کارهای خطرناک در بارداری؛ ۱۰ اشتباه که می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد!

کارهای خطرناک در بارداری تعبیر خواب بارداری بارداری، رابطه جنسی و ارگاسم

برای یک مادر باردار، هیچ چیز مهم تر از امنیت و سلامت فرزند متولد نشده اش نیست. واقعیت این است که مادر با مراقبت‌های لازم، می‌تواند جان خود و جنین را از برخی خطرات احتمالی نجات دهد. در این نوشتار به کارهای خطرناک در بارداری اشاره می‌کنیم که با اجتناب از انجام آن به بارداری ایمن خود کمک خواهید کرد.

کارهای خطرناک در بارداری

  1. عکس‌برداری با اشعه ایکس شکم

عکسبرداری با اشعه ایکس شکم در دوران بارداری یک مشکل بزرگ و جدی است. این نوع اشعه ایکس هر دو، مادر و جنین را در معرض سطوح بالایی از تابش شعاع مضر قرار می‌دهد. این اشعه باعث تغییراتی در سلول‌های در حال رشد کودک می‌شود. در نتیجه، احتمال ابتلای نوزاد به نقایص مادرزادی یا برخی از سرطان‌ها مانند سرطان خون در پس از تولد، به سرعت افزایش می‌یابد. بهتر است تا حد ممکن از اشعه ایکس دوری کنید. در صورت نیاز برای عکسبرداری با اشعه ایکس از ناحیه ای به غیر از شکم، می‌توانید این کار را پس از پوشیدن محافظ سربی شکم انجام دهید.

  1. داروها

از آن جایی که متابولیسم یک نوزاد در حال رشد خیلی متفاوت از یک بزرگسال است، مهم است تا به داروهای مصرفی در دوران بارداری دقت کنید. این امر به ویژه در سه ماهه اول که جنین آسیب پذیرتر است، خیلی اهمیت دارد. برخی از داروها برای نوزاد بی خطر تلقی می‌شوند، در حالی که برخی می‌تواند خطر جدی برای جنین داشته باشد. از این رو یکی از کارهای ممنوعه در بارداری مصرف دارو بدون مشورت با پزشک است.

  1. کارهای ممنوعه در بارداری؛ استرس

استرس می‌‌تواند باعث ایجاد مشکلات مختلف در سلامت مادر و نوزاد شود. مطالعات نشان داده اند که وضعیت عاطفی و روحی مادر بر کودک تاثیر می‌گذارد. در واقع، طبق تحقیقات انجام شده هر نوع استرس، خواه مربوط به کار باشد یا استرس ناشی از فشار در زندگی مشترک، می‌تواند بر رشد ذهنی کودک تاثیر بگذارد. در نتیجه این امر می‌تواند منجر به ایجاد اختلالات رفتاری خاص مانند ترس و فوبیا در کودک شود که تا بزرگسالی او باقی خواهد ماند.

  1. استعمال سیگار

یکی از کارهای خطرناک در بارداری کشیدن سیگار است. نوزادان زنانی که در دوران بارداری سیگار می‌کشند، وزن کمی‌در هنگام تولد دارند. همچنین در معرض خطر بیشتری برای ناتوانی‌های ذهنی برای یادگیری نسبت به کودکان متولد شده از مادران غیر سیگاری هستند. علاوه بر این، کودکانی که از زنان سیگاری متولد می‌شوند، به دلیل اعتیاد فیزیولوژیکی به نیکوتین، احتمال بیشتری دارد که در سنین پایین تر سیگار بکشند.

  1. کارهای خطرناک در بارداری؛ مصرف گوشت خام

گوشت و تخم مرغ خام و نیم پز خطر بیماری‌های ناشی از غذا مانند لیستریوز و توکسوپلاسموز را به همراه دارد. همچنین سبب مسمومیت غذایی نیز می‌شود. این شرایط می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های جدی و خطرناک مانند نقایص شدید مادرزادی و حتی سقط جنین شود. حتما در دوران بارداری تخم مرغ یا گوشتی مصرف کنید که کاملا پخته شده باشد.

  1. مصرف فست فود از رستوران‌های غیر معتبر

غذاهایی مانند‌ هات داگ، سوسیس، سالمون دودی و سایر گوشت‌های پخته شده در اغذیه فروشی یا رستوران‌ها- می‌توانند باعث بیماری‌های ناشی از غذا مانند لیستریوز و توکسوپلاسموز شوند. در گوشت‌های تکه تکه شده میزان رشد باکتری خیلی بالا است. پختن کامل این پروتئین‌های فرآوری شده خطر ابتلا را کاهش می‌دهد. خوردن شیر و پنیر پاستوریزه (نه خام) نیز مهم است. از طرفی همیشه خوراکی‌ها را بشویید تا به از بین بردن باکتری‌های مضر کمک کنید.

  1. نوشیدن شیر ​​غیر پاستوریزه

کلسیم برای نوزادان در حال رشد خیلی مهم است، اما مادران باید مراقب باشند که چگونه کلسیم خود را از لبنیات دریافت می‌کنند. شیر خام برای مادران باردار مناسب نیست، زیرا غیرپاستوریزه است. این یعنی این خوراکی‌ها برای از بین بردن باکتری‌هایی که می‌توانند شما را بیمار کنند، حرارت داده نشده اند. به طور خاص، شیر خام ممکن است حاوی باکتری لیستریا باشد. می‌تواند منجر به بیماری‌های مختلف، سقط جنین یا حتی خطر مرگ مادر را در پی داشته باشد.

  1. کارهای خطرناک در بارداری؛ نشستن در جکوزی یا سونا

محیطی با گرمای زیاد مانند وان آب گرم، جکوزی و سونا برای مادران باردار خیلی خطرناک است. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از یکی از این موارد در سه ماهه اول بارداری خطر سقط جنین را دو برابر می‌کند. نشستن در آب داغ می‌تواند دمای بدن را افزایش دهد. دمای بالای بدن نیز سبب ایجاد مشکلاتی برای کودک از جمله افزایش خطر نقایص مادرزادی می‌شود.

  1. مصرق زیاد کافئین

کافئین می‌تواند ضربان قلب کودک شما را افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌‌دهد که زنان می‌توانند با خیال راحت یک یا دو فنجان قهوه در روز مصرف کنند، اما خوردن بیش از حد قهوه در دوران بارداری خطرناک است.

  1. تمیز کردن خاک گربه

اگر در خانه گربه دارید مشکلی نیست. می‌توانید با دوست پشمالوی خود هرچقدر دوست دارید وقت بگذرانید و بعد از آن دستان خود را بشویید. اما هرگز به خاک محل نگهداری گربه یا همان خاک گربه را تمیز نکنید. این کار برای سلامت مادر و جنین خطرناک است.

مطالب مرتبط:

نشانه های سلامت نوزاد؛ با این ۸ نکته نسبت به سلامت فرزندتان اطمینان بیابید

علل تپش قلب در بارداری؛ آیا تپش قلب در دوران بارداری مضر است؟

فشار خون بالا در دوران بارداری؛ ۵ نکته مهم برای کاهش فشار خون بالا در بارداری

نشانه های بارداری؛ ۲۲ روش تشخیص بارداری بدون انجام آزمایش

راه های وزن گیری سریع نوزاد: چگونه به افزایش وزن نوزاد کمک کنیم؟

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *