درمان جوش هورمونی؛ چطور از بروز آکنه های هورمونی پیشگیری کنیم؟

توسطفاطمه عزیزی

آذر ۱۷, ۱۴۰۱ به روز رسانی : آذر ۱۷, ۱۴۰۱ , ,
درمان جوش هورمونی

جوش هورمونی نوع جوش است که با نوسانات هورمونی شما مرتبط است. این جوش ها معمولا در دوران بلوغ بروز می کنند. با این حال، نوسانات هورمونی می توانند تا بزرگسالی همچنان ادامه داشته باشند. جوش های هورمونی بیشتر بین زنان شایع است. طبق یک مطالعه انجام شده، حدود 50 درصد از زنان بین 20 تا 29 سال و 25 درصد از زنان بین 40 تا 49 سال با چنین آکنه هایی سر و کار دارند. با همه این ها شما می توانید درمان جوش هورمونی آسان است، کافی است به خواندن این مطالعه ادامه دهید.
به طور معمول، آکنه هورمونی با موارد زیر مشخص می شود:

  • جوش در اطراف گونه ها و خط فک
  • دانه های سر سیاه، سر سفید یا کیست
  • پوست چرب
  • التهاب
  • حساسیت

مطلب مرتبط: از بین بردن آکنه با عسل: ۶ گام ساده برای درمان جوش و آکنه با عسل

علت جوش هورمون چیست؟

بیشتر جوش‌ های هورمونی زمانی روی صورت پدیدار می شود که غدد چربی پوست به گروهی از هورمون‌ها به نام آندروژن حساس‌تر شوند. آندروژن ها باعث بزرگ شدن غدد چربی و افزایش تولید چربی در پوست می شوند. بدن همه افراد دارای آندروژن ها هستند که میزان آن در دوران بلوغ افزایش می یابد.
بعضی از زنان در طول زندگی خود نسبت به سایرین نسبت به آندروژن‌ها حساس‌ هستند. این حساسیت هورمونی نیز با افزایش سن تغییر می‌کند. از طرفی گاهی اوقات انتخاب سبک زندگی ناسالم نیز مشکل را بیشتر می‌کند.
با این حال استفاده از محصولات مراقبت از پوست می تواند به از بین بردن آکنه هورمونی کمک کند. جوش هورمونی که منجر به قرمزی پوست می شود، اغلب محرکی برای آکنه ولگاریس نیز است.

لینک مرتبط: ۶ درمان خانگی موثر برای از بین بردن آکنه و جوش های روی بینی

آیا در هر سنی دچار جوش هورمونی می شوید؟

شاید انتظار نداشته باشید که در دهه 30 زندگی خود هنوز با آکنه هورمونی درگیر باشید. اما این خوب آیا فکر نمی کنید با نزدیک شدن به یائسگی پوست شما نیز دچار تغییر شود؟ هرچند لزوما چنین نیست اما بعضی از زنان چنین تجربه هایی دارند. از طرفی هیچ سنی وجود ندارد که سبب توقف یا شروع آکنه هورمونی شود.
همچنین نوسانات هورمونی در هر زن متفاوت است. هیچ وقت نمی توان پیش بینی کرد که یک زن چه زمانی دچار جوش هورمونی می شود. زیرا برخی از زنان هرگز با چنین آکنه هایی رو به رو نمی شوند. اما برخی دیگر تا آخر عمر با تغییر در هورمون های بدن خود با این جوش ها درگیر هستند.
طبق تجربه بالینی، زنانی که پوست چرب و مستعد آکنه در دهه 20 و 30 زندگی خود دارند، حتی پس از یائسگی نیز به آکنه هورمونی مبتلا هستند.

مطلب مرتبط: درمان سریع جای جوش: ۸ درمان خانگی موثر برای رفع لکه های ناشی از جوش و آکنه

کنترل جوش هورمونی

برای جلوگیری از آکنه هورمونی، می توانید این گزینه ها را امتحان کنید.

1. دقت به روتین مراقبت از پوست

اگر زمان زیادی را در اینستاگرام یا تیک تاک سپری می کنید، ممکن است دیده باشید که اینفلوئنسرها روتین های مراقبت از پوست پیچیده‌ای را که شامل فهرستی طولانی از محصولات است، به دنبال کننده هایشان معرفی می کنند. اما یکی از راه های ساده درمان جوش هورمونی، انتخاب یک روتین ساده اما مناسب برای سلامت پوست شما است. استفاده بیش از حد از محصولات مختلف قطعا سبب تحریک پوست شده، وضعیت آکنه را بدتر می کند. فیشال نیز می تواند تاثیر منفی روی آن ها داشته باشد. پس روتین مراقبت از پوست خود را به یک پاک کننده مناسب پوست خود، مرطوب کننده و ضد آفتاب خلاصه کنید.

مطلب مرتبط: جوش بین ابروها؛ علل، ‌درمان‌های خانگی و راه‌های پیشگیری

2. به دنبال درمان مناسب پوست خود باشید

خبر خوب این که امروزه راه های درمانی زیادی برای از بین بردن آکنه وجود دارد که برخی از آن ها بدون مراجعه به پزشک در دسترس هستند. با این حال، این بدان معنا نیست که می توانید چندین روش درمانی را با هم امتحان کنید. هنگامی که صحبت از درمان آکنه هورمونی به میان می آید، پوست خود را تحت فشار چندین ماده درمانی قرار ندهید. با چیزی ساده مانند اسید سالیسیلیک 2 درصد در لوسیون خود شروع کنید که به راحتی در دسترس است. همچنین از تحریک پوست شما نیز جلوگیری می کند. برای چند هفته از آن استفاده کنید و منتظر نتیجه آن باشید. همچنین شما می توانید از گزینه های زیر نیز استفاده کنید:

  • بنزوئیل پراکسید
  • آداپالن یا ژل دیفرین
  • آزلائیک اسید
  • بتا هیدروکسی اسید

این مطلب: ۸ کاربرد شگفت انگیز جوش شیرین برای زیبایی و سلامتی پوست شما!

3. به متخصص پوست مراجعه کنید

گاهی اوقات ممکن است مشکلات پوستی شما بیش از آن باشد که فکرش را بکنید. در این موافق شما به تنهایی نمی توانید راهی برای درمان پیدا کنید. به همین دلیل اگر پوست شما بیش از حد اذیتتان می کند، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید. شما با مراجعه به پزشک می توانید یک برنامه درمانی مناسب را دنبال کنید.
با توجه به روش های درمانی فوق العاده که امروز در دسترس است، نیازی نیست به تنهایی به دنبال درمان بگردید. یک متخصص پوست می‌تواند به شما کمک کند تا گزینه‌های موجود را مرتب کنید تا بهترین نسخه را برای از بین بردن جوش های روی صورت خود به کار بگیرید.

لینک مرتبط: ۸ ماسک ساده برای پوست چرب و جوش دار که تاثیر عالی دارند!

4. استفاده از قرص های ضد بارداری

اگر با وجود روش های درمانی طبیعی و حتی مراجعه به متخصص پوست هم نتوانسته آکنه شما را درمان کند، از قرص های ضد بارداری استفاده کنید. قرص‌های ضد بارداری ممکن است تاثیر خوبی بر درمان آکنه صورت شما داشته باشد. با این حال لطفا قبل از استفاده از آن با پزشک خود صحبت کنید تا برای بدن شما خطرناک نباشد.
زیرا قرص های ضد بارداری می تواند عوارض جانبی ناراحت کننده، ناخوشایند و حتی دردناک را در پی داشته باشد. بنابراین ایجاد تعادل بین تمایل شما برای داشتن پوستی شفاف و سلامت کلی بدن مهم است. اگر فکر می کنید با یک روش درمانی برای درمان جوش به بدن خود آسیب جدی وارد می کنید، از امتحان آن دست بردارید.

بیشتر بخوانید: خواص بنه؛ ۸ خاصیت فوق العاده پسته کوهی برای سلامت پوست، مو و بدن!

5. پذیرفتن نوسانات هورمونی و آکنه و جوش های روی صورت

هرچند این نکته ناراحت کننده است، اما یاد بگیرید با آکنه هورمونی خود کنار بیایید. اگر نمی توانید جوش هورمونی را درمان کنید پس آن ها را روی پوست خود بپذیرید تا کمتر اذیت شوید. شاید برای درمان جوش هورمونی بتوانید روش هایی را امتحان کنید که از شدت آن بکاهد اما اگر به طور کامل از بین نرود باز هم چیزی تغییر نمی کند. شما با کنترل حساسیت خود بر آن و پذیرفتن آن باید بدن خود و ویژگی های آن را بشناسید. با این کار می توانید به آکنه هورمونی و نوسانات هورمونی بدن خود نیز کنار بیایید.
شاید وقتی در صفحات اجتماعی چرخ می زنید، به داشتن پوست شفاف و صاف دیگران غبطه بخورید، اما یادتان نرود امروزه فیلترهای زیادی وجود دارد تا معایب صورت و بدن اشخاص را پنهان کنند. پس دیگران نیز آن قدرها که شما فکر می کنید، بی عیب نیستند.
روی روحیه و ذهن آگاهی خود کار کنید. به خود انرژی مثبت بدهید و امواج و افکار منفی را از خود دور کنید. شما با قبول خود بدون این که ناراحت شوید، می توانید بهتر و با کیفیت تر زندگی کنید.

لینک مرتبط: ۲۵ فایده شگفت انگیز پودر فلفل سفید برای سلامت پوست، مو و بدن

کلام پایانی

تجربه جوش هورمونی تا دهه 20، 30 و بعد از آن، شایع‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. خبر خوب این است که راه های زیادی برای کنترل آن وجود دارد. چه بخواهید آکنه هورمونی را با روش های درمانی طبیعی یا پزشکی درمان کنید یا با یادگیری هنر خودپذیری، در دو صورت می توانید تاثیر آن بر زندگی و ظاهر خود را کمرنگ کنید.

  • این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی نوشته شده است. لطفا در صورت ابتلا به بیماری، قبل از استفاده از درمان های خانگی با پزشکتان مشورت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *