6 غذای مضر برای روده که باید از برنامه غذایی تان حذف کنید

غذاهای مضر برای روده رژیم پالئو غذاهای مفید برای روده پاکسازی دستگاه گوارش

مشکلات روده می تواند خود را به روش های مختلف نشان دهد. گاز معده، نفخ، یبوست، اسهال و رفلاکس تنها برخی از علائمی هستند که ممکن است تجربه کنید. در حالی که برخی از این علائم ممکن است مربوط به یک بیماری مزمن در دستگاه گوارش باشد. برخی دیگر می توانند به دلیل حساسیت فرد به یک یا چند ماده غذایی خاص رخ بدهند. در هر دو حالت، آنچه می خورید می تواند بر سلامت روده شما تاثیر بگذارد. به همین دلیل در صورت بروز چنین علائمی حتما به آنچه می خورید به توجه کنید. زیرا غذاهای مضر برای روده سبب به خطر انداختن سلامت شما می شوند.

صرف نظر از منشا مشکلات گوارشی، چند غذا وجود دارد که در صورت داشتن مشکلات گوارشی باید از خوردن آن اجتناب کنید. زیرا ممکن است وضعیت روده و معده شما را وخیم تر کند. در این نوشتار غذاهایی که برای روده ضرر دارند، آورده شده است. با حذف آن از وعده های غذایی خود به تقویت سلامت روده های خود کمک کنید. به خصوص اگر فرد مسن هستید برای داشتن روده سالم، به عادات غذایی خود بیشتر دقت کنید.

مطلب مرتبط: درمان انگل روده؛ ۹ نشانه کرم روده و روش های درمانی آن

1. چیپس

چیپس های شور، ترد و خوشمزه ممکن است یک میان وعده مناسب باشند، اما می توانند مشکلات گوارشی شما را تشدید کنند. به همین دلیل در لیست غذاهای مضر برای روده قرار گرفته است. غذاهایی که حاوی کربوهیدرات های ساده زیادی هستند مانند چیپس، نان سفید و شیرینی ها به سرعت در دستگاه گوارش حرکت می کنند و اغلب منجر به نفخ و گاز معده می شوند. چیپس ها نه تنها حاوی کربوهیدرات های ساده هستند، بلکه با سرخ شدن ضرر بیشتری برای روده شما دارند. غذاهای پرچرب علاقمندان چندانی ندارد. چیپس تنها عامل این مشکل نیست، بلکه هر غذای چرب، از جمله اقلام فرآوری شده، سیب زمینی سرخ کرده و گوشت چرب، می تواند احتمال سوزش سر دل را افزایش دهد.

لینک مرتبط: ۱۶ درمان خانگی برای پاکسازی روده بزرگ + راهکارها و عوارض جانبی

2. آدامس بدون قند

شاید شگفت زده شوید اگر بگوییم که آدامس نیز می تواند بر دستگاه گوارش شما تاثیر بگذارد. اما باید بدانید خیلی از انواع آدامس های بدون قند با الکل قند ساخته می شوند. این ترکیب برای ایجاد شیرینی در غذاهای بدون کالری به اندازه شکر استفاده می شود. با این حال، این الکل های قندی نمی توانند به طور کامل توسط بدن هضم شوند. بنابراین منجر به ناراحتی گوارشی می شوند. نفخ، یبوست، گاز و اسهال از شایع ترین علائمی هستند که ممکن است فرد در چنین مواقعی تجربه کند. همچنین ممکن است الکل های قندی را در آب نبات های بدون قند و سایر محصولاتی که بدون شکر تولید می شوند، بیابید.

مطلب مرتبط: ۵ مواد غذایی در دسترس برای بهبود باکتری های روده ها

3. آب نبات، مضر برای روده

در حالی که جایگزین های قندی مانند الکل های قند برای روده ها ایمن نیستند، شکر تصفیه شده نیز سبب ایجاد مشکل می شود. به نظر می رسد قند افزوده شده در آب نبات، غلات و محصولات دیگر اثرات منفی زیادی بر بدن از جمله روده دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که این قند افزوده ممکن است خواص پیش‌التهابی روده را افزایش دهد، که می‌تواند منجر به مجموعه‌ای از مشکلات، از جمله عدم تعادل باکتری‌های مفید روده و اختلالات متابولیک شود. پیروی از رژیم غذایی بدون قند برای مدت زمان طولانی امکان پذیر نیست، بنابراین بهترین رویکرد کاهش قند اضافی از رژیم روزانه غذایی شما است. دسر شیرین را با میوه عوض کنید. شیرین کننده قهوه خود را به نصف کاهش دهید و آب نبات را با آجیل ها عوض کنید.

مطلب مرتبط: علائم سندرم روده تحریک پذیر + روش های درمانی

4. کلم

این سبزی با ایجاد نفخ، گرفتگی عضلات و گاز معده، سبب بروز مشکلات گوارشی می شود. کلم بخشی از دسته سبزیجات چلیپایی است، گروهی که شامل سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و کلم بروکسل می شود. این گروه از سبزیجات حاوی قندی به نام رافینوز هستند که به عنوان عامل ایجاد گاز شناخته می شوند. برای برخی از افراد، پختن این سبزی به جای خوردن آن به شکل خام، احتمال مشکلات گوارشی را کاهش می دهد. اما اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که حتی پخته این سبزی نیز شما را اذیت می کند. باید بدانید که کلم از جمله غذاهای مضر برای روده شما است که باید به طور کامل از رژیم غذایی شما حذف شود.

در این مطلب: خواص ترکیب توت خشک و ماست: ترکیبی که سلامت روده را تضمین می کند!

5. لوبیا، از غذاهای مضر برا روده

مانند سبزیجات چلیپایی، لوبیا دسته دیگری از مواد غذایی است که حاوی رافینوز است، قندی که عامل ایجاد گاز معده است. اگرچه لوبیا به دلیل داشتن پروتئین، فیبر و ریزمغذی جزء غذاهای مغذی است، اما معمولا باعث ایجاد مشکل در سیستم هاضمه می شود. گاز معده، نفخ و درد معده برخی از علائمی است که اغلب افراد هنگام خوردن لوبیا تجربه می کنند. علاوه بر رافینوز موجود در لوبیا، محتوای فیبر بالای آن نیز ممکن است سبب بروز مشکل در دستگاه گوارشی شود. در حالی که فیبر یک ماده مغذی ضروری است. اما خوردن فیبر بیش از حد، به ویژه وقتی دچار مشکل در روده خود هستید، منجر به وخیم تر شدن و تشدید مشکلات در روده شما می شود.

مطلب مرتبط:  غذاهای فیبردار: ۱۹ بهترین ماده غذایی برای سلامت روده و پیشگیری از دیابت

6. چاشنی ها و سس های تند

این ماده برای افزودن طعم به غذاها فوق العاده است. همچنین در حالی که می تواند برای بدن مفید باشد. اما می تواند سبب تشدید مشکلات گوارشی و جزء غذاهای مضر برای روده باشد. کپسایسین ترکیبی است که طعم تند به فلفل چیلی می دهد. همچنین دارای خواصی از جمله کاهش برخی از نشانگرهای التهابی برای سلامتی بدن است. با این حال، همین ترکیب ممکن است سبب بروز عوارض جانبی مانند ریفلاکس اسید و گرفتگی معده نیز شود. هنگامی که روده شما مشکل دارد، بهتر است از خوردن انواع غذهای تند به خصوص سس ها و چاشنی های تند صرف نظر کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد آرا: 9

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *