12 گروه از کسانی که نباید هرگز قهوه بنوشند!

توسطفاطمه عزیزی

آذر ۲۰, ۱۴۰۱ به روز رسانی : آذر ۲۰, ۱۴۰۱ , , ,
قهوه عربی نوشیدنی برای باشگاه

قهوه یک روش خوشمزه برای افزایش انرژی صبحگاهی یا از بین بردن خستگی بعد از ظهر است. همچنین این نوشیدنی را می توان به عنوان یک اکسیر سلامت نیز تعریف کرد. زیرا قهوه خطر سرطان پروستات، نارسایی قلبی و حتی خطر کم شنوایی گوش را کاهش می دهد. حتما می دانید که قهوه به کاهش وزن هم کمک می کند. اما در واقع برای برخی از افراد عوارض جانبی منفی قهوه بیشتر از اثرات مثبت آن است. مثلا ممکن است بعد از نوشیدن قهوه مضطرب یا عصبی شوید. یا شاید بعد از هر فنجانی که می نوشید، زود به زود دستشویی بروید. حتی ممکن است قهوه طوری بر سلامت شما تاثیر بگذارد که اصلا متوجه آن نشوید.

مطلب مرتبط: چه زمانی بهترین زمان برای نوشیدن قهوه است؟

1. قهوه برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر IBS خوب نیست

کافئین می تواند سبب افزایش منظم بودن روده شود، از جمله افزایش احتمال اسهال که یکی از علائم اصلی سندرم روده تحریک پذیر است. بنابراین اگر IBS دارید، مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را محدود کنید یا از نوشیدن آن ها اجتناب کنید.

2. افراد مبتلا به گلوکوم (آب سیاه)

فشار داخل چشم هنگام مصرف قهوه برای مبتلایان به گلوکوم افزایش می‌یابد. بنابراین مصرف آن را محدود کنید یا به کل از برنامه غذایی خود آن را حذف کنید. نوشیدن مقادیر بیشتر کافئین خطر ابتلا به گلوکوم را در افرادی که قبلا مستعد افزایش فشار چشم بودند، افزایش می دهد.

مطلب مرتبط: خواص قهوه برای پوست؛ تفاله قهوه را دور نریزید!

3. افراد مبتلا به مثانه بیش فعال

به یاد داشته باشید که نباید قبل از سفر طولانی خود بیشتر از یک فنجان قهوه بنوشید. به خصوص اگر دسترسی به دستشویی تان محدود باشد. مصرف کافئین می تواند هم دفعات ادرار و هم فوریت آن را افزایش می دهد. اگر به طور منظم از این نوشیدنی نمی نوشید، حتی می توانید نسبت به مصرف کافئین حساسیت بیشتری نیز داشته باشید.

4. افراد مبتلا به بیماری های قلبی، مانند آریتمی

کافئین می تواند به طور موقت باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب شود. اگر جزء کسانی هستید که از بیماری های قلبی رنج می برید، در مورد میزان مصرف کافئین خود با پزشک صحبت کنید. زیرا احتمال افزایش کوتاه مدت سطح فشار خون هنگام نوشیدن کافئین وجود دارد. با این حال، شواهد کافی و تحقیقات قطعی در مورد اثرات طولانی مدت بر فشار خون یا سلامت قلب وجود ندارد.

مطلب مرتبط: آیا قهوه و لیمو به کاهش وزن کمک می‌کند؟

5. زنان باردار

زنان باردار باید میزان مصرف کافئین خود را به 200 میلی‌گرم (تقریبا دو فنجان قهوه) در روز محدود کنند. با کاهش مصرف آن می توانید خطر سقط جنین، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد نوزاد را به حداقل برسانید. با این حال، بر اساس تحقیقات انجام شده، هیچ سطح ایمن مصرف کافئین در دوران بارداری وجود ندارد. زنان باردار باید در مورد مصرف کافئین خود با پزشک صحبت کنند.

6. زنان شیرده از نوشیدن قهوه خودداری کنند

کافئین یک محرک و ادرارآور است که سبب خطر کم آبی در مادران شیرده می شود. تا حد امکان از مصرف کافئین در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید.

مطلب مرتبط: خواص قهوه برای مو: ۶ مزیت فوق العاده قهوه برای رشد مو + دستورالعمل

7. افراد مبتلا به اختلالات خواب

شاید گاهی بعد از کم خوابی شبانه، یک فنجان قهوه بتواند شما را سر حال بیاورد. اما عادت به نوشیدن آن می تواند چرخه خواب ضعیف و خستگی تان را تداوم بخشد. حتی شاید فکر نکنید که نوشیدن کافئینی که بعد از ظهر می نوشید هم می تواند بر خواب شما تاثیر بگذارد، اما در واقع این نوشیدنی کافئین دار بر کیفیت خواب شما تاثیر دارد. حداقل شش ساعت قبل از خواب از مصرف کافئین خودداری کنید. کافئین مصرف شده حتی شش ساعت قبل از خواب، پتانسیل ایجاد اختلال در الگوی خواب را دارد. بر اساس یافته های یک گزارش سطح 400 میلی‌گرم کافئین برابر با چهار فنجان است. بنابراین اگر بعد از ظهر هم قهوه ننوشید، همان مقدار که صبح نوشیده اید، بر خواب شما تاثیر می گذارد.

مطلب مرتبط: قهوه خرما چیست؟ و چه فوایدی دارد

8. افراد با سطح بالایی از اضطراب و ترس

کافئین یک محرک است که در برخی افراد سبب تشدید اضطراب می شود. اگر مرتبا اضطراب یا حملات پانیک را تجربه می کنید، ممکن است بخواهید از مصرف قهوه کافئین دار خودداری کنید یا مصرف آن را کاهش دهید. سطوح بالاتر کافئین (حدود 5 فنجان آن در روز) به طور بالقوه می تواند باعث حملات پانیک در افراد دارای اضطراب شدید شود. حتی اگر 5 فنجان قهوه هم مصرف نکنید، همچنان باید مراقبت میزان مصرف خود باشید. با این کار می توانید از تشدید اضطراب خود جلوگیری کنید.

9. افراد مبتلا به اسهال از نوشیدن قهوه اجتناب کنند

بعضی از افراد به خاطر تحرک روده خود هر صبح یک فنجان قهوه می خورند. اما اگر با اسهال شدید دست و پنجه نرم می کنید، نوشیدن آن مناسب نیست. هرچند قهوه بدون کافئین بهترین انتخاب است اما به طور کلی مایعات داغ سبب تحریک روده می شوند.

10. افراد مبتلا به صرع

بر اساس مطالعات انجام شده مصرف زیاد قهوه با افزایش دفعات تشنج مرتبط است. در صورت ابتلا به صرع، در مورد مصرف کافئین خود حتما با متخصص مغز و اعصاب صحبت کنید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه قهوه سبز خوش عطر و طعم در خانه!

11. قهوه برای کودکان زیر 12 سال خوب نیست

کافئین نه تنها باعث عصبانیت می شود، بلکه می‌تواند عوارض جانبی بیشتر و جدی‌تری برای کودکان زیر 12 سال داشته باشد. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد کافئین در کودکان می‌تواند منجر به افزایش ضربان قلب، افزایش احساس اضطراب، مشکل در تمرکز و ناراحتی معده شود. یکی دیگر از تاثیرات این نوشیدنی در کودکان، پنهان کردن نشانه های گرسنگی در کودکان است. بنابراین ممکن است کودکان نتوانند مواد مغذی لازم برای رشد و نمو خود را دریافت کنید. در نهایت، به خاطر داشته باشید که قهوه به خودی خود کاملا اسیدی است و در نتیجه می تواند به مینای دندان آسیب برساند و خطر ایجاد حفره دندان را افزایش دهد.

12. افراد مبتلا به رفلاکس معده به مری (GERD)

کافئین می تواند اسفنکتر تحتانی مری را که دریچه بین مری و معده است، شل کند. اگر مبتلا به رفلاکس معده به مری یا GERD هستید، از مصرف کافئین جلوگیری کنید.

مطلب مرتبط: قهوه ضد گلوله؛ تاثیر شگفت انگیز آن بر بدن و عوارض جانبی خطرناک

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *