درمان خانگی گل مژه؛ به کمک مواد طبیعی این توده دردناک را برطرف کنید!

درمان خانگی گل مژه

گل مژه نوعی توده متورم، دردناک و قرمز است که داخل یا خارج از پلک در اثر یک باکتری ایجاد می‌شود. در واقع این توده ناشی از عفونت در فولیکول موی مژه یا غده چربی چشم است. روش‌های طبیعی به عنوان درمان خانگی گل مژه می‌توانند به تسکین و از بین رفتن آن کمک کنند. در این نوشتار برخی از موثرترین درمان‌های خانگی را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

چه چیزی باعث ایجاد گل مژه می‌شود؟

گل مژه یک عفونت باکتریایی است که به شکل جوش بزرگ و معمولا پر از چرک در قسمت بیرونی یا داخلی پلک بالا یا پایین ایجاد می‌شود. این جوش پلکی زمانی ایجاد می‌شود که یکی از غدده تولید کننده چربی محافظ چشم در پلک عفونی شود. استافیلوکوکوس، باکتری مسئول تولید جوش های روی پلک است که معمولا از طریق تماس انگشتان ددست با چشم به پلک منتقل می‌شود.

مطلب مرتبط: از درمان دیابت تا تقویت سلامت قلب، ۱۰ خاصیت بی نظیر کاکوتی!

درمان های خانگی گل مژه

اگرچه 10 روز طول می‌کشد تا گل مژه به طور طبیعی بهبود پیدا کند. اما اگر از درمان های خانگی استفاده کنید می‌توانید در 24 ساعت یا کمتر گل مژه را درمان کنید. به خصوص اگر به محض دیدن آن دست به کار شوید، خیلی زود از بین خواهد رفت.

1. درمان گل مژه با چای بابونه

بابونه با عفونت، التهاب و درد مبارزه می‌کند. خیلی ساده یک چای کیسه ای بابونه را مرطوب کرده و آن را برای مدت 15 دقیقه روی گل مژه نگه دارید. از این روش درمانی چندین بار در روز استفاده کنید. هرچند بابونه یک گیاه ملایم است، اما مطمئن شوید که به بابونه حساسیت نداشته باشید.

مطلب مرتبط: پیشگیری از موخوره؛ با رعایت ۵ نکته ساده، احتمال دوشاخه شدن موها را کاهش دهید

2. چای سبز

چای سبز کیسه ای را می‌توان برای تسکین گل مژه نیز استفاده کرد. تانن موجود در چای باعث کاهش التهاب می‌شود. از این روش نیز مانند چای کیسه ای بابونه استفاده کنید. چند بار در روز، کیسه چای را مرطوب کرده روی چشم خود قرار دهید.

3. چای سیاه

یک چای کیسه‌ای ساده نیز برای گل مژه مفید است. چند بار در روز به مدت 15 دقیقه کیسه چای را روی گل مژه قرار دهید. تانن موجود در چای سیاه و همچنین گرمای چای کیسه ای باعث کاهش درد، التهاب و عفونت می‌شود. این مورد ساده ترین درمان خانگی گل مژه است.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی کیست مویی؛ با ۱۴ روش موثر از شر این کیست دردناک خلاص شوید!

4. روغن نارگیل

بسیاری از روغن ها خاصیت ضد عفونی دارند. روغن نارگیل فشرده سرد یکی از این روغن ها است. با استفاده از یک انگشت تمیز، حداقل دو بار در روز روغن نارگیل را روی گل مژه بمالید. برای جلوگیری از چرب شدن رختخواب، هنگام استفاده از این دارو قبل از خواب روی بالش را با حوله بپوشانید. فقط از روغن نارگیل فرآوری شده سرد که بوی روغن نارگیل می‌دهد برای درمان گل مژه استفاده کنید. این روغن دارای خواص آنتی باکتریال قوی و تسکین دهندگی است.

5. روغن کرچک

معمولا روغن کرچک برای انواع بیماری های چشم مانند آب مروارید استفاده می‌شود. این روغن شفابخش همچنین برای از بین بردن گل مژه مفید است. هنگام استفاده از روغن کرچک در داخل یا اطراف چشم از روغن فرآوری شده سرد بدون هگزان استفاده کنید.

در این مطلب: درمان خانگی پسوریازیس؛ ۷ راهکار عالی که علائم این بیماری را کاهش می‌دهد

6. زردچوبه، بهترین درمان خانگی گل مژه

زردچوبه التهاب را کاهش می‌دهد و با خیلی از باکتری ها از جمله استاف که عامل گل مژه است، مبارزه می‌کند. شما می‌توانید از زردچوبه به صورت داخلی برای درمان گل مژه استفاده کنید. همچنین می‌توان آن را مستقیما روی چشم استفاده کرد. برای استفاده داخلی زردچوبه، ½ تا 1 قاشق چایخوری زردچوبه را به 0.1 لیتر شیر حیوانی یا شیر بادام اضافه کنید. از این ترکیب سه بار در روز برای درمان گل مژه یا سایر عفونت های باکتریایی استفاده کنید. قبل از نوشیدن شیر، یک یا دو قطره را روی گل مژه بریزید.

زردچوبه را می‌توان به صورت موضعی نیز برای درمان گل مژه استفاده کرد. 8/1 قاشق چایخوری زردچوبه را با 0.025 لیتر آب مخلوط کنید. سپس از آب زردچوبه به عنوان شستشو دهنده چشم، سه بار در روز استفاده کنید. برای هر بار شستن چشم ترکیب تازه درست کنید.

7. درمان گل مژه با عسل

عسل خام استریل و ضد باکتری است. چند قطره عسل را دو بار در روز به گل مژه بمالید. هرچند ممکن است ابتدا باعث سوزش شود اما خیلی سریع گل مژه را درمان می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *