جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
0
(0)

آیا واقعا اعتیاد به شکر وجود دارد؟ عادت خوردن شکر چیست؟ اعتیاد به شکر موضوع بحث رسانه های امروزی است و جزء رفتارهای غذایی غیرعادی مانند اختلالات غذایی طبقه بندی شده است.

به نظر می رسد تعرف اجماع عمومی به عنوان “وابستگی عاطفی یا روانی به غذاها و نوشیدنی های شیرین” مثل اعتیاد به شکر – در واقعی ترین تفسیر این اصطلاح – اصلا وجود ندارد. در واقع، برخی از متخصصان موافقند که تفاوت‌های عصبی زیست‌شناختی بین وابستگی به یک ماده و اجباری که حول چیزی که برای بقا به آن نیاز دارید، مانند غذا، وجود دارد.

مطلب مرتبط: خواص شکر زرد یا گور؛ مزایای شکر زرد از تسکین میگرن تا درمان یبوست

اعتیاد به شکر

اعتیاد به غذا یک اصطلاح بحث برانگیز است که توسط برخی از محققان توصیف مشابهی مانند اعتیاد به مواد مخدر دارد. اما برخلاف اعتیاد به مواد، تشخیص اعتیاد به یک ماده غذایی که زمینه ساز «اعتیاد به غذا» باشد، دشوار است.

در عین حال، سایر مطالعات روی حیوانات نشان داده‌اند که مصرف شکر می‌تواند سبب اعتیاد شود. اما این لزومابه این معنا نیست که قند باعث اعتیاد انسان می شود.

با این حال تحقیقاتی در مورد اعتیاد به قند انجام شده است. اگر فکر می کنید ممکن است به قند معتاد شده باشید، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

مطلب مرتبط: مضرات شکر؛ ۱۱ دلیل مهم که نباید شکر مصرف کنید!

آیا می توان به قند معتاد شد؟

این بحث هنوز ادامه دارد که آیا شکر واقعا اعتیاد فیزیکی دارد یا خیر. برخی تحقیقات نشان داده که موش‌ها هنگام قرار گرفتن در معرض قند رفتاری مشابه با داروهای اعتیادآور مانند مواد افیونی دارند. اما این واکنش‌ها ممکن است بیشتر رفتاری باشد تا فیزیکی.” با توجه به تحقیقات فعلی در مورد اعتیاد به شکر می توان گفت که برخی از افراد ممکن است بیشتر از دیگران تمایل به مصرف شکر داشته باشند. درست مانند این که برخی افراد به انجام کارهای دیگر مانند قمار معتاد می شوند.

برای تاثیر شکر در اعتیاد فیزیکی به تحقیقات انسانی بیشتری نیاز است. علاوه بر این، ما می دانیم که ترجیح همه افراد طعم شیرین غذاها نیست.

میزان مصرف شکر تا حدی با علاقه به خوردن طعم شیرین و تمایل ما به برخی غذاها و نوشیدنی ها و همچنین ژنتیک ما تعیین می شود. بر اساس گفته متخصصین افرادی که حامل نوع 2 ناقل گلوکز هستند غذاهای شیرین و حاوی شکر را بیشتر دوست دارند.

لینک مرتبط: فواید شکر قهوه ای: مهم ترین فایده شکر قهوه ای بر سلامت + عوارض جانبی

چرا احساس می کنید به شکر اعتیاد پیدا کرده اید؟

دلایل زیاد فیزیکی و روانی برای ایجاد احساس اعتیاد به قند وجود دارد. اگر به خوردن شکر اعتیاد داشته باشید، از نظر فیزیکی نمی توانید در طول روز غذا کافی بخورید. بنابراین هوس خوردن شکر قوی تر و شدیدتر می شود. زیرا بدن شما برای نیاز سریع به انرژی سیگنال می دهد.

همچنین ممکن است مدت زیادی غذا نخورده باشید یا در طول روز غذای کافی نخورده باشید. بنابراین سطح قند خونتان پایین می آید. این دلیل می‌تواند میل به قند برای تامین انرژی و افزایش فشار خون شما را افزایش دهد.

از طرفی دلایل روانی برای احساس اعتیاد به شیرینی جات پیچیده تر است.

شما ممکن است به دلایل مختلفی احساس اعتیاد به شکر داشته باشید. شاید بدن شما به شکر عادت کرده باشد و نتوانید هوس خوردن آن را نادیده بگیرید. همچنین اگر استرس داشته باشید یا کمبود خواب داشته باشید، بیشتر هوس خوردن شیرینی خواهید کرد. زیرا استرس و کمبود خواب هورمون‌های گرسنگی را افزایش می‌دهند و کنترل این هوس را سخت‌تر می‌کنند.

لینک مرتبط: ۱۱ عوارض جدی مصرف شکر: از افزایش وزن تا از دست دادن انرژی

سیگنال های تولید لذت در مغز در پاسخ به خوردن یا نوشیدن خوراکی های شیرین منتشر می شود. این سیگنال ها سبب تشدید و تقویت بیش از حد هوس خوردن شکر و شیرینی ها می شوند.

چگونه در خوردن غذاهای شیرین کنترل بیشتری داشته باشید؟

میل به قند و عادات غذایی شما می تواند راه شما برای برآوردن یا جبران یک نیاز عاطفی به جای پاسخ دادن به یک نشانه فیزیکی باشد. به عنوان مثال، بسیاری از افراد زمانی که خسته، عصبانی، غمگین یا بی حوصله هستند به سراغ شکر می روند. تشخیص این که چه چیزی منجر به خوردن خوراکی های شیرین می شود، می تواند به شما در کنترل مصرف اعتیاد به شکر کمک کند.

مطلب مرتبط: آب نیشکر بمب انرژی: ۱۵ فواید شگفت انگیز آب نیشکر برای سلامتی

راه های ترک اعتیاد به شکر

وقتی مورد خاصی که میل شما به شکر را تحریک می کند، بشناسید، می توانید نحوه کنترل آن را نیز یاد بگیرید. از طرفی راه هایی وجود دارد که می توانید خیلی راحت از شر اعتیاد به شکر راحت شوید.

1. برای ترک اعتیاد به شکر آب بنوشید

اگر می خواهید هوس خوردن شیرینی جات را کم کنید، آب بنوشید. برخی از متخصصان تغذیه بر این باوراند که هوش خوردن به شکر در نتیجه کم آبی بدن پدید می آید. بنابراین اگر می خواهید میل خوردن به قند را کم کنید، هنگام هوس خوردن شیرینی جات آب بنوشید.

لینک مرتبط: طرز تهیه شیرینی شکرپاره ترکیه ای، یک شیرینی خوشمزه برای سفره های افطار!

2. با نام های شکر آشنا شوید

قند نام های مختلفی دارد، مثلا لاکتوز، ملاس، دکستروز و شربت برنج قهوه ای همه از نام های شکر هستند. از طرفی بعضی از غذاها که فکرش را نمی کنید نیز حاوی شکر است مانند سس گوشت، ماکارانی، نان، لوبیا و بعضی از قهوه ها. پس اگر می خواهید اعتیاد به شکر خود را کاهش دهید، هنگام خرید به ترکیبات محصول نگاه کنید.

3. از حذف کامل شکر خودداری کنید

اگر می خواهید هوس خوردن شیرینی جات را کم کنید، حذف کامل شکر راه حل مناسبی نیست. برای کاهش مصرف شکر قدم به قدم پیش روی کنید. زیرا تغییرات جزئی در برنامه غذایی می تواند روشی خیلی ساده برای کم کردن مصرف شکر باشد. همچنین سعی کنید با غذاهای بدون قند عادت کنید و از خوردن آن ها لذت ببرید. اگر بخواهید یک باره شکر را از وعده های غذایی حذف کنید، اضطراب ناشی از آن سبب ایجاد استرس شده و با تولید هورمون هایی خاص نه تنها فشار خون شما بالا می رود بلکه فعالیت سیستم ایمنی بدن نیز مختل خواهد شد. پس آرام آرم شکر را حذف کنید.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی ۷ روزه جنوب هند برای کاهش وزن

4. برای ترک هوس خوردن شیرینی پیاده روی کنید

وقتی خوردن شیرینی و شکر را متوقف کنید، دچار کاهش انرژی می شود. در این مواقع بدن بیشتر به منبعی برای انرژی نیاز دارد و آن منبع چیزی نیست جز ورزش. ورزش و فعالیت بدنی می تواند خیلی راحت به تامین انرژی مورد نیاز بدنتان کمک کند. در واقع این فعالیت ها به متعادل نگهداشتن میزان قند خون و کاهش استرس کمک می کند. اگر به تازگی دست از خوردن شکر برداشته اید، پس با 10 دقیقه شروع کنید. به مرور مدت زمان آن را افزایش دهید. با ورزش می توانید تولید هورمون های شادی را افزایش داده و به بهبود خلق و خوی خود کمک کنید.

5. میزان قهوه مصرفی خود را کاهش دهید

کافئین سبب بالا رفتن قند خون می شود. از طرفی میل به خوردن خوراکی های شیرین را افزایش می دهد. پس اگر می خواهید از شر هوس خوردن شیرینی نجات پیدا کنی، مصرف قهوه خود را کاهش دهید. شما می توانید در طول روز از یک فنجان قهوه استفاده کنید. همچنین چای سبز نیز بهترین گزینه است.

با شناختن واکنش بدن خود به خوراکی ها می توانید در تهیه یک رژیم غذایی سالم و متناسب با بدن و روحیه خود از سلامتی کامل برخوردار باشید. همچنین می توانید از نکات ذکر شده در این مطلب استفاده کنید و به راحتی از شر اعتیاد به شکر خلاص شوید.

پیشنهاد می شود بخوانید:

فواید اسکراب شکر قهوه ای برای پوست سر + دستورالعمل

۵ اسموتی کم قند و معجزه آسا برای کاهش وزن سریع

کنترل وزن در زمستان: با رعایت این ۶ نکته در فصل سرما افزایش وزن نخواهید داشت

۱۵ برترین غذاهای کاهش دهنده وزن برای کسانی که ورزش نمی کنند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان