جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
3.2
(5)

تعداد و تحرک اسپرم دو مورد مهم‌ از تعیین کیفیت مایع منی هستند که بر باروری مردان تاثیر می‌‌گذارند. راه‌های مختلفی برای بهبود اسپرم وجود دارد. مواد غذایی سرشار از ویتامین C، ویتامین E، فولات و سایر آنتی اکسیدان‌ها سبب بهبود تعداد و تحرک اسپرم می‌شود. در این نوشتار از سری مطالب سلامتی خبرنامه، به مواد غذایی تقویت کننده اسپرم پرداخته‌ایم. در صورتی که این موضوع برای‌تان اهمیت دارد با ما همراه باشید.

1. مواد غذایی تقویت کننده اسپرم؛ آووکادو

یک آووکادوی کامل حاوی تقریبا 41 درصد فولات، 28 درصد ویتامین E، 23 درصد B6،  22 درصد ویتامین C و 12 درصد روی است. این ماده غذایی بالاترین سطح فولات، ویتامین E و روی را دارد. با توجه به اهمیت این مواد مغذی در سلامت اسپرم، آووکادو یکی از خوراکی‌هایی است که می‌تواند به افزایش تعداد و تحرک اسپرم کمک کند. فولات برای سلامت اسپرم ضروری است زیرا نقشی حیاتی در رشد سلول‌های اسپرم دارد. این ماده مغذی همچنین برای سنتز صحیح DNA در طول همانندسازی DNA نیاز است. DNA اسپرم در طول تکامل دچار تکرار زیاد می‌شود و به همین دلیل میزان قابل توجهی فولات برای اطمینان از سنتز صحیح DNA اسپرم ضروری است.

مطلب مرتبط: از درمان دیابت تا تقویت سلامت قلب، ۱۰ خاصیت بی نظیر کاکوتی!

اگر سطح فولات پایین باشد، اسپرم ممکن است به اشتباه تکثیر کند. وقتی اسپرم‌ها به اشتباه تکثیر می‌شوند، سبب کاهش تحرک، تعداد و اختلال در کیفیت منی می‌شود. ویتامین E به سلامتی و محافظت بدن شما در برابر گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) که می‌توانند سبب بیماری‌های مزمن و التهاب شوند، کمک می‌کند. آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E می‌توانند به مقابله با اثرات گونه‌های فعال اکسیژن و بهبود کیفیت مایع منی مفید باشند. متخصصان باروری مکمل‌های ویتامین E را برای تقویت اسپرم مردان توصیه می‌کنند. ویتامین E می‌تواند به طور خاص حرکت و کمیت اسپرم را بهبود بخشد.

از طرفی در کنار ویتامین E و فولات، روی نیز بر باروری مردان تاثیر دارد. آوواکادو سرشار از روی است که بر کیفیت اسپرم تاثیر می‌گذارد.

2. گواوا سرشار از ویتامین C

گواوا میوه ای گرمسیری است که یافتن آن در برخی مناطق سخت است. محبوبیت این میوه روز به روز در حال افزایش است زیرا نه تنها خوشمزه است بلکه حاوی ویتامین C فراوان در بین دیگر میوه‌ها است.

مطلب مرتبط: خطر وان آب گرم برای مردان؛ برای داشتن اسپرم سالم از حمام و سونا دوری کنید

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به طور قابل توجهی در بهبود تحرک، تعداد و مورفولوژی اسپرم کمک می‌کند. بر اساس یک مطالعه، محققان به مردان شرکت کننده در این تحقیق، مکمل ویتامین C دادند. نتیجه این تحقیق نشان داد که ویتامین C سبب افزایش میانگین تحرک اسپرم در این مردان از 31.2 درصد به 60.1 درصد شود. ویتامین C بیش از 92 درصد بر بهبود تحرک اسپرم و 100درصد بر تعداد اسپرم، و کاهش 55 درصدی تغییر شکل سلول‌های اسپرم را در پی دارد. به همین دلیل می‌توانید این میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

3. موز حاوی ویتامین B6 و بروملین

موز نیز در میان مواد غذایی تقویت کننده اسپرم قرار می‌گیرد. این میوه سرشار از مواد مغذی مختلفی مانند ویتامین‌های B6، A و C، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌ها است که توانایی بدن برای تولید اسپرم سالم را افزایش می‌دهد. زیرا موز حاوی 0.4 میلی گرم ویتامین B6 است که 20 درصد مقدار نیاز روزانه فرد را تشکیل می‌دهد. موز یک میوه خوشمزه برای تحرک و افزایش تعداد اسپرم است. از طرفی موز حاوی برملین است، آنزیمی‌که سبب بهبود سطح تستوسترون می‌شود، به ویژه برای مردانی که به طور منظم ورزش می‌کنند. تستوسترون به طور مستقیم با میل جنسی، عملکرد جنسی و باروری مردان مرتبط است.

4. کیوی

کیوی میوه خوش طعمی ‌است که بیشتر در اسموتی‌ها استفاده می‌شود. همچنین این میوه در مقایسه با میوه‌های دیگر حاوی مقادیر نسبتا بالایی از ویتامین E و C است. یک فنجان آن حاوی تقریبا 20 درصد ویتامین E و بیش از 200 درصد مقدار نیاز روزانه بدن برای ویتامین C است. بر اساس اطلاعات انجام شده ویتامین C و E هر دو سبب افزایش تحرک اسپرم می‌شوند اما ترکیب این دو تاثیر خیلی بیشتری دارد. هر دوی این ویتامین‌ها آنتی اکسیدان‌های رژیمی ‌هستند، اما به یک شکل عمل نمی‌کنند. آن‌ها هر کدام رادیکال‌های آزاد مضر جداگانه را که هر کدام سبب کاهش التهاب به روش‌های مختلف می‌شود، هدف قرار داده و کاهش می‌دهند. هنگامی ‌که به صورت ترکیبی مصرف شوند، ویتامین‌های C و E به طور موثرتری بر کیفیت مایع منی تاثیر می‌گذارند.

لینک مرتبط: تقویت قوای جنسی؛ بهترین ریز مغذی ها برای بهبود اختلال عملکرد جنسی مردان

5. مواد غذایی تقویت کننده اسپرم: انار

انار برای افزایش تعداد و تحرک اسپرم مفید است. این میوه از دیرباز برای تقویت باروری مردان و تولید اسپرم استفاده می‌شود. هرچند این دلیل علمی‌نیست، اما طبق شواهد این میوه با داشتن سطوح بالایی از آنتی اکسیدان، توانایی تولد اسپرم با کیفیت را دارد. یک فنجان انار حاوی تقریبا 30 درصد نیاز روزانه شما به ویتامین C و 16 درصد نیاز روزانه اسید فولیک (فولات) را تامین می‌کند.

6. پرتقال

پرتقال چه شیرین باشد یا ترش، آب میوه آن باشد یا میوه آن را میل کنید، سرشار از ویتامین C است. همانطور که گفته شد، ویتامین C بر سلامت بدن از جمله تقویت سیستم ایمنی، محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب و بهبود باروری مردان تاثیر دارد. یک فنجان پرتقال حاوی حدود 160 درصد مقدار نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می‌کند.  با توجه به آن چه در مورد ویتامین C می‌دانیم، پرتقال می‌تواند میوه ای فوق العاده برای افزودن به رژیم غذایی تقویت کننده اسپرم باشد.

لینک مرتبط: تقویت باروری مردان؛ ۲۰ غذای فوق العاده برای افزایش اسپرم و شانس باروری

7. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی سطوح بالایی از لیکوپن است. لیکوپن یک ماده شیمیایی طبیعی است که سبب رنگ قرمز میوه‌ها می‌شود. گوجه فرنگی غنی ترین منبع لیکوپن است. علاوه بر رنگ قرمز گوجه فرنگی، لیکوپن فواید زیادی بر سلامت بدن دارد. این ماده مغذی موثر در باروری مردان، آسیب DNA اسپرم را کاهش می‌دهد و تعداد، تحرک و احتمال زنده ماندن آن را بالا می‌برد. محققان بر این باورند که توانایی لیکوپن در بهبود این پارامترها نشان می‌دهد که سبب کاهش استرس اکسیداتیو نیز می‌شود. همچنین سبب کاهش آسیب اکسیداتیو در اسپرم‌ها می‌شود. در نتیجه شانس بارور شدن تخمک توسط اسپرم افزایش می‌یابد.

8. فلفل دلمه ای؛ تقویت کننده اسپرم

شاید اصلا فکر نکنید که فلفل دلمه ای نیز بر تقویت اسپرم تاثیر دارد. اما باید بگوییم که این خوراکی نیز می‌تواند بر کیفیت اسپرم می‌تواند به تقویت اسپرم کمک کند. فلفل دلمه ای حاوی ویتامین C، B6 و فولات است. یک فنجان فلفل دلمه ای قرمز حاوی 211 درصد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند.

پیشنهاد می شود بخوانید: نکات مهم در زمینه تغذیه مناسب برای بهبود کیفیت اسپرم 

این مواد غذایی سبب تقویت اسپرم شده و بر باروری مردان تاثیر می‌گذارد. بنابراین حتما این خوراکی‌ها را به برنامه رژیم غذایی بگنجانید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان