جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 10 دقیقه
0
(0)

آیا می‌توانید گریه نوزاد ناشی از گرسنگی یا خستگی را از هم تشخیص دهید؟ حتما خواهید فهمید که چگونه باید کودک را تکان دهید تا آروغ بزند. اساسا هر روز که می‌گذرد، در مورد مهارت های فرزندپروری خود مطمئن تر می‌شوید. اگر خستگی و تغییرات هورمونی نبود، حتی ممکن بود احساس کنید همه چیز را تحت کنترل دارید. با این حال همچنان نگران سلامت کودک خود هستید. شما به دنبال نشانه های سلامت نوزاد خود می‌گردید.

اما به تنها چیزی که نیاز دارید یک فکر دقیق و عمیق است. از خود بپرسید آیا کودک من به اندازه کافی غذا می‌خورد؟ آیا گریه های طولانی و بی وقفه او غیرعادی است؟ آیا نوزادم بیش از حد می‌خوابد؟ خلاصه این قبیل سوالات زیاد و به چیزی که نیاز دارید پاسخ دقیق به آن ها است تا متوجه شوید که کودکتان از سلامت کامل برخوردار است. اگر می‌خواهید در این مورد بیشتر بدانید با ما در این نوشتار همراه باشید.

1. نشانه های سلامت نوزاد؛ کودک با لمس و صدای شما آرام می‌شود

لینک مرتبط: تاثیر رنگ بر روان کودک؛ چطور از رنگ‌ها برای تغییر روحیات کودکان استفاده کنیم؟

شما رابطه و پیوند بسیار نزدیک با نوزاد خود دارید. نوزادان تازه متولد شده زیاد گریه می‌کنند. اما فقط صحبت کردن با کودک گریه او را آرام نمی‌کند. با این حال، صدای شما موسیقی آن ها در رحم بوده است، بنابراین باید او این صدا را بشنود تا توجه او را جلب کند. کودک به کنار شما بودن عادت دارد و صدای شما بخش بزرگی از این تجربه است. پس از تولد، با شنیدن صدای شما، در آغوش شما بودن و احساس گرمای بدنتان، همگی سبب ایجاد آرامش در او می‌شود.

وقتی فرزندتان با حضور شما آرام می‌شود، این اولین قدم او در برقراری ارتباط با شما و نشانه واضحی از رشد عاطفی اوست. با این حال، دقت کنید که آرام کردن نوزاد مبتلا به قولنج ممکن است در برخی مواقع خیلی دشوار باشد، که منعکس کننده سلامت عاطفی یا وابستگی او به شما نیست. سر و صدا، ناآرامی‌و حتی گریه زیاد برخی از نوزادان در ماه های اول طبیعی است و مقصر شما نیستید.

با این حال، اگر کودک شما بی وقفه و ساعات زیادی گریه می‌کند، با پزشک مشورت کنید. اغلب، تکنیک‌ های مفیدی وجود دارد که می‌تواند گریه آن را آرام کند. اما مهم است که خیلی زود او را آرام کنید.

لینک مرتبط: افزایش تمرکز کودکان؛ با این ۵ ماده غذایی به تقویت تمرکز کودکان کمک کنید!

2. وزن در حال افزایش و تعویض روزانه 8 تا 10 پوشک خیس نوزاد

نوزادان حتی اگر میزان نوشیدن شیر آن ها تغییر کند باز هم به اندازه کافی شیر می‌خورند. شاید فکر کنید چگونه  می‌توانید مطمئن شوید که کودک شما به اندازه کافی شیر خورده است؟! برای فهمیدن این موضوع به پوشک های خیسی که در طول روز عوض می‌کنید، نگاهی بی اندازید.

3. نشانه های سلامت نوزاد؛ میزان خواب و استراحت نوزاد

در هفته های اول کودک در حال رشد و یادگیری است. نوزاد در هفته های اول هر دو ساعت نیاز به شیر دارد. همچنین باید حدود 16 ساعت در روز بخوابد که گاهی در بین چند وقفه این 16 ساعت تکمیل می‌شود. اما باید مطمئن شوید که چند ساعت متوالی راحت و به طور کامل بخوابد. در این بین کودک نیاز به آغوش شما دارد و گاهی گریه نیز می‌کند. همچنین منتظر چیزهای دیگر نیز باشید. تا زمانی که کودک شما شروع به کنترل ماهیچه های چشم خود و تمرکز روی یک هدف (بیشتر از همه شما) کند، متوجه خواهید شد که چه موجود کوچک و دوست داشتنی روی دستان خود دارید.

وقتی نوزاد شما آرام و بیدار است، همه چیز اطراف خود را یادداشت می‌کند و انواع اطلاعات جدید را پردازش می‌کند. علاوه بر این، کودکان زمانی که تقریبا یک ماهه هستند، مدت زمان بیشتری بیدار هستند. در این مدت است که نوزادان می‌توانند مدت زمان بیشتری ساکت و آرام باشند و به تماشای اطراف خود بپردازند.

لینک مرتبط: آنفولانزای جدید در کودکان؛ علل، علائم و نحوه پیشگیری

4. کودک به سمت صداهای جدید می‌چرخد ​​و به آن ها گوش می‌دهد

نوزادان از بدو تولد قادر به شنیدن صداها هستند. اما چند هفته طول می‌کشد تا بتوانند صدای محیط و بیرون از رحم را تشخیص دهند. در این مدت شنوایی آن ها در حال رشد است و مغز آن ها صداها را تشخیص می‌دهد.  در این زمان برخی صداها برای نوزادان تازه متولد شده بینایی   از بقیه جالب تر است. صدای موسیقی می‌تواند توجه کودک را به خود جلب کند، این صدا چه از یک اسباب بازی باشد و چه از استدیو یا تلفن شما، او را مجذوب خود می‌کند.

هنگامی‌که می‌بینید کودک تان به دنبال منبع صدا است و به آن واکنش نشان می‌‌دهد، متوجه می‌شوید که گوش‌های او سالم هستند و نسبت به آن چه می‌شنود، کنجکاو می‌‌شود.

لینک مرتبط: ۲۱ میان وعده آسان و سالم برای کودکان

5. از نشانه های سلامت نوزاد، نگاه او به الگوها، رنگ ها و حرکات محیط اطراف است

پس از تولد نه تنها مغز کودک در حال رشد است بلکه قدرت تیز بینی و بینایی او نیز بالا می‌رود. شاید اصلا دقت نکنید که خیره شدن کودک تان به پنکه سقفی از آن فاصله می‌تواند جزو نشانه های سلامت نوزاد باشد، اما همین طور است. نوزادان با حدود 100/20 به دنیا می‌آیند و می‌توانند بین 8 تا 12 اینچ دورتر را ببینند – تقریبا فاصله بین صورت کودک و شما در حین شیردهی.

لینک مرتبط: آزمون بینایی: آیا می توانید در طول ۱۱ ثانیه مادر کودک را پیدا کنید؟

6. آنها تماس چشمی ‌برقرار می‌کنند، لبخند می‌زنند و با دیگران بازی می‌کنند

اگر چنین رفتاری از نوزاد خود دیدید باید بگوییم که کودک شما در حال تبدیل شدن به یک موجود اجتماعی و شاد است. اولین لحظه تماس چشمی‌واقعی با نوزاد معمولا در یک ماهگی اتفاق می‌افتد. همچنین اولین لبخند در حدود 2 ماهگی و 3 ماهگی و خندیدن در 4 ماهگی نوزاد پدیدار می‌شود. اما باید به یاد داشته باشید که هیچ یک از این موارد وقت و زمان دقیقی ندارد.

همه این فعل و انفعالات نشان از ارتباط نوزاد با شما دارد. همچنین نشان می‌دهد که کودک در حال آگاهی بیشتر از محیط اطراف خود است. در برخی از مواقع آن ها درک می‌کنند که چه کسی اجتماعی تر است، به همین دلیل جذب آن فرد می‌شوند و بیشتر به آن ها ارتباط برقرار می‌کنند. زمانی که نوزاد به 5 ماهگی می‌رسد، وقتی کسی به او لبخند بزند، او نیز دوباره به فرد مقابل خود لبخند می‌‌زند.

سلامت کودک

همه این رفتارها شاخص های مهم رشد اجتماعی و زبانی اولیه نوزادان هستند. نوزادان مدت ها قبل از این که بتوانند صحبت کنند از زبان بدن، از جمله تماس چشمی‌و حالات چهره استفاده می‌کنند. “این پیش درآمدی برای برقراری ارتباط با کلمات است.” وقتی کودک شما غرغر می‌کند، در واقع در حال آزمایش تارهای صوتی خود است. این یعنی کودک کوچک شما خیلی زود شروع به حرف زدن می‌کند.

لینک مرتبط: معما هوش؛ آیا می توانید تشخیص دهید کدام یک از کودکان دختر هست؟

7. گریه آن ها کمی‌کمتر می‌شود و منظم تر می‌خوابند

سیستم عصبی نوزادان در حال رشد و بلوغ است. آیا شما نیز تغییرات نامحسوس برنامه روزمره کودک خود را احساس کرده اید؟ در واقع این تغییرات نتیجه یادگیری سیستم عصبی آن ها است. اگر می‌خواهید این تغییرات را متوجه شوید به ساعات خوابیدن او در روز و بیدار شدن شبانه او برای شیر خوردن توجه کنید. هرچند برخی از نوزادان خیلی زود به یک برنامه منظم خواب و شیر خوردن می‌رسند، اما برخی دیگر تا 4 ماهگی یا بیشتر همچنان خواب نامنظم دارند و شیر خوردن آن ها نیز نامنظم است.

با این حال توجه کنید که اگر کودک شما بیشتر از 4 ماه دارد اما همچنان در زمان‌های غیرقابل پیش ‌بینی غذا می‌‌خورد و می‌خوابد، سعی کنید برنامه خواب و شیرخوردن او را منظم کنید.

8. کودک می‌تواند وزن بدن خود را تحمل کند

چه چیزی ثابت می‌کند آن عضلات کوچک در حال قوی تر شدن هستند؟ ساده است! خیلی از نوزادان سر خود را برای مدت هرچند کوتاه بالا نگه می‌دارند! هرچند آن ها در ماه اول پس از تولد نمی‌توانند زیاد این کار را انجام دهند. اما معمولا در 3 ماهگی، این کار را به طور منظم و با مهارت بیشتری انجام می‌دهند. اگر کودک شما می‌تواند سر خود را بالا نگه دارد تا در آغوش شما جابجا شود، می‌توانید بفهمید که عضلات او در حال رشد است. برای کمک به آن ها، مطمئن شوید که زمان بیشتری او را خارج از کریر یا صندلی ماشین نگه دارید.

گذاشتن نوزاد به حالت دمر یا روی شکم می‌تواند به سرعت بخشیدن به رشد عضلات مختلف او کمک کند، از جمله ماهیچه هایی که به آن ها اجازه می‌دهد بدون کمک غلت بزنند یا بنشینند. اما نوزادانی که چنین فرصتی ندارند، دیرتر از حد معمول غلت زدن یا نشستن و خزیدن را می‌آموزند. بنابراین روزانه به کودک خود زمان بیشتری  برای بازی بدهید تا به رشد و حرکت عضلات بدنش کمک کنید.

کلام پایانی

بچه دار شدن سرشار از لحظاتی مملو از شادی، عشق، علاقه و استرس است. این طبیعی است که به طور دائم یا ناگهانی در مورد کودک خود خوشحال یا نگران شوید. اما به غریزه خود اعتماد کنید و اگر سوال یا نگرانی دارید، فورا با پزشک کودک خود تماس بگیرید. اما وقتی همه چیز خوب به نظر می‌رسد، به جای تمرکز بر ترس های خود، به دنبال نشانه هایی باشید که به شما از سلامت و حال خوب نوزادتان می‌گوید. به احتمال زیاد، این عملکرد می‌تواند خیلی بیشتر کارساز باشد.

رها کردن نگرانی‌های تان می‌‌تواند به شما کمک کند از این زمان گرانبها و رشد نوزاد خود لذت ببرید. هر دقیقه در کنار کودک تان با ارزش است زیرا زندگی متشکل از همان لحظات است که قرار نیست دوباره برگردد. پس به جای نگرانی تا می‌توانید از بزرگ شدن و در کنار کودک خود بودن لذت ببرید.

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند.
با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان