرآیند بهبودی هستند. این مواد غذایی برای بدن پروتئین گیاهی، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی فراهم می‌کنند که بر بهبودی هرچه سریعتر زخم موثر هستند.

به عنوان مثال، آجیل و دانه ها منبع خوبی از روی، ویتامین E، منگنز و منیزیم هستند. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن شما عمل می کند و از آسیب سلولی محافظت می کند. همچنین برای سلامت ایمنی حیاتی است. ویتامین E نیز به مبارزه با عفونت و بیماری کمک می‌کنند.

  1. سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم پیچ به دلیل فواید فراوانشان برای سلامتی معروف هستند. آن ها به لطف طیف گسترده ای از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان خود به درمان زخم باز کمک می کنند. سبزیجات چلیپایی حاوی گلوکوزینولات هستند. ترکیباتی که بدن شما به ایزوتیوسیانات تبدیل می کند. ایزوتیوسیانات ها با سرکوب التهاب، فعال کردن دفاع ایمنی و مبارزه با سلول های آلوده، سلامت ایمنی بدن را تقویت می کنند. این سبزیجات حاوی مجموعه ای از مواد مغذی مانند ویتامین C و  Bاست که بدن شما در طول بهبودی به آن ها نیاز دارد.

  1. صدف درمان بهترین مواد غذایی برای بهبود زخم

صدف‌ها سرشار از مواد مغذی هستند – به‌ویژه روی – به درمان بدن کمک می کنند. روی برای عملکرد سالم سیستم ایمنی ضروری است. این ماده معدنی همچنین به بهبودی سریع زخم نیز کمک می کند. اگر به تازگی جراحی کرده اید، صدف بخورید.

  1. سیب زمینی شیرین

خوردن غذاهای سالم با کربوهیدرات بالا، مانند سیب زمینی شیرین، برای بهبود زخم فوق العاده است. کربوهیدرات‌ها نه تنها انرژی مورد نیاز سلول‌های شما را فراهم می‌کنند، بلکه آنزیم‌هایی مانند هگزوکیناز و سیترات سنتاز را نیز فراهم می‌کنند که به ترمیم زخم کمک می‌کنند. در واقع، مصرف ناکافی کربوهیدرات باعث می شود زخم شما دیرتر خوب شود. سیب زمینی شیرین منابع کربوهیدرات مغذی است که مملو از ترکیبات گیاهی ضدالتهابی، ویتامین ها و مواد معدنی – از جمله ویتامین C، کاروتنوئیدها و منگنز – است که نقش مهمی در سیستم ایمنی دارند.

  1. زنجبیل

براساس یافته های جدید، زنجبیل یکی از بهترین مواد غذایی برای بهبود زخم باز است. زنجبیل حاوی جینجرول است که دارای خواص دارویی قوی است و تقویت ایمنی بدن را به همراه دارد. همچنین به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی خود مشهور است. سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. زنجبیل سبب تسریع روند بهبود می شوند. این ماده غذایی برای بریدگی‌های جزئی، ساییدگی‌ها و حالت تهوع مفید است. با این حال بیش از 4 گرم در روز از آن مصرف نکنید.

  1. چغندر

گزارش های اخیر نشان می دهد که چغندر دارای آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی به نام بتالین است. در گذشته برگ چغندر برای التیام سریع و مطمئن زخم ها استفاده می شد. زیرا سرشار از ویتامین C، ویتامین A، روی، مس، آهن و سایر ویتامین ها و مواد معدنی است که به بهبود زخم کمک می کنند. علاوه بر این، آب چغندر می تواند جای زخم، لکه های تیره و آثار جراحت را از بین ببرد.

نکته: مصرف 80-100 گرم چغندر در روز بی خطر است. با این حال، واکنش بدن و نیاز بدن افراد متفاوت است، بنابراین مطابق به نیاز خود از آن استفاده کنید.

  1. بهترین مواد غذایی برای بهبود زخم؛ هویج

هویج سرشار از ویتامین C است که به درمان سریع تر زخم ها کمک می کند. علاوه بر ویتامین C، حاوی بتاکاروتن است که بر بهبود جای زخم موثر است. ویتامین A در بهبود زخم ها نقش بسزایی دارد. با تولید کلاژن به درمان زخم نیز کمک می کند. اگر می خواهید زخم فوری بهبود یابد، هویج مصرف کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین سبزیجات برای آب کردن شکم؛ از این ۶ گیاه فوق العاده غافل نشوید!

وقتی گلو درد دارید، به این ۶ ماده غذایی نزدیک نشوید!

۶ غذای مضر برای روده که باید از برنامه غذایی تان حذف کنید

بهترین غذاها برای معده درد؛ ۷ ماده غذایی که به تسکین درد کمک می‌کنند

بهترین مواد غذایی برای جوش خوردن استخوان ها کدام‌ها هستند؟

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.7 / 5. تعداد آرا: 7

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان